کد خبر 1018359
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
تکواندو

ملی پوشان تکواندو ایران در حالی رقابتهای گرندپری روسیه را با کسب تنها یک مدال نقره پشت سر گذاشتند که شکست های تکراری، ایران را تا آستانه از دست دادن سهمیه های المپیک پیش برد.

به گزارش مشرق، مرحله نهایی رقابتهای گرندپری در سال ۲۰۱۹ به مدت دو روز با حضور ۱۲۸ تکواندوکار از ۴۲ کشور به میزبانی روسیه در سالن «دینامو» شهر مسکو برگزار شد. مسابقاتی که تیم ایران با چهار تکواندوکار در آن شرکت کرد و تنها موفق به کسب یک مدال نقره شد. در این بین قطعی شدن دو سهمیه المپیک، مانع از دیدن ضعف های عمده ملی پوشان شد که مهمترین آن شکست های تکراری ملی پوشان بود. 

بیشتر بخوانید:

بی‌باک: مردانی شایسته کسب مدال المپیک است

هر چند در این دست رقابتها هر پیروزی و صعود به مرحله بعد ارزش و امتیاز خاص خود را در مسیر کسب سهمیه المپیک دارد، ولی نباید فراموش کرد که هر سه مدعی ایرانی کسب سهمیه در این رقابتها با شکست های تکراری برابر رقبای خود از «شی هاپ چانگ» پهن شده در سالن «دینامو» شهر مسکو خارج شدند و این موضوع می تواند برای تیم ملی در مسابقات آتی به لحاظ روحی، روانی و حتی فنی مشکل ساز شود.

تیم ملی در سال ۲۰۱۹ چهار مرحله رقابتهای گرندپری را پشت سر گذاشته که حاصل آن دو طلا، دو نقره و چهار برنز بوده است. میرهاشم حسینی بعد از کسب دو طلا در رقابتهای رم و «چیبا» از دست یابی به مدال در صوفیه و مسکو بازماند. در هر دو مورد هم برابر «دای هون لی» بازنده شد. میرهاشم سال ۲۰۱۸ هم در رقابتهای تائویان و منچستر هم دوبار به این کره ای باخته است و فقط در اولین مرحله از رقابتهای گرندپری سال ۲۰۱۸ در  رم، این حریف قدر و با تجربه را شکست داده است. 

میرهاشم در هر مورد مبارزاتی خوبی را برابر یکی از بهترین تکواندوکاران چند سال اخیر جهان به نمایش گذاشته و در دو مبارزه آخر در حالی بازنده شده که با چند امتیاز اختلاف از رقیب سرشناس پیش بوده است. میرهاشم شانس زیادی داشت که در مسکو مدعیان کسب سهمیه المپیک در وزن ۶۸- کیلوگرم یکی بعد از دیگری باختند و با مدال گرفتن نفرات اول تا سوم رنکینگ، به نوعی میلیمتری و تنها با چند امتیاز اختلاف با نفر هفتم، بلیط سفر به توکیو را به نام خود ثبت کرد.

آرمین هادی پور تکواندوکار وزن ۵۸- کیلوگرم کشورمان با در سال ۲۰۱۹ یک نقره و یک برنز از رقابتهای گرندپری و یک برنز از مسابقات جهانی در کارنامه خود ثبت کرد و  بواسطه جایگاه خوبی که در رنکینگ فدراسیون جهانی داشت، رقابتهای مسکو را بدون استرس آغاز کرد و تا نیمه نهایی پیش رفت. اما بازهم باخت های تکراری مانع از آن شد تا به مدال دست پیدا کند.آرمین قبل از ترک تهران سهمیه خود را قطعی کرده بود، ولی این نوع شکست ها برای او نگران کننده است. 

در دو سال گذشته هادی پور شش بار با «جونگ جانگ» کره  ای که شنبه شب به عنوان بهترین تکواندوکار سال ۲۰۱۹ انتخاب شد، مبارزه کرده و هر شش مبارزه را نیز باخته است. وی در رقابتهای جهانی به «گئورگی پوپوف» جوان نورسیده روس ها باخت و همان در مسکو و رقابتهای گرندپری هم تکرار شد. باختی که اگر با مدیریت زمان و اداره مبارزه توسط هادی پور همراه بود با وجود چند امتیاز اختلاف هرگز اتفاق نمی اتفاد. 

سجاد مردانی هم یک نقره و دو برنز در سال ۲۰۱۹  از رقابتهای گرندپری کسب کرده است. سجاد هم با همین باخت های تکراری از رسیدن به طلا و البته مهمتر از آن کسب سهمیه بازماند. مردانی در فینال رقابتهای مسکو برای پنجمین بار به دیدار «کیودون این» رفت و نتیجه را واگذار کرد و به نشان نقره دست یافت. سجاد در مسکو یک سنگین وزن قابل اطمینان بود که مبارزات بسیار خوبی به نمایش گذاشت و رقبای عنوان داری هم شکست داد. 

او که با فقط با طلا، مجوز سفر به المپیک را کسب می کرد، نتوانست برابر این کره ای عملکرد خوب خود را مرحله نهایی رقابتهای گرندپری را ادامه دهد بازنده شد. مردانی با احتساب این مبارزه، ۵ بار برابر «کیودون این» مبارزه کرده بود که تنها در فینال گرنداسلم ۲۰۱۸ پیروز شد.

نکته اصلی و مهم اینجاست که تک تک تکواندوکاران ایران تا ثانیه پایانی همانند دقیقه اول سرحال و قبراق مبارزه کرده و یک قدم پاپس نگذاشتند. توان بدنی بالای تکواندوکاران ایران به گواه مربیانی ایرانی حاضر در سالن «دینامو» مثالزدنی بود، ولی از دست دادن امتیازات مهم و متعدد در ثانیه های پایانی شاید به مشکلات روحی روانی ناشی از استرس کسب سهمیه مربوط باشد.  ولی اگر می خواهیم در المپیک داستان ریو ۲۰۱۶ تکرار نشود، باید از همین فردای گرنداسلم و مشخص شدن تکلیف سجاد مردانی کار و تلاش شبانه روزی را روی رفع نقاط ضعف ملی پوشان آغاز کنیم. 

در نهایت کادر فنی تیم ملی باید با آنالیز مبارزات تکواندوکاران در همین رویداد مسکو، روش تمرین را تغییر داده و راه پیروزی بر این رقبای همیشگی را به شاگردان ملی پوش خود آموزش دهند که اگر چاره کار پیدا نشود، شک نکنید در المپیک هم به مشکل برخواهیم خورد. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس