روزنامه های اصلاح طلب 25 آذر

نماینده ای که «سلفی حقارت» را در کارنامه خود ثبت کرده است، می گوید افراطیون داخلی به دلیل کینه هایی که از سال ۸۸ و حوادث پس از آن داشتند،نگذاشتند برجام به ثمر برسد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مازنی: علت ناکامی برجام،کینه‌های ۸۸ بود

«احمد مازنی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس که «سلفی حقارت» را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«در زمان پیش از تعهد برجام همه دنیا علیه ایران متحد شده بودند اما بعد از برجام ابتدا نگاه به کشور ما تغییر کرد و دنیا مقابل قدرت دیپلماسی کشورمان کلاه از سر برداشت و دیدیم تا پیش از آنکه ترامپ از این تعهد خارج نشده بود، برجام با قدرت به پیش می‌رفت. به‌طوری که قدرت‌های بزرگ خارجی وارد ایران شده بودند و رشد اقتصادی در حال صعود بود و قطار توسعه کشور مسیر طبیعی را طی می‌کرد. اتفاق‌هایی که رخ داد ناشی از اقدامات افراطیون داخلی بود که نمی‌خواست دولت برآمده از مردم پیروز شود و این هم به دلیل کینه‌هایی بود که از سال ۸۸ و حوادث پس از آن داشتند».

مازنی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«حضور افراد کاردانی مانند محمدجواد ظریف که با زبان دنیا آشنا بود، موجب شد که گفت‌وگوها با ۶ کشور بزرگ جهان به ثمر نشست و برجام توانست جایگاه ما را در عرصه بین‌المللی ارتقا ببخشد».

متاسفانه دولتمردان و فعالین اصلاح طلب، بجای عذرخواهی و تغییر ریل گذاری دولت در سیاست خارجی، قصور و تقصیرهای خود را به گردن دیگران می اندازند. این طیف مدعی هستند که دو عامل موجب بی دستاوردی برجام بوده است، منتقدان داخلی و ترامپ.

چندی پیش «حسین مرعشی» فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن رد فضاسازی همقطاران خود در القای دوگانه دروغین «اوبامای خوب- ترامپ بد» گفته بود:«همین برجام به نظر من اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود».

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز چندی پیش گفته بود:«به نظر بنده حتی اگر ترامپ هم نمی‌آمد و کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم در اجرای برجام دچار مشکل و حتی مشکلات بدتری می‌شدیم».

لازم به ذکر است که قطع رابطه ایران و آمریکا، آغاز جنگ تحمیلی، ترور دانشمندان هسته ای و شدیدترین تحریم های ضدایرانی همگی در دوران دموکرات ها رخ داده است.

برخلاف فضاسازی حامیان برجام، علت اصلی بی دستاوردی این توافق، عدم رعایت بدیهی ترین اصول توافقات بین المللی از سوی دولت آقای روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف است. چندی پیش روزنامه اصلاح طلب اعتماد با اذعان به این مسئله نوشته بود:«اگر قرار بود که وارد برجام شویم، باید فرض می‌کردیم که چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد ما چه باید انجام دهیم تا از ترس عمل ما، طرف مقابل به تعهداتش ملتزم باشد؟ به نظرم بسیاری از افراد درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و سیاست واقع‌گرایانه ندارند و روابط بین‌الملل را به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل می‌دهند، در حالی که روابط بین‌الملل در اصل متکی به قدرت است و بس».

مازنی در حالی به کارشناسی موضوع سیاست خارجی پرداخته که متاسفانه حتی با ابتدایی ترین و بدیهی ترین اصول دیپلماتیک نیز آشنا نیست. نوع رفتار این نماینده مجلس در زمان حضور «فدریکا موگرینی» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تلاش مازنی برای سلفی گرفتن با این خانم، نمونه آشکار این مسئله است.

** اوضاع کشور نفسگیر است، به نرمش قهرمانانه نیاز داریم

روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت:«اگر دولت در زمینه رفع برخی ‌از تحریم‌ها دارای اختیارات لازم شود و بتواند میانجیگری چون ژاپنی را مثمرثمر سازد ‌هم فضایی تازه متوجه اقتصاد کشور می‌شود و هم مجموعه قوه ‌اجرائیه انگیزه بسیار بیشتری برای کار و تلاش خواهد یافت و هم مردم دلگرمی جدید پیدا می‌کنند. نرمش قهرمانانه برای عبور ‌از گردنه‌های سخت و نفسگیر یک استراتژی ‌است، نه یک توصیه صرف و تاکتیک مقطعی».

طیف اصلاح طلب از یکسو فضای کشور را بحرانی جلوه داده و از سوی دیگر راه حل رفع مشکلات را نیز مذاکره با آمریکا جا می زنند.

این در حالی است که این ادعا در دولت روحانی عیار خود را نشان داد. دولت با رویکرد مدنظر خود به مذاکره و توافق پرداخت. دیدارهای وزرای خارجه ایران رکورد زد. روسای جمهور ایران و آمریکا تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند. نتیجه چه شد، اینکه هنوز ۲۴ ساعت از اجرای برجام نگذشته بود که دولت اوبامای مودب! و باهوش! برجام را نقض و تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد.

چندی پیش عراقچی در اعترافی دیرهنگام گفته بود که نتیجه برجام این بود که تحریم ها افزایش یافت. وی سپس تاکید کرد که یکی از درس های برجام این بود که مقاومت بهتر از رویکرد فعلی دولت جواب می دهد.

** علت اصلی مشکلات کشور،مدیران ناکارآمد است

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم «مهدی ذاکریان» نوشت:«سفر حسن روحانی به ژاپن در حالی صورت می‎گیرد که اوضاع اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌‏ها خیلی‏‌ها را در انتظار گشایش اوضاع نگه داشته است. این در حالی است که حل مسائل و راه برون رفت از بحران اقتصادی در دستان هیچ کشوری ولو ایالات متحده امریکا نیست. کشور ما آن گونه هم که گمان می‎رود، در بحران و بن‌بست نیست. اگر مسائل و مشکلاتی هم پیش روی کشور قرار دارد، کلید حل آن در دست ملت ایران و مسئولان ایرانی است. این گونه نیست که نقش تحریم‎ها را بر اقتصاد ایران نادیده بگیرم ولی باید بر این باور باشیم که حل مسائل ما در اختیار خودمان است. قدرت‎هایی می‎توانند از بحران‎ها خارج شوند که به میان مردم بازگردند. مشروعیت یافتن حاکمان از سوی مردم بالاترین و مهم‌ترین راهکار برای دولت‎هاست. اعتقاد به توان داخلی و کمک به تولیدکنندگان از دیگر مواردی است که می‎تواند به خروج کشور از وضعیت فعلی کمک کند. البته بخش عمده‎ای از این تعلل به شیوه مدیریتی کشور باز می‎گردد و چاره‌ای وجود ندارد جز اینکه مدیران ناکارآمد جای خود را به افراد دیگری بدهند».

روزنامه اصلاح طلب آرمان چندی پیش در مطلبی نوشته بود:«تحریم‌ها حتماً تأثیر داشته مگر می‌شود تحریم در زندگی مردم اثر نداشته باشد؟ اثر دارد، اما اگر آمریکایی‌ها تحریم خود را به عراق، ونزوئلا، یا روسیه یا ۲ درصدش را به فرانسه وارد کنند، در فرانسه مردم یکدیگر را خواهند خورد، اما در ایران مردم زندگی خود را دارند. یک توریست خارجی را چشم بسته بیاورید در این کشور زندگی کند و پس از چندی از وی پرسیده شود که آیا تحریم را دیدی یا نه؟ ببیند چه پاسخی می‌دهد. لذا مشکل در زندگی مردم به معنی اینکه نتوانند معاش و زندگی خود را بگذرانند وجود ندارد. بله، زندگی بسیار سخت است، اما بخش عمده این شرایط ناشی از ناتوانی تیم اقتصادی دولت است».

«پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس نیز چندی پیش گفته بود:«متأسفانه بخش مهمی از نتایج حاصل از وضعیت اقتصادی به مدیران دولتی برمی گردد... اعتقاد بر این است که مشکلات سیستم مدیریت در کشور می‌تواند بیش از تحریم‌ها و فشار دشمنان بر پیکرها اقتصاد ضربه وارد کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    22 8
    مازنی همان کسی است که از (ذوق عکس سلفی گرفتن) با : موگرینی... توی مجلس چندبار غش کرد تا بالاخره او را با : اب قند - شوک و دستگاه دوباره به زحمت او را به هوش اوردند .
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      12 1
      علت شکست برجام رعایت نکردن خطوط قرمز و شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب بود.
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      7 0
      باید درباره حاضران در سلفی حقارت بیشتر بنویسید
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      6 0
      اوضاع نفس گیر هم بخاطر باج خواهی سران فتنه و منافق اعظم از نظام و مردمه نه فشارهای خارجی.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    16 3
    شیخ : از موگرینی چه خبر !
  • سید IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    18 5
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با غرب و قراردادهای ننگینی چون برجام!
    • رضا IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      5 17
      خاموش بابا ، ادب تو گربه خورده ؟! فهم حرف مازنى در حدّ هر رهگذرى نيست. او با همين يه جمله طلائى در حافظه ملت جا خوش كرد . مشرق هم جاى ديگه اش سوخته ! سانسور نكنى اوهوى !
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      5 0
      آقا رضا عقل کلی بابا، دیوانه از دیوانه خوشش آید.
  • سید IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    13 1
    خوب! پس اذعان دارند که برجامشان ناکام شده است! چون تا کنون تکبر و لجاجت شان اجازه نمی داد به ناکامی برجامشان اعتراف کنند و همواره می گفتند: البرجامُ ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام!!!!
  • راهكار عملي US ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    1 16
    بايد كف پاي بن سلمان را با دمپايي مباركش بليسيم .
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      8 0
      یه چیزی بهت میگم ها .سگی مگه .؟!خودت برو بلیس خائن.!!!
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      9 0
      خاک عالم برسرت.بقول دوست مکتبی مان برو از سنگ توالتش شروع کن.بدبخت خائن .!!!
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      7 0
      کسیکه کف پای ترامپ وبن سلمان را می بوسه از شیطان کمتره.!!!
    • دیده بان IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      9 5
      مشرق خجالت نمیکشی اراجیف این لجن روچاپ میکنی؟مثلا میخوای بگی نظر منتقدودشمن هم برات مهمه وچاپ میکنی واهل آزادی بیانی؟اعصابمونو بااین خزعبلات خوردمیکنی که چی رو ثابت کنی؟کمی وزن وارزش برای خودت وعلاقمندانت قائل باش!
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      4 0
      به قول دیده بان بنده هم گفتم اراجیف این روانی را چاپ نکنید .راست میگه خیلی حرفاش زشت وغیره قابل تحمل ماراهم مجبور به پاسخگویی میکنید.
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      2 0
      بی ادب
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    4 0
    گاگولی شما بود
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    12 8
    درد و بلای دکتر احمدی نژاد عزیز بخوره توی سر تو سلفی بگیر با موگرینی .
  • FR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    9 0
    منظورش کینه سبز فتنه گران 88 است.....چون اینها باعث وبانی تحریم ها ودر نتیجه برجام بی سرانجام شدند !
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      2 0
      دقیقا همینطوره
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    8 1
    خدایا جواب افساد طلبان را بده.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    5 2
    گویا این افسادطلب ها حرف نمی زنند جز در راستای اهداف دشمن و خیانت به مردم و کشور
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    4 1
    خدا اصلاح کند شما به اصطلاح اصلاح طلب را ..هیچ چیز نیافتی جز کینه این شما بودید که برجام نوشتید و زیرس زا....
  • خ IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    6 0
    7سال دولت دست این حزبه هنوز. ... واقعا که
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    7 2
    خدا تو را با موگرینی لعنت بکند .
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    7 1
    عجب مغزیه این مازنی...برای طباخی خوبه
  • DE ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    8 1
    مازنی: علت ناکامی برجام،کینه‌های ۸۸ بود/ اوضاع کشور نفس‌گیر است، به نرمش قهرمانانه نیاز داریم // اوضاع کشور را نفس‌گیر کردیم که نظام را قهرمانانه به نرمش وادار کنیم ولی مثل اینکه اصلا نظام قصد تمکین کردن جلوی ما را ندارد.بهمین خاطر بایستی با اغت شاش و آتش زدن و خرابکاری حال نظام را بگیریم. ما کینه شتری 88 از نظام داریم و ول کن نیستیم.
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      3 1
      گویندگان این مطالب غلط میکنند.!
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      6 0
      افساد طلبان که غلط میکنند .شما هم پیاز داغش را زیاد نکن چون نمی توانند کاری بکنند.!!!
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      0 1
      غلط میکنند باتو.!
    • DE ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      0 0
      غلط میکنند باتو.! غلط میکنند با من و تو صحیح تر است. جانم
  • رویا IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    5 9
    تنها راه نجات کشور از این فلاکت مذاکره با امریکاست لطف کنید کینه شتری رو کنار بگذارید
    • محمد IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      3 0
      واقعا تصورشما دوست عزیز ا زمشکل ما باامریکا کینه شتری ما ست؟درروابط سیاسی واقتصادی کینه شتری نیست که تعیین کننده بلکه منافع درازمدت وکوتاه مدت اقتصادی که رفتارها راتعیین میکند مطمن باش که اکرجمهوری اسلامی ازمذاکره با امریکا چیزی عایدش شود حتما تن می دهد اما امریکا معامله ای باموجودیت این جمهوری می خواهد ورهبران جمهوری اسلامی اینرامیفهمند وهیچ رژیمی روی موجودیت خود معامله نمی کند
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      0 0
      عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    6 3
    سلام ودرود خدا بر مشرق بهترین سایت عالم.
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      0 1
      خخخ
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      0 0
      ۱:۱۸خخخخ برای چی؟ واقعیت دیگه که سایت مشرق بهترین سایت عالم.!!!
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      1 1
      اتفاقا مشرق جزو دروغگو ترین سایتهاست.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      0 1
      سلام ودرود خدا برمشرق بهترین وصادقترین سایت عالم.!!!
  • محمد IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    1 0
    تصویر نمایندگان ازجمله سلفی گیر رادیدم وبجای انها واقعا خجالت کشیدم شورای نگهبان همه شان را تایید صلاحیت کن تامیزان عزت نفس ایرانی رابسنجیم
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 0
    دم استخری تو خوقهرمانی بتازید
  • محمد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    2 0
    اونایی که موگرینی رو تو مجلس بغل کرده بودن بیان جواب بدن بعدش میگن مجلس در کجای امور هست آقا جان وقتی میری میخوابی و کاری به دولت و ملت نداری این مجلس در هیچ جای امور نیست مجلسی در راس امور هست که انقلابی باشد مجلسی که بخوابد و نتواند از حق مردم خود دفاع کند در هیچ حای امور نیست
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    2 3
    سایت مشرق و افراد مربوطه همانند مارقین زمان امام علی (ع) هستند.افراد تنگ نظر.خشک مقدس ماب.مقید به مقدسات.شاید هم در رکاب امام بودند و جنگیدن.عدم بصیرت.نداشتن بینش درست و تحلیل مناسب از جریانات روز.متعصب و نان را بروز خوردن.از امام خود جلو زدن و....اینها بودند که امام را به شهادت رسانند.جهت اثبات گفته خودم.دوستان بیایید عملکرد و دیدگاهای اقایان قالیباف.زاکانی.پناهیان و..نقد و برسی کنید. بارها این کار را کردم ولی هیچ گاه نظرات اینجانب پخش نشد. اما یک بچه که تازه سبیلش در امد در باره دکتر ظریف مطلبی را می نویسد ان را انعکاس می دهد. یا روزنامه کیهان که همیشه سر خط خبرهای این سایت است هرچی در باره دولت بگوید ان را انعکاس می دهد.اخه حب و بغض و عداوت تا کجا.بترسید از خدا و ازاده باشید
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 2
    اگر فساد در دستگاه های امنیتی و نظامی نبود با چنین سخنان خائنانه فقط با مشت توی دهان میشد برخورد کرد.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    2 2
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با غرب و قراردادهای ننگینی چون برجام! خدایا جواب افساد طلبان را بده. لعنت خدا بر خائنان و منافقان بی شرم که سر در آخور آمریکا ( کدخدایشان ) و غرب دارند .
  • محمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    اونایی که دست به قلم هستن باید یه کتاب بنویسن با نام آن 9 نفر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس