اقتصاد آمریکا

به تدریج نه پیروزی‌های بعد از استیضاح ترامپ، بلکه پیامدهای ناکامی استیضاح به دغدغه اصلی دموکرات‌ها تبدیل می‌شود. همانطور که می‌دانید هر چیزی از ترامپ برمی‌آید!

سرویس جهان مشرق- چند ماه است دموکرات‌ها عَلم استیضاح را بر دوش گرفته‌اند با این امید که یا ترامپ را استیضاح می‌کنند و انتخابات بعدی را می‌بَرند یا اینکه حداقل او را بی‌آبرو کرده‌اند و به وعده‌ای که در انتخابات ۲۰۱۸ به مردم خود دادند یعنی تلاش برای استیضاح رئیس‌جمهور عمل کرده‌اند.

اما هر چه به پیش‌می‌روند آمارها نشان از کاهش محبوبیت استیضاح در میان مردم آمریکا دارد و این موجب نگرانی‌های متعدد شده است. حالا آنها نه به موفقیت استیضاح بلکه به پیامدهای نامعلومی فکر می‌کنند که در صورت ناکامیِ استیضاح ممکن است از جانب ترامپ عایدشان شود. همانطور که می‌دانید هر چیزی از ترامپ برمی‌آید!

۱- بعد از عدم موفقیت در استیضاح، دیگر چه برگ برنده‌ای برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ دارند؟

از قدیم گفته‌اند آن بیماری که تو را نکشد، تو را قوی‌تر خواهد کرد. دموکرات‌ها تصور می‌کنند مجلس نمایندگان بیش از سنا «صدای مردم» است بنابر این اگر ترامپ در مجلس استیضاح شود، مردم آمریکا رأی منفی سنا به استیضاح ترامپ را به معنای پارتی بازی آنها با هم حزبی خود می‌دانند. اما مشکل اینجا است که در این صورت چرا رأی مجلسِ دموکرات به استیضاح سنا یک رأی حزبی تلقی نشود؟

بنابر این به نظر می‌رسد تنها نتیجه متقنی که در صورت عدم استیضاح ترامپ به دست خواهد آمد، افزایش رأی او در انتخابات بعدی است (نه لزوماً نسبت به انتخابات قبلی بلکه نسبت به وضعیتی که استیضاحی در جریان نبود) زیرا ترامپ مجلس را متهم خواهد کرد که وقت و سرمایه ملت را برای چندین ماه برای منافع حزبی خود هدر دادند و با این کار، هر چه دموکرات‌ها پیش از این او را به تعطیل کردن دولت فدرال برای تصویب بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک محکوم کرده بودند هم از ذهن مردم می‌رود.

از آن بدتر، ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ اعلام خواهد کرد اینهمه در چهار سال قبلی برای مخالفت با من وقت گذاشتید و تبلیغ کردید. به جای این در چهار سال جدید با دولت همکاری کنید تا شاخص‌های رو به رشد اقتصادیِ آمریکا بیش از پیش بهبود یابد. دموکرات‌ها نیز که دیگر بحث انتخاب مجدد ترامپ برای سال ۲۰۲۴ مطرح نیست مجبور خواهند شد در موارد متعددی از ایجاد قشقرق در مجلس بپرهیزند.

۲- با خرج کردن مهمترین اهرم برای مهار رئیس‌جمهور، اگر ترامپ بعد از آن به تخلفاتی بزرگتر علیه دموکرات‌ها دست زد، چگونه می‌توانند روبروی او بایستند؟

تصور کنید رئیس‌جمهوری که خود را نسبت به استیضاح هم ضدضربه می‌داند چگونه با مخالفانش رفتار می‌کند. او پیش از این در کمال وقاحت با رایزنی با نتانیاهو جلوی سفر نماینده فلسطینی‌تبار برای دیدار از مادربزرگ مریضش را گرفت. تصور کنید چه فشاری در ماه‌های بعد از ناکامی استیضاح به تلافی فشاری که در این چند ماه بر ترامپ آوردند وارد خواهد کرد.

نرخ دو درصدی رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا
کاهش یک و نیم درصدی بیکاری در آمریکا

با این حال هنوز یک اهرم دیگر در اختیار دموکرات‌ها هست که در پایان این دوره یا در دوره بعدیِ‌ ریاست‌جمهوری ترامپ علیه او استفاده کنند. آنها تا کنون از اهرم‌های مختلفی علیه او استفاده کرده‌اند:

  • جنجال رسانه‌ای در آمریکا علیه او و نقطه ضعفهایش مانند عدم پرداخت مالیات یا رابطه با زنان
  • خودشان او را دیوانه نامیدند و بعد در نظرسنجی از ملل دیگر از کاهش اعتبار آمریکا به دلیل رئیس‌جمهور شدن ترامپ گفتند.
  • تلاش همه‌جانبه برای ناکام ماندن برخی پروژه‌های او با وجود اینکه یک برنامه جزئی بود مانند ساخت دیوار مرزی
  • نفوذ در کاخ سفید و انتشار افشاگری‌ها از داخل آن
  • و نهایتاً استیضاح

اما هنوز یک اهرم باقی مانده که بسیار حائز اهمیت است. مهمترین دستاورد ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری، افزایش تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری است. آنها ممکن است به دو روش این دستاورد را از دست ترامپ بگیرند: مستنداتی منتشر کنند که ترامپ آمارسازی کرده و به مردم آمریکا دروغ گفته است؛ از طریق شرکت‌های چندملیتی بزرگی که در اختیار دارند، یا خرابکاری در اقتصاد آمریکا ورق را برگردانند.

دموکرات‌ها همین حالا هم از سوی ترامپ متهم به خرابکاری سیاسی در پروژه‌های آمریکا هستند، با امیددادن به کره شمالی و ایران مبنی بر اینکه اگر با ترامپ همکاری نکنید تا در انتخابات شکست بخورد، یک دولت دموکرات با شما توافق به مراتب بهتری انجام خواهد داد.

جمع‌بندی

جدال دموکرات‌ها با ترامپ تا کنون بسیاری از حقایق نظام سیاسی آمریکا را برای مردم آن کشور روشن کرده است، از اینکه چه کسی داعش را درست کرد (اوباما و کلینتون) تا اینکه چرا آمریکا باید در سوریه حضور نظامی داشته باشد (غارت نفت). از آنجایی که تقریباً هیچ چیز از دو حزب حاکم بر آمریکا بعید نیست، ادامه این جدال ممکن است به جاهای باریکتر و دیدنی‌تر هم بکشد. آمارسازی یا خرابکاری اقتصادی دو احتمال جدی است.

منابع

https://www.politico.com/news/2019/12/12/democrats-post-trump-impeachment-dilemma-083747

https://tradingeconomics.com/united-states/gdp-growth

https://www.latimes.com/politics/la-na-pol-trump-john-kerry-iran-logan-act-20190509-story.html

https://www.npr.org/2019/11/19/780540637/poll-americans-overwhelmingly-say-impeachment-hearings-wont-change-their-minds

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس