کد خبر 1017921
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
کاروان ایران

در فاصله حدود 260 روز تا آغاز بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو، نمایندگان کشورمان موفق به کسب 39 سهمیه انفرادی و 3 سهمیه تیمی شده‌اند.

به گزارش مشرق، بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو در حالی از حدود 260 روز دیگر به میزبانی توکیو در ژاپن آغاز می‌شود که کاروان ورزشی ایران به عنوان یکی از کشورهایی که همواره با نفراتی پرتعداد و البته کاروانی با کیفیت گام به میدان گذاشته، در این دوره هم با پتانسیل حداکثری حضور خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

خالوندی: خاک ایران را با دنیا عوض نمی‌کنم

کاروان کشورمان در دوره قبلی در سال 2016 با حضور 111 ورزشکار در 12 رشته ورزشی موفق به کسب 8 طلا، 9 نقره و 7 برنز شد و در رده پانزدهم قرار گرفت.

در این دوره هم مسئولان کمیته ملی پارالمپیک ایران در تلاش هستند تا کاروانی کیفی را عازم بازی‌های 2020 توکیو کنند به طوری‌که حتی نیم‌نگاهی هم به کسب رتبه دهمی دارند. در همین مسیر تعدادی از رویدادهای گزینشی برخی رشته‌ها به پایان رسیده به‌طوری‌که نمایندگان کشورمان تا به اینجا موفق به کسب 39 سهمیه انفرادی و 3 سهمیه تیمی شده‌اند. مسابقات گزینشی تعداد کمی از رشته‌ها هم باقی مانده است.

آخرین سهمیه‌های بدست آمده مربوط به رشته دوومیدانی به عنوان مدال‌آورترین رشته کاروان ایران است. بعد از مسابقات پارادوومیدانی قهرمانی جهان به میزبانی امارات، ملی‌پوشان ایران توانستند 11 مدال رنگارنگ و 13 سهمیه کسب کنند. در بخش تیمی هم بسکتبال با ویلچر با کسب عنوان سومی مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه موفق به کسب جواز حضور در بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو شد. البته تیم ملی گلبال نابینایان و کم‌بینایان کشورمان نیز در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی آسیا باید به مصاف ژاپن برود که در این مسابقات هم تنها کشور قهرمان مجوز حضور در توکیو 2020 را خواهد گرفت که بر اساس شواهد چین شانس بیشتری دارد.

کار کسب سهمیه در رشته‌هایی مانند پاراوزنه‌برداری، جودو، پاراتیراندازی، پاراتکواندو، پاراتیراندازی با کمان، والیبال نشسته مردان، بسکتبال با ویلچر مردان و فوتبال پنج نفره (نابینایان) به پایان رسیده، اما همچنان در رشته‌هایی مانند پارادوومیدانی، والیبال نشسته بانوان و پاراشنا رقابت ادامه دارد. البته در پاراتنیس روی میز و پارادوچرخه‌سواری هم اعزامی نخواهیم داشت.

* سهمیه‌های کسب شده توسط نمایندگان کشورمان به تفکیک رشته‌ها به شرح زیر است:

* پارادوومیدانی: 12 سهمیه در بخش مردان و یک سهمیه در بخش بانوان
* پاراوزنه‌برداری: 8 سهمیه در بخش مردان
* پاراتیراندازی: 2 سهمیه در بخش مردان و 3 سهمیه در بخش بانوان (مجموع 5 سهمیه)
* پاراتیراندازی با کمان: 4 سهمیه در بخش مردان و 4 سهمیه در بخش بانوان (مجموع 8 سهمیه)
* جودو: 2 سهمیه در بخش مردان
* پاراتکواندو: 2 سهمیه در بخش مردان
* والیبال نشسته مردان: یک سهمیه تیمی (12 بازیکن)
* فوتبال پنج نفره مردان (نابینایان): یک سهمیه تیمی (10 بازیکن)
* بسکتبال با ویلچر: یک سهمیه تیمی (12 بازیکن)
* پاراکانو: یک سهمیه در بخش بانوان (بهروزی راد)

* نکته:

در رشته‌هایی مانند پاراتیراندازی و پاراتیراندازی با کمان مراحل کسب سهمیه به اتمام رسیده، اما اعزام نفرات بر اساس سیاست‌های کمیته ملی پارالمپیک صورت خواهد گرفت.

البته در این دوره کاروان ورزشی ایران برخلاف دوره قبل برنامه‌ای برای اعزام در رشته‌های پاراتنیس روی میز و پارادوچرخه‌سواری ندارد؛ در رشته پاراشنا تکلیف تا یک ماه دیگر مشخص و نهایی می‌شود، اما در این رشته هم اعزام براساس سیاست‌های کمیته ملی پارالمپیک صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از رشته‌هایی که همچنان شانس کسب سهمیه دارند، والیبال نشسته بانوان است. آخرین مرحله از مسابقات این رشته در بخش مردان در آمریکا و در بخش بانوان چهارم اسفندماه به میزبانی کانادا برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه 7 تیم از 8 تیم ممکن در بازی‌های پارالمپیک توکیو در مراحل قبل مشخص شده‌اند در این مراحل تنها تیم قهرمان مجوز حضور در توکیو 2020 را کسب خواهد کرد.

از طرفی با توجه به شرایط موجود کشور و از سویی تخصیص تنها یک سهمیه، اعزام این رشته بر اساس سیاست‌های فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک خواهد بود.

مسئولان کاروان ایران پیش‌بینی کسب 103 سهمیه را کرده‌اند که تاکنون بخش عمده‌ای از آن (73 سهمیه: 39 سهمیه انفرادی و 3 سهمیه تیمی) محقق شده است.

هادی رضایی، دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک، در این خصوص به خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس گفت: تا حدود زیادی پیش‌بینی‌های ما محقق شده است و البته امکان کسب سهمیه‌های بیشتر هم داریم، اما اصرار داریم بر مبنای کیفی نفرات را اعزام کنیم. سیاست‌های ما تغییری نکرده؛ کسب سهمیه ملاکی برای اعزام نیست و بر اساس سیاست‌های کمیته ملی پارالمپیک نفرات کاروان انتخاب و اعزام خواهند شد.

ایران در پارالمپیک 2016 ریو با 111 ورزشکار در 12 رشته ورزشی شرکت کرد که در رده بندی کسب مدال‌ پس از کانادا با کسب 8 مدال طلا، 9 نقره، 7 برنز و در مجموع با کسب 24 مدال در جایگاه پانزدهم ایستاد و ازبکستان با کسب 8 مدال طلا، 6 نقره، 17 برنز و در مجموع با کسب 31 مدال پس از ایران در رتبه شانزدهم جای گرفت.

پیش از این ایران در چهاردهمین دوره از بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن با 79 ورزشکار در 13 رشته ورزشی توانسته بود با کسب 10 مدال طلا، 7 نقره، 7 برنز و در مجموع 24 گردن آویز پس از کشور هلند با 10 مدال طلا، 10 نقره، 19 برنز و در مجموع 39 مدال در رتبه و جایگاه یازدهم مدال‌آوران جهان بایستد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس