کد خبر 1017489
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
محمد سعید الشمری

رسانه‌های آمریکایی جزئیاتی از سوابق عامل تیراندازی در این کشور منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او از اقدامات آمریکا در جهان نفرت داشته است.

به گزارش مشرق، رسانه‌های آمریکایی روز جمعه در خبری فوری از وقوع تیراندازی در پایگاه‌های هوایی «پنساکولا» این کشور در ایالت فلوریدا خبر دادند. در این حادثه یک عضو نیروی هوایی عربستان سعودی به سمت نظامیان آمریکایی در این پایگاه آتش گشوده و سه تن از آن‌ها را کشت.

عامل این تیراندازی شهروندی سعودی به نام «محمد سعید الشمرانی»، دانشجوی نیروی هوای سعودی بود که با سلاح گرم سه تن از هم دوره‌های آمریکایی خود را به قتل رساند و خودش نیز بعد از این تیراندازی هدف قرار گرفت و کشته شد. در این تیراندازی مرگبار بنا به گفته پلیس آمریکا هشت تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

به دنبال این حادثه و با مشخص شدن هویت مهاجم، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا طی توییتی نوشت که «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی با وی تماس گرفته و ضمن تسلیت این حادثه به شخص ترامپ، با بازماندگان قربانیان تیراندازی ابراز همدردی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه نوشت: «شاه به من گفت که مردم عربستان سعودی از اقدامات وحشیانه فرد شلیک کننده به شدت خشمگین هستند و این فرد بیان کننده احساسات مردم سعودی که مردم آمریکا را دوست دارند، نیست».

پایگاه هوایی پنساکولا ایالت فلوریدا میزبان بیش از ۱۶ هزار نظامی و ۷۴۰۰ غیر نظامی است. از این بین ۵۱۸۱ نفر دانشجوی خارجی از ۱۵۳ کشور هستند که ۸۵۲ نفر از آن‌ها سعودی هستند تا در زمینه همکاری امنیتی آموزش ببینند.

محمد سعید الشمرانی که بود و چه افکاری داشت؟

به دنبال حادثه دیروز فلوریدا، تحقیقات در مورد علت این حادثه و کشف انگیزه‌های شهروند سعودی ضارب شروع شد. شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا گزارش داده که محققان این کشور در حال بررسی هستند که آیا ستوان دو شمری تیراندازی به سمت نظامیان آمریکا را با انگیزه‌های مذهبی و ایدولوژیک انجام داده یا اینکه مشکل و اختلافی در حین خدمت او در پایگاه پنساکولا وجود داشته است.

نتیجه تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که شهروند سعودی از ایالات متحده آمریکا نفرت داشت و حتی از عبارت «کشور شرّ» برای آمریکا استفاده کرده است.

وب‌سایت «Site» که اخبار گروه‌های افراطگرا را رصد و پیگیری می‌کند، نوشت که ستوان دو شمری در یکی از مطالبی که در اینترنت منتشر کرده، نوشته است: «من ضد شما نیستم؛ برای اینکه شما فقط آمریکایی هستید. من از شما به دلیل آزادی‌هایتان نفرت ندارم؛ نفرت من از شما به این دلیل است که هر روز دست به حمایت و ارتکاب جنایت‌هایی نه تنها علیه مسلمانان بلکه  علیه همه انسانیت‌ می‌زنید. من علیه شرّ هستم و آمریکا به طور کلی به کشور شرّ تبدیل شده است».


محمد سعید الشمری


محمد سعید الشمری

این نظامی سعودی همچنین از آمریکا به دلیل حمله به کشورهای اسلامی «نفرت» داشت و حتی در نوشته‌های خود از اظهارات «اسامه بن لادن»، سرکرده معدوم گروهک القاعده استفاده کرده بود که گفته است: «امنیت سرنوشت مشترک است؛ هرگز سایه امنیت را نخواهید دید مگر آنکه ما نیز واقعیت امنیت را در فلسطین ببینیم و نیروهای آمریکایی از سرزمین‌های ما خارج شوند».

مدیر سایت «Site»: انگیزه شمری تروریستی بود

«ریتا کاتز»، مدیر وب‌سایت مذکور در حساب توییتری خود نوشت که اگر چه محمد سعید الشمری وابسته به هیچ گروهی نبوده و تنها از بن لادن تقلید می‌کرده است ولی اظهارات و کلمات او نشان می‌دهد که انگیزه او «تروریستی» بوده است.

او در ادامه نحوه تیراندازی فلوریدا را به حملات پیشین علیه نیروهای آمریکا تشبیه کرد و گفت که این عملیات به عملیاتی شباهت دارد که در آن تروریست‌ها به تأسیسات نظامی آمریکا نفوذ کرده و به سمت آن‌ها تیراندازی می‌کنند؛ نظیر آنچه سال ۲۰۱۶ در پایگاه هوایی ملک فیصل اردن و برخی حوادث افغانستان رخ دادهاست.

عامل تیراندازی، قبل از عملیات توییت‌های علیه آمریکا کرده بود

روزنامه «یو.اس.ای‌ تودی» آمریکا امروز (شنبه) نوشت که افسر سعودی دو ساعت قبل از آنکه دست به تیراندازی بزند، طی توییت‌هایی، از سیاست‌های ضد انسانی آمریکا و حمایت این کشور از رژیم اسرائیل انتقاد کرده و مخالف استقرار نظامیان آمریکایی در عربستان سعودی بوده است. آمریکا هم‌اکنون نزدیک به ۳ هزار نظامی در عربستان دارد.

همزمان نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا نیز گزارش داد که ستوان دو شمری یک شب قبل از وقوع حادثه تیراندازی، به تماشای فیلمی از تیراندازی‌ دسته‌جمعی نشسته است و یکی از دانشجویان سعودی حاضر در پایگاه فلوریدا از حادثه تیراندازی عکس گرفته است.

بازداشت دانشجویان سعودی حاضر در پایگاه آمریکا

بر اساس این گزارش، مقامات امنیتی آمریکا هم‌اکنون ده دانشجوی سعودی را به ظن ارتباط یا همدستی با مهاجم بازداشت کرده‌اند.

۳ نفر از این بازداشتی‌ها کسانی هستند که از تیراندازی فیلمبرداری می‌کرده‌اند.

اگر چه توییتر حساب توییتری افسر سعودی را به تعلیق درآورده است ولی رسانه‌های آمریکایی می‌گویند عمده توییت‌های شمری دینی بوده است. عامل تیراندازی به شدت از اقدام آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و مخالف انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بوده است.

 تیراندازی چگونه رخ داد؟

پلیس منطقه اسکامبیا فلوریدا می‌گوید به رغم اینکه ورود سلاح به پایگاه هوایی پنساکولا ممنوع بوده ولی افسر سعودی یک کُلت نیمه خودکار «گلوک» را از بیرون تهیه کرده و وارد پایگاه مذکور کرده است. روزنامه نیویورک تایمز نوشت که افسر سعودی چهار خشاب با خود داشت.

شهروند سعودی ساعت شش و نیم صبح به وقت آمریکا  که زمان شلوغی در پایگاه مذکور است، در ساختمان کلاس‌های آموزشی به صورت کور به سمت نظامیان حاضر در پایگاه شلیک می‌کند و در حین شلیک، سه تن از نظامیان سعودی از این حادثه فیلم‌برداری کرده‌اند.

انتقادها از ترامپ به دلیل ماست‌مالی کردن قضیه

به دنبال رسانه‌ای شدن حادثه تیراندازی فلوریدا و انتشار مواضع و اظهارات عامل تیراندازی، شهروندان آمریکایی از موضع ترامپ در این قضیه انتقاد کردند.

کاربران فضای مجازی در آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا در تیراندازی فلوریدا همانند قضیه ترور «جمال خاشقچی»، ستون‌نویس سعودی روزنامه واشنگتن‌پست در کنسولگری عربستان در استانبول رفتار کرده و به جای اینکه سعودی‌ها را مؤاخذه کند، جانب آن‌ها را گرفته است.

برخی از این کاربران قضیه حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی را پیش کشیدند و گفتند ترامپ همانند جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا است و می‌خواهد بر این جنایت سرپوش بگذارد. در حادثه ۱۱ سپتامبر ۱۹ در هواپیماربایی شرکت داشتند که ۱۵ تن از آن‌ها شهروند سعودی بودند.

«اریک لیپتون» خبرنگار ارشد روزنامه «نیویورک‌تایمز» در مورد واکنش ترامپ به این حادثه در توییتر نوشته است: «تصور کنید اگر مهاجم اهل ایران بود، واکنش کاخ سفید چقدر متفاوت می‌شد. نمی‌گویم که اقدام یک فرد، تقصیری بر گردن یک ملت است. تنها می‌گویم که چقدر جالب است که ترامپ اینطور مدافع منافع سعودی است.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فرهاد IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    4 7
    چه خبره ... جهان پرشده از افکار شیطان پرستی
    • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
      6 0
      هرکی علیه نظامیان وحشی امریکایی مقاومت کند و از خودش و از غیرنظامیان دفاع کند می شود تروریست.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    9 0
    شاه سعودی همچون یک گاو شیرده تماس گرفت و گفت چقدر پول بدم تا ارباب راضی شود ؟ ولی امریکا وقتی میفهمد که وهابیت مانند طالبان چند برج دیگرش را منهدم می کند و جالب است ان موقع ایران را بعنوان تروریست در دادگاههای خود محکوم می کنند
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    12 0
    افکار این پسربیچاره کجاش شیطان پرستیه! دقیقا افکار کسانیکه در سرتاسرجهان از جنایات این دولت کثیف خسته شدن واین مردجوان هم یکی از اونا بوده !ولیکن اون فقط در یه لحظه خاص افکارش راتبدیل بعمل کرده! هرچندباید این گلوله ها باید بقلب امثال ترامپ وسیاستمدارانی مثل اون شلیک میشد!
  • مجتبی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    7 0
    روحش شاد جایگاهش دربهشت برین باد
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
      1 2
      یه خیابون به اسمش بزنید اسمشم بهتون میاد
  • ناآشنا IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    7 0
    در بین عربهای سعودی عرب با غیرت هم پیدا میشه! بزن کف قشنگرو
    • DE ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
      1 0
      ناآشنا۱۰:۳۴ گفته:در بین عربهای سعودی عرب با غیرت هم پیدا میشه! بزن کف قشنگرو// ولی آشنا نظرش اینه که بیخیال غیرت بیا باهاشون آشتی کنیم هرچی بخوان میدیم(از جیب ملت).
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    1 1
    محمود که میگفت ۱۱سپتامبر کار خودشون بوده احتمالا اینم کار خودشونه
  • مهدی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    1 0
    این دلاور عرب تروریست نبود و مردم امریکا رو هم نکشت.ایم مرد آزاده نظامیهای تروریست آمریکایی رو کشت که هر روز دارن جنایت میکنن.پادشاه عربستان هم خود فروخته ای بیش نیست که از طرف مردم خودش حرف نمیزنه.برن نظرسنجی کنن ببینن واقعا مردم عربستان از این اتفاق خشمگین هستن؟.درود بر این مرد آزاده و شریف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس