نداجا

اطلاعات مربوط به نسل جدید از رادار عصر نشان دهنده تغییرات بسیار گسترده و اثرگذار در این سامانه مهم و پر کاربرد است که کمک می کند مقابله با تهدیدات در فضای دریا و مملو از حملات الکترونیکی، راحت تر باشد

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سامانه های راداری به مثابه چشم های الکترونیکی برای تجهیزات نظامی و غیرنظامی هستند که بسته به مدل و توانایی خود می توانند تا فواصل مختلفی را رصد کرده و اشیاء مختلفی را در هوا، دریا و زمین کشف، شناسایی و رهگیری کنند. رادارها برای اولین بار در جنگ جهانی دوم به شکل امروزی توسط انگلیسی ها توسعه پیدا کرده و نقش مهمی در مقابله با نیروی هوایی آلمان نازی داشتند. اما به سرعت در بخش های مختلف و در اندازه های مختلف وارد استفاده شده و امروز نه فقط بخش های نظامی و بلکه بخش های غیر نظامی نیز در ایران و جهان به انواع رادارها مجهز شده اند.

بیشتر بخوانید:

۴ رکن ساخت نسل مدرن‌تر ناوهای رزمی در کشور بالاخره کامل شد/ ایران با «نگین» به باشگاه دارندگان «Frigate» می‌پیوندد +عکس

در جمهوری اسلامی و پس از پایان جنگ تحمیلی، نهضت بزرگی برای توسعه توان دفاعی کشور آغاز شد که یکی از بخش های بسیار مهم و استراتژیک این حرکت دفاعی، بخش سامانه های راداری بود. تجربه جنگ تحمیلی و مقابله با حملات هوایی و موشکی عراق، کشورمان را به سمت توسعه یک توانایی بومی در بخش راداری و پدافندی سوق داد که در بحث نیروی دریایی مسئله شاید کمی تا قسمتی پیچیده تر بود. در این میان، نیروی دریایی ارتش در کنار جنگ ۸ ساله با ارتش بعث، تجربه ای تلخ از رویارویی با ناوگان آمریکا در تابستان سال ۶۷ را در کارنامه داشت؛ جایی که ناوهایی ایرانی که ساخت کشورهای غربی بودند در برابر سیستم های جنگ الکترونیکی و تسلیحاتی آمریکایی، مشت شان باز بود و به بن بست رسیدند که همین باعث شد ضرباتی به تجهیزات و نیروی انسانی فداکار، متخصص و شجاع نداجا وارد شود.

تصویری دردناک از ناو سهند بعد از حمله نیروهای آمریکایی به آن در خلیج فارس

این تجربه سخت، موجب شد فرماندهان و متخصصان ایرانی در زمینه طراحی و ساخت شناورها سراغ الگوهای بومی در بخش هایی بروند که در سر بزنگاه می توانست نتیجه هر رویارویی را تغییر دهد. بر این اساس، طی سال های اخیر شاهد رونمایی از طرح هایی بودیم که مشخصا نشانه اثرات همان تجربیات سخت اما مهم است. حالا و در عرض چند سال از پایان جنگ و در اوج تحریم های نظامی، نیروی دریایی ارتش با همکاری دانشگاهها و وزارت دفاع به سمت طراحی ناوهایی با بدنه پنهانکار و البته رادارهای بسیار پیشرفته و سیستم های تسلیحاتی جدید رفته که یکی از جدیدترین دستاوردها در این بخش، ارتقاء خاص یک سامانه راداری به اسم عصر است که اولین بار روی ناو بومی و پر افتخار جماران دیده شده است.

عصر؛ چشم جدید ایرانی برای جماران

در چینش اولیه رادار برای شناور جماران، با یک رادار جستجوی سطحی و هوایی با ظاهری قدیمی رو به رو بودیم که از نظر ظاهری به رادار AWS-۱ ساخت انگلستان شباهت فراوانی داشت که یک رادار ۲ بعدی با بردی در حدود ۱۰۰ کیلومتر محسوب می شوداما خیلی طول نکشید تا جایگزین قدرتمند ایرانی این رادار به میدان پا بگذارد و در ۶ آذر سال ۱۳۹۲ از رادار آرایه فازی فعال و سه بعدی "عصر" ساخت ایران رونمایی شد که این رادار، نخستین رادار سه بُعدی آرایه فازی ایران بود و می توانست اهدافی را تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری کشف کند. از مهمترین ویژگی های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، توانایی رهگیری ۱۰۰ هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک بود.

ناو جماران با رادار اولیه

نسل اول رادار عصر روی ناو جماران

اما طی روزهای اخیر تصاویر و اطلاعاتی مربوط به مدل جدیدی از رادار عصر منتشر شده که نشان دهنده تغییرات بسیار گسترده و اثرگذار در این سامانه مهم و پر کاربرد است. در اولین تغییر مهم، باند رادار عصر در مدل جدید از S به X تغییر پیدا کرده و برد رادار بیش از ۲۰۰ کیلومتر اعلام شده است. این رادار به صورت تخصصی برای جستجوی هوایی توسعه پیدا کرده و برای کشف و رهگیری انواع بالگرد، هواپیما و پهپاد کاربرد دارد.

لازم است در این میان، توضیحی درباره قابلیت های باند ایکس بدهیم. باند ایکس به امواج بین پهای باند ۸ تا ۱۲ گیگاهرتز گفته می شود و رادارهای باند ایکس از دقت بالاتری نسبت به سایر رادارها در باندهای دیگر برخورد هستند لذا استفاده از آنها می تواند به هدف یابی بسیار دقیق تر منجر شود.

تصویر و اطلاعات منتشره مربوط به رادار بهینه شده عصر

 البته استفاده از حالت آرایه فازی نیز باعث می شود تا مقاومت این سامانه در برابر جنگ الکترونیک دشمن بیشتر شده و در عین حال کار کردن رادارهای باند ایکس در پهنای باند ۸ تا ۱۲ که بالاتر از رادارهای باند اس (که در پهنای ۳ گیگاهرتز فعال هستند) باعث کاهش اثر عوامل طبیعی مثل مه و باران روی عملکرد رادار خواهد شد. در عین حال استفاده از وضعیت آرایه فازی در رادار عصر باعث می شود که میزان برون دهی امواج و زمان مورد نیاز برای این عمل کاهش پیدا کرده و به همین دلیل شانس کشف شدن منبع ارسال امواج یعنی محل قرارگرفتن شناور مورد نظر به راحتی کشف نشود.

نکته مهم دیگر درباره این رادار ارتقاء یافته، این است که در نمونه اولیه، این رادار نقش جستجوی اهداف هوایی و سطحی را داشت ولی در مدل ارتقاء یافته، رادار عصر به بحث جستجو اهداف هوایی به صورت خاص نیز می پردازد و البته در کنار بحث جستجو، توان ثانویه کنترل آتش یعنی ارسال اطلاعات و کنترل سامانه های تسلیحاتی ناو برای درگیری با اهداف را نیز دارد. چندی پیش امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگویی به ارتقاء رادار عصر و نصب در نسل جدید شناورهای نداجا اشاره کرده بود.

این رادار می تواند به نوعی باعث کاهش بار فعالیت رادار چشم عقاب خصوصا در زمان درگیری باشد و بخشی از وظایف در زمان مقابله با دشمن را به عهده بگیرد. با این حساب در نسل آینده، علی القاعده شناورهای نیروی دریایی ارتش با دو نوع رادار یعنی عصر ارتقاء یافته و چشم عقاب مجهز خواهند شد که هر دو رادار از نوع آرایه فازی خواهند بود و هر دو توان پوشش محیط ۳۶۰ درجه اطراف خود را دارند. همچنین فعلا مشخص شده که حداقل یکی از آنها در باند ایکس فعالیت می کند. شباهت های این سامانه ها با رادارهای سری APAR ساخت تالس این احتمال را به وجود آورده که شاید رادار دوم نیز در باند ایکس فعال باشد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که معمولا در شناورهای کوچک تر از نظر تناژ مثل خانواده موج بهتر است برای رسیدن به بیشترین قدرت راداری، تمام سامانه ها در این بخش از باند ایکس استفاده کنند.

در هر صورت مسیر فعلی نداجا و طراح های این بخش از نیروهای مسلح در خصوص کاهش سطح مقطع راداری شناورها، اضافه کردن سیستم دفاع نقطه ای کمند، بهره برداری از پرتابگرهای عمودی برای موشک های پدافندی که موجب افزایش تعداد موشک های قابل حمل می شود و البته بهره گیری از رادارهای آرایه فازی در باند ایکس،   نشان دهنده حرکت پر قدرت و اثرگذار صنایع دفاعی و نیروهای مسلح به سمت تامین حداکثری دفاع هوایی بومی و مدرن برای شناورهای خود است؛ بحثی که با درس های سخت جنگ تحمیلی و نبرد مستقیم با نیروهای قدرتمند دریایی فرامنطقه ای گرفته شده و امروز نتایجی متفاوت را با گذشته رقم می زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    85 9
    ماشالاااا
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
      3 0
      حرف شما زمانی درسته که ایران بالاتر از نرم دنیا در بخش نظامی هزینه بکنه نه الآن که زیر 5 درصد هست برخلاف رقبای منطقه ای خودش
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    دیگه هیچ دستاورد نظامی خوشحالم نمیکنه دستاورد اقتصادی نیاز داریم
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      71 72
      بی شعور ها به امنیت خود اهمیت نمی دهند. و یا منافقین و جاسوس های خائن این حرف ها ترویج می کنند
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      60 2
      خب اون رو هم بدید دست مردان انقلابی و غیر سرمایه دار نه یه عده سرمایه دار زالو صفت تا درست بشه
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      35 11
      به درک!! خودت لیستی رای دادی و چشمت رو بستی، حالا برو دوغتو بنوش!!
    • DE ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      27 7
      دیگه هیچ دستاورد نظامی خوشحالم نمیکنه دستاورد اقتصادی نیاز داریم۱۰:۱۳ عزیز اگر از لحاظ نظامی قوی نباشی که به قول یک ظریفی کل ارتشت با یک موشک امریکا ساقط میشه بعد میریزن تو کشورت همه اقتصادت را با خاک یکسان میکنند.میشی سوریه عراق افغانستان و دهها کشوری که باید مانند گاو از طرف دشمن دوشیده شوی.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    53 5
    درود بی پایان
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    58 4
    قدر مهندسان و دانشگاهیان را باید دانست، می تونند ما را از فرش به عرش برسونن.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    9 0
    لطفا این دزدی آشکارو پیگیری کنید ، روزانه چه حجمی از بنزین مردم سوخت میشه ---------------------------------------------- شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: نکات مهم سوخت‌گیری برای جلوگیری از کاهش 5 لیتری سهمیه بنزین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام نکات مهم سوخت‌گیری با کارت سوخت از احتمال کسر کمتر از ۵ لیتر سهمیه درصورت برداشتن کارت قبل از قراردادن نازل در جای خود خبر داد.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    20 0
    حداقل 3 ناو در کلاس جماران نیاز داریم که با تخصص پدافندی ساخته شود و فضاهای آن به بحث های پدافندی اختصاص پیدا کند یعنی یک سکوی شناور برای برخورد تخصصی با پرنده ها و موشک ها که این ها در پهنه دریای عمان تا خلیج فارس قرار بگیرن و توسط ناوها و زیردریایی ها و جنگ افزارهای دیگر و موشک ها و ... در سطح و زیرسطح پوشش داده بشن و اگر قرار باشد به آب های بین المللی برویم برای یک ناوگروه ، حداقل به 3 ناو تخصصی در پدافند ، زیرسطحی و سطحی در تناژ 7 تا 10 هزار تن ، یک کشتی پشتیبانی در مقیاس خارک و زیردریایی هایی در کلاس متوسط و کیلو و حداقل 4 هلیکوپتر (شناسایی زیرسطحی ، جنگی و پشتیبانی) نیاز خواهیم داشت با این عرضه و توانایی و شایستگی قطعا به این مهم خواهیم رسید .
  • جانباز 70 درصد IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    77 3
    بله از دیدن این همه نوآوری در تکنولژی بومی احساس غرور می کنیم اما در عجبم در میان خیل عظیمی از این سازندگان و مهندسین غرورافرین کسی پیدا نمی شود صنعت قاتل سایپا و ایران خودرو را متحول کند که اگر شود مردم از جمیع جهات احساس غرور می کنند
    • ناشناس IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
      30 2
      اخه اونها دست دولته :)
  • کامران IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    23 0
    درود بر عزیزان نیروی دریایی ارتش و سپاه (و البته وزارت دفاع در ساخت تجهیزات مدرن) که با سابقه کوتاه مدت اما پر قدرت و شتاب، همه دنیا را مبهوت قدرت و سرعت پیشرفت خود کرده اند. انشالله سرعت ساخت تجهیزات جدید بیشتر بشه هرچه زودتر شناور های مجهز به موشک عمود پرتاب پدافندی و آفندی و زیردریایی بعثت مجهز به موشک بالستیک عمود پرتاب عملیاتی بشن که نوید بخش قدرت بی بدیل و خاص و بی همتای این دو نیروی دریایی عزیز باشه. ای کاش همزمان نیروی زمینی و هوایی هم چنین شتاب و سرعتی در پیشرفت رو تجربه کنند و دهه اول قرن 15 خورشیدی دهه تبدیل ایران به قدرت جهانی باشه البته ما الان هم قدرت بزرگ منطقه ای هستیم و کم نیست.
  • درفش کاویان IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    17 0
    ماشاءالله
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    6 6
    اطلاعات نظامی را در سایت قزار ندهید!
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
      0 0
      آیا میدونی اطلاعاتی رو که درباره سلاح ها توی سایت میزارن ماله 7 8 سال فبله و الان دارن به مردم میگن مطمئن باش حتما بهتر از این هم ساختن که رو نمیکنن تا دشمن در خماری بمونه
  • بهلول IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    15 3
    مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا و شیطان کوچک اسرائیل صهیونیست و کاسه لیسانشان از آل سعود سفیانی تا مابقی اشقیا
  • علی خدایی SG ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    13 1
    خدا را شکر هر تکنولوژی بسازید تا هم کشور هم مو بزرگ ایرانمان در یلان و صلح و آسایش و آرامش باشیم چون کشور ضعیف و عاجز را بیگانگان میان از سرشان میزنند و اموال شان را غارت و به ناموس شان تجاوز میکنند
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    4 1
    عالی دمشون گرم این صنعت نظامی که همش باعث افتخار و روحیه گرفتن مردم میشن و به مردم احساس قدرت و اقتدار میدن با پیشرفتهای مختلف در تمام ضمینه ها ما باید پیشرفتهامون را با سرعت چند برابر ادامه بدیم و آماده ظهور امام زمان باشیم و با قدرت سپاه شیطان را له کنیم دمتون گرم از این پیشرفتها ما باید در علم پیشرفته و فوق پیشرفته و فوق فوق پیشرفته سرعتمون را چندین برابر کنیم و پدر آمریکا و اسرائیل و انگلیس و آل سعود وهابی را دربیاریم مهمترین کار ما نابودی آل سعود باید باشه
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    6 10
    چه فایده داره ، افتخار به چی، هنوز که جنگی نشده نتیجه ببینیم، آیا همین نیروهای اطلاعاتی ، نظامی از چند اوباش که تمام بانک های شهر ، خانه مردم ، فروشگاه و ... آتیش زدن و کاری ازشون بر نیومد و بعد از نوش دارو اومدن به صحنه قراره امنیت مارو حفظ کنن؟ چه فایده وقتی جنگ همرو نابود کنه؟ (اگه به نیروی بسیجی و اینا می نازید بهترین نیروهای زمان شاه متولد شدن و زمان جنگ پر پر شدن ، نتیجه چی شد؟) زمان شاه هم ما از نظر امکانات جزء 5 کشور برتر بودیم اگه قرار به امنیت زمان صلح هست باید دید مردم چه آرامشی دارن ، مالی ؟ اقتصادی؟ کاری؟ الان طرف باید خونشو چند قفله کنه، ماشینشو چند تا آپشن امنیتی بزاره و .....
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
      3 0
      نکنه پهپاد RQ170 ، هرمس ،گلوبال هاوک و........ رو با تکنولوژی زمان شاهت که حتی نمیدونست رادار چیه زدن بابا تو برو توی همون آلبانی آلبالو گیلاستو بچین
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
    2 1
    جناب مشرق نیوز! واقعا بهتر نیست یه مقاله درباره مقایسه بودجه های نظامی ایران با رقبای منطقه ای خودش و دنیا بدی؟ این واقعا یک شکست رسانه ای هست که عده ای فکر می کنن ایران بخش زیادی از بودجه خودشو در بخش نظامی هزینه می کنه و اون رو با شوروی مقایسه می کنن!! یا عربستان و اماراتی که 500 میلیارد دلار سلاح می خرن در یکی دو سال!! حتی اگر بودجه واقعی رو ه مبدن که یک چهارم اون رو هم نمیدن ارزش دلاری اون یک دهم ده سال پیش کشور هم نیست..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس