کد خبر 1020310
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
تبانی

در حالی که پرونده نیم فصل رقابت های لیگ برتر در حال بسته شدن است آمار گلزنی که از تیم ها به ثبت رسیده چیزی نزدیک به فاجعه است.

به گزارش مشرق، 10 تیم در بازی های لیگ برتر معدل گل زده اشان در هر بازی یک گل نیست. به واقع این تیم ها نمی توانند در هر 90 دقیقه یک گل بزنند و بی شک تماشای چنین فوتبالی برای تماشاگران جذاب نیست. این آمار از سویی نشان می دهد درفوتبال ایران تفکرات دفاعی بر تفکرات تهاجمی حاکم است و تیم ها ابتدا به گل نخوردن فکر می کنند و بعد گل زدن!

در سال های اخیر اینطور گفته می شد تیم های باشگاهی از کارلوس کی روش الهام می گیرند و چون تیم ملی دفاعی فوتبال می کند روی باشگاه ها هم تاثیر گذاشته و تیم های باشگاهی به تبعیت از تیم ملی تاکتیک دفاع – ضد حمله را بکار می برند. این ادله تنها یک بهانه بود چرا که الان و در حالی که کارلوس کی روش از تیم ملی رفته و تیم ملی هم تغییر سبک داده باز هم در فوتبال باشگاهی اتفاق خاصی رخ نداده است و همانند گذشته فوتبال دفاعی پر رنگ تر از فوتبال تهاجمی است.

بهترین تیم در فاز تهاجمی استقلال با مربیگری استراماچونی است که در 15 بازی 32 گل زده. معدل گل زده این تیم در هر بازی 2.13 است. این تیم هر 42 دقیقه یک گل در لیگ برتر زده است. البته پژوهشگران فیفا می گویند فوتبالی جذاب و تماشایی است که تماشاگران هر 30 دقیقه یک گل ببینند و بر این باورند ارایه فوتبال تهاجمی از سوی تیم ها ادای دین آنها نسبت به تماشاگران است که برای تماشای فوتبال وقت می گذارند و هزینه می کنند.

5 تیم از تیم هایی که معدل گل زده اشان در هر بازی به یک گل نمی رسد جز تیم های نیمه بالای جدول هستند و 5 تیم دیگر جز تیم های نیمه پایین جدول. شاید تیم های پایین جدول توانمندی گلزنی در هر بازی را نداشته باشند اما این بهانه برای تیم های نیمه بالای جدول قابل پذیرش نیست و همانطور که بدان اشاره شد این آمار نشانگر سبک فوتبالی است که تیم های باشگاهی در بازی های لیگ برتر ارایه می دهند.

بیشتر بخوانید:

برنامه لیگ تغییر کرد، مشکل تیم فوتبال امید حل نشد

فوتبال باشگاهی ایران سال های سال است که در آسیا قهرمان نشده. آخرین بار که یک تیم ایرانی بر سکوی نخست آسیا ایستاد تیم پاس با مربیگری فیروز کریمی بود. تیمی که بازیکنانش امروز پدربزرگ هستند. فوتبال باشگاهی در دهه های اخیر و در مصاف های بین المللی از نظر مالکیت و هم چنین تعداد پاس ها آمار را به حریفان داده است؛ به این خاطر که تیم های ما توپ را به حریف می دهند و به دنبال گرفتن فضا از حریف هستند. به واقع فوتبال باشگاهی ایران هیچ گاه به دنبال دیکته کردن فوتبال خود به تیم های حریف نبوده است.

در فوتبال؛ دفاع کردن راحت تر از حمله کردن است. در فوتبال دفاعی با تجمع در منطقه یک سوم دفاعی و با رعایت اصول دفاع فردی و تیمی می توان بزرگ ترین تیم ها را متوقف کرد، بطوریکه دیدید بارها و بارها تیم ملی در زمان مربیگری کارلوس کی روش تیم های بزرگ جهان را متوقف کرد اما آنچه که سخت است فوتبال تهاجمی است و برای موفقیت در آن هر لحظه باید ایده های نو را پیاده کرد و برای کارایی ایده ها سخت تمرین کرد. به نظر می رسد و با توجه به آمار ثبت شده فوتبال باشگاهی ایران راه آسان را در پیش گرفته است.

این آمار البته می تواند بیانگر فرهنگ نتیجه گرایی در فوتبال ایران هم باشد؛ مربی ترس از باخت دارد و ترس از بازی تهاجمی. این نتیجه است که منجر به ثبات مربی روی نیمکت تیم های لیگ برتری می شود و شهامت ریسک را از مربیان گرفته است و هم چنین بازی تهاجمی . به همین خاطر مربی ترجیح می دهد ابتدا یک مربی بازنده نباشد تا یک مربی برنده! قطعا با چنین فوتبالی با قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا فاصله زیادی خواهیم داشت. هر چند در برخی سال ها با فوتبال رو به جلویی که مربیان خارجی از جمله برانکو بر تیم های ما حاکم کردند تا یک قدمی جام رفتیم اما دستمان به جام نرسید.

در بین تیم های حاضر در لیگ برتر تنها یک تیم است که معدل گل زده اش در هر بازی بیش از 2 گل است. دیگر تیم هایی که معدل گل زده اشان در هر بازی بیش از یک گل است به عدد 2 هم نمی رسند!

5 تیمی که معدل گل زده اشان در هر بازی بیش از یک گل است از این قرار است با این توضیح که عدد ابتدای اسم جایگاه تیم ها در جدول رده بندی است:

2-سپاهان: 1.42
3-پرسپولیس : 1.28
9-ماشین سازی: 1.07
11-پیکان : 1.53
12- نساجی: 1.07

و حالا تیم هایی که معدل گل زده اشان در هر بازی به یک گل نمی رسد. با این توضیح که عدد ابتدای اسم جایگاه تیم ها در جدول رده بندی است:

4-صنعت نفت آبادان (14 بازی – 13 گل)
5-شهر خودرو (14 بازی – 11 گل)
6- نفت مسجد سلیمان (15 بازی – 11 گل)
7- فولاد (15 بازی – 10 گل)
8-تراکتور (13 بازی – 12 گل)
10-ذوب آهن (15 بازی – 12 گل)
13-پارس جنوبی (14 بازی – 10 گل)
14- سایپا (15 بازی – 10 گل)
15- گل گهر (14 بازی – 5گل)
16-شاهین شهرداری بوشهر (15 بازی – 8 گل)

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس