افغانستان

دیوان کیفری بین‌المللی «لاهه» رسیدگی به جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را به اتهام شکنجه، کشتار و تجاوز در دستور کار قرار داد.

به گزارش مشرق، وکلای قربانیان جنایات جنگی افغانستان در لاهه خواستار رسیدگی به جنایات جنگی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ شدند که در آن نیروهای دولتی، شبه نظامیان، نظامیان آمریکایی و دیگر گروه‌ها مردم را هدف قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

ناتو: طالبان توانایی برنده شدن از مسیر جنگ را ندارد

«فاتو بنسودا» دادستان کل دادگاه لاهه در یک سال اخیر تلاش‌هایی را برای کسب مجوز به منظور رسیدگی به جرائم جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان آغاز کرد اما این موضوع مخالفت دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را در پی داشت.

 وی اظهارداشت: این تحقیقات به علت عدم همکاری ارگان‌های مربوطه به نتیجه قابل قبول نمی‌رسد.

بنسودا مدعی شد مدارک و اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ارتش آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی به شکنجه و کشتار، تجاوز جنسی، نقض کرامت انسانی در افغانستان متهم هستند.

او همچنین گفت که گروه‌های نظامی از سال ۲۰۰۹ به اینطرف بیش از ۱۷۰۰۰ غیرنظامی را در افغانستان کشته‌اند که ۷۰۰۰ مورد آن قتل‌های هدفمند بوده است.

وی همچنین نیروهای امنیتی افغان را متهم به شکنجه زندانیان در زندان‌ها کرد.

سال گذشته کاخ سفید در واکنش به شکایت شهروندان افغانستان از نیروهای آمریکایی، آن را غیرمنصفانه خواند و تصریح کرد که آغاز دادرسی در این رابطه غیرقابل پذیرش است.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که با قاطعیت از عملکرد نظامیان خود در افغانستان حمایت می‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت صدور حکم علیه جنایات جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت را دارد اما از آنجا که آمریکا عضو این دیوان نیست، کار را برای صدور حکم مشکل کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    حزب الله افغانستان را هرچه زودتر باید راه انداخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس