روزنامه های اصلاح طلب 26 آذر

پروانه سلحشوری که پیش از این گفته بود «صداقت برای ایرانیان معنا ندارد»! حالا با تحقیر متخصصین ایرانی مدعی شده است «شرکت های ایرانی توان انجام کارهای تخصصی در حوزه نفت را ندارند»!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** بیگدلی: کلید حل رابطه ایران و آمریکا، مساله اسرائیل است

«علی بیگدلی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «به احتمال زیاد دونالد ترامپ در دور بعد نیز رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. بنابراین زمان حال بهترین موقعیت است البته اگر ترامپ دست از اقدامات گذشته بکشد و کلیه تحریم‌ها را لغو کند. اعتقاد دارم به‌عنوان یک تحلیلگر مسائل بین الملل مذاکره با ترامپ به مراتب راحت‌تر است تا مذاکره با جایگزین او.

ترامپ شاید در آستانه ورود به دور دوم ریاست جمهوری‌اش نگاهی آرام‌تر و نرم‌تر داشته باشد تا در میان رای دهندگان از محبوبیت بیشتری برخوردار شود. از سوی دیگر چون ترامپ یک نگاه اقتصادی دارد و اهل معامله است بهتر منفعت اقتصادی می‌رساند. در سیاست شرطی مطلق وجود ندارد که نمی‌توان به طرف مقابل اعتماد کرد. در مذاکره است که معامله صورت می‌گیرد هرچند باید شرایط برابر باشد تااعتماد به انجام مذاکره شکل گیرد».

بیگدلی در ادامه گفت:«بیشتر دشمنی‌ها به علت وجود رژیم صهیونیستی است. کلید حل رابطه ایران و آمریکا «مساله فلسطین» است...سیاستمداران کشورمان اگر می‌خواهند این سفر پر ثمر باشد باید در خطوط صفر مذاکره خود اندکی تجدیدنظر کنند».

برای اصلاح طلبان هیچ تفاوتی ندارد که اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! در کاخ سفید است یا ترامپِ جمهوری خواهِ دیوانۀ مزاحم، آمریکا کدخداست، چه اوباما، چه ترامپ

دیروز «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صراحتا اعلام کرد:«آماده مذاکره هستیم، اما تحریم ها ادامه می یابد». دموکرات ها و جمهوری خواهان در هر مسئله ای با یکدیگر اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران هیچ اختلافی ندارند.

فلسفه اصلی مذاکره از نگاه دولت سلطه گر آمریکا، فشل کردن مولفه قدرت کشور مقابل است. در این میان لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی هیچ جایگاهی در متن مذاکره طرف آمریکایی ندارد. برجام نمونه ای آشکار از این رفتار آمریکا است. صنعت هسته ای تقریبا تعطیل شد اما تحریم ها نه تنها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده تری نیز پیدا کرد. تا جایی که عراقچی صراحتا در هفته های گذشته گفت که نتیجه برجام افزایش تحریم ها بود!

«ریچارد هاویت» (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران) -بهمن ۹۵- گفته بود: «توافق هسته‌ای (برجام) یک نقطه عطف بود، هر چند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق‌بشر حل نشده است...نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند».

تعطیلی قدرت موشکی ایران، فشل کردن توان هسته ای و دیگر توانمندی های استراتژیک ایران، از کار انداختن قدرت منطقه ای ایران و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل، همگی در یک پازل قرار دارد و آن چیزی نیست جز تبدیل کردن ایران به کشوری توسری خور و لقمه ای راحت الحلقوم برای آمریکا و شرکای واشنگتن.

** دفاع پروانه سلحشوری از نظریه «آبگوشت بزباش»

«پروانه سلحشوری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«موضوع برجام را به‌خاطر آورید! در آن زمان کم نبودند کسانی که این توافق را تخطئه کرده و انتقادات تندی را درباره آن مطرح می‌کردند ولی پس از روی کار آمدن دولتِ دونالد ترامپ در ایالات متحده امریکا و اعمال دوباره تحریم‌ها و نقض این توافق، متوجه شدند که برجام می‌توانست برای ایران و ایرانیان چه منافعی در پی داشته باشد».

سلحشوری در ادامه نوشت:«این موضوع به برجام منحصر نشد و حتی بر سر ماجرای انعقاد قرارداد با توتال نیز شاهد تکرار این مساله بودیم؛ تا جایی که دلواپسان که امروز از رفتن این شرکت نفتی به دلیل تحریم‌های امریکا از ایران گلایه می‌کنند، آن روزها وزیر نفت را به مجلس احضار کرده و تاکید داشتند که موضوع باید به شرکت‌های داخلی سپرده شود؛ حال آنکه این شرکت‌ها توان انجام اقدامات مدنظر را نداشتند».

پروانه سلحشوری که پیش از این گفته بود «صداقت برای ایرانیان معنا ندارد»! حالا با تحقیر متخصصین ایرانی مدعی شده است «شرکت های ایرانی توان انجام کارهای تخصصی در حوزه نفت را ندارند»!

این ادعا در حالی از سوی این نماینده اصلاح طلب مجلس مطرح شده است که پیش از این، صاحب نظران و کارشناسان تاکید کرده بودند که 80 تا 90 درصد قرارداد با توتال (توسعه فاز 11 پارس جنوبی) قابلیت اجرا توسط شرکت‌های ایرانی را دارد.

شرکت بدسابقه توتال فرانسه، پس از دزدی اطلاعات میادین نفتی ایران، قرارداد با وزارت نفت به ریاست زنگنه را یکطرفه لغو و از ایران خارج شد! پس از دزدی و بدعهدی توتال در پروژه پارس جنوبی، جوانان توانمند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تحویل دولت دادند.

قرارگاه خاتم الانبیا ساخت این پالایشگاه را در اوج تحریم‌ها در دولت نهم شروع کرد و علیرغم کم‌توجهی دولت روحانی، آن را به سرانجام رساند.در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه حدود ۳۷ میلیون لیتر بنزین، ۱۴ میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون لیتر سوخت جت و چهار میلیون لیتر ال‌پی‌جی و مقداری هیدروژن تولید می‌کند.

لازم به ذکر است که پیش از این، «اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود:«ما ایرانی ها قدرت رقابت در هیچ صنعتی جز آبگوشت بزباش و قرمه سبزی را نداریم»! اصلاح طلبان ید طولایی در تحقیر ایران و ایرانی دارند.

نکته دیگر اینکه، منتقدان هیچگاه در موضوع برجام اظهارات متناقض بیان نکردند. حرف منتقدان این بود که دولت روحانی در رویکردی غلط به دولت آمریکا اعتماد کرد و بدون دریافت تضمین و عدم پیش بینی عهدشکنی طرف مقابل، تعهدات خود را یکطرفه انجام داد. نتیجه آن شد که دولت آمریکا بدون هیچ هزینه ای از برجام خارج شد. در نهایت «هسته ای رفت ولی تحریم ها ماند»!

** هاشمی‌طبا: دولت روحانی خزانه را خالی کرد

روزنامه شرق در یاداشتی به قلم «مصطفی هاشمی طبا» کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری 96 نوشت:«علی الاصول وقتی به کسی می گویند یک ساعت دیگر آب خانه قطع می شود، حداقل به قدر ضرورت آب ذخیره می کند. مسئولان ما به جای دوراندیشی و نگاه جدید به اقتصاد کشور و نیازهای مردم، بر ادامه راه گذشته که واردات و مصرف بود افزودند و از جمله اعلام کردند هر چقدر هرکس بخواهد ارز 4200 تومانی دریافت می کند! 60 تن سکه طلا را در بازار آزاد به مردم فروختند».

هاشمی طبا در ادامه نوشت:«در 6 سال ریاست جمهوری حسن روحانی معادل دوره هشت ساله قبل، حدود هشت میلیارد دلار اتومبیل از خارج وارد شد؛ از همان کشورهایی که همسو با آمریکا ایرانیان را تحریم کردند. حتی از خود آمریکا کالای مصرفی وارد شد. غافل از اینکه جامعه و خزانه ارزی از درون تهی شده و تبعات ناگواری در اقتصاد بر جای می گذارد».

کارشناسان و صاحبنظران تاکنون بارها به عملکرد بسیار ضعیف تیم اقتصادی دولت روحانی انتقاد کرده اند.

تیم اقتصادی دولت روحانی متشکل از معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری(محمد نهاوندیان)، رئیس سازمان برنامه و بودجه(محمد باقر نوبخت)، رئیس کل بانک مرکزی(عبدالناصر همتی)، وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی(محمد شریعتمداری)، امور اقتصادی و دارایی(فرهاد دژپسند)، صنعت و تجارت(رضا رحمانی) و راه و شهرسازی(محمد اسلامی) نتوانسته اند کارنامه قابل قبولی ارائه دهند.

بر باد دادن 18 میلیارد دلار در ماجرای دلار 4200 تومانی و هدر دادن 60 تن طلا و ضرر 150 هزار میلیاردی حذف کارت سوخت تنها چند نمونه کوچک از نتایج سوءمدیریت در دولت روحانی است.

اکنون در شرایطی که حدود 3 ماه تا انتخابات مجلس و کمتر از دو سال تا پایان دولت روحانی باقی مانده است، اصلاح طلبان که خود بانی اصلی وضع موجود هستند، ژست منتقد به خود گرفته و از وضع موجود گلایه می کنند.

افکار عمومی این بی مسئولیتی را نمی پذیرد. طیف اصلاح طلب شریک اصلی دولت در ایجاد وضع موجود است و باید پاسخگو باشد، نه شاکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 14
  • کارمند2 IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    18 1
    نظریه فرار به جلو را بخوانید. یعنی محکوم کردن دیگران و موجه جلوه دادن خود...........
    • سید IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      18 2
      چه احمقند خاطرجمعانی همچون پروانه سلحشوری که هنوز دعا می کنند کاش رئیس جمهور آمریکا به جای ترامپ، رقیبش از حزب دمکرات بود تا مثلاً برجامشان برقرار بود، این سفیهان فراموش کرده اند که بازگشت تحریم هایی در کار نبود! اصلاً از همان اول لغو و یا حتی تعلیق تحریم ها اعمال نشد که بخواهد بازگشت داشته باشد، بلکه هر چه بود تشدید تحریم ها بود و لاغیر! اما یک نکته است و آن این که اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با غرب و قراردادهای ننگینی همچون برجام هستند!
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      5 0
      عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      4 0
      عباس عبدی : اگر کلینتون هم رئیس جمهور می شد دچار مشکلات بدتری در برجام می شدیم ، برجام ضمانت اجرایی ندارد.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      5 0
      اصلاح طلبان بدبخت همه چیز را به برجام گره زدند و حالا میگن مشکلات تقصیر ترامپ است !!!
    • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      7 0
      مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    11 1
    جناب میخ دلی این کلید رامن می شکنم و در می اندازم وانقدر آب میریزم که کلا این کلید اثری ازش نماند مدفون شود
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    12 0
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾ بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد (۱) مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ ﴿۲﴾ دارايى او و آنچه اندوخت‏ سودش نكرد (۲) سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾ بزودى در آتشى پرزبانه درآيد (۳) وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾ و زنش آن هيمه‏ كش [آتش فروز] (۴) فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿۵﴾ بر گردنش طنابى از ليف خرماست (۵)
  • RO ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    2 1
    یعنی میخواستی بگی چیزی حالیته با این چیزها مشکل این مردم حل نمیشه ب شاعر میگه به عمل کار بر اید به سخنرانی نیست الان داریم میسوزین وخفه میشیم وثروتمان که همان عمر گرانبهایمان است داره به فنا میره
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      4 0
      تنها چیزی که برای اینها اهمیت نداره ایران و ایرانیه
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    11 1
    این طلبکاری ازپرویی.این دلباختگان به غرب است
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      4 0
      آمریکا غیرقابل اعتماد است
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    0 14
    چی شد چرا درباره حجاریان چیزی ننوشتید یادتون رفت یا سوادش را نداشیتد ؟
    • محمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      5 0
      آخه جواب دادن به عمر عاص اصلاحات هم سواد میخواد؟ اگر کسی چیزی نمیگه فقط به خاطر اینه که ایشون لیاقت جواب حرفهای چرت وپرتی که میزنه رو نداره آخه ایشون غیر از پیچیدن نسخه آشوب و خیانت به کشور خودش وبازی توی زمین آمریکا چی بلده؟
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      4 0
      دوکلام‌ بی معنی از ننه ی عروس
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    9 0
    پس باید این کلید را از بین برد
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      2 0
      قفل و کلید همین جاست.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    11 0
    خدایا جواب افساد طلبان را بده.
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      0 3
      باشه
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      1 2
      خدا جواب تباه کنندگان عمر و زندگی جوانان این کشور بده تو هم ایشالا شفا پیدا کنی از خواب جهالت و کوته بینی نجات پیدا کنی
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      2 0
      پیام28دقیقه بامدادکوته بین وجاهل خودتی که در جواب دعا این حرف اضافی رو گفتی ولی تو بااین طرز تفکر هیچوقت شفا پیدا نمیکنی.مشرق جان لطفاً چاپ کن.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      2 0
      ساعت 28دقیقه بامداد چقدر جاهل ودر مرگ مغزی بسر میبری که در جواب دعا این حرف مفت واضافی را گفتی وحتما این جهالت ومرگ مغزی تورا خواهد کشت وهرگز شفا پیدا نمیکنی.مشرق جان مشغول ذمه ای جواب این جاهل کوته بین که چشم دیدن دعا را ندارد چاپ نکنید.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      1 0
      28دقیقه بامداد .کوته بین وجاهل خودتی منافق و هیچوقت شفا پیدا نمیکنی بدبخت‌.که در جواب دعا به اون خوبی این حرف اضافی را گفتی.!!!انسان اهل دعا از دعای به این خوبی استقبال می‌کنه نه اینکه مثل تو منافق باشه وضد دعا حرف بزنه.!!!
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      2 0
      28دقیقه بامداد هرچی گفتی به خودت گفتی ولیاقت خودت را نشان دادی .در جواب دعا باید میگفتی الهی آمین نه اینکه این اراجیف را ببافی.!!!
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    13 0
    مرگ بر امریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر ذلت طلب اصحالاتی
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    10 0
    مردسور اسرائیل آمربکا انگلیس ببرند با اسهال طلبهای غرب زده متعفن بد بو همانند شما مطلب آخر نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر سازش کار مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر سازش کار مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر سازش کار مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر سازش کار مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر سازش کار
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      0 1
      هر چه تو خالی تر صداش بیشتر به عمل کار برآید نه به سخن فقط حرف باد هواست دارای اقتصاد بدتر دنیا
    • آرش IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      0 3
      درود به شعور و شرف خانوم سلحشوری که با شجاعت حقایق رو بازگو میکنن و مثل خیلیای دیگه بخاطر حفظ سمت و تداوم غارت شون دروغ و چرند تحویل مردم نمیدن
  • حسين DE ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    5 0
    خانم پروانه خانم من نميدونم مدرك تحصيلى شما چيست؟ولى متاسفانه بايد گفت كه اظهار نظرات سخيفى ميفرمائيد،
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    4 0
    اخرش اصلاح طلبان کاری میکنند که ایران بشود لیبی سوریه وعراق بعد خودشان هم از این معرکه فرار میکنند و پناهنده اربابانشان میشوند بازنده اصلی هم ملت ایران میشود که فریب این حضرات مزور را خورده است ای تف بر خیانتکاران به این اب وخاک مردم
  • عبدالله IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    3 0
    بسم الله الرحمن الرحیم ؛ دوستان با خدا هیچ نگران نباشید چرا که خدای متعال این جهان را برای امتحان کردن انسان ها آفریده است و همه بایستی ذات و ماهیت خود را نشان دهند.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    2 0
    یعنی من نمیدانم چه زمانی از خواب های شیرین برجامی بیرون خواهند آمد!!!!!! واقعا متعجب هستم.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    1 0
    رابطه ایران و آمریکا ربطی به رژیم صهیونیستی نداره بسیاری از کشورها هستن که اسراییل رو به رسمیت نشناختن اما با آمریکا رابطه خوبی دارن
  • DE ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    3 0
    ارائه پروانه پخت «آبگوشت بزباش» به سلحشوری .
  • DE ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    3 0
    دفاع پروانه سلحشوری از نظریه «آبگوشت بزباش»-- // پروانه خانم ایشون برای روزینامه های درپیتی و سه نیملیتریهای در پیتی هم شان خودش این صحبتها را میکند در آنجا بین یک مشت بیسواد بعنوان مغز متفکر مطرح است ولی وقتی مشرق اظهارات بی مایه او را پخش میکند در مقایسه با مقالات و اخبار و تحلیلهای مشرق اوج هزیز! شخصیتی پروانه پیدا میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس