رونق صنعت گردشگری ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

ایران در ۲۰۱۸ حدود ۷.۳ میلیون گردشگر را جذب کرد که نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد افزایش داشت. در پنج ماه اول سال میلادی جاری نیز ایران پذیرای حدود ۴ میلیون گردشگر خارجی بود که نسبت به همین دوره در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت.

 به گزارش مشرق به نقل از اینترنشنال بیزینس تایمز، علیرغم وضع تحریم‌های آمریکا بر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران، این کشور در صنعت گردشگری خود شاهد رونق بوده که احتمالاً چین  نقش بزرگی را در این رونق بازی می‌کند.

 علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با مقامات چین در پکن در مورد سرمایه‌گذاری آنها در صنعت گردشگری رو به رشد ایران صحبت کرده است. وی به روابط نزدیکتر اقتصادی بین این دو اقتصاد بزرگ رو به رشد آسیا اشاره کرد.

 مونسان در جمعی که لو شوگانگ، وزیر فرهنگ و گردشگری چین هم حضور داشت گفت:« اگر سرمایه گذاران چینی موافق باشند می توانیم یک زمین برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت و ساز سایت ها و مجموعه های گردشگری در اختیارشان قرار دهیم».

 مونسان گفت ایران میخواهد چین در تحقیقات و بازسازی مشارکت داشته باشد. ایران با آلمان، فرانسه و ایتالیا روابط فرهنگی مشابهی دارد.

چانگ هووا، سفیر چین در ایران که به تازگی از استان گلستان ایران برای مذاکره در مورد ظرفیت های گردشگری شمال شرق ایران در حاشیه دریای مازندران، بازدید کرده در گفتگو با هادی حق شناس استاندار گلستان گفت:« ایران و چین دو تمدن باستانی هستند که سال ها در جاده ابریشم با هم تجارت داشتند و ما خرسندیم که این تبادلات روز به روز افزایش می یابد».

حق شناس اشاره کرد که با افتتاح حمل و نقل هوایی بین گرگان در استان گلستان و آکتائو در قزاقستان، ایران آماده حضور گردشگران چینی در استان گلستان است.

چانگ همچنین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و گفت:« ما همیشه مخالف تحریم‌های یک جانبه بوده ایم و حمایت خود را از ایران اعلام کرده‌ایم».

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ایران امیدوار است این کشور بتواند سالانه یک میلیون گردشگر چینی را جذب کند.دولت در جولای 2019 معافیت صدور ویزا برای گردشگران چینی را تصویب کرده است.

 مونسان از این هم خوشبین تر است و امیدوار است برداشته شدن قوانین صدور ویزا به جذب دو یا حتی سه میلیون گردشگر چینی در سال کمک کند.

وی گفت:« ما اعتقاد داریم صنعت گردشگری می تواند درآمد بیشتری نسبت به صنعت نفت داشته باشد و اینکه تحریم ها در صنعت گردشگری کارساز نیستند.بنابراین ما باید همکاریهای دو جانبه را مخصوصاً در صنعت گردشگری تسهیل کرده و بهبود بخشیم».

البته چین تا به امروز روابط اقتصادی عمیقی با صنعت انرژی ایران داشته است.

ایران در 2018 حدود 7.3 میلیون گردشگر را جذب کرد که نسبت به سال قبل از آن 50 درصد افزایش داشت. در پنج ماه اول سال میلادی جاری ایران پذیرای حدود 4 میلیون گردشگر خارجی بود که نسبت به همین دوره در سال گذشته 30 درصد افزایش داشت.

گرچه وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندانش توصیه می‌کند به ایران سفر نکنند، ولی هنوز آمریکایی ها می توانند ویزای ورود به ایران را دریافت کنند. اکثر گردشگران ورودی به ایران از کشورهای همسایه هستند.شورای جهانی سفر و گردشگری گزارش داد که عراق در 2018 بزرگترین منبع گردشگری به ایران بوده و 24 درصد کل بازدیدکنندگان از این کشور را تشکیل داده است.

پس از عراق آذربایجان (17 درصد)، ترکیه (8 درصد)،پاکستان (4 درصد) و بحرین (2 درصد) قرار دارند.

کشور کوچک عمان (30هزار نفر) بیشتر از کل کشورهای اروپایی (26 هزار نفر) در این مدت گردشگر به ایران فرستاد.

در 2018 بخش سفر و گردشگری ایران حدود 8.83 میلیارد دلاربرای اقتصاد این کشور درآمد داشت که 6.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می داد.

طبق طرح دورنمای گردشگری 2025،ایران امیدوار است تا 2025 به 20 میلیون گردشگر برسد که بیشتر آنها از چین خواهند آمد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس