محمد حمیدی مقدم

کانال تگرامی نزدیک به حوزه هنری، علت این افزایش را نگاه دبیر جشنواره عنوان کرده است، اما نمی‌توان به بالا بودن کیفیت آثار تولید شده توسط جوانان فیلمساز متعهد، بی‌تفاوت بود.

به گزارش مشرق، سیزدهمین جشنواره فیلم‌های مستند ایران «سینما حقیقت» به میزبانی پردیس سینمایی چارسو، در حال برگزاری است؛ جشنواره‌ای که در آن جدیدترین آثار مستندسازان ایرانی به همراه آثار منتخب خارجی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
محمد حمیدی مقدم مجری و تهیه‌کننده برنامه سینما یک و سینما چهار و دبیر جشنواره سینما حقیقت


مستندهای انقلابی در جشنواره
امسال تعداد فیلم‌های مستند تولید شده از سوی نهادهای وابسته به انقلاب مانند سازمان اوج، بنیاد روایت فتح و حوزه هنری، افزایش چشمگیری نسبت به دوره‌های قبل دارد. اگرچه کانال تگرامی نزدیک به حوزه هنری، علت این افزایش را نگاه دبیر جشنواره عنوان کرده است، اما نمی‌توان به بالا بودن کیفیت آثار تولید شده توسط جوانان فیلمساز متعهد، بی‌تفاوت بود. بخشی از فیلم‌هایی که مستندسازان جوان انقلابی تولید کرده‌اند در بخش جایزه شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت حضور دارد. آثاری چون: مادر جبهه‌ها/ شهرام میراب اقدم، تنها مدرس/ معین شافعی، آدور/ محمدصادق اسماعیلی، روزگار یک چهل‌ساله/ امین قدمی، تاریخ صدور/ مجید عزیزی، حلب سکوت جنگ/ امیر اصانلو، شبیه‌سازی آقای زرد/ ماهان خمامی‌پور، مهین/ محمدحسین حیدری، نه کوچک نه بزرگ/ محمدصادق رمضانی مقدم، صدسال تنهایی/ مهدی فارسی، با صبر زندگی/ وحید فراهانی، و تن من/ حسین همایونفر، پرسنل اداره سوم/ ایمان گودرزی که بعضی از آن‌ها مانند مستند «با صبر زندگی» نگاه متفاوتی به مسئله مقاومت مردم سوریه در برابر تروریست‌های داعشی دارد، اما یکی از آثار مستند که با نگاه اجتماعی ساخته شده و در جشنواره حضور دارد، روایت سیل به کارگردانی مصطفی شوقی است.

روایت سیل
روایت سیل، داستانی آشنا را روایت می‌کند؛ فیلمی که کلید خوردنش از ماجرای سیل ویرانگر ابتدای سال جاری در منطقه استان گلستان است. شوقی، روزنامه‌نگار و مستندسازی که پیش از این «شورش علیه سازندگی» را تولید کرده، درباره «روایت سیل» می‌گوید: نمی‌خواهم به معنای واقعی مستند بحران را به این مستند اطلاق کنم. به هر حال، من روزنامه‌نگارم و فکر می‌کنم یک کار ژورنالیستی ساخته‌ام. سعی کردم با نگاه از منظر یک روزنامه‌نگار، مستند تحقیقی بسازم. این اثر چهار اپیزود دارد. سه اپیزود اول به ترتیب درباره سیلاب استان گلستان، لرستان و خوزستان است که تمام اتفاقات ریز رخ داده در هر استان را به تصویر می‌کشد. وی با تأکید بر اینکه فقط راوی این اتفاقات است، اپیزود چهارم را مرتبط با وضعیت پساسیل، نیازها و اقداماتی که باید صورت داد، نامیده و می‌گوید: این فیلم روایتگر بیم‌ها و امیدهای موجود هنگام وقوع بلایای طبیعی به ویژه سیل در ایران است. همچنین باید بگویم خانه مستند انقلاب اسلامی مجری این طرح است و از همان روز اول، کنار ما قرار داشت و با همراهی و امکانات خانه مستند کار پیش رفت.
خاطرات موتورسیکلت، یکی از فیلم‌های محبوب مسعود فراستی در جشنواره سینما حقیقت


قرقبان
برای علاقه‌مندان به سینمای مستند، نام فتح‌الله امیری، اسمی آشناست. مستندساز جوان ایلامی که به عشق ساخت مستند، کشاورزی را رها کرد و اثری با استانداردهای بین‌الملل از حیات وحش با نام «در پناه بلوط» ساخت. این مستندساز امسال با «قرقبان» در جشنواره سینما حقیقت حاضر شده است؛ مستندی که در دو روز اول جشنواره مقام بهترین فیلم از نظر مخاطبان را به خود اختصاص داده است. موفقیت فتح‌الله امیری و آثاری مانند «قرقبان» نشانه‌ای از استعدادهای جوان در شهرستان‌هاست.

روایت کارگردان فیلم‌های توقیفی
روابط عمومی جشنواره سینما روایت از اکران مستند «قصری با دیوارهای قرمز» خبر داد. مستند سینمایی «قصری با دیوارهای قرمز» به کارگردانی عباس رزیجی، درباره داود روستایی و مجموعه فیلم‌های آلترناتیو توقیف شده اوست که در بخش مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمی‌آید. این مستند برای اولین بار مستندات تصویری شهرنو (محله قلعه) را نشان می‌دهد و از دیگر آثار نمایش داده نشده روستایی پرده‌برداری می‌کند. پرداختن به مستندی با موضوع خاص در حالی رخ می‌دهد که جشنواره سینما حقیقت تحمل اثری مانند «ایکسونامی» را نداشت.

غیبت ایکس‌ها در جشنواره
فیلم مستند «ایکسونامی» به جشنواره فیلم سینما حقیقت راه پیدا نکرد. این مستند که جزو جدیدترین محصولات «سفیر فیلم» است، از زبان یک فعال صنعت پورن به پشت پرده این صنعت کثیف می‌پردازد. محسن آقایی کارگردان «ایکسونامی»، معتقد است پذیرفته نشدن این فیلم نوعی «بایکوت» است. آقایی می‌گوید: «نمی‌دانم می‌توانم از عبارت «بایکوت» استفاده کنم یا نه، اما در این سال‌ها کارهای دیگری هم داشته‌ایم که هم در جشنواره فجر پذیرفته شده‌اند و هم فرصت اکران در گروه هنروتجربه را پیدا کرده‌اند، اما در جشنواره «سینماحقیقت» حتی آن‌ها راه هم ندادند، چه برسد به اینکه بخواهند جایزه به آن‌ها بدهند، مانند مستندهای «آقای نخست‌وزیر» و «جای خالی» که در فجر اکران شدند، اما در سینماحقیقت حتی پذیرفته هم نشدند. امسال هم امید چندانی به پذیرش «ایکسونامی» نداشتیم، اما برای آن فرم پر کردیم. پیگیر دلایل رد شدن فیلم هم شدیم، دوستان جشنواره نهایی نبودن نسخه ارسالی را بهانه کردند و اینکه هیئت انتخاب هم کار را نپسندیده‌اند.»

احسان علیخانی در جشنواره
مستند «شیب تند» به تهیه‌کنندگی احسان علیخانی و نویسندگی و کارگردانی لقمان خالدی، از جمله آثار حاضر در جشنواره سینما حقیقت است. یک سال پس از زلزله غرب ایران که سال ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه خسارت‌های فراوانی به چندین شهر این استان وارد کرد، گروه سازنده فیلم «شیب تند» برای ساخت این فیلم مستند به یکی از روستاهای سرپل‌ذهاب، روستایی که خطر دو سنگ عظیم‌الجثه بعد از زلزله، آن را تهدید می‌کند، می‌روند. داستان این فیلم درباره اهالی همین روستاست که با هر باد و باران و پس‌لرزه‌ای نگران افتادن این سنگ‌ها هستند، به همین دلیل بازسازی روستا متوقف و از روستاییان خواسته شده است روستاهایشان را جا به جا کنند.
منبع: جوان آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس