کتاب صد روسی - نشر شهید کاظمی

بعد از گذشت چند دهه از آن روزهای همدلی و همکاری، عبدالعلی یزدانیار می‎شود راوی قصه‎ای پر فراز و نشیب که همه‎ی آدم‎هایش واقعی‎اند و تمام غم و شادی‎هایش روزی در صفحه‎ی دنیا ثبت شده‎اند.

به گزارش مشرق، فاطمه الیاسی یادداشتی درباره کتاب «صد روسی» در ختیار مشرق گذاشته که چنین است:

نام آشنای «دفاع مقدس» برای همه‎ی یادآور روزهای سخت فشار و محرومیت و جنگ است. جنگی خانمان سوز و ویرانگر که قربانی می‎طلبید و خون جوانان را می‎مکید و سیر نمی‎شد. دورانی که در آن بدن تنومند ایران نو پای اسلامی آماج کینه و گلوله‎ی دشمن قسم خورده قرار گرفت و روزگار را بر مردم تیره و تار کرد. اما این تمام ماجرا نیست. سکه‎ی جنگ و حرمان روی دیگری هم دارد که پر است از مهر و همدلی و محبت.

پا گذاشتن در جبهه و رفتن زیر چتر آتش و ترکش، مرد راه می‎طلبید. مردان خدا درس آزادی و آزادگی خود را پس دادند و ذکر خوش آن ایام را برای ما به یادگار گذاشتند؛ خاطراتی از شیطنت تازه جوانانی پر شر و شور که حتی رگبار آتش دشمن هم جلودارشان نبود. داستان‎هایی تلخ و شیرین که با هم عجین شده و گاه اشک مخاطب را درمی‎آورد و گاه خنده را بر لب‎های او می‎نشاند.

صد روسی روایتی گرم و جذاب است به قلم توانمند میثم رشیدی مهرآبادی که خاطرات جانباز وارسته‎ی آن دوران، عبدالعلی یزدانیار را برای نسلی که نه جنگ و جبهه دیده‎اند و نه حتی بوی باروت به مشامشان رسیده‎، به نمایش گذاشته است.

کتاب، همچون نامش بوی صد روسی و خمپاره و گلوله می‎دهد. مخاطب را سوار بر بال بی‎رحم خمپاره می‎کند و مستقیم شلیک می‎کند میان حلقه‎ی رزمندگانی که دل از دنیا بریده و به آسمان وصل شده‎اند، حلقه‎ای معنوی و روحانی که بوی خدا می‎دهد. نه زخم و جراحت توان دارد خنده‎ها و شوخی‎هایشان را تعطیل کند، نه مرگ و شهادت.

عبدالعلی یزدانیار جوانی از اهالی تهران است که با به صدا درآمدن ناقوس جنگ دل از یار و دیار می‎برد و راهی جبهه‎های نبرد حق علیه باطل می‎شود. همرزم شدن با شهید مصفطی چمران و شرکت در جنگ‎های نامنظم، جوری دل او را به وجد می‎آورد که حتی مانور ترکش‎های ریز و درشت در جای جای بدنش نمی‎تواند او را روی تخت بیمارستان نگه دارد و مانع رفتن او شود.

حالا بعد از گذشت چند دهه از آن روزهای همدلی و همکاری، عبدالعلی یزدانیار می‎شود راوی قصه‎ای پر فراز و نشیب که همه‎ی آدم‎هایش واقعی‎اند و تمام غم و شادی‎هایش روزی در صفحه‎ی دنیا ثبت شده‎اند.

***

کتاب «صد روسی» که شامل خاطراتی از جانباز عبدالعلی یزدانیار است را انتشارات شهید کاظمی منتشر کرده و می توان آن را از سایت من و کتاب، و کتابفروشی های معتبر سراسر کشور خریداری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس