کد خبر 1020505
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
ژان پل دلوایه

در پی افزایش اعتراضات و اعتصاب‌های سراسری در فرانسه در واکنش به طرح جنجالی تغییر نظام بازنشستگی، کمیسر عالی اصلاحات بازنشستگی فرانسه استعفا کرد.

به گزارش مشرق، در پی تشدید اعتراضات و اعتصاب‌های سراسری در سراسر فرانسه در اعتراض به طرح تغییر نظام بازنشستگی، «ژان پل دلوایه» کمیسر عالی اصلاحات بازنشستگی فرانسه استعفا کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، اوایل ماه جاری میلادی، در پی طرح‌های دولت فرانسه برای معرفی اصلاحات بازنشستگی، موج عظیمی از اعتراضات سراسر این کشور را فراگرفت. هفته گذشته بعد از آن اعتصاب‌ها و اعتراضات در این کشور اروپایی تشدید شد که «ادوارد فیلیپه» نخست‌وزیر فرانسه تأکید کرد که به هیچ عنوان از طرح‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

آقای ماکرون! حقوق بشر چه‌قدر هم به شما می‌آید!

کمیسر عالی حقوق بازنشستگی فرانسه امروز (دوشنبه) در پی موج بزرگی از اعتراضات استعفا کرد. این مقام فرانسوی در حالی استعفا کرد که رسانه‌های محلی گزارش کردند که وی حاضر به شفاف‌سازی درباره پست‌هایی که همزمان با سمت خود در کابینه داشته است، نشده است.

فرانسه یک سیستم بازنشستگی بسیار پیچیده دارد که شامل ۴۲ نظام مختلف می‌شود که در بخش‌های دولتی و خصوصی متفاوت است و حقوق بازنشستگی برای کارکنان بخش خصوصی بر اساس بیشترین حقوقی که در سابقه ۲۵ ساله دریافت کرده‌اند محاسبه می‌شود و در بخش دولتی، حقوق بازنشستگی بر اساس آخرین ۶ ماه حقوق قبل از بازنشستگی محاسبه می‌شود.

بنا به گزارش رویترز، استعفای دلوایه که برای اولین بار از طریق روزنامه «لوموند» گزارش شد، در لحظه‌ای حساس برای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه صورت گرفته است که دولت وی در بن‌بست با اتحادیه‌های تجاری و کارگری قرار گرفته است.

اتحادیه‌های کارگری هشدار داده اند در صورتیکه دولت ماکرون از طرح اصلاح بازنشستگی که به دنبال کاهش مزایای بازنشستگان است، عقب‌نشینی نکند، اعتصاب ها و اعتراضات را افزایش می‌دهند.

ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای ضمن اعلام پذیرش استعفای دلوایه، گفت: «رئیس‌جمهور، تعهد شخصی وی و اقدامات دلوایه در خصوص اصلاحات بازنشستگی را تحسین می‌کند».

فشارها به این مقام فرانسوی در طول هفته گذشته برای استعفا پس از آن افزایش یافت که افشا شد دلوایه ۱۳ پست ومقامی را که همزمان با پست خود در کابینه داشته، افشا نکرده است که این پست‌ها شامل مدیر یک مؤسسه آموزش بیمه بوده است که این موسسه از اصلاح بازنشستگی منفعت کسب می‌کرده است.

با اینحال، دلوایه گفته است که عدم افشای پست‌هایش یک اشتباه بوده است و چندین وزیر فرانسوی نیز روز گذشته با دفاع از او گفتند که او با حسن نیت فعالیت می‌کرده است.

بنا به گزارش رویترز، استعفای دلوایه یک ضربه به ماکرون به حساب می‌آید نه تنها به این دلیل که او یک فرد کلیدی در اصلاح قانون بازنشستگی فرانسه بوده است بلکه به این دلیل که وی یکی از قابل اعتمادترین همپیمانان ماکرون و یکی از معدود افرادی بوده که تجربه کابینه را داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس