جلیقه زردها فرانسه معترضان خشونت مکرون

آیا در کشورهای دیگر دنیا هم چنین خواصی پیدا می‌شوند که مردم را به غیرعاقلانه‌ترین رفتارها تشویق کنند؟!

سرویس سیاست مشرق – رجال سیاسی، استادان دانشگاه و صاحبان تریبون یا به عبارت دیگر "خواص" یک کشور؛ نقشی اساسی را در آموزش عمومی، اصلاح فرایندها و جهت‌دهی به نگاه‌های عمومی دارند.

این مسئله در تمام نظامات دنیا پذیرفته شده است. با این تفاوت که آنها به جای خواص از عبارت "مراجع اجتماعی" استفاده می‌کنند.

حکومت‌های روز جهان، بخش اعظمی از سیاست‌های خود را بوسیله همین مراجع اجتماعی به پیش می‌برند، به اعتراضات مردمی سمت و سو می‌دهند و در مواقعی که حاکمیت نیاز به معاضدت رجال و سرشناسان یا همان مراجع اجتماعی داشته باشد؛ این افراد برای کمک به نظام و کشورشان وارد صحنه خواهند شد.

جالب است که عدم حضور سلبریتی‌ها، رجال سیاسی و استادان دانشگاه در هنگامه نیازهای امنیتی، سیاسی و... حاکمیت در تمام دنیا به مثابه یک خصومت و یا حتی خیانت تلقی می‌شود و به هیچ وجه برخورد خوبی با آن صورت نمی‌گیرد.

در این زمینه می‌توان به حضور چند سال قبل اولیور استون، کارگردان شهیر و منتقد آمریکایی در جمع هزاران نفری معترضان وال‌استریت اشاره کرد که بعنوان یک چهره منتقد بین آنها رفت اما در سخنرانی خود از این گفت که حواستان باشد اینجا آمریکاست نه میدان التحریر مصر!

و یا همینطور می‌توان به حمایت صددرصدی اندیشمندان سیاسی_حکومتی در آمریکا از اعمال تحریم علیه ایران و یا پشتیبانی عمده رجال حکومتی فرانسه از قانون اخذ مالیات از کم‌درآمدها (که موجب اعتراضات گسترده در این کشور شده است) نیز اشاره کرد.

فرمول پیش گفته اما در کشور ما با نقص‌ها و نقض‌های فراوانی همراه است و بصورت روزمره شاهد برخی عدم همراهی‌ها و گاهی ناجوانمردی‌های برخی خواص و مراجع اجتماعی در قبال راهبردهای حاکمیت کلان کشور و نظام اسلامی هستیم. از عدم اشاره به مثبتات کشور توسط برخی افراد گرفته تا سیاه‌نمایی برخی تریبون‌های درباره شرایط ایران، ناموفق نامیدن مسیر حرکت انقلاب اسلامی، متهم کردن حاکمیت به فساد ساختاری و غیره...

مع‌الوصف گاهی در لابه‌لای این رخداد؛ شاهد حرکات خطرناک‌تری نیز هستیم!

*اعتراض ناحق هم حق است!/ فرماندهان فتنه به آتش زدن بانک‌ها راضی نیستند...

یکی از این حرکات خطرناک تشویق مردم به "اعتراض ظالمانه" علیه حاکمیت و بیان حرف‌های نادرست در کف خیابان است.

چندی قبل بود که حسین کمالی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه اظهار کرده بود: کسانی که اعتراض دارند از نظر ما (اصلاح‌طلبان) حق‌شان است که اعتراض کنند، حتی اگر درست نباشد.[1]

سایت شفقنا هم اخیرا به نقل از یک استاد دانشگاه شهید بهشتی نوشته است: بیان مطالبه حتی اگر ناحق باشد، حق است، یعنی بنده یک حرفی دارم که می‌خواهم به اطلاع مسئولان برسانم و این حق است، حتی اگر حرفم غلط باشد![2]

اعتراض، یک حق است اما به شرط عقلانی بودن و به شرط استوار شدن بر محمل‌های قانونی نه آنچه که این افراد گفته‌اند...

در واقع آنها نگفته‌اند که پاسخ اعتراض ناحق در کشورهای دیگر جهان و همانطور که در رخدادهای فرانسه و شیلی و اوکراین و انگلیس شاهد بوده و هستیم؛ کماندوهای ضد اغتشاش و گلوله است. هیچ حاکمیتی در دنیا نیست که برای اعتراض ناحق منزلتی قانونی قائل باشد و پلیس یک کشور هنگامی که معترضین پرچم بسوزانند،‌ مجوز نداشته باشند و از آنها صدای اعتراض ناصحیح به گوش برسد با آتش به استقبال آنها می‌رود.

جالب است که حتی در علوم سیاسی و در باب مانیفست اعتراض نیز این نکته توسط نظریه‌پردازان مورد تأکید است که اعتراض به معنی رساندن مطالبه درست مردم به گوش حاکمیت بعنوان مرجع بسط عدالت در کشور است نه به معنی تظاهرات خیابانی مخالفان حکومت و یا کسانی که مطالبه ناحق دارند! (خانم هانا آرنت در کتاب "انقلاب" به تفصیل در این باره توضیح داده است)

سؤال اساسی‌تر نیز اینست که آیا در کشورهای دیگر دنیا هم چنین خواصی پیدا می‌شوند که مردم را به غیر عاقلانه‌ترین رفتارها تشویق کنند و باعث ریخته شدن خون بشوند؟!

جالب است که در ادامه همین رفتارها و اظهارات غلط است که شاهدیم فرد دیگری از اصلاح‌طلبان (علیرضا علوی‌تبار) در یک یادداشت که چند هفته قبل از اغتشاشات آبان منتشر شد؛ از مردم می‌خواهد که پس از تجمع در خیابان‌ها به سمت اشغال مراکز حساس نظام حرکت کنند.[3]

تمام این تحرکات و در حالت خوشبینانه "آموزه‌های نادرست"! در حالیست که همه می‌دانیم در دموکراسی‌های روز دنیا قبل از اعتراض از "صندوق رأی" صحبت می‌شود و همانطور که در بال اشاره شد؛ قبل از پیشنهاد اعتراض خیابانی هم راجع به حق پلیس و لزوم حفظ 100 درصدی امنیت عمومی بحث می‌شود.

یقینا بایستی "اثر پروانه‌ای" این تشویقات غلط و این آموزه‌های نادرست مورد توجه مردم و نهادهای ناظر کشور باشد.

خاصّه اینکه ایران اسلامی با مشکلاتی نیز مواجه است که بایستی راه درست اعتراض به این مشکلات را در گوش جامعه زمزمه کرد. زیرا مردم به بخش‌هایی از وضع موجود که دولت و اصلاح‌طلبان پدید آورده‌اند اعتراضات شدیدی دارند.

فلذاست که افرادی اعتراض دارند و باید راه صحیح اعتراض را به آنها نشان داد نه اینکه برای ادامه اغتشاشات آبان و ماهی گرفتن از آب گل‌آلود نقشه کشید!

اگر آموزه‌های غلط در جامعه رواج پیدا کند و هیچ مرجعی پادتن این شبهات و اغلاط را ترشّح نکند؛ یقینا شاهد تکرار تاریخ خواهیم بود و هیچ بعید نیست که رخدادهای تلخ شام سال 40 و کوفه سال 61 هجری در کشور اسلامی ما نیز تکرار شود.

***

1_mshrgh.ir/1013420

2_https://fa.shafaqna.com/news/851185/

3_mshrgh.ir/1011192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    4 34
    پس فهمیده اید که حریف اصلاح طلبان نیستید و جملات پایانی نوشته فوق به معنای پذیرش شکست و تسلیم است.
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      22 1
      شما هم قبول داری که اصلاح طلبان ادامه مسیر بنی امیه هستند .
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      7 1
      به قول مغروق معروف آتیش دود و بنزین و فیل و بیل
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      5 1
      این نظر تو هست دادا اصلاحات تموم شد رفت درواقع عملکردفوق ضعیف دولت فعلی که به اصطلاح بزرگان اصلاحات باافتخارمیگفتن این دولت ثمره تلاش ماست باعث شد اصلا حات مثل یخ آب بشه بره پی کارش پس درحدی نیستن که گروهها واحزاب وطیفهای مقابل اصلاحات بخوان اونو به حساب بیارن چه برسه به اینکه باهاش جدالی داشته باشن دلیلشم برو ببین چند تا از سرشناسای اصلاحات براانتخابات مجلس ثبت نام کردن .آخه خودشون میدونن کارشون تمومه ومردم اقبالی بهشون ندارن آخه از قدیم گفتن از هردست دادی از همون دست میگیری
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      4 1
      این قبری که داری روش .... توش مرده نیست خیلی وقته اصلاح طلبی ( بخوانید خیانت طلبی و نفاق) برای مردم مرده پس تکرار نکن
  • US ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    23 1
    حق و اصلاح طلبی؟؟ :)))))))))) مسخره مون می کنی..!! اینا سال 88 با دروغ تقلب مگه مردم رو به خاک و خون نکشیدن؟؟ اینا حق می دونن یعنی چی.؟؟ به خدا جلوشون رو نگیرین و ساکتشون نکنین ایران رو بدتر از عراق و سوریه می کنن. حلا ببینین کی گفتم.
  • روزبه IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    11 0
    این اصلاح طلبا با این موضع گیریهاشون دارن آروم آروم جریان اصلاحات رو تبدیل به آنارشیسم میکنن، بعدش کسی چرا توجه نمیکنه مگه دولت فعلی محصول حمایت جریان اصلاحات نبوده؟ چرا دارن ناله میکنن؟
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      10 0
      اصلاح طلبان در تمام دنیا نقش طلبکار را بازی می کنند و هیچ وقت مسوولیت اقداماتشان را نمی پذیرند
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    9 0
    اولین کسی که واژه (اگر هیچی نباشد سنگ که هست ) از زبان روحانی شنیده شد چرا سراغ او نمیروید .
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    7 0
    مردم طرفداری هرج و مرج و آشوب نیستند اما گله دارند، آشوبگران و فرماندهان خارج نشینشان میدانند پایگاهی ندارند و با هوچی گری و وحشی گری میخواهند حرف خودشان به کرسی بنشانند، باید جلوی اینها محکم ایستاد مردم کشورشان را دوست دارند
  • بابک US ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    3 8
    خودمونیم... پیداست قراره همچنان خودتون رو فریب بدهید... اعتراض برای رساندن صدای مردم به گوش حکومت است؟؟؟ مگه گوش شنوایی هست و پتانسیل اصلاح و تغییر و بهبود داره این نظام مقدس؟؟؟ صدای اعتراض، صدای براندازی هست... ساعت خواب، مشرق جان...
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      4 3
      قربون صدای براندازیت برم من.. بیا عزیزم.. ما منتظریم. :) سنم نه به جنگ می رسه نه به انقلاب اما از جونم برای دفاع از این انقلابی که ما رو از سلطه ی بیگانه بیرون آورده می گذرم، پس شما راه تسلطی بر ما نخواهید داشت.
    • IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      2 1
      البته صندوق رای که جای اعتراض نیست! اعتراض هم بدون آتش زدن و قمه و غارت بی معنی است!
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      2 0
      به جای بیانیه خوندن کتاب بخون
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    3 0
    آنکس که محبت این خاک و مردم در دلش باشد و هدفی جز خدمت ندارد ، نمیتواند برای بقدرت رسیدن اعمال و رفتاری انجام دهد که ضرر به اساس کشور برساند

    پاسخ سایت: ÷

  • مهرناز IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    2 0
    اصلاح طلبان " در حال غرق شدن هستند " افرادی که طرفدارشان هستند " دوست دارند حمایت کرده نجات شان دهند " اگر راه درست نجات غریقی را ندانند " بی مهابا حرکت کنند مطمئن باشند با دست وپائی که اصلاح طلبان برای نجات خود می زنند " دیگران را نیز با خود غرق خواهند کرد
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    1 0
    بیش از اینکه یک اعتراض باشد، تفریح نیز هست!
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    2 1
    اصلاح طلب و اصولگرا هیچ فرقی با هم ندارند هردو دوروی یک سکه اند اگر خوبند یا بد هردوی از یه قماشند
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    2 0
    جریان اصلاح طلبی یک جریان فتنه ای و قبیله ای میباشد
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    1 0
    این خائنان اصلاح طلب نیستند اینها پادوی دشمنان ایران برای ویرانی ایران هستند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    1 0
    شما هنوز تو توهم اصلاح طلب و اصولگرایی ؟ یعنی واقعا صدای مردمو نمی شنوید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس