با صبر زندگی

فراهانی:تصمیم گرفتیم تا درباره آزادسازی شهرهای شیعه نشین فوعه و کفریا که در جنوب غرب حلب قرار دارند اثری بسازیم. این دو شهر 2سال و نیم در محاصره کامل تروریست­های جبهه‌النُصره بودند

به گزارش مشرق، فیلم مستند «با صبر زندگی» به کارگردانی وحید فراهانی در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش در خواهد آمد.مستند «با صبر زندگی» در بخش جایزه شهید آوینی در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد. این اثر مستند به کارگردانی وحید فراهانی در گروه مستند روایت فتح تولید شده است و داستان آن به ماجرای تبادل اهالی فوعه و کفریا با اسرای داعشی می پردازد و روایتی از محاصره و تبادل اهالی این دو شهرک در سوریه است.

این مستند عشق و روابط انسانی میان خانواده‌های سوری و شرایطی که برای کودکان جنگ به وجود آمده است را نشان می‌دهد. خانواده‌­هایی که بعد از تحمل رنج و درد فراوان محاصره و جنگ مقرر شده بود تا با گروه‌های دیگری از خانواده‌های مسلحین تبادل شوند و به منطقه‌ای امن انتقال پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:

«رابعه» یا «طاهره»، مساله این است! / وقتی شاعره‌ی فرهیخته، رقاصه‌ی لاله‌زاری می‌شود +عکس

مستند با نمایش کسانی که با شوق و امید منتظر دیدن خانواده­های خود هستند در کنار چهره‌ معصوم کودکانی که بی‌صبرانه منتظر انجام تبادل بودند آغاز می­شود. اما بازماندگان «شمر» و «حرمله» های زمان نقشه‌های شومی در سر می‌پروراندند. از دقایق میانی مستند تراژدی رخ می دهد و کودکان بی‌گناه، گرسنه و تشنه به سمت خودروی حامل مواد خوراکی و چیپس می­دوند و اتفاق هولناکی به وقوع می پیوندد.

وحید فراهانی کارگردان این مستند گفت: بعد از پروژه «با مرگ زندگی» که به 4 سال مبارزه مردم برای آزادسازی نبل و الزهراء و درگیری آنها با مرگ و زندگی می­‌پرداخت، تصمیم گرفتیم تا درباره آزادسازی شهرهای شیعه نشین فوعه و کفریا که در جنوب غرب حلب قرار دارند اثری بسازیم. این دو شهر 2سال و نیم در محاصره کامل تروریست­های جبهه‌النُصره بودند و هیچ کمکی جز از طریق هوایی به آنها نمی‌رسید. تا اینکه مطلع شدیم قرار است خانواده‌ها و اهالی فوعه و کفریا با خانواده‌های گروه‌های مسلح در جنوب سوریه تبادل شوند، در پی این خبر، راهی حلب شدیم تا داستان تبادل، آزادی و شادی مردم آنجا را ثبت کنیم و در حد بضاعتمان و در حیطه انسانیت برای آنها کاری انجام دهیم.

وی با بیان سختی کار و درگیر شدن عواطف در بازنمایی این­گونه حوادث، افزود: زمانی که قرار بود بحث تبادل صورت بگیرد، ما هم در یک هفته و در هر ثانیه مثل خانواده‌هایی که آن جا بودند، چشم‌انتظار بودیم و این  ذره‌ای از صبر و اضطرابی بود که در جریان تبادل وجود داشت. درک این چشم‌انتظاری خیلی سخت و دردناک بود و ما آن را در همراهی با خانواده‌هایی که منتظر بودند، عمیقأ حس کردیم و هنوز هم آن روزها را فراموش نکرده‌ایم.

این مستندساز با اشاره به روح صبر و میل به زندگی در مردم فوعه و کفریا، درباره علت انتخاب نام این مستند اظهار داشت: در مستند قبلی به علت نزدیکی مردم به مرگ و شهادت عنوان «بامرگ زندگی» را انتخاب کردم و در این اثر به علت صبوری بی‌اندازه خانواده‌هایی که توانستند حدود دو سال‌ونیم حصر را تاب بیاورند و در فیلم این صبر کاملاً حس می‌شود، عنوان «با صبر زندگی» را انتخاب کردیم.

علاقمندان می توانند این مستند را در روز شنبه 23 آذر، ساعت 20-22 در پردیس سینمایی چارسو تماشا کنند. سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» که از 18آذر 1398 در تهران آغاز شده است تا بیست و پنجم آذر ماه در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس