اویغور

در سالهای گذشته دولت چین همواره از خطر قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی در شرق افغانستان و نزدیکی مرزهای این کشور ابراز نگرانی کرده است.

سرویس جهان مشرق- حزب اسلامی ترکستان شرقی ETIP یک جنبش تکفیری است که از نیروهای تندروی نژاد اویغور در غرب چین تشکیل شده است. اکثر نیروهای عضو این جنبش در استان سین کیانگ چین حضور دارند اما حوزه فعالیت این گروه تروریستی تنها به چین خلاصه نشده و مناطقی از کشورهای افغانستان، سوریه و روسیه را شامل می‌شود. طی درگیری‌های سال‌های اخیر در استان سین کیانگ میان شبه نظامیان ETIP و نیروهای امنیتی چین و مردم چینی تبار نژاد هون تا کنون هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند.

جنگ داخلی سوریه و مهاجرت تروریست‌های اویغور

علی رغم اینکه رهبران این گروه هدف خود را ایجاد دولت مستقل ترکستان شرقی در استان سین کیانگ در غرب چین اعلام کرده‌اند اما با توجه به روابط این گروه با القاعده تقریبا از سال ۲۰۱۳ و اوج گرفتن نبردها در سوریه، تروریست‌های عضو این گروه از طریق خاک ترکیه وارد سوریه شده و تحت عنوان حزب اسلامی ترکستان TIP شروع به فعالیت کردند. منطقه اصلی حضور نیروهای حزب اسلامی ترکستان شمال استان لاذقیه و مناطق غربی استان ادلب است. این گروه از لحاظ سازمانی به شکل مستقل فعالیت میکند اما خود را تابع و متحد گروه هیات تحریرالشام به رهبری ابومحمد الجولانی میداند.

اصلی ترین جبهه نبردی که هم اکنون نیروهای عضو این گروه در آن حضور دارند منطقه راهبردی کبانی است که ارتش سوریه ماه هاست که برای تصرف این منطقه در حال تلاش است.

اعلام رسمی فعالیت حزب اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان

در هفته جاری وزارت دفاع افغانستان با انتشار بیانیه‌ای نخستین بار حضور نظامی اعضای گروه ETIP در شمال شرق افغانستان را تایید کرد. فواد امان معاون وزیر دفاع افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای عضو این گروه تروریستی به تازگی فعالیت خود را در شمال شرق افغانستان آغاز کرده‌اند اما در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغانستان تضعیف شده‌اند. همچنین فواد امان گروه طالبان را متهم به دعوت از نیروهای عضو ETIP برای حضور در این کشور کرد که این ادعا از سوی گروه طالبان تکذیب شد.

نیروهای حزب اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان

در سالهای گذشته دولت چین همواره از خطر قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی در شرق افغانستان و نزدیکی مرزهای این کشور ابراز نگرانی کرده است زیرا ایجاد یک منطقه خودمختار نظامی در شرق افغانستان و دایر شدن کمپ‌های آموزشی برای نیروهای اویغور در این کشور به منزله خطر بزرگی برای امنیت استان سین کیانگ چین و آغاز مجدد حملات تروریستی در سراسر خاک چین خواهد بود. حملاتی که از ابتدای دهه ۹۰ میلادی تا کنون صدها کشته و زخمی را برای کشور چین به همراه داشته است.

سابقه عملیات‌های تروریستی گروه ETIP در خاک چین

اعضای این سازمان تروریستی تا کنون ۱۵ مورد حملات تروریستی را در خاک چین انجام داده‌اند که در زیر به معرفی چند مورد از این حملات می‌پردازیم:

در ماه آوریل ۱۹۹۰ میلادی نخستین حمله تروریستی توسط اعضای حزب اسلامی ترکستان شرقی انجام شد. حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای این گروه با حمله به روستای Barenxiang در غرب چین ۶ نیروی پلیس چینی را به قتل رسانده و ۱۰ نفر را زخمی کردند.

در مدت دو هفته پس از این عملیات کلیه تروریست‌های حاضر در حمله توسط نیروهای امنیتی چین کشته یا بازداشت شدند.

دستگیری تروریستهای حمله کننده به روستای Barenxiang

۵ فوریه سال ۱۹۹۷ میلادی شورش گسترده نیروهای اویغور در استان سین کیانگ موجب کشته شدن ۷ غیر نظامی و زخمی شدن ۱۹۸ نفر از مردم منطقه و ۳۰ پلیس شد.

روز ۵ جولای ۲۰۰۹ میلادی بزرگترین و پرتلفات ترین حمله تروریستی گروه ETIP در شهر ارومچی به وقوع پیوست. این حملات که به شکل تیراندازی، بمبگذاری و حمله به اماکن عمومی انجام شد، موجب کشته شدن ۱۵۵ شهروند چینی، ۱ نیروی پلیس و زخمی شدن ۱۷۰۰ نفر و نابودی ۳۳۱ مغازه و ۶۲۷ خودرو شد. ۳۱ نفر از تروریست‌ها در این حمله توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

در تاریخ ۱ مارس ۲۰۱۴ هشت نفر از اعضای جنبش اقدام به حمله به ایستگاه قطار شهر Kunming کردند که در این حملات ۲۹ شهروند کشته و ۱۴۳ نفر زخمی شدند. ۴ نفر از تروریست‌ها کشته و ۴ نفر نیز توسط پلیس دستگیر شدند.

۲۸ جولای همین سال در یکی از بزرگترین حملات از نظر تعداد افراد حاضر، بازار شهر Shache مورد حمله قرار گرفت که موجب کشته شدن ۳۷ نفر از شهروندان چینی شد. پس از ورود نیروهای پلیس به این منطقه ۵۹ نفر از تروریست‌ها کشته و ۲۱۳ نفر بازداشت شدند. ۴ نیروی پلیس چین طی این عملیات کشته شدند.

احتمال دخالت نظامی چین در خاک افغانستان یا سوریه

از سال ۲۰۱۴ تا کنون حملات تروریستی گروه حزب اسلامی ترکستان شرقی در خاک چین متوقف شده است و عمده فعالیت این گروه مربوط به جنگ سوریه یا حضور در خاک افغانستان بوده است. اما دولت چین همواره این سازمان را به عنوان خطری بزرگ برای امنیت ملی خود قلمداد کرده است.

در سالهای گذشته همواره اخبار و شایعاتی از احتمال ورود نیروهای ویژه چین به شمال سوریه برای از بین بردن نیروهای عضو این گروه در خاک این کشور منتشر میشد اما این اخبار هیچگاه جنبه واقعیت به خود نگرفته است. همچنین در صورتی که اوضاع امنیتی در افغانستان بحرانی شده و احتمال سقوط دولت افغانستان توسط گروه طالبان یا سایر سازمان های افراطی جدی شود ممکن است نیروهای نظامی چین به بهانه تامین امنیت مرز غربی این کشور با افغانستان اقدام به تخلیه گسترده نیرو و تجهیزات نظامی خود در این منطقه کنند.

به ویژه اینکه در ماه‌های اخیر همواره اخباری در خصوص احتمال خروج ائتلاف ناتو از افغانستان و پایان حضور نظامی این جنبش به گوش میرسد که این امر به شکل همزمان احتمال قدرت‌گیری مجدد طالبان و سهولت ورود مستقیم ارتش چین به این کشور را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 44
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    اویغور های سین کیانگ مسلمان هستن و بشدت از طرف چینی ها مورد ظلم و سرکوب و تفتیش عقاید هستن.چینیها در چند دهه پیش دولت ترکستان سرنگون کردن.اردوگاه های کار اجباری چینی ها هم تو سین کیانگ برپاست
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      اویغور ها تکفیری و سلفی اند و از ایادی استکبار جهانی و ال سعود و داعش در ضمن جمهوری خلق چین همیشه متحد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران بوده و هست
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      اینها تفکرات داعش دارند با این حساب داعشی ها هم مسلمان هستند
    • حسین ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      47 44
      اگه این کارو نکنن اینا کل چینو به گند می کشن اگه اینا مظلومن تو سوریه چه غلطی می کنن همینان فردا میان به سوری ها می گن اینجا سرزمین ماست شما عربا مهاجرین
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      12:55 سین کیانگ یا همون ترکستان کشور و منطقه مستقلی بوده که چین طی 200 سال گذشته اونجا رو اشغال کرد اویغورها از خانه و دین و کاشانه خودشون دفاع میکنند انگار که اسرائیلیها بگن فلسطینیها تروریستند؟
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      27 37
      هیچ کس از تروریستهای اویغور دفاع نمیکنه.الان بیشتر تروریستهای عضو داعش از چچن روسیه بودن.منظور من اینه هر کجا مسلمانان بشان ظلم بشه باید حمایت کنیم چه میانمار باشه یا اویغور ها یا هرکجا
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      تروریسم اویغوری= پان ترکسیم + وهابیت
    • فهمیدید یا نه؟ IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      جبهه شرقی ترکستان شرقی فقط در یک حمله حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر از مدافعین حرم را که عمدتا اهل مازندران که در سوریه بوده کشته و با جنازه هایشان عکس یادگاری گرفتند.شماها مسئولان یکی به نعل یکی به میخ می زنید از یک طرف بزور ما را وارد حوادث داخلی عراق و سوریه و لبنان می کنید از یک طرف می گویید بایستی از اویغورها حمایت کنیم!فرزندان چنگیز و آتیلا و هلاکو و تیمور لنگ بروند از آنها حمایت کنند.وقتی ترکها ما را فارس سگ،فارس مجوس،فارس هندو،فارس افغانی و به طایفه علوی،نصیری می گویند
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      ایغور ها یک مشت وهابی تروریست هستند که در سوریه نیز لشگر های ویژه خود را داشتند
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      12 24
      مگه هرکی میگه مسلمانه شما باور میکنی .این اویغور ها یه قوم وحشی و بدوی هستن که بویی از انسانیت نبردن حتی قران و نماز خوندن هم بلد نیستن و چین به شدت از ورود شیعه ها و سنی های معتدل به این مناطق جلوگیری میکنه چون سریعا حکم به قتل اون سنی یا شیعه بیخبر از همه جا میدن. این جماعت بازیچه سعودی و امریکا بودن و هستن و خواهند بود.شمام اول تحقیق کن بعد اعلام نظر کن
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      15 4
      اینکه ایغورها سلاح بدست گرفته و در سوریه می جنگند اشتباه است اما دولت چین با اعمال تبعیض باعث این کار گردیده و می تواند با رفع تبعیض ها و دادن استقلال بیشتر به ایالت خودمختار بطور کامل حتی دولت سوریه و خاورمیانه را نیز نجات دهد
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      27 7
      اویغور ها مردم مسلمانند احمق ها بخاطر ۳۰ یا ۴۰ هزار نفر ، دارین ۳۰ یا ۴۰ میلیون نفر رو تخریب میکنین تو همین ایران هم جندالشیطان و پژاک و منافقین و هزار گروه پست دیگه ایجاد شدند ، دلیل میشه ایرانیا تروریستن !! روز قیامت بخاطر تحقیق نکردن ، اونم در عصر ارتباطات ما رو به صلابه می کشن
    • سپهر IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      0 4
      ایغورها 10 میلیون نفراند نه 40 میلیون نفر. یکی از دوستان اشتباه گفت!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    21 35
    نیروهای امنیتی لبنان بامداد سه‌شنبه، ۱۷ دسامبر برای متفرق کردن هواداران گروه حزب‌الله و جنبش امل که می‌خواستند به چادرهای معترضان در میدان شهر یورش ببرند، گاز اشک آور شلیک کردند.
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      20 19
      خوب به ما چه؟
    • حجت IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      52 15
      نیروهای حزب الله نبودن بلکه مزدوران آمریکا در لباس حزب الله بودن تو هم خفه شو تیرانایی
    • LB ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      28 4
      نیروهای حزب الله! تو اصلا میدونی نیرو یعنی چی؟ کادری یعنی چی؟ میشناسی؟ از تیرانا از زیر آوار با اون تب بابلا زحمت نکش، شما نونت حلاله بخدا! راضی نیستیم اینقدر زحمت بکشی.
    • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      27 1
      برای من به شدت سواله چرا در کشورهایی نیروهایی مورد حمله قرار میگیرند که از تمام وجود برای ملت خودشون فداکاری و از خودگذشتگی میکند مثلا حزب الله حشد الشعبی سپاه بسیج
    • عبدالله مومن IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      18 5
      اشتباها مثبت دادم بر اتباع مریم رجوی فاحشه لعنت باد
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      5 0
      یه جک نوشتی خنده دار... عمو جون نسنجیده نظر نده مسخرت میکنن
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    الله اکبر یاشاسین تورک
    • یاشاسین اردبیل IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      55 8
      یاشاسین انسان!
    • نریمان IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      34 42
      اگرچه در اصل سین کیانگ بخشی از خاک ایران بزرگ با مردمان سکایی نژاد بوده در زمانهای قدیم و امروز چین صاحبش شده!! ولی من با رفتار چین در برابر این تروریست‌های وحشی مغول نژاد موافقم.اصلا خورده ترکیه هم باید نابود بشه چون مانند سرطانی در خاورمیانه هستند اینها
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      16 5
      یاشاسین بورکینافاسو
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      16 5
      یاشاسین اسکیمو
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      14 5
      یاشاسین مریخی ها
  • تین IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    مشرق داری از کمونیست ها در برابر مسلمانان دفاع میکنی سیاست باعث شده دین و ایمان خودتان را به دنیا بفروشین
    • تأمل IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      30 32
      اگه چین ظلم میکنه باید نقد بشه اما تکفیری و کسی که مردم کوچه بازار رو قتل عام می کنه تروریست هست نه مسلمان این عملیتهای تروریستی چه ربطی به دفاع از خود داره؟!!!
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    مزدوران بی دین چینی اگه خاک ترکستان رو ترک کنند دیگه نیازی نیست که ترکها هم به اونا حمله کنن چینیهای بی دین عقاید اویغورها رو کلا نادیده میگیره بعدش مشرق به مسلمانان چین میگه تروریست عجب
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      11 15
      خب تروریستن! حالا چه از نظر شما تروریست خوب باشن چه بد. شما یا ارتش مدون و منظم و مشخص داری و یا یک گروه تروریستی داری که بخاطر ضعفی که داره مجبور به حملات پنهانی به اهداف مشخص و کلیدی هست. ولی خب اگه فقط افرادی که بهشون ظلم میکنن رو هدف قرار بدن باز یه چیزی ولی وقتی مردم عادی رو میزنن میکشن دیگه این قابل دفاع نیست. مثل اینه که بگیم اگه فرضا آمریکا بده پس داعش که از شورشی های ضدآمریکا تشکیل شد خوبه! یا چون شوروی بد بود پس طالبان خوب بود!
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    لطفا برین ببینین چینی ها با اویغور هاچیکار میکنن. به زور بهشون گوشت خوک میدن و وادارشون میکنن که چینی حرف بزنن. بچه ها رو از مادر و پدراشون میگیرن. و شست و شوی معزیشون میدن و در کل ۲ میلیون نفر تو سین کیانگ تو اردوگاه های کار اجباری هستن. حساب مردم اویغور از این تروریست های تکفیری جداس
  • رضا IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    255 6
    چین ظالمانه مسلمان را سرکوب می کند حالا گروهی هم میخواهد با ظلم مقابله کند میشود تروریست خوب شما چینی ها حقوق اولیه مسلمانان را رعایت کنید تا آنها هم آرام بمانند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    همین اراذل ارتش سوریه رو سالهاست تو شمال سوریه زمینگیر کردن
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      9 268
      منفی های جعلی منافقین را حال می کنی ؟ از این ها هم میشه فهمید که صهیونیست ها و کاسه لیساشون در این مورد هم از تروریست های ایغور حمایت می کنند . در ضمن اگر پای این داعشی های ترکستان به ایران می رسید چه معامله ای با همین منافقان فسادطلب میکردند اون وقت باز هم ازشون طرفداری می کردند ؟
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      8 202
      منفی ها همه از آلبانی
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    ما ترک ها، ترکستان شرقی را از یوغ استعمار و ظلم و ستم چینی ها ازاد خواهیم کرد
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      خخخخخخ
    • اهبرخان IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      39 28
      خودت با ما جمع نبند. خودت مي ري برو آزادش كن. و بلوف نزن. ...گد قره باغ آزاد ايله باخ. ايغور پيش كش.
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      شما همان قره باغ را ازاد کنید ترکممنستان پیش کش تعداد جمعیت ارمنستان 3 میلیون و تعداد جمعیت دولت جمهوری اذربایجان 9 میلیون ! اذربایجان متحد اسراییل و امریکاست و تحریم هم نیست چرا نمی تونه قره باغ را ازاد کنه ؟ دولت جمهوری اذربایجان و الهام الیف با قره باغ سر مردم اذربایجان را گرم کرده و به بهانه ان الهام الیف مادام العمر بر تخت قدرت تکیه زده تنها کاری هم که دولت اذربایجان کرده سرکوب شیعیان اذری است
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      42 14
      کل دنیا مال ترکهاست و توسط بقیه اشغال و استعمار داره میشه. همه جا رو برید آزاد کنید موقع برگشتن یه نون سنگکم بگیرید مرسی
    • آذربایجانلی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      1 0
      ایشالله چینین داغیلماغین گؤرک. چین گرک یئددی اؤلکه یه بؤلونه و دوغو تورکیستان تانرینین اذنی ایله آزاد اولا. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
  • مهدی GB ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    اتفاقا بیان افغانستان قضیه اویغورها قضیه مسلمانان میشه برای چین خودکشیه. درضمن شما به فکر محکوم کردن اردوگاه های کار اجباری دولت چین باشید.
  • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    19 37
    پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، مغولستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکستان شرقی ، مغولستان مرکزی ، بنگلادش، خاک امپراطوری مغال در هند، تاجیکستان، مسلمان نشین های میانمار ، عراق، سوریه ، تاتارستان ، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، ترکیه ، لبنان، فلسطین، گرجستان، کویت، امارات، عمان. اینها همه رگ و ريشه ایرانی دارند و انشالله به مام وطن برخواهند گشت. دیر و زود دارد
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      33 9
      اگه با این فرمون پیش بری کل دنیا مال ما بوده و در آینده تسلیم ما میشه!!! صبح شده پاشو برو سرکار!!
    • محمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      9 5
      شما اگه به 1 ظهر میگی صبح، نشان از عادت غلط خودتان دارد. راستی بحرین یادم رفت. :)
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      3 3
      عاشق اون حالتم لعنتی عشقی
  • مهدی ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    ایغورای وطنی که به کوردا می گن مهاجر اینجا همون جایی که شما ازش اومدین اینا از دارو دسته اردوغان تروریستن
    • ناشناس IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      زمانی که ترکها اینجا دولت داشتند 2000 سال قبل میلاد بود و حال اینکه شماها با ده قبیله بیابان گرد 700 سال قبل میلاد آمدین اینجا تاریخ را بخون و بی طرفانه قضاوت کن.اگه قبول نداری لااقل شاهنامه را بخون
    • CO ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      20 26
      ترکها تا 1000سال پیش توی مغولستان زندگی میکردند و بیابانگرد بودند
    • بهزاد GB ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      15 3
      کردها مهاجر پاکستانی هستند و حدیث امام صادق در مورد کردها رو همه میدونن.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    میبینم که مشرق بشدت درگیر عغده های قومی و وارونه جلوه دادن حقایق شده نگران نباش صابون جرائم امنیتی نشریه ها به تن تو هم خواهد خورد هر چند اه مظلومان مسلمان چینی هم دامن خانوادتو بزودی خواهد گرفت
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      12 5
      هندوها خواستگاهشون دره های گرم پنجاب هند بوده
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      4 206
      از این عغده نوشتن معلومه که معلومات امنیتی خیلی بالایی داری !!!!!
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      6 234
      نژاد اریایی ( هندی اروپایی ) از نجیبترین و باهوش ترین نژادهاست... و مانند اجداد ایغور و.مغولت سابقه سفاکی و وحشیگری ونسل کشی هم نداشته اند و و افتخارات بیشماری برای بشرست داده اند
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      1 229
      کلی خندیدم .... مشرق مراقب صابون جرایم امنیتی باش ... یارو نظر ندی می میری؟
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      223 2
      19:06 بهتره بری و ببینی ای کیوی نژاد زرد در دنیا از همه بیشتره مغولها در دنیا پنجمند و اجداد وحشی تو در هند ای کیو اونها کمی بیشتر از میمونه
  • مهدی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    12 21
    ترکیه اینارو میاره و تو خاک کردا بهشون زمین می ده مثل کاری که اجدادشون وقتی از آسیا میانه به فلات ایران اومد الانم می گن اینجا سرزمین ماست ما از اول اینجا بودیم اینا همونایی که تو خاک ایران پرچم ترکیه رو بلند می کنن
  • احمد IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    24 23
    جمهوری اسلامی ایران وکشورهای اسلامی باید از استقلال ترکستان که قسمتی از خاک جهان اسلام است وتوسط بکفار چینی اشغال شده حمایت کنند حمایت کنند اسرائیل هم به فلسطینیها تروریست می گوید پس ایغورها چه کنند دوتا گلوله هم به اشغالگرا ن شلیک نکنند
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    از نوادگان چنگیز مغولند اینها و خوی وحشی گری و تهور در ژن آنهاست.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      24 10
      منکه تا الان ندیدم یک اویغور به مرز ایران حمله کنه و نیروی نظامی ایران رو بکشه یا با قاچاق به ایران ضربه بزنه بر عکس نوادگان سمیتقوی خونخوار و وحشی
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      5 10
      از شهدای خان طومان و بچه ۱۱ ساله فلسطینی که سرش بدست این عناصر وحشی مغول پانتورچ بریده شد بپرسید
  • مهدی ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    4 161
    ممنون بخاطر مقاله خوبتون اینا اگه امروز دارن تو سوریه مردم بی گناهو به کمک ترکیه می کشن اگه بتون همین غلطو تو ایرانم می کنن البته اینجا ایرانه سرزمین دلیرانه بعد می گن چرا چینایی برای اینا کلاس می زارن بابا خو اگه اینارو به حال خودشون بزارن که فقط کارشون می شه بمب گذاری و کشتن ادما
  • سالار IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    35 21
    مشرق جان این تذهبون...؟ هدفت از این خبر چی بود؟ داری روی ظلم و ستم کمونیسم بر مسلمین صحه میزاری؟ درود به شرفت
    • اسحاق IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      9 18
      تو یکی خفه شو
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      0 3
      خوبی عمو ؟؟
  • محمد عظیمی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    آفرین به چینی ها که این امل ها را می کشند.
  • NL ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    7 9
    ترکستان غربی هم دارن؟!
  • امیر IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    7 8
    سلام دوستان عزیز یکم فکر کنید قبل از نظر دادن هیچ مسلمانی اینجوری کشتار نمیکنه و اگر هم دنبال استقلال هستن راهشان اشتباهه . ایران باید چندتا از کله گنده های قبیله های مختلفشان را بیاره و تربیت کنه
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    27 28
    دمت گررم مشرق چین کمونیست رو صاحب حق دونستی در سرکوب مسلمین ،چرا نمیگی فشار کمونیستها باعث پیدایش چنین خشونت هایی در سین کیانگ شده
    • آیزنهاور IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      6 15
      ببند اون گاله رو . امل
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    240 5
    به نظر میاد جریانی خاص که مشرق هم همسو با اونه میخواد اساس و ایدئولوژی انقلاب ایران رو که حمایت از مظلومین و مسلمین در مقابل اشغالگران و ظالمین بوده رو بخاطر منافع سیاسی و اقتصادی رو منحرف کنه و عده ای انسان نمای نژادپرست هم زود هیجان زده میشوند
    • US ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      4 235
      مردم مظلوم عراق و سوریه که تحت کشتار تروریست‌های داعشی اویغور هستند
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      11 1
      17:47 داعش تقریبا از 150 کشور جهان عضو داره و اتفاقا عضوهای اون از اقلیم عراق بیشتر از اویغورهاست جنایان نیروهای قسد در سوریه و مزدوری برای امریکا از همه بیشتر صدمه زده
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    7 6
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾ بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد (۱) مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ ﴿۲﴾ دارايى او و آنچه اندوخت‏ سودش نكرد (۲) سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾ بزودى در آتشى پرزبانه درآيد (۳) وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾ و زنش آن هيمه‏ كش [آتش فروز] (۴) فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿۵﴾ بر گردنش طنابى از ليف خرماست (۵)
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    15 16
    ای پفیوزهای داعشی نسل مغول همتون برید گم بشید
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    235 8
    کاش کشورهای ترک زبان اسیای مرکزی به چین فشار میاوردند تا جنایاتشو در این منطقه قطع بکنه چین کلا با همه جا مشکل داره با ویتنام با فیلیپین با بوتان با قرقیزستان با تاجیکستان با هندوستان با نپال با ژاپن با کره جنوبی با تایوان با مالزی با برونئی با هنک کنگ با ترکستان شرقی با تبت با امریکا
    • CO ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      8 238
      پانتورک ها هم با همه ملت ها مشکل دارند
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      5 196
      مهم اینه که با تو مشکل نداره داداچ!!! خخخخخ
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    374 6
    نقشه این مقاله نشان میدهد که چینی های کثیف با اشغال کشور تبت و ترکستان شرقی و اراضی مغولها تقریبا معادل اراضی خود خاک تصرف کرده اند و برای حفظ این خاک به جنایتی دست می زنند. پس مشرق مبازان ایغور درست است نه ت ر و ری س ت. ضمنا تمام منفیها نیز متعلق تروریستهای pkk و پزاک می باشد. که با زاد و ولد خوکوار و مهاجرت به شهرها و روستاهای ترکها در صدد ایجاد کشور جعلی ..... می باشند. کارشنان قاچاق در مرزها و نوکری صهیونیست و یانکیها و دزدی نفت عراق و سوریه و کشتن سربازان ایران عزیز مباشد.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    199 4
    وقتی اطلاعات کافی ندارید بهتر است گزارش و یا تحلیل ننویسید. هدف اصلی این گروه که بسیار بزرگ هم است دفاع از سرزمین اشغالی خودشان است. تقریبا همزمان با اشغال فلسطین توسط صهیونیستها و تشکیل اسراییل؛ چین نیز به این بخش حمله و آنرا به خاک خود ضمیمه کرد. از آن زمان تا کنون مبارزات مردم مظلوم این منطقه برای احقاق حق خود شروع ادامه داشته. بخش هایی از مردم به روشهای مختلف مبارزه میکنند. همچنانکه در فلسطین بخشی از مردم میجنگند و بخشی دیگر پشتیبانی میکنند. اگر در خیابانهای ارومچی راه بروید فقط به جرم اینکه شبیه مردم منطقه هستید و چشمتان بادامی نیست بشدت تحت نظر خواهید بود. حتی اگر وارد یک فروشگاه شوید باید از گیت امنیتی عبور کنید. روزه گرفتن و نماز خواندن ممنوع است. تشویق و یا مجبور میشوید پرورش خوک راه بیاندازید. برای ایجاد فاحشه خانه که در بخشهای دیگر چین بصورت رسمی ممنوع است اینجا تسهیلات اعطا میشود. حملات 2009 یکی از واکنشها به ظلمها و تغییر دموگرافی منطقه است. رهبر انقلاب اعلام کردند بهودیان مهاجر به فلسطین چون میدانستند به سرزمین غصبی می آیند مانند یهودیان عادی نیستند. اما چطور میشود حمله به چینی هایی که با مهاجرت خود ترکیب جمعیتی منطقه را از 80 درصد مسلمان به40 درصد مسلمان تغییر داده اند تروریستی نامیده میشود. اینکه بعدا در سوریه از این گروه توسط ترکیه سو استفاده شد همچنانکه گروه های فلسطینی هم بر علیه ما در سوریه جنگیدند شکی نیست. اما اگراین ملت مظلوم شرایطشان سختتر از فلسطینیان نباشد راحتتر نیست ولی مدافعی ندارند.
    • CO ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      9 8
      آمریکا از ایغورها و پانتورک ها دفاع میکند و با آنها در ارتباط است و اسراییل نزدیکترین همپیمان و متحد حکومت باکو است . شما باید از خود بپرسید که چرا آمریکا و اسراییل اینقدر با قومگریان تورک همدست و همصدا شده اند؟
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      3 3
      احسنت به درک و شعور و فهم و بصیرت شما برادر
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    177 3
    مشرق عاشق کمونیست.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    13 3
    اویغورها هر کاری هم بکنند بازم مثل نیروهای قسد مزدوری امریکا و اسرائیل رو نمیکنند و پرچمشونو لیس نمیزنند
    • CO ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      2 88
      خود آمریکا آشکار دارد از ایغور ها حمایت میکند و آنها را بر علیه دولت مرکزی چین تحریک میکند
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      8 2
      20:55 قیام ترکها بر علیه چینیها از زمانی بوده که قاره امریکا کشف نشده بوده بهتره کلیپ حمله کورشاد به چین با 40 نفرو سرچ کنی و ببینی
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    4 138
    جالبه پانتورچهای داخلی تورچیه پرست ما... با ورود ارتش تورکیه به سوریه بشدت موافقند ولی با ورود ارتش چین به سین کیانگ ( استان چین ) و افغانستان مخالفند ....خخخخخنننن... اینها چرا تبعه تورچیه نمیشوند؟
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      7 3
      بر عکسشم خوبه پانکردها طرفدار ورود ارتش چین به ترکستان شرقی هستند و مخالف ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه هر چند اویغورها هزاران سال بود موطنشون زندگی میکردند ولی اکراد شمال سوریه رو اشغال کردند
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    9 3
    این کامنتا حقیقتا جای نگرانی داره. از فاصله ی سه هزار کیلومتری نشستیم و در مورد همه چی قضاوت قطعی میکنیم (-_-) اینجوری که ماها همه رو به همین راحتی «سلفی» و «داعشی» میکنیم دقیقا عین روش داعشیاس که همه رو «کافر» می کنن
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    7 2
    خیلی جالب هست جای متهم وشاکی عوض شده ..چین با تصرف ترکستان شرقی ازار واذیت انها تحمیل ایده کمونیستی .ناقض حقوق بشر هست .چین هنوز هم ازتجاوز ژاپن حرف وادعای نسل کشی.چینی ها از طرف ژاپنی ها.را دارد درحالی که خودش جنایت می کند پس مرگ برای همسایه خوب هست
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    4 1
    هر دولتی به افغانستان حمله کند فقط 20 سال عمر می کند مثل حمله انگلیس به افغانستان از طریق هند و بعد شوری و بعد ان امریکا که در حال اضمحلال است و چین نیز در این ورود شکست خواهد خورد چون افغانستان منطقه ای کوهستانی و ناتو و شوروی را تا بحال شکست داده است
  • ف IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    4 10
    با توجه با ساختار صورت و سایر ویژگیهای انسانی ترکهای ایغورها با ترکهای افغانستان ، ایران و ترکیه و آذربایجان فرقهای اساسی را دارند. حدود 80 درصد ترکهای افغانستان ، ایران و ترکیه و آذربایجان اصالتاً ترک نیستند بلکه مردمانی از نژاد سفیدند که به جبر حکومت ترکهای مغول ترک شده اند ولی ایغورها اصالتاً مغول هستند و یک پایگاه 20 درصدی از ترکهای اصالتاً مغول و 80 درصدی از ترک شده های ناآگاه از ژنتیک خود خبر ندارند در کشورهای ذکرشده دارند لذا می توانند در صورت یافتن فرصت رشد کنند و بساط خود را با خشونت داعش به سمت غرب گسترش دهند.
    • سجاد ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      4 0
      عجب استادایی پیدا داریم ما واقعا یارو نشسته تو خونش راجع به ژنتیک نظر میده حرف نزنی میمیری تو یارو؟؟؟ تو فقط راجع به نژاد هندی نظر بده داداش
  • حق IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    203 4
    مسلمان واقعی ایغورها هستند در سین کیانگ هر کارمندی که در ماه رمضان روزه بگیره دولت کمونیسم چین از کار اخراجش میکنه از هر خانه ای قرآن پیدا کنند صاحبخانه را مجبور به اهانت به قرآن میکنند و بعد به کمپ هایی بازپروری و شکنجه میفرستند ولی اونها باز هم از دین خود دفاع میکنند.مسلمانها هرجا مبارزه ای را شروع کنند همیشه قهرمانانه مبارزه میکنند.حکومت چین با مکتب مائو و تائو وووو حتی وجود خدارو هم انکار میکنه اونوقت چطور متحد استراتژیک ماست!؟
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    10 2
    من موندم چطور میشه اعضای گروه تروریستی پ ک ک و پژاک 40 الی 50 هزارنفرو در ایران و ترکیه میکشند اونهم در ایران و ترکیه کردها ابدا تحت تبعیض مثل اویغورها نیستند مشرق روزه سکوت میگیره ولی اویغورها بخاطر سرزمین دین اداب و سنن 30 چینی رو میکشن مشرق هیاهو میکنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس