۵۰ درصد اقتصاد زیرزمینی است/ داستان نامعلوم ۵۸ درصد مالیاتی که هیچ‌جا ثبت نشد!

سلطانی، سهم اقتصاد زیرزمینی در کشور را بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: قاچاق، عدم پرداخت مالیات و واردات خارج از محدوده مجوز از آثار اقتصاد زیرزمینی است.

به گزارش مشرق، احسان سلطانی کارشناس اقتصادی، درباره اقتصاد زیرزمینی اظهار کرد: اقتصاد زیرزمینی به انواع فعالیت‌های خرد و غیر رسمی اطلاق می‌شود که جواز فعالیت در کشور را ندارند و هیچ گونه مالیاتی نیز به دولت پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: قاچاق کالا یکی از دلایلی است که موجب افزایش سهم اقتصاد زیرزمینی در اقتصاد کل کشور می شود چرا که فعالان این بخش به هیچ عنوان در بخش‌های اقتصادی رسمیت ندارند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: برخی واردکنندگان و صادرکنندگان نوعی فعالیت تجاری در کشور دارند که باعث بروز اقتصاد زیرزمینی در کشور می‌شود از این فعالیت‌ها به عنوان قاچاق رسمی یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:


سلطانی در مورد قاچاق رسمی توضیح داد: برخی فعالان تجاری از قوانین تجارت در ایران پیروی نمی‌کنند، اما فعالیت آن‌ها به طور رسمی ثبت شده است به عنوان مثال چند سال گذشته مقرر شد که صادرکنندگان سنگ آهن باید در ازای صادراتی که دارند درصد مشخصی از آن را در قالب مالیات به دولت پرداخت کنند، اما پس از گذشت حدود یک سال، میزان صادرات با مالیات‌های پرداخت شده همخوانی نداشت.

وی ادامه داد: برخی واردکنندگان نیز پس از دریافت مجوز واردات کالا، محصولاتی را خارج از محدوده مشخص شده در مجوز دریافتی وارد می‌کنند و در واقع از مجوزهای رسمی سوء استفاده می‌کنند که این نوع فعالیت نیز جزء اقتصاد زیرزمینی محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: محصولاتی که این افراد خارج از محدوده مجوز خود وارد می‌کنند از همه نظر برای اقتصاد کشور مضر است برای اینکه رسمیت ندارند و هیچ نوع مالیاتی به دولت پرداخت نمی‌کنند همچنین موجب ایجاد بازارهای سیاه و اختلال در بازارهای رسمی می‌شوند.

سلطانی یادآوری کرد: چند ماه گذشته در بازه زمانی ۸۴ تا ۹۷ تحقیقاتی در زمینه صادرات صورت گرفت که نشان داد در این مدت فقط ۴۲ درصد از واردکنندگان قطعات خودرو، به دولت مالیات پرداخت کردند و پرداخت مالیات مابقی در هیچ نهاد و دستگاهی ثبت نشده است.

وی گفت: در حدود ۵ سال گذشته بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار محصول از کشور چین وارد شد که در گمرک ایران قطعات خودرو، ولی در گمرک چین خودروی آماده ثبت شده بود، این موضوع، اثری از  اقتصاد زیرزمینی است که به طور غیر مستقیم اقتصاد کشور را مختل می‌کند.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد که بیش از ۵۰ درصد از اقتصاد کشور را اقتصاد زیرزمینی تشکیل می‌دهد و این موضوع می‌تواند در آینده نه چندان دور تاثیرات غیر قابل جبرانی برای کشور داشته باشد.

سلطانی با اشاره به راهکار مقابله با اقتصاد زیرزمینی اظهار کرد: شفاف سازی تنها راهکاری است که می‌تواند اقتصاد کشور را از وضعیت زیرزمینی خارج کند و قوه قضائیه می‌تواند نظارت کافی بر این امور داشته باشد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس