دلار نمایه

روزنامه همشهری به نقل از نویسندگان گزارش عملکرد «برنامه ششم توسعه» در سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت در اجرای برخی سیاست‌های مربوط به واگذاری ارز و سکه، اشتباهات بزرگی را مرتکب شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

این روزنامه می‌نویسد: امسال ۱۴ میلیارد دلار و سال آینده هم ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع محدود ارزی ایران با نرخ ۴۲۰۰ تومانی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و بهبود معیشت ۸۳ میلیون ایرانی به واردات برخی کالاهای اساسی و ضروری ازجمله دارو اختصاص می‌یابد اما عملکرد این سیاست در سال‌جاری نشان داده حذف برخی کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ هم باعث حفظ ثبات در بازار و جلوگیری از تنش قیمت‌ها شده و هم جلوی بسیاری از رانت‌ها و فسادها را گرفته است.

بیشتر بخوانید:

چرا مجلس درباره ماجرای ۱۸ میلیارد دلار تحقیق و تفحص نکرد؟

کدام از رده خارج است کارت سوخت یا مدیریت خسارت‌بار؟!


گزارش عملکرد سال دوم برنامه ششم توسعه ایران در ارزیابی نوسان بازار ارز، دلیل ناموفق بودن بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را خروج آمریکا از توافق برجام و اعمال تحریم‌های ناعادلانه و فقدان روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی و افزایش شدید سفته‌بازی در بازار ارز و اصلاح نشدن سیاست‌های پولی و ارزی معرفی می‌کند. اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی یادآور سیاست پیش‌فروش سکه در سال ۹۷ است که به گفته سازمان برنامه و بودجه باعث شد تا دارایی‌های طلای بانک مرکزی به میزان ۶۰ تن کاهش یابد. حالا این پرسش اساسی همچنان بدون پاسخ مانده که خالی کردن حساب دارایی‌های ارزی برای پایین ‌نگه داشتن یا جلوگیری از رشد قیمت کالاهای اساسی و ضروری چه تفاوتی با سیاست اشتباه خالی کردن حساب دارایی‌های طلای بانک مرکزی در سال۹۷ دارد و آیا دولت راهی بهتر برای جلوگیری از توزیع رانت ارزی و حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد و متوسط سراغ ندارد؟ گزارش اجرای سال دوم برنامه ششم توسعه تأکید دارد: پیش‌فروش سکه با نرخ‌های زیر قیمت بازار در بازه زمانی یک تا ۲۴ ماهه متأسفانه سیاست اشتباهی بود که بدون توجه به پیش‌بینی روند آینده قیمت سکه صورت گرفته و باعث خروج سپرده‌های بانکی به سمت بازار سکه و تشدید سفته‌بازی در بازار ارز و سکه با چاشنی رشد قیمت‌ها شد و ۶۰ تن از دارایی‌های طلای بانک مرکزی را کاهش داد.


نویسندگان گزارش عملکرد برنامه ششم توسعه در سازمان برنامه و بودجه یادآوری می‌کنند بازار ارز همچنان با مشکلات و چالش‌های متعدد مواجه است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 2
    نگاه تو رو خدا.دولت در این مورد خوب عمل کرد و جلو افزایش قیمتها گرفت.
  • DE ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    1 0
    همشهری: حراج ۶۰ تن طلا و ۱۸ میلیارد دلار ارز اشتباه بود // خیلی هم بجا بود اصلا معنی ندارد که دولت دنبال طلا و پول و ارز برود کسر شان است.این ۶۰ تن طلا و ۱۸ میلیارد دلار مسایل دنیوی هستند و دولت محبوب و خدوم روحانی را از خدا دور میکرد.
  • sudn IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    0 0
    همچنان منتظرو خواهان برخورد قاطع قوه محترم قضائیه با مسببین این جریان فساد هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس