روزنامه های اصلاح طلب 12 آذر

تروئیکای اروپایی بارها خواسته های زیاده خواهانه خود از ایران را اعلام کرده اند. دائمی شدن محدودیت های برجامی، اجرای برجام موشکی و منطقه ای، اجرای دستورات FATF و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ارگان دولت: روحانی در بنزین «تفویض اختیار» کرد

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «رمزگشایی از سخنان روحانی؛"تفویض اختیار" یا "فرار از مسئولیت"» نوشت: «در روزهای گذشته روحانی در سخنانی با تشریح چرایی اتخاذ تصمیم طرح مدیریت مصرف سوخت و چگونگی اجرای آن، گفت که او هم از زمان دقیق اجرای آن خبر نداشته است... این بخش از سخنان رئیس جمهوری و البته نحوه بیان آن‌که در بخش‌هایی از سخنرانی همراه با لبخندی بر لب بود، انتقادات و البته برداشت‌های مختلفی را در پی داشت».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«آنچه در همین بخش از سخنان مشهود است و به‌نظر می‌رسد روحانی قصد دارد آن را برجسته کند و اعلام بی‌خبری روحانی از زمان اجرای طرح را نیز باید ذیل آن دید، اشاره او به این نکته است که نحوه و زمان اجرایی شدن این طرح را به شورای امنیت کشور واگذار کرده و گویا تأکید هم بر این بوده که زمان اجرایی شدن آن اعلام نشود. در حقیقت آنچه رئیس جمهوری انجام داده "تفویض اختیار" بوده نه "فرار از مسئولیت".».

اظهارات عجیب روحانی در روزهای گذشته مبنی بر اینکه «من هم مانند مردم از افزایش قیمت بنزین بی خبر بودم و تازه صبح جمعه از اجرای طرح جدید بنزینی با خبر شدم»! با واکنش بسیار منفی مردم، رسانه ها، فعالین سیاسی و کارشناسان مواجه شد.

کارشناسان و فعالین سیاسی تاکید داشتند که این اظهارنظر علاوه بر نمک پاشیدن بر زخم مردم، مصداق فرار از مسئولیت است. چرا که هیچ دلیل منطقی برای بی اطلاعی رئیس جمهور از اجرای این طرح بسیار مهم وجود ندارد.

رسانه های اصلاح طلب و همچنین رسانه های دولتی، در مقابل موج گسترده انتقادها، ابتدا سکوت کرده و سپس مدعی شدند که اختیارات رئیس جمهور کم است. در همین رابطه روزنامه آرمان- 11 آذر- در مطلبی تأمل برانگیز نوشت:«شاید خنده رئیس‌جمهور حامل پیام است و به‌عنوان علامت و نشانه‌ای مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور فقط یک ضلع کوچک از اضلاع قدرت می‌باشد»!

حالا ارگان رسانه ای دولت، مدعی شده است که رئیس جمهور تفویض اختیار کرده است. فرافکنی اصلاح طلبان و رسانه های دولتی در حالی است که بسیاری کارشناسان معتقدند که اصلاح و سهمیه بندی قیمت بنزین، اقدامی ضروری بود اما دولت در اجرای آن دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

دولت می بایست ابتدا افکارعمومی را درباره تبعات مثبت این طرح اقناع می کرد. در گام دوم دولت باید یارانه های جدید را به حساب مردم واریز کرده و در نهایت در گام سوم، طرح افزایش قیمت و سهمیه بندی اجرا می شد.

حالا دولتمردان و رسانه های دولتی و اصلاح طلب، بجای عذرخواهی و دلجویی از مردم، با ادعاهایی همچون «اختیارات کم» و «تفویض اختیار» همچنان بر زخم مردم نمک می پاشند.

** اروپا دلخور است، باید ضرب الاجل برجامی را لغو کنیم

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «اهمیت تعامل با اروپا» نوشت: «اروپا تهدید کرده است اگر جمهوری اسلامی از گام‌های کاهش تعهدات خود که گفته می‌شود بر مبنای بندهای 26 و 36 برجام برداشته شده عقب ننشیند، کشورهای اروپایی نیز به استفاده از مکانیسم حل اختلاف در برجام فکر خواهند کرد...این وعده از سوی اروپا عنوان شده که اگر ایران بپذیرد از چهار گام کاهش تعهدات که تاکنون برداشته عقب بنشیند و به تعهدات فنی که در توافق هسته‌ای 2015 پذیرفته عمل کند، آنگاه اروپا نیز تلاش خواهد کرد که بتواند تعهدات خود در برجام را عملی سازد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در شرایط کنونی ایران باید به اروپا اعلام کند که حاضر است تحت شرایطی به‌صورت گام به گام از تعهدات خود عقب بنشیند و شروطی را برای این عقب‌نشینی از چهار گام کاهش تعهدات به اروپا اعلام کند. باید نظام خاصی برای این بازگشت تعریف شود و بازگشت در چهار مرحله و براساس گام‌های برداشته شده اتفاق بیفتد. در طرف مقابل نیز اروپا تلاش کند در چهار گام تعهداتی که در برنامه جامع اقدام مشترک داشته عملی سازد. این نوع بازگشت هم منافع ایران را تامین می‌کند و هم باعث می‌شود که برجام از بین نرود. جمهوری اسلامی نباید ارتباط سیاسی خود با اروپا را که طی سال‌ها تلاش تاحدودی بهبود یافته از دست بدهد و کار ما با کشورهای اروپایی به بن‌بست برسد».

به اذعان مقامات دولتی،اروپایی ها به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند. این در حالی است که با استناد به گزارش های آژانس، ایران تمامی تعهدات خود را اجرا کرد.با این حساب، ایران در برجام طلبکار است و اروپا و آمریکا نیز بدهکار هستند. اما با این وجود اعضای اروپایی برجام با قلدری و طلبکاری اعلام کرده اند که ایران باید بر مولفه های قدرت خود چوب حراج زده و هیچ انتظاری از طرف مقابل نداشته باشد.

تروئیکای اروپایی بارها صراحتا خواسته های زیاده خواهانه خود از ایران را اعلام کرده اند. دائمی شدن محدودیت های برجامی، اجرای برجام موشکی و منطقه ای، اجرای دستورات FATF و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی.

حالا اصلاح طلبان مدعی هستند که ایران باید ضرب الاجل برجامی را لغو کرده و ضمن اجرای یکطرفه توافق هسته ای، به دستورات زورگویانه اروپا نیز پاسخ مثبت دهد!

** مرعشی:هر چه از عمر انقلاب می گذرد، شکاف ملت و حاکمیت عمیق تر می‌شود

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «واقعیت این است که هرچه از عمر انقلاب می‌گذارد، با این حقیقت مواجه می‌شویم که قادر نیستیم در عرصه‌هایی اکثریت مردم را نسبت به سیاست‌ها و برنامه‌های کشور قانع کنیم. جریان‌ها و اعتراض‌های اخیر یعنی افزایش قیمت بنزین و تبعات آن، نشانی است از شکاف میان دولت و ملت».

اصلاح طلبان در تشریح وضع موجود، همزمان 4 مسئله را سانسور می کنند. اول: نقش دولت در ایجاد وضع موجود؛ کارنامه خالی دولت یکی از علت های اصلی نارضایتی در مردم است. دوم: نقش طیف اصلاح طلب در ایجاد وضع موجود؛ اصلاح طلبان به جهت در اختیارداشتن اکثریت مطلق دولت، از معاون اول رئیس جمهور تا وزیر نفت و خارجه و...نقش ویژه ای در شکل گیری وضع موجود و ایجاد نارضایتی در مردم دارد. سوم: نقش دشمن و دنباله های داخلی آن در وارونه‌ نشان دادن واقعیّت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ و همچنین نقش دشمن در حمایت سخت افزاری و نرم افزاری از آشوبگران. و چهارم: بصیرت قاطبه مردم ایران در بزنگاه ها و ناکام گذاشتن نقشه های شوم دشمن( آخرین نمونه حضور باشکوه و تماشایی مردم در محکومیت جنایات آشوبگران اجاره ای).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کارمند ساده IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    13 0
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
  • سید IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    18 0
    اولاً هرچه نادان تر اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر تهوع آورتر! ثانیاً حالا که نادان، چه لزومی دارد که امثال مرعشی سخن بگویند و اظهار نظر کنند!؟ حرف نزده عزیزترند! دولت پخمه برآمده از اصلاح طلبان تهوع آور را حاکمیت می داند!
  • مهدی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    15 0
    آخر نامردی بود قیمت بنزین و دروغ بزرگ پرداخت یارانه بنزین به همه عادلانه ... مردم فراموش نمی کنند این دروغ ها رو ...
  • رضا IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    3 1
    مشرق ! خدا ميدونه خيلى رو داريد ، لغو ضرب العمل برجامى فقط پيشنهاد يه روزنامه بوده بعد تو ميذاريش بپاى همه اصلاحات ! عجيبه بخدا ! در مورد شكاف بين حاكميت و ملت هم بجاى اعتراف صادقانه زدى به صحراى كربلا ! يعنى اينهمه كارشناس و تحليلگر و … اشتباه فكر و تحليل ميكنند فقط شما راست ميگيد ؟! زهى حماقت محض
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      0 0
      بله واقعا عجیبه خیلی رو دارید
  • DE ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    3 0
    اروپا دلخور است، باید ضرب الاجل برجامی را لق کنیم.// حالا اروپا چرا دل خور است چرا جگر خور نیست میدونی یک سیخ دل و چند میدن ؟ از جگرکی سر نبش بپرس تا برات بگه.
  • FR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    1 0
    کاش کلا تفویض اختیار میکرد نه اینکه شیر قدرت را خودش بنوشد شاخش را در شکم مردم فرو کند
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    1 0
    اینها میخوان بین مردم و حاکمیت فاصله بندازن
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    5 0
    دولتهای هاشمی و روحانی این شکاف را به اوج رساندند پس مشکل مربوط به مدیریتهای ضد انقلابی وفشل شوماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس