عراق

یک عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (مرتبط با پارلمان) گفت که نوجوان کشته شده در حادثه «الوثبه» به کسی تیراندازی نکرده و بیگناه بود.

به گزارش مشرق، «هیمن باجلان» عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (مرتبط با پارلمان) امروز (جمعه) به خبرنگاران گفت که «هیثم علی اسماعیل» فرد نوجوانی که روز گذشته در میدان «الوثبه» بغداد کشته و از تیر چراغ برق آویزان شد، بیگناه بود.

بیشتر بخوانید:

 بازداشت‌شدگان به نقش سعودی‌ها و امارات در خشونت‌ها اعتراف کردند

چرا دموکراسی در عراق و لبنان به آشوب می‌رسد؟

به نوشته وبگاه السومریه، او گفت که بر خلاف شایعه برخی رسانه‌ها او هیچ کسی را نکشته بود و نیروهای امنیتی حاضر در صحنه در خلال انجام این جنایت صرفا نگاه می‌کردند و به وظیفه خود عمل نکردند.

ببینید:

فیلم/ خشونت افسارگسیخته در بغداد

باجلان همچنین گفت که کمیساریای حقوق بشر نمی‌تواند در برابر این حادثه سکوت کند و  با محکوم کردن این جنایت، از نیروهای امنیتی می‌خواهد تا عاملان آن را دستگیر کنند.

او با بیان اینکه دولت توانایی مرزبندی میان معترضان عادی از نقاب‌داران و افراد خرابکار را ندارد گفت که دولت مسئول اتفاقات رخ داده در میدان «الوثبه» است و باید برای عدم تکرار آن اقدام کند.

این عضو کمیساریای حقوق بشر عراق از معترضان نیز خواستار تا خویشتن‌دار بوده و افراد خرابکار را از محل‌های اعتراض دور کنند.

روز گذشته (پنجشنبه) در ادامه اتفاقات مشکوک در حاشیه اعتراضات و تظاهرات در عراق، تصاویری از قتل یک جوان عراقی در میدان «الوثبه» بغداد و سپس آویزان کردن او از تیر چراغ برق، در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شد.

سرتیپ ستاد «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق درباره جزئیات این حادثه، گفت: شخصی که امروز در میدان الوثبه اعدام و به تیر برق آویزان شد، ۱۶ سال سن داشت و نام او «هیثم علی اسماعیل» است که پس از درگیری لفظی با برخی از حاضران در تظاهرات امروز در میدان مذکور، کشته شده است. وی از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود آنجا را ترک کنند.

وی افزود: این مشاجره لفظی در ادامه به درگیری میان دو طرف منجر شد و جوان عراقی چند تیر هوایی شلیک کرد و همین امر موجب شد تا افراد حاضر در نزدیکی منزل این جوان، منزلش را با کوکتل مولوتوف به آتش بکشند و پس از آن بر شمار معترضان به این جوان، کم کم افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل این جوان و لخت کردنش، او را کشتند و به تیر برق آویزان کردند.

«احمد الصافی» نماینده مرجعیت عراق نیز امروز در خظبه‌های نماز جمعه کربلا، این حادثه را به شدت محکوم کرد و خواستار مجازات عاملان آن شد. رخدادی که در سطح وسیعی جامعه عراق را تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری از شخصیت‌های عراقی از طیف‌های مختلف در محکومیت آن موضع گرفته‌اند.

تظاهرات کنندگان در میدان التحریر بغداد نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که آنچه در میدان الوثبة اتفاق افتاد جنایتی است که  معترضان و بشریت آن را  محکوم می‌کنند.

اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد. این اعتراضات تاکنون ادامه یافته و طبق گفته کمیته حقوق بشر مرتبط با پارلمان، حدود چهارصد نفر تاکنون جان باخته‌اند که اکثر آن در وضعیتی مبهم یا در تیراندازی افراد مسلح ناشناس رخ داده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 15
  • سروش IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    19 3
    یا امام حسین(ع).یا حسین مظلوم. اسمشم هر ذره اش مظلومیت است ، ای خداا، هیثم علی اسماعیل.یاد سوره مسد افتادم.تبت یدا ابی لهب وتب.
  • کارن IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    26 2
    وحشی گری
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    32 2
    چه قوم وحشی هستن
  • صادق IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    23 3
    کار ء سعودی ها ست ء
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    9 9
    بازهم خوبه درعراق رسانه های داخلی وخارجی این مسائل را منعکس میکنند
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    11 1
    خوب معترضان برای این کار به خیابان آمده اند کسی هم جرات دارد باید این معترضین خدا نشناس را باید همینطور آویزان کنند
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    5 7
    خدایش خیلی خندیدیم به تو مشرق -- معترضان ابتدا این نوجوان را به قتل رساندند بعد هم این کار را محکوم کردند خخخ
    • رامین IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      0 1
      خطاب به 22:17، بین مردم معترض عادی و آشوبگران تفاوت وجود دارد، کسانی که این جنایت را محکوم کردند معترضان عادی بودند، کسانی که این جنایت را مرتکب شدند، تعدادی آشوبگر مزدور بیگانه بودند، البته مشرق در متن خبر باید هر دو واژه را بکار می برد تا مخاطب دچار سردرگمی نشود ، یا مانند جنابعالی به خخخ دچار نشود.!!!!
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    6 3
    خوب این عادل استعفا کرد باز به چی اعتراض می کنند دیگر این آشوبگری است اعتراض نیست باید مراجع هم بخواهند مردم جواب این خشونت ها را بدهند
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    13 5
    ما اشتباه کردیم صدام مرد خوبی بوده بر عراقی باید صدام حکومت کند همه دارند فیلم می گیرند
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    6 4
    خود صدام زنده بود این نوجوان را قطعا نجات می داد نه اینکه ازش فیلم برداری می کرد
  • ابوعلی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    17 6
    اگر عراق هم مثل ایران با نفوذی ها و اغتشاش گران و اشرار برخورد جدی نکند اینها از داعش بدترند و امنیت و آرامش و ناموس و جان مردم عراق در خطر جدی است. اینها مزدوران عربستان و اسراییل و آمریکا هستند………
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      0 0
      مزدور بودنشون که درسته اما جدای از امور امنیتی باید مردم هم در خیلی ضمینه ها هوشمند باشن که متاسفانه نیستن.دارن میبینن عراق داره تیکه تیکه میشه و کشته و مجروح و جنایت اما حاضر به همکاری با امنیتی ها نیستن که اوضاع ارام بشه. این تظاهرات بیفایدس
  • داعش عراقی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    3 3
    مزدوران ماهشهری دست کمی از اینها نداشتن . شهید صیادی رو از ایران گرفتن .
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    1 4
    این عراقیا و سوری ها وحشی بودن که داعش اومد کشورشونو به خاک و خون کشید
  • g GB ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    3 2
    کاش عراق هم مث ایران محکم در مقابل این وحشیان می‌ایستاد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    7 1
    عراق با این مردم کارش بجایی نخواهد رسید .وگویا فلاکت سرنوشت محتوم انهاست
  • ناشناس IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    3 15
    هر کس با مردم درافتاد ور افتاد.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      9 1
      مخصوصا آن کارگر پمپ بنزین که با مردم در افتاد و او را زنده زنده سوزاندید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس