کد خبر 1015465
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
علی لاریجانی نمایه

علی لاریجانی سیاستمداری که به تعبیر من "قهرمان تاکتیک و مغلوب استراتژیک" است، درست از همان جا ضربه خورد که نقاط قوتش بود.

به گزارش مشرق،  پرویز امینی فعال سیاسی اصولگرا  طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: بر خلاف صدا و تصویر بی خیال دموکرات و منزجرکننده ای که اخیرا از روحانی پخش شد،  امروز صدا و تصویری از علی لاریجانی  پخش شد که به جای سرخوشی، حاکی از نوعی افسردگی بعد زایمان داشت. علاوه بر فیگور چهره و گارد دفاعی اش از مجلس دهم که حتی پای مدرس را نیز به میان آورد، اعلام  انصراف از نامزدی انتخابات مجلس آینده و نیز اعلام اولیه در برنامه نداشتن برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از نشانه های این افسردگی سیاسی بود.

علی لاریجانی سیاستمداری  که به تعبیر من "قهرمان تاکتیک و مغلوب استراتژیک" است، درست از همان جا ضربه خورد که نقاط قوتش بود.

علی لاریجانی بازیگر سیاسی است که می توان او را در سه خصلت تعریف کرد.
خصلت اول؛ بازیگری پراگماتیست است و بنابراین عمل سیاسی را معطوف به نتیجه عینی سازمان می دهد و چندان درگیر ملاحظات ایدئولوژیک نیست. به همین دلیل از منتها الیه اصول گرایی(راست سنتی) تا منتها الیه مخالفت با اصول گرایی(همبستگی با روحانی و اصلاح طلبان) می تواند نوسان کند.( فقدان بدنه ایدئولوژیک ناشی از همین خصلت است)

خصلت دوم؛ بازیگری از بالاست و توانایی اش سیاست ورزی در درون ساختار قدرت و تکنیکی که خوب بلد است، لابی است. بنابراین هرگاه در صحنه اجتماعی و در سطح میکروفیزیک قدرت وزن کشی شود، مثل شرایط این روزهایش در افکار عمومی، محکوم به خاک شدن است.

خصلت سوم؛ بازیگری تاکتیکی است تا راهبردی و بنابراین در کوتاه مدت بازیگری موفق و اما در میان مدت بازیگری آسیب پذیر است. کسب کرسی ریاست مجلس در مجالس با اکثریت اصول گرا( هشتم و نهم) و مجلس غیر اصول گرا(دهم) و نیز تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام نشانه هایی از این توانایی تاکتیکی است.

اما به لحاظ راهبردی همبستگی با روحانی در سیاست خارجی و برجام که پیش تر تحت عنوان آبنبات گرفتن و در غلتان دادن از آن انتقاد کرده بود، بدنه ایدئولوژیک اصول گرایان را از او دور کرد  و اینک با شریک شدن در طرح بنزینی با روحانی، خود را در نفرت کل بدنه اجتماعی از روحانی شریک کرد.

روحانی همان کاری را که با علی لاریجانی کرد که هاشمی با ناطق نوری در ۱۳۷۶ و موسوی در ۱۳۸۸کرد و اجازه داد با هزینه نفرت از هاشمی، دو کاندیدای نسبتا گمنام( خاتمی و احمدی نژاد)  بر رقبای شناخته شده خود غلبه کنند.

در واقع این افسردگی سیاسی فرجام طبیعی کیفیت سیاست ورزی علی لاریجانی است که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه پیدا کند اما بهرحال این افسردگی ماندگار نیست و بسته به نوع ریکاوری و وضعیتی که رقبای سیاسی او پیدا خواهند کرد، علی لاریجانی مجددا به صحنه سیاسی باز خواهد گشت! همچنانی که هاشمی ها بازگشتند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    خدا لاریجانی را از شر حسودان و نابخردان حفظ بکنه. برای سلامتیش ن صلوات.
    • م ث IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      18 0
      لاریجانی چی دارد که به آن حسودی شود
    • م ث IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      8 0
      لاریجانی چی دارد که به آن حسودی شود مشرق نیوزجان لااقل مثل جهان نیوز جان سه نقطه بزار که یعنی بقیه را سانسور کرده ایید اگر اخبارتان هم به این دروغی باشد وای بر من وای بر تو
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    22 70
    البته افسردگی، از خصلت اصولگرایان است.
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      11 0
      لاريجاني هرگز اصول گرا نبوده
  • ایرای IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    35 0
    عجب تیتری زدید دمتون گرم
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    26 1
    خدا شر سیاست مداران چسبیده به صندلی را از سر ملت کم کند.....
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    3 7
    این بیچاره هم قربانی شد.
  • ناشناس IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    16 1
    به امید مجلسی کارآمد وجوان انقلابی صلوات
  • اسحق IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    2 4
    قدر زر زرگر شناسد...
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    0 4
    بازی با لغات حقیقت را عوض نمی کند اصولگرایان باز بازنده هستند چون حقیقت آنچیزی نیست که شما میخواهید ببینید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس