کد خبر 1017363
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
حاجی میرزایی

هنوز از رای اعتماد نمایندگان مجلس به محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش 3 ماه نگذشته است که اخبار از به جریان افتادن استیضاح وی خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، هنوز از رای اعتماد نمایندگان مجلس به محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش 3 ماه نگذشته است که اخبار از به جریان افتادن استیضاح وی خبر می‌دهند. حاجی‌میرزایی، دبیر سابق هیات دولت که شهریور ماه امسال از سوی حسن روحانی، رییس‌جمهوری به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش به مجلس پیشنهاد شد توانست با حداقل آراء؛ خود را به صندلی این وزارتخانه برساند. حالا به تصمیم نمایندگان مجلس زیر تیغ استیضاح می‌رود. اگرچه نمایندگان مجلس عدم رتبه‌بندی معلمان را علت این استیضاح عنوان می‌کنند اما برخی منابع آگاه عزل‌ونصب‌های هدف‌دار او را دلیل این استیضاح بیان کرده‌اند.

14‌ آبان ماه بود که آقای قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی که طراح، طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش است در حاشیه صحن علنی پارلمان جمع‌آوری  امضا برای این طرح را آغاز کرد.حالا این طرح بیش از 60‌نفر  امضاکننده دارد و برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع داده شده و همچنین تقدیم هیات رییسه مجلس شد.

بیشتر بخوانید:

این استیضاح محورهای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود کتب درسی بعضی از پایه‌های تحصیلی از مهرماه تا اواسط آبان‌ماه و خلف وعده در اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان سراسر کشور اشاره کرد. با وجود اینکه هفته آخر مهر ماه حاجی‌میرزایی اعلام کرد امسال حدود ۱۴۲میلیون جلد کتاب چاپ شده است اما خانواده‌های زیادی ناچار شدند کتاب‌های دانش‌آموزان خود را از بازار سیاه تهیه کنند. دریافت کتاب از آموزش‌وپرورش نیاز به ثبت‌نام در سامانه داشت که در بسیاری از استان‌ها با اختلال مواجه بود. همین موضوع سبب شد دانش‌آموزان تا دو ماه بعد از شروع سال تحصیلی کتاب نداشته باشند به‌خصوص دانش‌آموزان پایه دوازدهم که امتحانات آن‌ها سراسری و نهایی بوده و عدم تکمیل کتب آن‌ها باعث افت تحصیلی و هزینه‌زایی بر دوش خانواده‌ها شد.همه این‌ها در حالی است که در برخی دیگر از استان‌ها دانش‌آموزان با کمبود معلم روبه‌رو بودند.

همچنین عدم توزیع عادلانه نیروی انسانی و امکانات آموزشی در بین استان‌ها، مناطق شهری و روستایی، عدم نظارت بر عملکرد و تخلفات مسوولان تحت امر خود،عدم تعیین تکلیف کامل نیروهای حق‌التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی، بسته‌های حمایتی و ایجاد مدارس جدید به این نام، عدم تعیین تکلیف اردوگاه بزرگ کشور و انتصاب مسوولان ناکارآمد و هدفمند با توجه به فصل انتخابات که به نظر می‌رسید مهم‌ترین آن‌هاست؛ اصلی‌ترین محورهای این استیضاح است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

سیدمحمد بطحایی 16‌خرداد ماه امسال در شرایطی از وزارت آموزش‌وپرورش استعفا داد که دلیل رسمی آن از سوی سخنگو و برخی دیگر مقامات دولتی، حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود.اگرچه او در روزهای گذشته اعلام کرده که بنایی برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس ندارد. با این حال در حاشیه این استعفا، اختلافاتی درباره مسائلی همچون زیربارنرفتن وی برای پیشبرد اهداف سیاسی از این وزارتخانه در انتخابات پیش‌رو به‌عنوان دلیل اصلی و پشت‌پرده استعفا مطرح شد. بطحایی در حالی از پست خود استعفا داد که اختلافات وی با حزب حاکم بر سر برخی از عزل‌ونصب‌های مدیران میانی در استان‌ها بالا گرفته بود. حالا این روزها استیضاح حاجی‌میرزایی در حالی قوت گرفته که ظاهراً عزل‌ونصب‌های سیاسی او در استان‌ها نمایندگان را عاصی کرده است. با نگاهی به لیست امضاکنندگان طرح استیضاح حاجی‌میرزایی، خواهید دید که اغلب این نمایندگان از استان خوزستان هستند. نمایندگان آبادان، اهواز، ماهشهر، دشت آزادگان و هویزه، شوشتر، شوش دانیال، بهبهان،مسجدسلیمان، اندیمشک و دزفول از جمله نمایندگان  امضاکننده این طرح هستند. اما چرا؟ شواهد نشان می‌دهد تغییر مدیران آموزش‌وپرورش در استان‌های خوزستان و بوشهر تا اندازه زیادی سیاسی و هدفمند با انتخابات پیش‌رو بوده است و همین امر سبب شده تا نمایندگان مجلس این را به نوعی سوءاستفاده از موقعیت آموزش‌وپرورش تلقی کنند. به‌طور مثال ششم آبان ماه با صدور حکمی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، آقای کورش مودت به‌عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان منصوب شد. در رزومه شغلی مودت فرماندار هندیجان، معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر و عضویت شورای شهر بهبهان دیده می‌شود و البته این فرد هیچ‌گاه پستی در آموزش‌وپرورش نداشته است.

 آقای علی گلمرادی، نماینده مردم خرمشهر می‌گوید: «قبل از هر چیز باید بگویم افکار مدیران خیلی حائز اهمیت است معمولاً براساس اندیشه‌هایی که دارند می‌توانند موفق عمل کنند یا خیر. درباره اینکه مدت زمان کوتاهی از رأی اعتماد گرفتن ایشان می‌گذرد هم باید بگویم که ایشان هم با آرای کم به این سمت رسیدند و تعداد زیادی از نمایندگان سوابق و برنامه‌هایی که حاجی میرزایی داشت را قبول نداشتند در نتیجه هنوز هم انتظارات آن‌ها برای عرصه تعلیم و تربیت تأمین نشده است.» وی ادامه می‌دهد: «در این مدت کوتاه، اراده‌ای برای حل مشکلاتی که در حوزه آموزش‌وپرورش وجود دارد، حاکم نبوده و اصلاح ساختار وزارتی و چیدمان مدیران کل استان‌ها؛ متناسب با شاخص‌هایی که بتواند پاسخگو باشد، انجام نشده است. مواردی از این دست باعث شد تا جمعی از نمایندگان به این عملکرد معترض شوند.»

گلمرادی درباره امضاکردن دسته جمعی نمایندگان خوزستان برای طرح استیضاح گفت: «چند محور مورد نظر نمایندگان استان خوزستان بود که یکی از آن‌ها موضوع تغییر و تحولات مدیریتی و در کنار آن عدم وجود اراده و جدیت برای حل مشکلات آموزش‌وپرورش در این استان بود. یکی از این مشکلات کمبود نیروی انسانی است. همانطور که قبلاً اعلام شده خوزستان بیش از 10‌هزار معلم کم دارد. حتی براساس آمارهایی که تا مدتی پیش اعلام شده بود این رقم به 16‌هزار معلم هم می‌رسد که رقم قابل توجهی است. اینکه آموزش‌وپرورش از نیروهای بازنشسته یا نیروهای چندشیفته برای جبران کمبود معلم استفاده می‌کند به شدت کیفیت آموزش را پایین می‌آورد. این نکات از جمله مواردی بود که نمایندگان خوزستان را برای امضاکردن طرح استیضاح مجاب کرد.»

عزل‌ونصب‌های بی‌مورد

اما تغییرات حاجی‌میرزایی در مدیران میانی صرفاً به استان خوزستان برنمی‌گردد و در استان‌های دیگر مانند استان بوشهر، شاهد این نوع عزل‌ونصب‌ها بوده‌ایم. به‌طور مثال آقای کرمی شهریورماه سال جاری به‌عنوان مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بوشهر منصوب شد. وی پیش از این سابقه معاونت پشتیبانی و سرپرستی اداره کل در دولت سابق و دولت روحانی را داشته است.

با این حال حاجی‌میرزایی در شرایطی به‌عنوان وزیر معرفی شد که انتخابش از سوی رییس‌جمهوری بی‌حرف و حدیث هم نبود. انتخاب شخص محسن حاجی‌میرزایی علامت سوال‌های بسیاری را به‌دنبال داشت. سوابق وی نشان می‌داد که تجربه‌اش در حوزه آموزش‌وپرورش به سال‌های دور در نهضت سواد آموزی برمی‌گردد که به‌طور کلی با ساختار و شرایط فعلی این وزارتخانه متفاوت است. ارتباطی میان تحصیلات وی با مدیریت در حوزه آموزش‌وپرورش نیز وجود نداشت. سایر تجربیات شغلی وی از جمله معاونت بررسی‌های دفتر هیات دولت نهاد ریاست جمهوری، مشاور و مدیر کل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رییس‌جمهوری و در نهایت دبیری هیات دولت، رزومه چندان مناسبی برای نشستن بر صندلی وزارتخانه‌ای که هم بیشترین نیروهای استخدامی دولتی را در اختیار دارد، محسوب نمی‌شود. رفتار حاجی‌میرزایی در سه ماه گذشته نشان داد؛ او همان‌گونه که از پیش حدس زده می‌شد صرفاً برای پیشبرد اهداف سیاسی دولت در انتخابات پیش‌رو به این وزارتخانه فرستاده شده است.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس