کد خبر 1016628
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
سعدالله زارعی و هادی محمدی

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: آقای رئیس‌جمهور در روز اجرای برجام اعلام کرد که تمامی تحریم‌ها در همان روز اجرا بالمره لغو خواهد شد در صورتی که در هیچ کجای برجام چنین مسئله‌ای مورد اشاره قرار نگرفته بود.

به گزارش مشرق، هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی، درباره اظهارات امروز رئیس‌جمهور پیرامون مذاکره مجدد با آمریکا مبنی بر اینکه "ما دیگر حاضر نیستیم سرمان کلاه برود" گفته است: اظهارات امروز آقای روحانی اعتراف تلخی است که پس از چند سال انجام تعهدات برجامی از سوی ایران و خروج آمریکایی‌ها از برجام و بی‌مسئولیتی کشورهای اروپایی در قبال این توافق‌نامه بیان شده است.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: از برجام منفعت نبریم، گام بعدی را برمی‌داریم

روحانی(آبان ۹۸) : برجام افتخار ماست/ عراقچی(آذر ۹۸) : نتیجه برجام، افزایش تحریم‌ها بود

وی افزود: در روزهای برگزاری مذاکرات هسته‌ای  دلسوزان و کسانی که در این زمینه دیدگاه‌های کارشناسی داشتند، ایرادات خود به روند برگزاری برجام را به تیم مذاکره کننده کشورمان گوشزد می‌کردند ولی آقای روحانی و تیم ایشان و دستگاه رسانه‌ای که از ایشان حمایت می‌کرد، با القاب نامناسبی که زیبنده دلسوزان و کارشناسان سیاست خارجی نبود، پاسخ آنها را دادند تا جایی که  آقای روحانی تمامی منتقدان برجام را کاسبان تحریم معرفی کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بهتر است  آقای رئیس‌جمهور با مردم صادقانه صحبت کند و خودش بگوید که چطور در مذاکرات هسته‌ای بر سر ملت ایران کلاه رفت، گفت: یکی از مواردی که موجب شد در برجام کلاه بر سر ملت ایران برود این بود که در حالی که  طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای با عِده و عُده گسترده و تخصصی به میدان آمده بود در طرف کشورمان تنها چند نفر از مسئولان تمامی مسئولیت این مذاکرات را بر عهده داشتند و هیچ یک از کارشناسان این حوزه را در مذاکرات دخیل نکردند. بویژه کارشناسان حقوقی و کسانی که با ادبیات انگلیسی آشنایی کافی داشته باشند، مورد توجه قرار نگرفتند و پس از انتشار متن برجام مشخص شد که با اشتباهی فاحش، تعلیق تحریم‌ها را به مفهوم برداشته شدن تحریم‌ها در متن این توافقنامه قرار داده‌اند که نشان می‌داد مسئولان مذاکره کننده به بدیهی‌ترین مسائل در انعقاد برجام بی‌توجه بوده‌اند و به حد کافی از مهارت در مسائل حقوقی و ادبیات انگلیسی برخوردار نبودند. 

محمدی با تاکید بر اینکه  حاصل این نگاه غیر تخصصی و غیر علمی این بود که کشور به راحتی در تحریم مجدد قرار گرفت، خاطرنشان کرد: مسئله دیگر این بود که تاکتیک مذاکره ایجاب می‌کرد که آنچه که مربوط به تعهدات ایران و تعهدات طرف مقابل است  متناظر و متناسب باشد. مسئله‌ای که حتی تیم دیپلماسی روسیه در مذاکرات دوجانبه‌ای که با تیم ایرانی داشت، به طرف ایرانی گوشزد کرده بود.در نهایت حاصل عدم رعایت این تناظر و تناسب این شد که ایران تمامی تعهدات خود را قبل از اجرای رسمی توافق هسته‌ای عملی کرده باشد ولی طرف مقابل با بهانه‌های مختلف هم با تاخیر و هم با دبه کردن و در نهایت به شکل این توافق‌نامه را به اجرا برساند.

وی با اشاره به زیاده‌خواهی‌های کشورهای اروپایی عضو برجام گفت: امروز شاهد این هستیم که کشورهای اروپایی به جای انجام تعهدات خود در برجام، به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر از ایران هستند و در عمل  آنچه که باید پس از برجام از سوی اروپایی‌ها و آمریکا به عنوان تعهدات برجامی به انجام می‌رسید امروز به مبنایی برای زیاده‌خواهی طرف‌های غربی و درخواست  امتیاز جدید از ایران تبدیل شده باشد.

محمدی عنوان کرد: بخشی از کلاهی که در قضیه برجام سر ملت ایران رفته این است که دولت در بیان واقعیت‌های  این توافق‌نامه و میزان امتیازاتی که ما از طرف مقابل گرفته بودیم با مردم صادق نبود.  آقای رئیس‌جمهور در روز اجرای برجام اعلام کرد که تمامی تحریم‌ها در همان روز اجرا بالمره لغو خواهد شد در صورتی که در هیچ کجای برجام چنین مسئله‌ای مورد اشاره قرار نگرفته بود. آن کلاهی که آقای روحانی از آن حرف می‌زند را در واقع خودشان با اظهارات غیرواقع درباره میزان امتیازات برجامی بر سر مردم گذاشتند. از سوی دیگر متاسفانه  مدتی پس از اجرای برجام مشخص شد که در تیم مذاکره کننده هسته‌ای تعدادی نفوذی حضور داشتند که سناریوهای مذاکره‌کنندگان ما  را پیشاپیش در اختیار طرف مقابل قرار می‌دادند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر آقای روحانی به اشتباه و خطای خود اعتراف کند چیزی را از دست نمی‌دهند بلکه به ملت ایران این واقعیت را به اثبات می‌رساند که اگر یک مسئول بلند پایه اشتباهی در این سطح انجام می‌دهد باز هم می‌تواند صادقانه به اشتباه خود اذعان کند و جلوی ادامه خسارت محضی که به مردم در جریان مذاکرات هسته‌ای  وارد شد را  بگیرد. با این اقدام قطعا  روحیه روباه صفتی و نگاه غارت‌گرانه غربی‌ها برای مردم کشورمان نیز ییش از پیش روشن‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مصادیقی که موجب شد تا در ماجرای مذاکرات هسته‌ای سر ملت ایران کلاه برود توسط آقای روحانی و تیم سیاست‌ خارجی دولت به شکل شفاف برای مردم بیان شود، حداقل این الزام برای دستگاه دیپلماسی کشورمان ایجاد می‌شود که از این پس بهانه‌ جدیدی به دست دشمنان ایران ندهند. 

محمدی یادآور شد: آقای عراقچی با وجود اینکه همواره یکی از حامیان اصلی توافق هسته‌ای بوده، در روزهای اخیر درباره لزوم عدم اعتماد به غرب و مقاومت در برابر خواسته‌های استعمارگرایانه آنها گفته است که هزینه مذاکره با غرب از مقاومت کردن بیشتر است؛ دقیقا همان مطالبی که دلسوزان و کارشناسان در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای به دولت گوشزد می‌کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم بیان چنین اظهاراتی از سوی آقای روحانی و تیم هسته‌ای کشورمان ولی برخی خبرها حاکی از مذاکرات محرمانه وزارت خارجه  با مقامات اروپایی به ویژه فرانسوی‌هاست و حتی در بحبوحه آشوب‌سازی‌هایی که در کشور به علت بی‌تدبیری دولت در اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین ایجاد شده بود،  شنیده شد که آقای روحانی از رئیس‌جمهور فرانسه درخواست کرده تا این کشور بسته اقتصادی از سوی اروپایی‌ها مطرح کند تا به نوعی زمینه مذاکره ایران با آمریکا فراهم شود. در همان راستا بود که در روزهای اخیر اعلام شد که چند کشور اروپایی دیگر به سازوکار اینستکس اضافه شدند و این را به عنوان یک شکلات پلاستیکی و نه شکلات خوراکی برای ایران مطرح کردند و پس از آن شاهد بیانیه به اصطلاح 77 نفر بودیم که در آن بار دیگر از لزوم مذاکره با آمریکا برای رفع مشکلات اقتصادی سخن به میان آورده شده بود.  مسائل به هم پیوسته‌ای که به شکل مشکوک به ساز مذاکره مجدد با آمریکا را کوک می‌کند.

وی در پایان با اشاره به سفر روزهای اخیر یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان به ایران گفت: حضور وزیر امور خارجه عمان در ایران نیز برای منتقل کردن پیام مقامات آمریکایی و  اروپایی  به ایران صورت گرفت و از آنجا که این پیام در بردارنده حداقل انتظارات آقای روحانی از طرف‌های غربی هم نبود  به همین دلیل ایشان در سخنرانی امروز خود تاکید کرد که  ایران دیگر حاضر نیست سرش کلاه برود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • روزبه IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    10 30
    آقای روحانی واقعا در مورد قضیه اف ای تی اف هم اینجوری می تونن صادق باشن؟
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    13 0
    خودش کلاه سر کشور نذاره دیگران نمی توانند کلاه بذارند.
  • احمد IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    7 0
    اینکه اشتباه کردند خوب شاید خیلی آزار دهنده نباشد اما اینکه اقرار به اشتباه نمیکنند خیلی مردم را اذیت می کند.
  • مهرناز IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    3 0
    کارشناس محترم مسائل سیاسی " ایا؟ اطمینان دارید که مذاکره کنندگان ایران " معنای انگلیسی تعلیق تحریم ها به جای برداشتن تحریم ها را نمی دانستند " اما به شخصه تصورم اینستکه با اگاهی کامل از این موضوع " برجام را ایجاد کردند " تا به نظر خودشان کاری کرده باشند " کارستان " که هنوز هم بعد از مرگ مغری برجام " هنوز دست بردار نیستند " با طمطراق از این دستاورد واهی" سخنرانی می کنند.
  • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    7 0
    اقاي روحاني هروقت درعمل بسمت غربيها غش ميكند درحرف عليه انها خطابه ايراد ميكند بهمين دليل هروقت روحاني از اين دست صحِبتها ميكند يا بند رااب داده ياقراراست ابهين خاطر بايد مواظب بود
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
      0 0
      گل گفتى محمد عزيز اين روش روحانى را خوب عالى تحليل كردى از اين بهتر نميشد وأحست بر مشرق نيوز كه انرا منعكس كرد
  • ف م DE ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    ما نبایست منکر این واقهیت باشیم که در عرسعه بین الملی بیتجربه ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس