سعد جواد قندیل سفیر عراق در ایران

سعد قندیل در خصوص نقش منفی امارات و عربستان در خشونت‌های صورت گرفته در عراق گفت که این موضوع در دست بررسی است و عناصر نفوذی در این رابطه بازداشت شده‌اند.

به گزارش مشرق؛ سعد جواد قندیل سفیر عراق در ایران در گفتگوی اختصاصی با مشرق به مداخله‌های خارجی در بحران عراق اشاره و تاکید کرد که توطئه‌های دشمن همزمان با تظاهرات مردمی بود که در بغداد و بیروت به راه افتاده بود . شاخص‌های قوی از وجود سرنخ‌ها و انگیزه‌های خارجی و دست‌های پشت پرده در این حوادث وجود دارد. البته ما نمی‌گوییم که تمامی این تظاهرات‌ها با رویکردهای خارجی دنبال می‌شود، بلکه این تظاهرات نمود بیان اعتراضات مردمی است که مطالبات مشروع خود را درخواست می‌کنند. اما این دست‌های خارجی تلاش دارند از تظاهرات سوء استفاده کنند و آنها را به سمت خشونت و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه بکشانند.

وی ادامه داد که آیت الله سیستانی نیز در پیام‌هایشان به این موضوع اشاره کردند و از تظاهرات کنندگان و عشایر و ملت عراق خواستند تا با نیروهای امنیتی همکاری کنند تا این دست‌های پشت پرده شناسایی و رسوا شوند. به همین علت بود که عشایر عراق به این ندا لبیک گفته و تظاهراتی میلیونی در اعلام همبستگی با تظاهرات مسالمت آمیز و حمایت از نیروهای امنیتی برگزار کردند و به این ترتیب این عناصر نفوذی رسوا شدند و برنامه‌های آنها نقش بر آب شد.

وی در خصوص نقش منفی امارات و عربستان در خشونت‌های صورت گرفته در عراق گفت که این موضوع در دست بررسی است و بسیاری از عناصر نفوذی که بازداشت شده اند، اعتراف کرده اند که برنامه‌های خارجی را دنبال می کردند، اما هنوز این تحقیقات به پایان نرسیده و به صورت دقیق و کلی ماهیت دولت‌های شرکت کننده در این توطئه افشاء نشده است.

سفیر عراق در این گفتگو به موضوع جایگزین‌های احتمالی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور نیز اشاره و تاکید کرد و گفت که قطعا جایگزین‌هایی در این زمینه وجود دارد، چرا که ملت عراق شخصیت‌های برجسته سیاسی زیادی دارد و شخصیت‌های زیادی شایستگی این منصب را دارند، اما باید فراکسیون‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت به توافق برسند و بهترین شخصیت را در این زمینه انتخاب کنند.

وی ادامه داد که البته تاکنون نام مشخصی در این زمینه مطرح نشده است، اما به نظر می رسد که در کوتاه مدت امکان رسیدن به این توافق وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد که نشانه‌های روشن و مستدلی در خصوص مداخله‌های خارجی در تحولات و ناامنی‌های موجود در عراق وجود دارد، و وقتی تحقیقات در این زمینه کامل شد، کشورهایی که در این توطئه دست داشته‌اند، مشخص خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    5 4
    انشاءالله.......ولی واقعیت چیز دیگه ای رو نشون میده......................
  • CA ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    5 5
    این الان سفیر کدوم نخست وزیر اونوقت؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    2 6
    باید عادل عبدالمهدی لباس رزم بپوشد و در تلویزیون در کنار نیروهای حشد الشعبی نمایش داده شود تا همه بدانند عادل چه کسی بود و اعتبار هم حشد و هم عادل عبدالمهدی بالا برود- اینطور فضای امنیتی حاکم ناشی از تظاهرات یعنی حملات داعش هم نشان داده شود
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    7 2
    خوب شما که می دانید سفارتخانه های سعودی و امارات فتنه انگیزی می کنند چرا تعطیلشان نمی کنید و چرا دیپلماتهای این دو فتنه گر را اخراج نمی کنید؟
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    2 6
    معترضان! خدایش خیلی خندیدم به تو مشرق - گروهی مزدور با پول سعودی دارند عراق و قبر نائب امام زمان را می سوزانند شما می گید معترض - معترضین به امام حسین و مقاومت را هم مردم می نامید خخخ
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    2 6
    وضعیت عراق نتیجه عدم نگه داشتن حرمت ماه حرام محرم و صفر بود- اینها دقیقا مثل فتنه گران فتنه سال 88 خواستند در برابر دریای عزاداران حسینی قدرتنمایی کنند
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    1 4
    خوب بعد از پایان یکسال عمر نخست وزیری حتما می خواهند پارلمان را نیز همزمان با نخست وزیری منحل کرده و کودتای نظامی راه بیندازند این یک خطر بزرگ است و نباید سه جریان حکمت و قانون و فتح تسلیم این خواسته بشوند
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    2 3
    اگر موشک باران مقر آمریکایی ها زودتر اتفاق می افتاد امریکایی ها زودتر سگ ولگردشان را از خیابان جمع می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس