کد خبر 1020138
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
محمد عبداللهی

مجلس دهم نه تنها در جنگ اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان، دچار سندروم گیجی بود که حتی در مسائل اجرایی و فرهنگی نیز دچار سکون و بی عملی بود.

به گزارش مشرق، محمد عبداللهی تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: مجلس دهم علیرغم برخی مصوبات و اقدامات، در قضاوت جمعی، مجلسی ضعیف و وکیل الدوله سنجیده میشود. در این #مجلس ورای تصویب چند قانون مطلوب مثل قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، تعیین سقف حقوق مدیران؛ بسیاری برنامه ها ناکام و ابتر ماند.

درحالیکه افکار عمومی به شدت درگیر مسائلی مثل مشکلات اقتصادی و تورم، طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، شفافیت آرای نمایندگان، منع به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها و.. بود، مجلس دهم این موضوعات را مسکوت و معطل گذاشت. این مجلس به اولویت های اصلی کشور ورود نکرد و در مواجهه با جنگ اقتصادی دشمن، خواب آلوده و منفعل بود.
وضعیت موسسات مالی و اعتباری، نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، واردات بی رویه، تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها، بیکاری، فساد مالی دستگاههای دولتی و..  هیچ یک باعث نشد مجلس به خود تکانی بدهد.

مجلس دهم نه تنها در جنگ اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان، دچار سندروم گیجی بود که حتی در مسائل اجرایی و فرهنگی نیز دچار سکون و بی عملی بود. مثلا هیچ اقدام جدی برای حمایت از فرزندآوری نداشت. برای مقابله با آلودگی هوا، خشکسالی و ریزگردها، مشکلات آب و برق، دولت فربه و بدنه چاق اجرایی و..

درحالیکه ادعا میشد با همسو بودن مجلس و دولت، مشکلات کشور بهتر حل خواهد شد، آنچه در عمل اتفاق افتاد، فدا کردن دغدغه های مردم به پای منویات دولت بود. تقلا و جدیت عجیب مجلس دهم برای تصویب لوایح سوال برانگیز و با رنگ و بوی استعماری خصوصا تلاش مجلس برای تصویب ۳ لایحه FATF از آن جمله بود.

بدتر آنکه، مجلس دهم این بی تحرکی و انفعال خود را با #حاشیه سازی میپوشاند. نطقهای تخریبی برخی نمایندگان، توئیتربازی و خوراک سازی برای بیگانگان چهره غالب این مجلس است. در اذهان عمومی، مجلس دهم با نمادهایی مثل سلفی با موگرینی، فیش نجومی خانواده های لیست امید، فحاشی بعضی نمایندگان و لابی بازی شناخته میشود.

همه اینها سبب شده استقلال و تاثیرگذاری قوه مقننه و اصل تفکیک قوا مخدوش شود و دولت به قوه رها شده و مهارناپذیر تبدیل شود. و مهمتر از آن، بحران کارآمدی که بزرگترین تهدید برای #مشروعیت استمراری نظام اسلامی است جلوه گر شود. به علت حضور دولت غربگرا و مجلس خنثی، سبب شده چهره ای ناکارآمد از هر دو رکن نظام در افکار عمومی ایجاد شود.

لذا اینک ضرورت گفتمان کارآمدی و مسئله کار جهادی عیان تر شده و ضروری است همه چهره هایی که دغدغه انقلاب و مردم دارند، ذیل  «چتر کارآمدی» جمع شوند.

تشکیل مجلسی با محوریت گفتمان کارآمدی، آثار و فواید گسترده ای خواهد داشت:

1. می تواند قوه مقننه را از حالت سمبلیک و خنثی به جایگاه حقیقی اش تبدیل کند و دولت را وادار به حل مشکلات مردم کند.
2. ایران می تواند به جایگاه و شرایط مطلوب برسد، عزت از دست رفته را با اتکا بر ظرفیت های داخلی احیا کند. با این پرچم، قوانین معطل مانده برای بهبود شرایط کشور، از شفافیت اقتصادی و اداری دستگاه های حکومتی تا گره های سنگین اقتصاد و تولید کشور  میتواند گشوده شود و مجلس نو، نوید ایران نو را دهد.
3. گفتمانی با این شعار که «همه چیز بهتر خواهد شد»، «در چله دوم انقلاب،  همه چیز بهتر و زیباتر خواهد شد» می تواند «امید» را که مهمترین منبع #آرامش روانی جامعه است، بازگرداند و پروپاگاندای رسانه ای را  که اصلی ترین کارکردش پمپاژ ناامیدی در جامعه ایران است خنثی کند.
4. چنین مجلسی در کنار بازوی قضایی، میتواند اعتماد بخش ناامید مردم را به نظام برگرداند و تصویری مثبت از جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب ارائه کند.

5. مجلس کارآمدی، مجلس جهاد و عمل و خروجی محور خواهد بود. برنامه گرا خواهد بود نه شخص گرا. و این سبب خواهد شد دموکراسی و مردم سالاری در ایران، از مرحله شخص گرایی به برنامه گرایی، از وعده گرایی به کارنامه گرایی گذر کند.
6. فتح این سنگر میتواند نقش بازدارنده برای دولت غربگرا ایفا کند و با چشاندن طعم کار جهادی و کارآمدی به مردم، زمینه ساز دولت حزب اللهی جوان در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شود. و به سیطره جریان غربگرا بر کشور که چیزی جز بحران و فساد برای مردم نداشته، حداقل برای میان مدت پایان دهد.

امید که چهره ها و جریان های سیاسی جبهه انقلاب، اهمیت این انسجام و اتحاد فکری و گفتمانی را درک کنند و بار دیگر با تفرقه و اشتباهات تکراری، مهمترین سالهای حیات انقلاب و مردم ایران را دو دستی تقدیم غربگرایان نکنند.  هر نوع حرکتی که باعث تضعیف این گفتمان و تفکر شود، هیزمی است بر آتش جنگ روانی جریان غربگرا که اگر هیچ کارنامه مفیدی ندارد، یک دستگاه جنگ روانی و رسانه ای قدرتمند و ویران کننده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    2 1
    کدام گفتمان!
  • عماد IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    3 1
    احسنت
  • محمد مهدی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    3 1
    امید که چهره ها و جریان های سیاسی جبهه انقلاب، اهمیت این انسجام و اتحاد فکری و گفتمانی را درک کنند و امید ایجاد شده را ناامید نکنند .
  • مرصاد IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    2 0
    با گند زدن اصلاح طلبان در همه زمینه ها ؛ بهترین فرصت برای نیروهای ارزشی فراهم شده است ! اگر بصیرت داشته باشند و این فرصت را ، با تفرقه از دست ندهند !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس