نشست خبری ایگور کولاکوویچ

سرمربی تیم ملی والیبال با تاکید بر اینکه همه باید به صعود این تیم به المپیک کمک کنند، در مورد وعده ای که رئیس فدراسیون داده است گفت: قول قرار گرفتن روی سکو در المپیک دادن جنون آور است.

به گزارش مشرق، نشست خبری ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران امروز شنبه از ساعت ۱۴ در فدراسیون والیبال برگزار شد و کولاکوویچ پاسخگوی سوال خبرنگاران بود.

هیچ مشکلی با دستیارانم ندارم
کولاکوویچ ابتدا درباره دستیاران خارجی و نبود ارتباط خوب با دستیاران ایرانی‌اش‌ گفت: در رابطه با دستیاران باز و آشکار پاسخ می دهم، در بهترین و حسنه ترین روابط با دستیارانم هستم و هیچ مشکلی نیست. همیشه چه در زمان داورزنی، داوری و ضیایی همیشه بهترین رابطه را با دستیارانم داشتم. دستیاران خارجی هم فردا عازم ایران هستند به محض اخذ روادید به ایران خواهند آمد.

فدراسیون نیازی به نشست خبری ندید
کولاکوویچ در پاسخ به این سوال که چرا پس از رقابت های جام جهانی پاسخگوی عملکردش در جمع خبرنگاران نبود و به کشورش بازگشت گفت: این پرسش من نیست، چون درباره کنفرانس خبری فدراسیون تصمیم می گیرد، نیازی ندیدن، به محض درخواست آمدم.

تعطیلی لیگ تصمیم درستی است
وی درباره شانس حضور در المپیک گفت: روند آماده سازی برای المپیک جدی و پرفشار است، برای این روند نیاز به آماده سازی مناسب است. در حال حاضر ۶ لژیونر داریم، باید ۱۴ بازیکن از بهتربن ها را انتخاب کنیم، در وهله نخست قرار بود تا ۱۸ دسامبر لیگ ادامه داشته باشد اما با حضور داورزنی قرار شد زودتر لیگ تعطیل شود که تصمیم خوبی است.

اولویت با انتخابی المپیک است
وی ادامه داد: خوب بودن این تصمیم این است که هر هفته دو مسابقه برگزار می شود و قالب تیم ها آماده سازی خوبی نداشتند و مسابقات مداوم برگزار می شود، مربیان لیگ به هیچ وجه مقصر نیستند چون زمان آماده سازی نداشتند، بازیکنان غیر آماده در اردو حاضر شدند و خستگی هم روی آن بود. در ایران با توپ قدیم کار می کنند و این فرصت جدیدی برای کار کردن با توپ جدید است. در نهایت همه اطلاع دارند چین و استرالیا هنوز لیگ را شروع نکردند و تمام تمرکز برای انتخابی است، منافع ملی ارجحیت دارد بر برگزاری لیگ.

باید تمام عوامل برای صعود بسیج شوند
درباره شانس هم باید بگویم راهی نیست جز این که تمام عوامل برای صعود بسیج شوند. قطعا در این تورنمنت فشار زیادی روی بازیکنان است و باید آنها را آماده کنیم و به همین دلیل تیم ملی نیاز به حمایت دارد تا این جوانان با بارسنگین بر روی دوششان کنار بیایند. رسانه ها با اخبار مثبت می‌تواند چون راهیابی به المپیک مهم است.

چند بازیکن انتخاب می شود؟
سرمربی تیم ملی والیبال خاطرنشان کرد: از ۱۸ بازیکن ۸ یا ۹ بازیکن انتحاب خواهند شد و بقیه به تیم هایشان می روند تا خودشان را برای مراحل بعدی آماده کنند. در واقع بحث خستگی بازیکنان از نظر ذهنی است و به نظرم یک ماه زمان است تا انتحابی و زمان کافی برای آمادگی ذهنی و جسم داریم.

تعطیلی لیگ تصمیم شما بود یا داورزنی؟
کولاکوویچ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعطیلی لیگ تصمیم شما بود یا داورزنی گفت: در وهله اول گفتم این جز منافع ملی است که تیم ملی به المپیک راه پیدا کتد و همه باید ایثار کنند و تعطیلی لیگ خودش یک ایثار است. تاریخ برگزاری لیگ تغییر کرد، داورزنی پس از حضور در فدراسیون گفت که لیگ از اول دسامبر آغاز شود.

فشاری روی بازیکنان نخواهد بود
وی ادامه داد: فکر کنم در هر صورت این آسیب بزرگی نیست که بعد انتخابی المپیک هم فشاری وارد نخواهد کرد. لیگ ایران کوتاه مدت است . باید منافع ملی را تامین کنیم، فکر می‌کنم مشکل به مراتب سخت تر برای لژیونرها هست که آنها لیگ شان تا اواسط ماه می ادامه دارد و فشار روی آنها است. 

مشکلی در برگزاری لیگ وجود ندارد
وی در پاسخ به مهر که تعطیلی لیگ بدون حضور لژیونر ها چه سودی برای تیم ملی دارد و پس از کسب سهمیه المپیک دغدغه باید برای المپیک باشد که فشار لیگ پس از آن وجود دارد؟ گفت: لیگ ملت ها پس از پایان لیگ ایران است. شاید در بحث ترجمه مفهوم اصلی سوال گم می شود، لیگ پس از انتخابی المپیک از سر گرفته می شود، مشکلی وجود ندارد. ضمنا باید بگویم هیچگاه اولویت بندی نداشتیم و الان باید اولویت بندی کنیم.

قول روی سکو رفتن دادن جنون آور است
وی درباره قول داورزنی برای قرارگیری روی سکوی المپیک ۲۰۲۰ گفت: خیر. چنین چیزی محقق نمی شود، همه می توانیم کار و تلاش کنیم ولی قول دادن قطعی داستانی است که همه دوست دارند بشنوند. نه من نه هیچ مربی نمی تواند چنین قولی بدهد. داورزنی یکی از مسئولان زحمت کش است که با بازگشتش اثرات مثبت مشخص است. برای تحقق این هدف فاکتورهای زیادی نیاز است. به طور قطع خیلی خوب است که همه هدف های بلند مدتی را در نظر بگیرند. اما قول دادن  جنون آور است.

نقدها باید منصفانه باشد
وی درباره مشورت با کارشناسان گفت: از نظر انتقاد بگذارید بگویم اگر نقد رسانه‌ای‌ منظورمان هست باید این نقد را منصفانه ‌کنیم. اگر افرادی که نقد می‌کنند برخی‌مربیان‌هستند باید بگویم‌ که‌ من در همه مراحل با آنها ارتباط‌ متقابل داشته‌ام‌ و بهتر است با هم صحبت کنیم تا نقدهای آنها را بشنویم و تصمیم درست بگیریم. اما اگر دیدگاه‌کلی مطرح‌می‌کنند درست نیست و بهتر است با هم بنشینیم تا با هم صحبت کرده و نقاط مختلف را بررسی‌کنیم. آنچه که از روی دلسوزی باشد را قبول دام و حاضرم به صورت رو به رو با آنها صحبت کنم.

مهم صعود کردن به المپیک است
وی درباره ابزارهای لازم برای تحقق این هدف گفت: در حال حاضر از نظر کل ساختار والیبال ایران که بتواند چنین چیزی را قطعا قول بدهد وجود ندارد اما با توجه به نتایج جوانان و نوجوانان در جهان و تجربه بزرگسالان با استفاده از طی کردن برنامه ها زمینه لازم برای جنبش والیبالی و قرار گیری در بین بزرگان وجود دارد. الان مهم است به المپیک راه پیدا کنیم و سپس درباره مرحله بعد تصمیم گیری کنیم.

حریف اصلی ما داخلی ها هستند
وی ادامه داد: یک تذکر بدهم به شما اصحاب رسانه که خودتان آگاه تر هستید، برای تحقق این هدف نیاز به مشارکت کامل کشور است نه فقط تعداد کمی که فقط برخی آبروی تیم ملی را ببرند. مطمئن باشید حریف اصلی ما خارجی ها نیستند بلکه داخلی هستند که به منافع داخلی خود را ترجیح می دهند به منافع یک ملت.

از انتقادات اذیت نمی شوم
وی گفت: یک ابهام را برطرف کنم. یک روز من می روم و قراردادم تمام می شود اما بازیکنانی که هستند و می ماندند شرایط برایشان سخت تر است وقتی انتقادات بی منطق را می بیبنند به عنوان یک تبعه خارجی گاهی احساس می کنم که من دلم بیشتر  برای تیم ملی می سوزد. به عنوان مربی حرفه ای خارجی از این انتقادات اذیت نمی شوم ولی بازیکنان و افرادی که هستند اذیت می شوند. وقتی انتقاداتی که سازنده نیست سرشت پاک را زیر سوال می برند.

منظورتان کدام نتایج است؟
کولاکوویچ درباره صحبت داورزنی که گفت حال والیبال خوب نیست به عنوان سرمربی چقدر خودتان را مقصر می دانید؟ گفت: روزهای خوب و باشکوه منظورتان کدام نتایج است؟ تا بهتر پاسخ بدهم. چهارم  جهانی لیگ منظورتان است ما در دوره پیش پنجم شدیم که سیستم لیگ کاملا متفاوت شده است و سخت ترین آرایش گروهی نصیب تیم ایران شد. در رابطه با دوره کاری ام که مقصر می دانم یا خیر بگویم تنها مدال جهانی در قاره ای توسط دوره کاری خودم بود. نمی گویم اشتباه نداشتم شاید در نحوه استفاده از بازیکنان اشتباه داشته ام. اما از نظر فنی خودم را دارای انگیزه می دیدم که با لازیکنان و کادرم ادامه دادم روزی که متوجه بشوم انگیزه ندارم قطعا استعفا خواهم داد.

جوانگرایی باید درست اتفاق بیفتد
سرمربی تیم ملی والیبال درباره انتقادات او درباره عدم جوانگرایی و تمایل به کسب نتیجه گفت: جوانگرایی به این معنی نیست که بازیکنان اصلی را کامل کنار گذاشت. جوانگرایی یعنی بازیکنان با تجربه که محور اصلی نیستند را آرام آرام با جوانان جابجا کرد که این نیز روند حساسی است. تیم ملی در جام جهانی گذشته از بازیکنانی مانند توخته، شریفی، استفاده کرد که آنها در آینده اتیه تیم ملی را به دوش خواهند کشید. و امسال نیز از بازیکنانی مانند یلی، اسفندیار، شریفی و توخته استفاده شد. بد نیست خاطر نشان کنم در جام جهانی از ۹ بازیکن جوان استفاده کردم و این نشان داد ایران پتانسیل خوبی دارد اما تا کسب نتیجه به این بازیکنان فاصله دارد. در واقع لیگ جهانی نشان داد می‌توانیم روی این بازیکنان برای ۱۰ سال آینده نگاه کرد مخصوصا مجرد که جای خودش را باز کرد و تثبیت کرد. باید اجازه دهیم این بازیکنان ارام ارام خودشان را نشان دهند تا روزی جای بازیکنان اصلی را بگیرند.

چنین اولویت بندی نداشتیم
سرمربی تیم ملی والیبال درباره این سوال که ظرفیت سازی بازیکنان آنطور  که باید را انجام نداده است گفت: منظورتان از ظرفیت بندی چیست؟ دقیقا منظورتان را متوجه نمی شوم. اگر سوال را درست متوجه نمی شوم مرا متوجه کنید. تیم ملی لهستان تعداد زیادی بازیکنان در اختیار دارد و اولویت آنها لیگ ملت ها نبود. اولویت آنها مقدماتی المپیک بود و فرصت را به بازیکنان دیگر دادند. ما چنین اولویت بندی را نداشتیم.

مقایسه با لهستان
من به عنوان سرمربی نمی توانستم مانند سرمربی لهستان عمل کنم. اجازه بدهید بگویم تیم ملی لهستان مدافع عنوان قهرمانی است و امسال نیز خود را تقویت کرد با دادن تابعیت به یک بازیکن کوبایی. لهستان در جام جهانی بیش از ۲۰ بازیکن استفاده کرد که ما از آن اولویت برخوردار نبودیم و با ۱۳ بازیکن به رقابت ها اعزام شدیم.

نمی توان به هر دو موفقیت رسید
در واقع زمانیکه پلنی تشکیل می دهیم باید اشراف کامل به برنامه ها داشته باشم. در قهرمانی آسیا باید جز هشت تیم قرار می گرفتیم تا جواز حضور در انتحابی را می گرفتیم. در جام جهانی نیز باید لیست بازیکنان را زودتر اعلام می کردیم. چون بین رقابت های قهرمانی آسیا و جام جهانی نمی توان به موفقیت به هر دو مسابقه رسید.

مجبور شدیم خطر کنیم
یک زمان ریکاوری داری قبل مسابقات و یکی در زمان مسابقات. دو رقابت نزدیک به هم داشتیم که پس از قهرمانی آسیا زمانی برای ریکاوری نداشتیم. برای ما تمام رقابت ها جز اولویت ها شمرده می شد. پس از شکست مقابل مصر که نباید رخ می داد تصمیم گرفتیم برای حفظ جو تیم ملی و حفظ بازیکنان سالم که یازده بازی در پیش بود ریسک و خطر بزرگی برای بازیکنان ایجاد می کرد. قائمی دچار آسیب شد و حال نیز در خلال تمریناتش دچار آسیب شده است. فیاضی و معروف را موفق شدیم حفظ کنیم از آسیب. و موسوی که در آستانه فشار جسمی و ذهنی بود و امیدوارم از تیم باشگاهی اش سالم بازگردد. بسیار راضی هستم که بازیکنان جوانی در جام جهانی خوب بازی کردند و مرا راضی کردند. به عنوان فدراسیون برای اولویت بندی برای حضور در مسابقات داشته باشیم.

نباید در تمام مسابقات انتظار نتیجه داشت
او در پاسخ به این سوال که چرا اولویت بندی نداریم گفت: درباره این موضوع با داورزنی صحبت کردم و او نیز گفت موافق هستم. نمی توان در تمام مسابقات انتظار نتیجه داشت. روسیه، آمریکا و لهستان با ترکیب متفاوت حضور داشتند. 

کولاکوویچ در پاسخ به این سوال که چقدر در اولویت بندی حضور تیم ملی در مسابقات به عنوان سرمربی تاثیر دارد؟ گفت: توضیح دادم که در جام جهانی و بازی های آسیایی چه اتفاقی افتاد.

باید برای آماده سازی کاری کنیم
وی درباره برنامه اش در انتحابی المپیک گفت: راه زیادی نداریم، از چند روز گذشته تمرینات را آغاز کردیم. اعلام کردن ورزشگاه آزادی امنیت ندارد و برای تامین امنیت باید کار دیگری کرد. در واقع  با ۱۸ بازیکن ادامه می دهیم. معروف زودتر به تیم اضافه می شود. موسوی ، عبادی پور و غفور پس از ۲۸ دسامبر اضافه می‌شوند.  چهارم ژانویه اعزام می شویم. راهکار زیادی برای آماده سازی باقی نمانده است و باید طی این مراحل و ملحق شدن تدریجی بازیکنان تیم را آماده کنیم. البته در لیگ جهانی نیز دو روز قبل مسابقات به چین رسیدیم.

گفتند بازیهای آسیایی خیلی مهم است
کولاکوویچ در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا شخصا پیش از شروع مسابقات ملی برنامه دقیقی را برای به کارگرفتن ترکیب‌های متفاوت در رقابت‌های مختلف در نظر گرفتید گفت: قرار بود تیم ملی دوم را به بازی هایی آسیایی اعزام کنیم. در جلسه ای که قبل از بازی برگزار شد گفتند که این مسابقات نه تنها برای والیبال که برای کل ورزش ایران مهم است و باید مدال طلا را کسب کند.

من نمی‌دانستم که بازی های آسیایی چه اهمیت بالایی دارد. در نهایت قرار شد تیم اصلی ایران به دو قسمت تقسیم شود و یک بخش به بازی های آسیایی برود و سپس به جام جهانی بروند. این موضوع امکان ندارد و خنده آور است که ۸ بازیکن را آماده کنیم و سپس آنها را در کنار ۸ بازیکنی که در بازی های آسیایی بودند قرار دهیم و تمرین کنیم و به جام جهانی برویم.

من تصمیم گرفتم که حتی به قیمت اینکه این خطر را بپذیریم که بد بازی می‌کنیم با تیمی که به بازی‌های آسیایی می رود به جام جهانی برویم. خواستم از آبروی والیبال ایران دفاع کنم، چون فهمیدم بازی‌های آسیایی خیلی مهم است. برای مسابقات قهرمانی آسیا هم قرار بود تیم جوان تری اعزام شود. با استرالیا و قطر همگروه شدیم. ضمن اینکه متوجه شدیم این مسابقات مقدماتی رقابت های انتخابی المپیک است. چند بازی آسیایی بوده که ایران با تیم اصلی خود به آن اعزام نشود؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس