سوریه

بزرگراه‌های «ام ۴» و «ام۵» در شمال و غرب سوریه را می‌توان شریان حیاتی این کشور دانست و هم اکنون تمامی بازیگران در پی تسلط بر این دو مسیر هستند.

به گزارش مشرق، درگیری‌ها در شمال غرب و شمال شرق سوریه همچنان ادامه دارد و طبق گفته منابع میدانی چشم تمامی طرف‌های درگیر به دو بزرگراه اصلی در این دو منطقه دوخته است.

در شمال شرق سوریه که بزرگراه «ام ۴» قرار گرفته و شرق رود فرات را به مرز عراق متصل می‌کند، روسیه و ترکیه نتوانسته‌اند در خصوص این بزرگراه به توافق برسند. این در حالی است که بر اساس توافقی که در سوچی امضاء شد، دو طرف تعهد دادند در راستای باز کردن شریان‌های اصلی مواصلاتی در سوریه همکاری کنند. بزرگراه «ام ۴» مسیری است که شریان اقتصادی این منطقه ثروتمند محسوب می‌شود و تسلط بر آن امتیازات ویژه‌ای را در اختیار فاتحین قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

توافق روسیه با شبه‌نظامیان کرد

نبرد سنگین ارتش سوریه با تروریسها در جنوب شرق ادلب

این بزرگراه از شهر لاذقیه و مشرف به دریای مدیترانه آغاز می‌شود و با وورد به غرب ادلب مسیر خود را تا شرق ادامه داده و در شهر «سراقب» به بزرگراه «ام ۵» متصل می‌شود. این بزرگراه سپس با عبور از استان‌های حلب و رقه تا مرز عراق در شمال شرق سوریه امتداد می‌یابد.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، طبق آخرین تحولات میدانی، ارتش سوریه توانسته در استان لاذقیه بر تمامی این بزرگراه مسلط شود. تروریست‌های جبهة النصره و دیگر گروهک‌های تروریستی نیز بخش ادلب و غرب حلب این بزرگراه را در کنترل خود دارند. در ادامه بار دیگر ارتش سوریه کنترل این مسیر را تا شهر «منبج» در دست گرفته است.

از این‌جا به بعد تا شهر «عین عیسی» در شمال استان رقه بزرگراه «ام ۴» در کنترل نیروهای کُرد قرار دارد و اخیرا نیروهای روسی و ارتش سوریه طبق توافق با شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» در اکتبر گذشته کنترل آن را در دست دارند.

با ورود بزرگراه «ام ۴» به استان «حسکه» بار دیگر کردهای سوریه به جز در شهر «تل تمر» که تحت تسلط ارتش سوریه است؛ کنترل آن را بر عهده گرفته‌اند. منطقه «تل تمر» نیز از مراکز ثقل درگیری‌ها در مدت اخیر بوده و به علت شرایط استراتژیکی که دارد تمامی بازیگران به دنبال تسلط بر این منطقه هستند. 

در این میان به نوشته وبگاه عنب‌بلدی وابسته به معارضان سوریه، تروریست‌های ارتش آزاد در شمال غرب استان حسکه در اطراف شهر «رأس العین» تلاش زیادی برای رساندن خود به بزرگراه «ام ۴» می‌کنند و در برخی مناطق تا ۵۰۰ متری بزرگراه نیز رسیده‌اند. در این راستا تروریست‌های وابسته به ترکیه در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای تسلط بر شهر «عین عیسی» کرده است، چون با این گام، کنترل بزرگراه «ام ۴» در این منطقه نیز به دست آنها می‌افتد.

در حال حاضر گشتی‌های ترکیه و روسیه در این بزرگراه و به خصوص در بخش استان‌های رقه و حلب مدام در رفت و آمد هستند. دو کشور در توافق سوچی نتوانستند در خصوص «ام۴» و اینکه چه معادله‌ای باید در این  بزرگراه اجرا شود به یک توافق عملی برسند؛ بنابراین می‌توان بزرگراه «ام ۴» را اصلی‌ترین دلیل ادامه درگیری‌ها در شرق رود فرات دانست و همه طرف‌ها به اهمیت آن در این منطقه پی برده‌اند.

با نگاهی به تمرکز پایگاههای آمریکایی در شمال سوریه و همچنین دو پایگاه جدید روسیه در این منطقه متوجه می‌شویم که عمده آنها مشرف به بزرگراه «ام ۴» قرار گرفته است. روسیه نیز در ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) ماه از ساخت یک پایگاه نظامی مخصوص بالگرد در شهر قامشلی و در جوار بزرگراه «ام۴» خبر داد.


پراکندگی پایگاههای آمریکایی، ترکی و روسی در سوریه (دهم اکتبر ۲۰۱۹)

این درگیری‌ها در حالی است که توافق میان ترکیه و روسیه و گشت‌زنی مشترک دو کشور همچنان ادامه دارد و «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» در تاریخ ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ماه) بر سر توقف درگیری‌ها و عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کرد از منطقه امن مدنظر ترکیه که تا عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه و از شرق رود فرات تا مرز عراق را شامل می‌شود؛ به توافق رسیدند.

«ولادیمر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» در شهریور ماه سال گذشته در شهر «سوچی» نیز در توافقی با موضوع آتش‌بس در استان ادلب، تعهد دادند که تا پایان سال ۲۰۱۸، امنیت ترانزیتی در دو بزرگاه «ام ۴» (حلب به لاذقیه) و «ام۵» (حلب به حماه) را تأمین کنند. هر چند تمامیت این توافق بعدها نقض شد و با نقض مکرر آتش‌بس از سوی تروریست‌های جبهة النصره، ارتش سوریه عملیات بزرگ جنوب ادلب را آغاز کرد و این عملیات تا کنون ادامه دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    0 0
    باید ارتش سوریه بصورت ادامه دار با عملیات هایی مداوم اما کوچک در تمامی جبهه ها هر هفته 4 یا 5 روستا را آزاد و خود را به ادلب برساند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس