کد خبر 1019618
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
سعید محمد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: در طراحی، ساخت، اجرا و تأمین قطعات و تجهیزاتی نظیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس به رقم ۷۰ درصد توان داخل رسیدم.

به گزارش مشرق، سعید محمد امروز به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در نشست خبری اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در ۲۳ آذر ماه ۶۸ بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی تأسیس شد. 

وی افزود: پس از جنگ تحمیلی به دلیل تخریب زیرساخت‌ها و نبود شرکت‌های توانمند داخلی ضرورت داشت با تکیه بر توان داخل به سازندگی و اجرای زیرساخت‌ها پرداخته شود. در همین راستا قرارگاه خاتم‌الانبیاء از همان ابتدا پروژه‌های بزرگی را انتخاب کرد و در آنها خوش درخشید و پس از آن دولت‌ها در پروژه‌های مختلف از قرارگاه کمک گرفته و می‌گیرند.

محمد با بیان اینکه معمولاً پروژه‌های دولت‌ها را اجرا می‌کنیم،‌گفت: در مرحله الگوآفرینی در حوزه اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در عرصه‌های فنی و مهندسی کشور هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شد،‌گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب تکیه بر توان داخل، استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و جوان‌گرایی تأکید شده است. در این راستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم در قرارگاه خاتم فعالیت‌های مرتبط با این موضوعات حتماً اجرایی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در بحث اجرای اقتصاد مقاومتی ضعف‌هایی داریم، امروز خام‌فروشی گریبان ما را گرفته و نمی‌توانیم نفت بفروشیم در حالی که در همین دوره تحریم بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌ها به راحتی صادر می‌شود و پول آن را می‌گیریم.

وی ادامه داد: پیش از این در طراحی، ساخت و اجرا و همچنین تامین قطعات و تجهیزات در جایی نظیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا ۷۰ درصد تامین داخل رسیده بودیم، اما امروز اگر بخواهیم پالایشگاهی دیگر نظیر ستاره خلیج فارس را بسازیم تا ۱۰۰ درصد طراحی، اجرا و تامین قطعات و تجهیزات در داخل خواهد بود. 

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها بر توقف خام فروشی تاکید دارند در همین موضوع نفت اگر فرآورده سازی را در دستور کار قرار داده بودیم امروز مشکل تحریم نداشتیم.

فرمانده قرارگاه خاتم افزود: امروز بنزین و گازوئیل ما به راحتی صادر می‌شود و پول ان را هم می‌گیریم، اما در صادرات نفت مشکلاتی وجود دارد. 

محمد با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری توجه به ظرفیت صنایع و معادن کشور تأکید دارند، گفت: این معادن و صنایع در زمان تحریم باید بار نفت را به دوش بکشند؛ ما یک درصد جمعیت جهان را داریم اما ۷ درصد مواد معدنی معادل حدود ۵۷ میلیارد تن ذخایر در کشور وجود دارد که از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: ما در عرصه فولاد و آلومینیوم توانمند هستیم اما به عنوان مثال در تأمین پودر آلومینا مشکلاتی داریم و این به دلیل عدم توجه به زنجیره ارزش است. 

محمد افزود: دارایی‌های زیادی در دست دولت است که باید از آنها استفاده شود یا نقدینگی‌های بالایی که در دست مردم است باید به سمت توسعه زیرساخت‌ها هدایت شود. 

وی گفت: به عنوان مثال وزارت نیرو در اغلب شهرها زمین‌هایی دارد که از گذشته برای ساخت مخازن انتخاب کرده است اما از یک دهم آن فقط برای ساخت مخزن استفاده شده و بقیه بلااستفاده مانده است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. 

* قرارگاه هر سال بودجه دولتی دارد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بیان داشت: قرارگاه خاتم در عموم پروژه‌ها قرارداد با دولت دارد و عددی هم در لایحه بودجه هر سال برای قرارگاه در نظر گرفته می‌شود که در سال ۹۸ رقم ۹۷۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: همه دریافتی‌های قرارگاه خاتم از ردیف اختصاصی خزانه است و این منابع با کنترل دولت و حضور ذیحساب وزارت اقتصاد در مجموعه قرارگاه است. 

محمد گفت: اگر دولت هم منابع نداشته باشد ما در بخش تهاترها با دولت همکاری می‌کنیم مثلاً ملک یا سهام شرکت‌ها را به عنوان طلب دریافت کرده و آن را نقد کرده و به طلبکاران خود پرداخت می‌کنیم.

* فعلاً تصمیمی برای خط انتقال گاز عمان گرفته نشده است

وی گفت: یکی از مباحثی که کشور را در مقابل تحریم‌ها بیمه می‌کند ارتباط با همسایگان است، نیروگاه‌های عراق به محصولات گازی کشور ما نیاز مبرم دارند و به همین خاطر ارتباط با همسایگان از موضوعاتی است که جدی دنبال می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بیان کرد: در همین حوزه یکی از پروژه‌ها خط انتقال گاز عمان است که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد اما هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

* جزئیات فاز ۴ ستاره خلیج‌فارس و مزایای آن

محمد گفت: اجرای فاز ۴ ستاره خلیج‌فارس قبلاً به قرارگاه خاتم ابلاغ شده بود و ۲۰ درصد هم رشد داشت اما از دستور کار وزارت نفت خارج شد و بحث سیراف جایگزین شد.

وی ادامه داد: میعانات گازی باید در پالایشگاه‌های ما تبدیل به فرآورده شود و باید هر چه سریعتر برای آنها فکری کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بیان کرد: فاز ۴ ستاره خلیج‌فارس توان ۱۳۰ هزار بشکه را دارد اما اجرای سیراف عملاً ۶ سال زمان می‌برد بنابراین فاز ۴ چون زیرساخت‌های آن‌ آماده است اولویت‌های بیشتری دارد و قابلیت این را دارد که در ۱۸ ماه تکمیل شده و بار کشور را به دوش بکشد. 

* جذب ۵۰۰ نخبه در دستور کار

محمد بیان کرد: پژوهشگاه سازندگی مشترک با دانشگاه امام حسین (ع) در دانشگاه امام حسین راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی افزود: ۲ هزار نفر نیروی پاسدار داریم و امسال طبق طرحی ۵۰۰ نخبه را جذب و کادر سپاه می‌کنیم.

* محرومیت‌زدایی در قالب ۱۵ هزار برنامه و اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد ریال

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: تاکنون ۳۵۰۰ میلیارد ریال در قالب ۱۵ هزار برنامه فرهنگی، اجتماعی و غیره در توسعه زیرساخت‌های روستایی در قالب محرومیت‌زدایی هزینه کرده‌ایم که در این باره می‌توان به اجرای راه‌های روستایی، خانه‌های بهداشت، درمانگاه، زمین ورزش، بسته معیشتی، جهیزیه و غیره اشاره کرد.

* شناسایی ۵۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی برای اشاعه کشاورزی

محمد گفت: در حوزه کشاورزی ۵۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی شناسایی شده و تسطیح زمین انجام شده و آب نیز تأمین شده است، در این اراضی ۳ سال الگوی کشت موفق را اجرا می‌کنیم و سپس در قالب شرکت‌های تعاونی به مردم واگذار می‌کنیم.

وی بیان داشت: تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار اراضی شناسایی شده و دولت به ما تحویل داده است که ۵۰ هزار هکتار اراضی ثبت شده و در قالب ۱۲۰ شرکت تعاونی واگذار کرده‌ایم.

* قرارگاه برنامه‌ای برای ورود به خودروسازی ندارد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: ما برنامه‌ای برای ورود به خودروسازی نداریم زیرا ممکن است از اصل مأموریت خود فاصله بگیریم.

محمد افزود: اما خودروسازان از نیروهای مسلح درخواست کمک کرده‌اند و نیروهای مسلح وعده داده است در حوزه‌های قطعه‌سازی و تکنولوژی با خودروسازان همکاری کنند.

* پیشنهاد جایگزینی اتیلن مرکز در استان فارس

وی بیان کرد: پروژه اتیلن مرکز پروژه‌ای است که قبلاً بر اساس یک استدلال‌های فنی تبدیل به طرح و واگذار شد و از پروژه‌هایی بود که بر اثر فشارهای سیاسی آغاز شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ادامه داد: اعلام کردند که در شهرستان‌های جهرم، داراب، فسا و فیروزآباد باید پروژه ایتلن شروع شود در حالی که آنجا آب پایدار ندارد.

محمد افزود: پارسیان هم اعلام کرد خوراک را تا ۸ سال تأمین می‌کند و پس از آن امکان تأمین خوراک ندارد همچنین لازم بود چندین هزار میلیارد تومان خط لوله از عسلویه تا این شهرها کشیده شود. 

وی افزود: در این راستا ما طرح جایگزین دادیم بدین ترتیب که ۳ پلی‌اتیلن به صورت متمرکز در کنار سد سلمان فارسی احداث کنیم و در این ۴ شهر هم ۴ شهرک پایین‌دستی طراحی کنیم که این بحث جدید مورد تأیید استاندار و نمایندگان استان فارس قرار گرفت.

* تکمیل نهایی آزادراه کنار گذر جنوبی تهران تا سال‌ آینده

محمد از تکمیل بخشی از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تا پایان سال و افتتاح نهایی آن در سال آینده خبر داد.

وی گفت: این پروژه آزادراهی با مشارکت ۷۰ درصدی قرارگاه و ۳۰ درصدی دولت اجرا می‌شود.

* تکمیل خط آهن چابهار زاهدان تا سال ۱۴۰۰

محمد ادامه داد: خط اهن چابهار-زاهدان جزو کریدور شمال جنوب شرق و جزئی از طرح یک کمربند یک جاده کشور چین است.

وی افزود: خط آهن چابهار جزئی از طرح یک کمربند یک جاده کشور چین بود، اما متاسفانه به تازگی خطی از بندر گوادر پاکستان تا شمال شرق پاکستان طراحی شده‌ است و برخی از کشورها در آن سرمایه‌گذاری کردند، بنابراین ما باید هرچه زودتر خط آهن چابهار-زاهدان-یونسی را اجرا کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: به دلیل اهمیت این موضوع گزارشی به مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان با اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به خط آهن چابهار موافقت کردند که در حال طی موارد بوروکراسی است تا اختصاص یابد.

وی ادامه داد: این خط‌آهن ۷۲۰ کیلومتر طول دارد و ایستگاه ها فعال است تاکنون ۵۰ درصد رشد فیزیکی دارد؛ زیرسازی خط تکمیل شد و روسازی در حال اجراست. 

وی افزود: در صورت تامین منابع مالی این خط در ابتدای سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: زاهدان به خط سراسری ریلی متصل است اما باید چابهار را به ایستگاه یونسی و سرخس برسانیم و وارد مدار یک کمربند یک جاده شویم.

وی اظهار داشت: بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت مناسبی برای باراندازی و بارگیری دارد و جاده مناسب ندارد و باید این خط آهن زودتر تکمیل شود.

* جزئیات تکمیل آزادراه حرم تا حرم

وی بیان کرد: آزادراه حرم تا حرم از حرم حضرت معصومه (س ) تا حرم امام رضا علیه السلام فعال است؛ بخش‌ حرم حضرت معصومه تا گرمسار افتتاح شده است و در مسیر گرمسار تا مشهد هم بخش‌هایی فعال است.

وی بیان کرد: مقرر بود بخشی از منابع مالی این پروژه از محل مطالبات تأمین شود که عقب افتاد، اما از محل فروش اوراق تامین مالی داریم، همچنین بخش تربت تا مشهد به تازگی شروع شده است.

* احتمال ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به پروژه‌های مسکن ملی

وی بیان کرد: به تازگی وزیر راه و شهرسازی جلسه ای با ما داشته است، همچنین به زودی جلسه با معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌کنیم و امیدواریم اگر بتوانیم در حوزه مسکن ملی کمکی به مردم داشته باشیم.

* قرارگاه خاتم سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد

وی درباره پرداخت مالیات توسط قرارگاه خاتم و شرکت‌های قرارگاه گفت: ما دو دسته مجموعه داریم یکی شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه که از بود تاسیس مالیات پرداخت می‌کنند و همچنین موسسات قرارگاه تا سال ۹۱ معاف از مالیات بودند، اما از سال ۹۱ در حال پرداخت مالیات هستند.

وی اضافه کرد: مالیات تکلیفی از ابتدای قرارگاه پرداخت شده است، همچنین مالیات بر ارزش افزوده را از ابتدای این قانون پرداخته‌ایم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته به عنوان نمونه ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات توسط مجموعه قرارگاه در سال گذشته پرداخت کرد.

* آغاز کلنگ‌زنی پتروپالایشگاه آناهیتا در آینده نزدیک

محمد با اشاره به اجرای فاز ۴ ستاره خلیج فارس به صورت پتروپالایشگاه، گفت: همچنین آناهیتا در کرمانشاه نیز به این صورت اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: قرارگاه به صورت پیمانکاری epc در پروژه آناهیتا ورود می‌کند و سرمایه‌گذاران خصوصی هستند و پیشنهاد داده‌ایم، به صورت تمام ایرانی اجرا شود.

وی یادآور شد: به زودی آغاز این پروژه به صورت پتروپالایشگاه کلنگ‌ می‌خورد.

* قرارگاه ۲۸۰ کیلومتر مترو در دست اجرا دارد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: در حوزه حمل و نقل شهری ساخت مترو، پل و تقاطع های درون شهری را نیز اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: قرارگاه خاتم امروز ۲۸۰ کیلومتر مترو در شهرهای تبریز، شیراز، قم، مشهد، اصفهان و تهران در دست اجرا دارد.

محمد با بیان اینکه پروژه‌های شهری به صورت مشترک توسط دولت‌ها و شهرداری‌ها تأمین مالی می‌شود، گفت: در حال حاضر نقدینگی به اندازه کافی موجود نیست، اما قرارگاه پروژه‌های خود را در مترو ادامه می‌دهد.

فرمانده قرارگاه خاتم بیان کرد: از این منظر تونلهای مترو توسط قرارگاه خاتم ساخته می‌شود، همچنین ایستگاه هایی را که بیشترین بار ترافیکی را دارند با هماهنگی پیمانکار می‌سازیم و بقیه ایستگاه ها در ادامه به صورت فقط سکو ساخته می‌شود و در گام‌های بعدی نصب تجهیزات آن و نازک کاری با تامین منابع مالی اجرا می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    8 1
    خدایا دیگه دارم کلافه میشم.. مشرق اعصابم رو به هم نریز دست به کارای خطرناک میزنما.. گفتم پیگیر باشین این نهاد بی مصرف مزخرف ریاست جموری رو بردرن و اداره ی ایران رو به ارتش و سپاه بسپرن. بابا مردیم از دست چپ و راست بی....... . حالا بازم اصول گرا یه چیزی، اصلاحات که رسما نوکری اجنبی می کنه..!! یعنی دلم به حال مردمی که اینا رو صاحب عزت می دونن می سوزه.. نچ نچ نچ ذلت پذیری تا این حد.؟!!!!!!!!!
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    8 0
    بابا يه همتي بكنيد خودرو سازي را از دولت بگيريد يه مدت ايران هم بشه خودرو ساز پيشرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس