کد خبر 1018756
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
جبرائیلی

به زبان ساده، هرچه این نسبت کوچک‌تر باشد، میزان ولنگاری اقتصادی بالاتر می‌رود؛ و وقتی میزان ولنگاری اقتصادی بالا بود، توان دولت در تخصیص بهینه منابع در جهت برنامه‌های ملی پیشرفت کاهش می‌یابد.

به گزارش مشرق، سید یاسر جبرائیلی تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی در  کانال تلگرامی خود طی یادداشتی نوشت:

نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی(tax to gdp) یکی از شاخص‌های مهمی است که نشانگر میزان کنترل و مدیریت منابع اقتصاد توسط دولت است. هرچقدر نسبت مالیات به gdp کوچک‌تر باشد، یعنی دولت در مدیریت منابع اقتصاد ضعیف است.

به زبان ساده، هرچه این نسبت کوچک‌تر باشد، میزان ولنگاری اقتصادی بالاتر می‌رود؛ و وقتی میزان ولنگاری اقتصادی بالا بود، توان دولت در تخصیص بهینه منابع در جهت برنامه‌های ملی پیشرفت کاهش می‌یابد.


دقت کنیم که نسبت فوق ارتباطی به کوچکی یا بزرگی اقتصاد ندارد. ممکن است کشوری اقتصاد کوچکی داشته باشد، اما نسبت مالیات به جی.دی.پی بزرگی داشته باشد که نشان‌دهنده مدیریت صحیح منابع اقتصاد توسط دولت است‌.


میانگین نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی(tax to gdp) در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که پیشرفته محسوب می‌شوند ۳۴ درصد، در کشورهای بریکس که در حال پیشرفت محسوب می‌شوند ۲۳ درصد و در کشورهای کمترپیشرفته ۱۶ درصد است.


متاسفانه این نسبت در اقتصاد ایران بین ۴ تا ۷ درصد در نوسان بوده است که حاکی از ضعف شدید مدیریت منابع اقتصاد توسط دولت است.


مهم‌ترین مسئله دولت‌ها برای ایجاد یک نظام مالیاتی قدرتمند و دقیق، اشراف کامل بر اطلاعات اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی و قدرت پردازش این اطلاعات بوده که اینک با ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی، کسی نمی‌تواند از فقدان این امکان به عنوان یک معضل یاد کند.


ارقامی در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد (یعنی حدود یک چهارم بودجه عمومی سال آینده) که برای فرار مالیاتی در کشور ما ذکر می‌شود، نشان‌دهنده یک ولنگاری تمام عیار اقتصادی است که عملا اجرای هرگونه برنامه ملی پیشرفت را دچار اخلال جدی می‌کند. یکی از سیّئات مجلس کنونی، به فرجام نرساندن قانون مالیات بر عایدی سرمایه است؛ و ان‌شاءالله یکی از اقدامات اساسی که در مجلس آینده باید انجام شود، همین موضوع یعنی برطرف کردن خلاهای قانونی مالیاتی و نظارت دقیق بر حسن اجرای قوانین موجود مالیاتی است.


مالیات فقط محل درآمد دولت نیست. مهم‌ترین کارکرد مالیات، مدیریت اقتصاد و هدایت آن در جهت صحیح است. تا وقتی نظام مالیاتی کارآیی نداشته باشیم، هیچ برنامه‌ای قابلیت اجرای صحیح و کامل را نخواهد داشت.
جریان انقلابی باید از کلی‌گویی در دوران مبارزات انتخاباتی به شدت پرهیز کند. چک لیستی تهیه کرده و به مردم قول دهد یک به یک موارد آن را با سررسیدهای مشخص به فرجام خواهد رساند. پس از پیروزی نیز، گزارش پیشرفت کار چک لیست خود را هفتگی به مردم بدهد. سرلیست این چک لیست، باید مسئله مالیات باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس