علی ربیعی

سخنگوی دولت می‌گوید: شیطان بزرگ عصر ما، ناآرامی و ناامنی ذهنی شهروندان ماست؛ خطری که این احساس درخود فروماندگی برای امنیت ملی ما تولید می‌کند، قابل مقایسه با سایر تهدیدات داخلی و خارجی نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«نظارت بر قیمت‌ها و صندوق رأی»

تنها راه نجات مردم از گرانی چیست؟!

احمد مازنی، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد درباره مسئله گرانی و "نظارت بر قیمت‌ها" گفته است: اینکه بگویند ما نمی‌گذاریم افزایش نرخ بنزین بر کالاهای دیگر اثر بگذارد، امکان‌پذیر نیست!

او با بیان اینکه دولت و مسئولان ذی‌ربط نمی‌توانند مانع از افزایش نرخ کالاها شوند، تاکید می‌کند: دولت در حالی‌که قیمت بنزین افزایش پیدا کرده، قادر نیست مانع از افزایش قیمت کالاها شود. البته ما از خدا می‌خواهیم که دولت و مسئولان ذی‌ربط از چنان اقتداری برخوردار باشند که بتوانند مانع از افزایش قیمت‌ها شوند، اما به نظر می‌رسد این کار منطقی نیست. ضمن اینکه اقتصاد تابع اوامر فلان مسئول و فلان مقام نیست. اقتصاد علمی است که در همین روابط و مناسبات کار خود را انجام می‌دهد. کسی که می‌خواهد خانه اجاره دهد و کسی که می‌خواهد ملک خود را بفروشد از آقایان اجازه نمی‌گیرد. مگر این آقایان در این سال‌ها توانسته‌اند در نرخ‌ها تاثیرگذار باشند؟

مازنی حرف اصلی‌تر خود را اما در ادامه مطرح می‌کند و می‌گوید: مجلس هفتم سنگ بنای غلطی را گذاشت و طرح تثبیت قیمت‌ها را به تصویب رساند. در حالی‌که در برنامه چهارم که در زمان دولت آقای خاتمی به تصویب رسیده بود قرار بود هر سال متناسب با تورم نرخ بنزین افزایش داشته باشد و این قانون اجرا نشد.

این فعال اصلاح‌طلب در ضمن صحبت‌های خود همچنین اظهار می‌کند: آقای رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا که طرح افزایش قیمت بنزین متکی بر تصمیمات این تشکیلات است، باید برای مردم توضیح دهد چگونه می‌توان نرخ کالاها را کنترل کرد. تا جایی که بنده اطلاع دارم به نظر می‌رسد که قادر به کنترل نرخ کالاها نیستند.[1]

*لازم بود که مازنی قبل از این حرف‌ها، درباره وعده ارزانی از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم به مردم توضیح می‌داد و ایضاً بیان می‌کرد که چرا به دلیل گذاشتن دولت اعتدال در کاسه مردم عذرخواهی نمی‌کند؟!

مازنی همچنین در حالی مشغول انکار یکی از بدیهی‌ترین اصول اقتصادی و حکومتی یعنی "نظارت بر قیمت‌ها" است که گویا نمی‌داند حتی آمریکا بعنوان مهد اقتصاد آزاد نیز گاهی نیشکرها را به دریا می‌ریزد تا قیمت‌ها متعادل باشد و در جریان نیست که اگر حکومتی بر قیمت‌ها نظارت اصولی نداشته باشد؛ اساسا دیگر نیازی به حضور آن حکومت هم نیست.

باید دانست که مسئله اصلی این روزهای اقتصاد کشور عدم نظارت دولت آقای روحانی بر قیمت‌هاست و گرانی فعلی از هیچ قاعده تورمی، دلاری و یا بازاری پیروی نمی‌کند بلکه در پرتو عدم نظارت دولت محترم؛ مثلا قیمت موز وارداتی در برخی روستاهای نزدیک به مرز حتی از تهران هم گران‌تر است.

به سخن دیگر اینکه علت گرانی‌های فعلی را باید در گفته‌های چند ماه قبل افرادی مثل اسحاق جهانگیری جستجو کرد که صراحتا از عدم نظارت دولت بر بازار سخن می‌گفت اما این حرف هرگز در گوش برخی خواص و نمایندگان پژواک نیافت و تبعات آن فهم نشد![2]

جالب است که در این شرایط تنها راه نجات مردم از شرّ گرانی‌هایی که اصلاح‌طلبان و دولت اصلاح‌طلبان بوجود آورده‌اند؛ مجبور کردن دولت به نظارت بر قیمت‌هاست.

طرحی که اکثریت اصولگرای نمایندگان مجلس هفتم پس از روی کار آمدن با رأی مردم در سال 82، به اجرا گذاشتند و مردم را از آسیب گرانی‌های دولت اصلاحات نجات دادند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند اساسا مسئله گرانی‌های فعلی در ستاد فتنه اقتصادی طراحی شده و تعمّدات آشکاری در قبال آن وجود دارد. و از همین روست که افرادی از سربازان این ستاد به دنبال هو کردن تدابیر عقلانی و ذبح کردن راه‌های نجات مردم مثل "صندوق رأی" و "الزام دولت به نظارت بر قیمت‌ها" هستند.

همان کسانی که از حامیان دولت فعلی بوده‌اند، بر عدم نظارت بر بازار تأکید دارند و جالب است که در ادامه «آدرس خیابان» را نیز به مردم می‌دهند و حتی گرای اشغال مراکز حساس نظام پس از تجمعات خیابانی را می‌دهند.[3]

مازنی همچنین در حالی با طعنه غیر ممکن بودن! خواستار توضیح رئیس‌جمهور درباره چگونگی نظارت بر قیمت‌ها حرف زده است که گویا هیچ اطلاعی از تجربه سایر کشورها و نظر کارشناسان مدقّ کشور ندارد و نمی‌داند که فقط در بحث مسکن؛ با یک نظارت ساده و قانون‌گذاری مالیاتی اصولی، قیمت اضلاع مختلف بخش مسکن در ایران کاهش خواهد یافت.

امتناع دولت محترم از این مسئله طی 6 سال اخیر منجر به گرانی 100 تا 300 درصدی بخش مسکن شده است.

***

استارت فاز بعدی آشوب

تقی آزادارمکی، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا معترضان، «صندوق رأی» را کنار گذاشتند و خیابان را انتخاب کردند؟ گفته است: به‌خاطر اینکه در عرصه سیاسی و انتخابات نتیجه نگرفته است. جامعه با حضور حداکثری در عرصه سیاست و انتخابات، انتظار تغییراتی حداکثری داشت، نه بازگشت به نقطه صفر، اما نه تنها نتیجه‌ای به‌دست نیاورد.

او همچنین در ادامه صحبت‌های خود در اشاره به اغتشاشات اخیر می‌گوید: برخلاف ماجرای دی ماه 96 اغلب معترضان آدم‌های ندار و فرودستان هستند. بنابراین باید تکلیف خود را با آنان معلوم کنیم.[4]

*این نخستین باری نیست که پس از آشوب‌های اخیر در کشور؛ شاهدیم که یکی از چهره‌های منورالفکری جریان چپ اظهار می‌دارد که صندوق رأی بی‌نتیجه است!

قبل از آزادارمکی، محسن آرمین، دیگر چهره جریان چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 در بخشی از یک مصاحبه که روزنامه دولتی ایران آنرا منتشر کرد، گفته بود: «در جامعه‌ای که ۴۰ درصد آن زیر خط فقر است و اصلی‌ترین مسأله‌اش بقا و معیشت است، دموکراسی سیاسی نه تنها به نتیجه نمی‌رسد  بلکه به برآمدن جریان‌های پوپولیست و عوام‌فریب کمک می‌کند».[5]

عمق تعجب در قبال این اظهارات هنگامی بیشتر می‌شود که می‌دانیم این افراد از عاملان اصلی رأی‌آوری رئیس‌جمهور روحانی و از مسببان وضع موجود هستند و اکنون به جای عذرخواهی و اشاره به مثبتات رقیب، راه تأکید بر انسداد دموکراسی و بی‌فایده بودن صندوق رأی را برگزیده‌اند!

رفتاری که البته در وجه دیگر خود اتفاقا اثبات کننده صندوق رأی است و به طرزی کاملا بدیهی نشان می‌دهد که اگر در انتخابات، یک دولت کارآمد و مثلا معتقد به نظارت بر قیمت‌ها انتخاب شود؛ اوضاع مردم و کشور از زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت.

کما اینکه تجربه انتخابات مجلس هفتم و انتخابات شورای شهر تهران نیز بوضوح نشان می‌دهد که انتخاب کارآمدان چگونه می‌تواند موجب تغییر اوضاع مردم از زمین تا آسمان شود و حتی جلوی گرانی‌ها را نیز بگیرد.

اظهارات آرمین و آزادارمکی حرکت آشکار و زمینه‌چینی فکری برای آغاز فاز دوم آشوب‌ها در کشور ارزیابی می‌شود.

ضمن اینکه در حالت بدبینانه باید در نظر داشت که این اظهارات، انتقامجویی محکومان فتنه 88 از نظام اسلامی و از راهبری‌های تازه فرماندهان فتنه اقتصادی است.

این نکته حتما لازم به اشاره است که نتیجه تأکید بی‌مبنا و بدون پیوست، بر حق اعتراض و بلا نتیجه دانستن صندوق رأی؛ سبب‌ساز رخدادهایی مثل اوکراین و یا عراق می‌شود.

در باب قسمت دوم اظهارات ارمکی مبنی بر اینکه اغلب معترضان ندار هستند! باید اشاره کرد که اولاً طبق تئوری‌های امنیتی انسان گرسنه و ندار هرگز راه خیابان را انتخاب نمی‌کند، ثانیا شعار یک انسان ندار، سیاسی نیست و ثالثا این قبیل حرف‌ها در زمان اغتشاشات دیماه 96 نیز زده می‌شد اما بعداً مشخص شد که 60 درصد از معترضان آن اغتشاشات خطرناک شاغل بوده‌اند و 70 درصد شعارها نیز شعارهای سیاسی بوده است.

بحث مهم «پرچم‌سوزی» که در هر دو پیش‌لرزه فتنه اقتصادی در دیماه 96 و آبان 98 شاهد آن بودیم نیز به‌روشنی فرق میان اوباش و مردم را نشان می‌دهد.[6]

***

رفتار فرمانده یگان ویژه با یک مضروب بیگناه

"ویدئوی مأموران تخریب‌گر" و آنچه باید بدانیم

به تازگی ویدئویی مربوط به اغتشاشات اخیر در فضای مجازی منتشر شده که طی آن 3 نفر با لباس و تجهیزات مأموران ضد اغتشاش، به درب ورودی یک آپارتمان یا ساختمان حمله و اقدام به تخریب ورودی و شکستن شیشه‌ها می‌کنند.

گفته می‌شود این فیلم که با دوربین نصب شده در ورودی ساختمان ضبط شده؛ مربوط به اغتشاشات شیراز است.

انتشار این فیلم با انتقادات زیادی در فضای مجازی مواجه شده است.

اما واقعیت این فیلم چیست و چرا ممکن است در یک اغتشاش شاهد چنین صحنه‌ای باشیم؟!

*قبل از هرچیز بایستی توضیح داد که فرض بر صحّت این ویدئو، وقوع چنین رفتاری از جانب یک مأمور ضد اغتشاش صد در صد جرم است و مقامات ذیصلاح مکلف به پیگیری قضایی این مسئله هستند و هیچ توجیهی از مسوولیت این اقدام خلاف قانون و وظایف نیروهای حافظ امنیت، جان و مال مردم نمی کاهد.

این نکته را نیز باید در ذهن داشت که در آشوبی به وسعت و شدت آنچه در اواخر آبان ماه رخ داد و نیروهای حافظ امنیت مردم چندین شهید و دهها مجروح تقدیم کشور کردند، وقوع موارد معدودی خودسری (با تاکید بر پیگیری تخلف) نباید موجب تخطئه عملکرد چندین هزار نیروی جان بر کف شود.

مع‌الوصف اما باید دانست که کارشناسان امنیتی و افکار عمومی در ایران؛ آشنایی لازم را با "علم ضد اغتشاش" و ابعاد امنیتی مقوله اعتراض ندارند و برای همین در قبال بروز برخی تبعات اغتشاش، دچار بهت‌زدگی می‌شوند.

و اساساً از همین روست که تحلیلگران امنیتی و کارشناسان علم ضد اغتشاش تأکید دارند که پدیده "اعتراض خیابانی" به دلیل تبعات بهت‌آور و غیر قابل باوری که دارد یکی از هولناک‌ترین مقولات ضدّ امنیتی است که حتی از حمله دشمن به مرزهای یک کشور نیز خطرناک‌تر ارزیابی می‌شود.

جالب است که در هر دو فتنه 88 و 78 نیز شاهد بودیم که مقامات امنیتی کشور اعلام کردند این فتنه‌ها از رخدادهای جنگ تحمیلی نیز سخت‌تر و یا همسنگ با آنها بوده‌اند.

البته این انتقاد حتما متوجه مقامات محترم نیروی انتظامی و فرماندهان یگان ویژه ناجا هست که در زمینه آشناسازی مردم با خطرات اغتشاش و هشدارهای لازم به افکار عمومی، دچار کم‌کاری بوده‌اند.

ابعاد یک اغتشاش اگرچه هرگز قابل احصا نیست اما از جمله آنها می‌توان به قتل‌های مشکوک، آسیب دیدن بیگناهان، احتمال تخلّف از دستور برخی مأموران و کشتار و ضرب و شتم مردم بیگناه با خرابکاری در زیرساخت‌های شهری اشاره کرد.

بله! حقیقت این است که موقع اغتشاش و هنگامی که مشخص نیست چند نفر مسلح در میان جمعیت معترض پنهان شده‌اند، هنگامی که یک مأمور ضد اغتشاش در آماج ضرب و شتم و ناسزای معترضین قرار دارد و ممکن است به مرز عصبانیت برسد و هنگامیکه در یک برنامه‌ریزی تبلیغاتی قرار است تمام تبعات یک اغتشاش به گردن حکومت و مأموران امنیتی بیافتد؛ تمام این مقولات چیزی جز نتایج طبیعی و البته بعضا غیر قابل کنترل نخواهند بود.

از همین روست که در اغتشاشات 88 ایران و در رخدادهای مشابه در سایر کشورهای جهان شاهدیم که مقامات ارشد کشور دائماً به مردم و خانواده‌ها اعلام می‌کنند که از جمع معترضین دور شوند و تجمعاتی که به خشونت کشیده شده است و وقوع هر خطری از سوی طرفین محتمل است را ترک کنند.

البته مقامات یگان ویژه در ایران اسلامی طی دهه‌های اخیر برای کاهش هرچه بیشتر تبعات اشاره شده تلاش‌های وافری کردند و مقولاتی مثل تشکیل گروهان‌های ضد اغتشاش بانوان پلیس، استفاده از فناوری‌های جدید برای ضد شورش و استفاده از حیوانات مؤثر در کاهش تجمعات مثل اسب‌های ضد شورش با همین هدف صورت گرفت.

اما این موارد نیز هرگز به معنی صفر شدن تبعات یک اغتشاش نیستند و برای همین است که در مقطعی در گذشته شاهد بودیم که حتی یک فرمانده یگان ویژه پس از بروز نتایج طبیعی یک عملیات ضد اغتشاش؛ صورت خود را در مقابل یک مضروب بیگناه گرفت و گفت: "تلافی کن"!

همانطور که اشاره شد ممکن است در مواردی هم یک مأمور ضد اغتشاش در حین عملیات مرتکب رفتاری ناشی از خودسری و یا عصبانیت شود و این مسئله اگرچه بد و غیر قانونیست اما باید بدانیم که بستر این رفتارهای عجیب را کسانی پهن کرده‌اند که همواره و به بهانه‌های مختلف از ضرورت اعتراض، حرف زور و خیابان با مردم صحبت می‌کنند.

تنها کسانی از لزوم "اعتراض خیابانی" سخن می‌گویند که یا هیچ آشنایی با تبعات اغتشاش ندارند و یا به دنبال انقلاب هستند...

***

آه اگر "درمان" را از طرف دیگر بنویسیم آقای ربیعی!

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب، وزیر سابق کار و سخنگوی فعلی دولت رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی طی یادداشتی با عنوان "درد را از هر طرف بنویسی، همان درد است" که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد، نوشت: به اعتقاد من اتفاقی که رخ داد ورای وقوع در یک زمان و برهه خاص تا اندازه‌ای قابل پیش‌بینی بود.

او می‌افزاید: چندی پیش، در سالنامه «ایران» برای سال ۹۸، تحلیلی در مورد تحولات اجتماعی ایران مبتنی بر جامعه شناسی سیاسی نوشتم. سال ۹۷ را تازه پشت سر گذاشته بودیم. آنجا با این عنوان نوشتم «سال ۹۸ فقط یک سال نیست». آن روز هم عده‌ای با عینک‌های سیاست زده، این نوشته را خوانش دیگری کرده و من را نیز متهم کردند.

ربیعی تصریح می‌کند: در آن مقاله نوشته بودم: «ما در اسفند ۹۷ با تورم بالا، کوچک شدن کیک اقتصاد کشور به‌دلیل رشد منفی اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در آستانه ورود به سال نو هستیم. دیدگاه و نگرش مردم و انگاره عمومی آنها حال خوشی ندارد. جامعه بی‌پناه امروزی ما با ذهنیت تزریق شده‌ای از یأس، ناامیدی از فردای بهتر و حتی شاید ترس از سالی بدتر از امسال روبه‌روست...اگر بر همین سیاق سال ۹۸ را ادامه دهیم چشم‌انداز روشنی در پیش نخواهیم داشت و برای جامعه امکان بروز تحرکات اجتماعی و انتقال ناآرامی‌های ذهنی به ناآرامی‌های فیزیکی را کاملاً متصورم.» همانگونه که نوشته بودم این ناآرامی‌ها در آبان ماه ۹۸ با خساراتی تأسف‌انگیز رخ داد. به خاطر داشته باشیم ناآرامی‌ها و شورش‌ها و اعتراضات اجتماعی در ابتدا طراحی و برنامه‌ریزی شده به وجود نمی‌آیند بلکه در اثر عوامل متعدد، پیچیده و به هم پیوسته ابتدا در لایه‌های پایین اجتماعی شکل گرفته و در آستانه تحمل جامعه با یک اثر پروانه‌ای یا ماشه‌ای مثل ماجرای بنزین به سطح کشیده می‌شوند.

سخنگوی دولت همچنین با تأکید بر اینکه "یکی از علائم اینکه از این ماجرا همه ما درس گرفته‌ایم این خواهد بود که از فردا جدال روایتی و تقصیریابی را فراموش کنیم و هر کدام با قبول سهم خود برای ترمیم اجتماعی و آینده بهتر تلاش کنیم اماهیچ علایمی از اجماع همگانی برای ترمیم زخم‌های جامعه نمی‌بینم" می‌نویسد: شیطان بزرگ عصر ما، ناآرامی و ناامنی ذهنی شهروندان ماست؛ خطری که این احساس درخود فروماندگی برای امنیت ملی ما تولید می‌کند، قابل مقایسه با سایر تهدیدات داخلی و خارجی نیست. البته این را هم می‌دانیم که دولت تنها می‌تواند بخش معینی از این تلاش ملی باشد. اگر دولت و سایر قوا نتوانند به یک برداشت مشترک از این صورت مسأله دست یابند، هیچ اقدامی به ثمر نخواهد نشست. در شرایط فعلی تحریم‌های امریکا باقی است و به‌ نظر من تشدید هم خواهد شد. راه ما درمان دردهای داخلی است وگرنه اگر از ۹۶ تا ۹۸ دوسال طول کشید، اگر در کنار مردم و با اجماع در حاکمیت به تدبیر ننشینیم، معلوم نیست اتفاقات بعدی هم رخ ندهد.

ربیعی می‌افزاید: مسیر درست امروز ما ایجاد گفت‌وگوی بزرگ اجتماعی برای مسائل امروزمان است. مسیری که باید از گفت‌وگوی ملی، مردمی و نخبگی آغاز شود و با شکل دادن به یک گفت‌وگوی درون حاکمیتی و دستیابی به یک توافق بزرگ خاتمه یابد؛ در غیر این صورت به قول معروف: حکایت همچنان باقی است...[7]

*منظور ربیعی از "آن روز هم عده‌ای با عینک‌های سیاست زده، این نوشته را خوانش دیگری کرده و من را نیز متهم کردند"! مطلب وبلاگ مشرق است که پس از انتشار حرف‌های ربیعی، با تیتر «طراحی ضد امنیتی علی ربیعی برای سال 98» در اختیار مخاطبان قرار گرفت و اتفاقا انتقاد شدید آقای ربیعی را هم برانگیخت!

جالب‌تر آنکه ما نیز هم‌عقیده با علی ربیعی و دوستان او در ستاد اصلاحات و البته با تقدّمی 10 ساله تأکید داشتیم و داریم که جامعه ایران در خطر «فتنه اقتصادی» یا به قول آقایان "شورش ناامیدان"! قرار گرفته است.

نقطه افتراق این دو نحله تحلیلی برای فتنه یا شورش اشاره شده نیز این بود و هست که ما در ستاد دولت حضور نداشته‌ایم، مسئولیتی برای توضیح درباره آمار بیکاری کشور نداریم و مسئول ستاد اطلاع‌رسانی دولت در امر بنزین هم نیستیم!

به بیان واضح‌تر، ربیعی باید توضیح بدهد که چرا شاهد دست‌هایی از درون ستاد دولت هستیم که به جای اینکه از درمان حرف بزنند اما از "درد" حرف می‌زنند و هم‌نوا با بعضی حنجره‌های آلوده بر "چروکیدگی ایران" تأکید دارند، در ستاد دولت هستند اما از مأیوس بودن جامعه می‌گویند و به جای تأکید بر "نظارت بر قیمت‌ها" که توصیه رهبریست؛‌ مدام از اثر تحریم می‌گویند!

و باز به بیان واضح‌تر اینکه چرا حرف‌های آن "شیطان بزرگ عصر ما" از درون ستاد دولت و اصلاحات شنیده می‌شود؟

ما سخن دیگری با آقای ربیعی نداریم و اگرچه با ایشان موافقیم که "حکایت همچنان باقیست..." اما اولا چیستی دقیق این حکایت و راه مقابله با ابعاد آنرا به فضل خدا می‌دانیم و ثانیا امیدواریم که به فضل الهی این طراحی "فرماندهان فتنه اقتصادی" که بوسیله کنترل از راه دور راهبری می‌شود؛ با عملگری خواص کشور هرگز به هدف اصلی خود نرسد.

در این باره و غیر از اینکه چرا حرف‌های آن "شیطان بزرگ عصر ما" از درون ستاد دولت و اصلاحات شنیده می‌شود؟ البته پرسش‌های دیگری هم هست که می‌گذاریم و می‌گذریم... پرسش‌هایی که پاسخ‌های آنها دقیقا مشخص خواهد کرد چرا حکایت همچنان باقی است...؟!

***

1_ https://etemadonline.com/content/361251

2_ mshrgh.ir/956156

3_ mshrgh.ir/1011192

4_ https://etemadonline.com/content/365194

5_ mshrgh.ir/1013818

6_ mshrgh.ir/1014595

7_ www.irna.ir/news/83573815/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    درباره یگان ویژه حق گفتید
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      مشرق کثافت. قبلا گفتید اوباش عوامل حکومت بودند که آتش میزدند و میشکستند. الان میگویید خود ناجا مشکست و آتش میزد ... یعنی پس اصلا مردم ناراضی نبوده اند؟ مردم راضی هستند و اعتراض نکردند؟ عصبانی هم نبوده کسی از مردم؟
    • LT ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      آن افراد اغتشاشگر بوده اند که لباس یگان ویژه را از جایی تهیه کرده و سپس به خانه ها و اموال مردم حمله کرده اند.
    • مجید IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      مشرق دقت کن اصلا ً هر کسی یه بار با پلیس امنیتی روبرو شده باشه میفهمه اونا پلیس نیستند شلوار با بقیه لباس از دو تا ارگان جداست یکی مال نوپو یکی مال یگان ویژه کلاه هم مربوط به هیچ کدام نیست از بازار خریدند مسخره ترینش اون کوله پشتی نفر آخره پس این تحلیلای آبکی مقاله نویس را منتشر نکنین
    • امین IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      خطاب به 9:05، خدا شفات بده، این همه افرادی که صورتشان را پوشانده بودند و و به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد می کردند را ندیدی؟!!! اشاره مشرق به فیلمی است که شبکه های ضدانقلاب تهیه کرده اند که چند نفر که لباس یگان ویژه پوشیده اند ، ورودی یک ساختمان را در شیراز تخریب می کنند!!! ولی اگر کمی به این فیلم دقت کنید می بینید که لباس این ماموران با هم متناسب نیست ، چون شلواری که پوشیده اند مال ارگان دیگری است!!!! حتی کلاه اینها با ماموران یگان ویژه فرق داره، مگر اینکه تا حالا مامور یگان ویژه را ندیده باشی!!!!! مشرق نیوز حمل بر صحت این فیلم کرده که حتی اگر به فرض این فیلم درست باشد ، اقدام دو سه نفر از افراد یگان ویژه، را نمی توان به کل این عزیزان تعمیم داد و چیزی از گناه اغتشاشگران کم نمی کند ، صدها فیلم از تخریب گسترده توسط اغتشاشگران وجود دارد، حالا جنابعالی همه آنها را نادیده می گیری و به یک فیلم نصفه و نیمه و پر حرف و حدیث استناد می کنی؟!!!! پس توهینی که به مشرق نیوز کردی، شامل حال خودت می شه احمق جون.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      43 6
      مثل همیشه ماست مالیزاسیون.دستتون واسه همه رو شده
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    مشرق بی شرف، معترضین مردم واقعی بودن. مردم آتش زدن و شکستند چون عصبانی بودند. همه ان را میدانند اگر از مردم باشند. پلیس جرات ااین کارها و تخریب و آتش زدن را ندارد
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      خفه شو آلبانیایی - اعتراض داری برو به مهناز جون و باران جونت بگو که به حرفشون گوش دادی و به روحانی رای دادی !
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      28 6
      من عصبانی بودم ولی آتیش نزدم
    • رحمت عیدی IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      4 15
      عمو فازت چیه؟؟تا حالا چیزی به اسم فیلم یا کلیپ ساختگی،فتو شاپ ،سواد رسانه به گوشت خورده؟؟مردم اعتراض داشتند و دارند کاملا درسته و بحق اما اگر تمام فیلمهای آشوبگران معلوم الحال نقاب زده را میدیدی اول تمام دوربینهای موجود در محل آشوب را تخریب میکردند و تقریبا همه فیلمها با دوربین موبایل گرفته شده،بعدش اگر فیلم مورد نظر رو میدیدی لباس ناهماهنگ و متفاوت،ندیدن دوربین امنیتی ورودی ساختمان،تخریب نکردن دوربین حداقل برای از بین بردن مدرک،خیلی ناشیانه و مضحک بود،و درآخر: انتشار گسترده فیلمها و کلیپهای ساختگی که عمدتا ناشیانه و با عجله ساخته شده با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایات و خشونت عوامل میدانی و آشوبگر و همچنین متهم کردن پلیس و تحریک احساسات ملت کاری تکراری است از طرف طراحان و حامیان خارجی و داخلی آشوب اغتشاش،پس لطفا جوگیر و متعصب و از روی عصبانیت قضاوت نکن و با خودت فکر کن
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      0 20
      بله مردم اعتراضم دند اما اراذل و اوباشی متل همفکران تو همه جا رو آتش زدند مردم خواهان آشوب تیستند
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    45 68
    حرف مفت نزنید
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      خفه بابا آشوبگر
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    نتیجه اغتشاشات فقط خسارت به خود مردم است اگر بفهمند
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    مشرق جیره خوار کثافت. قبلا گفتید اوباش عوامل حکومت بودند که آتش میزدند و میشکستند. الان میگویید خود ناجا مشکست و آتش میزد ... یعنی پس اصلا مردم ناراضی نبوده اند؟ مردم راضی هستند و اعتراض نکردند؟ عصبانی هم نبوده کسی از مردم؟
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      سهمیه 1500 مشرق تموم شده الان 3000 میزنه بهش فشار اومده
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      19 68
      حداقل نظراتت رو عوض کن با یه نظرِ تکراری که نمیتونی وانمود کنی بیشماری، ابله
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      کسانی از مردم حتما عصبانی هستند اما هرکس سنگ پرتاب کرده و آتش زده اشرار است. حالا فرق مردم و اوباش را فهمیدی؟
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      20 78
      قرص های آرامبخش خود را مداوم مصرف کنید و با خود تکرار کنید که پلیس موظف به مقابله جدی با وحوش خیابانی و شورش اشرار است
    • حسام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      دوباره نظر تکراری دادی کثافت مزدور؟!!!! خود مردم در تظاهراتت باشکوه، اقدامات وحشیانه آشوبگران بی ریشه را محکوم کردند، کور بودی ندیدی؟!!!!!! هر بچه ای فیلم تخریب توسط دو سه تا یگان ویژه را ببینه، می فهمه که نه لباس و نه کلاه آنها شباهتی به نوپو نداره، دوباره معاندان گند زدند، لازم نکرده به فیلم تهیه شده توسط چند تا آشوبگر احمق استناد کنی، فیلم های های زیادی از اغشاشگران صورت بسه وجود داره و نشان داده شده که نمی تونی انکار کنی احمق.
  • ناشناس آذری IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    اینکه بیان می شود چرا مردم فهیم ایران به جای صندوق رأی، خیابان را انتخاب کرده اند حرف بیهوده ای است که خود نویسنده جوابش را از قبل می داند و خود را به تجاهل زده.
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      اره. مردم بمیرن تو خیابون اصلا واسه شماهاا مهم نیست.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      9:33 اگه منظورت از مردم آدمايي مثل خودتن، همون بهتر كه روزي هزار بار بميرن
    • ناشناس ایران دوست IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      54 56
      9:50 تو اگر حرف نزنی نمیگن لالی بی عقل
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    خیلی جالبه که از دیدگاه مشرق مردم ناراضی و عصبانی نیستند و همش کار اوباش حکومت و نیروی انتظامی بوده است
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      15 45
      چی زدی که از هر طرف به نفع خودت درمیاد
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    فیلم هست همش بابا
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      14 44
      گروه بازنده در حاکمیت( اصلاح و تدبیر وامید کارگزاران نفتی) شکست و حذف خود را حتمی میدانست لذا سناریوی ناراضی کردن مردم را کلید زد
    • سیاوش US ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      تو خیابون، با چشم خودمون، دیدیم ملت عادی داشتن همه جای کرج را آتش میزدند. مشرق بی شرف اگه مردی منتشر کن
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      2 57
      ادعای دیدن اون هم در اینترنت شد سند؟ نابغه
    • علی IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      آقا سیاوش چرا خودتو به حماقت می زنی؟!!!! یعنی نمی فهمی که مردم عادی به خانه و مغازه دیگران حمله نمی کنند؟!!!! واقعاً نمی فهمی که مردم عادی که ازشون دم می زنی، به آمبولانس و خودروی آتش نشانی حمله نمی کنند؟!!!! نمی فهمی که مردم عادی به مصلای شهر قدس حمله نمی کنند و قرآن آتش نمی زنند؟!!!! درسته که اعتراضات ابتدا توسط مردم عادی انجام شد، ولی بعد از مدتی، اغتشاشگران از این وضعیت سوئ استفاده کردند و دست به تخریب گسترده زدند، البته ممکن است تعدادی جوان هم هیجانی زده شده و با اغتشاشگران همراه شده باشند، ولی نمی توانی کسانی را که صورت خود را هم پوشانده بودند، مردم عادی بنامی، مردم عادی برای اعتراض صورت خود را نمی پوشانند استاد، مردم همان هایی بودند که با وجود معترض بودن به شرایط بد اقتصادی، در تظاهراتی باشکوه در نقاط مختلف کشور، اقدامات وحشیانه آشوبگران را محکوم کردند( مشکل بینایی داشتی؟!!!!، اونا را ندیدی؟!!!).
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    ست کامل لباس نیروی انتظامی 600 تومن یه باتوم هم اشانتیون میدن
  • علی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    38 14
    کاش وعده های انتخاباتی آقای روحانی وعملکرد وزیرانش بیشتر مرور شود، 2. بر استعفا آقای روحانی برای حفظ منافع ملی مرور و تحلیل هایی صورت بگیرد3. مسولانی که ثابت شود در انجام وظیفه محوله کوتاهی کرده اند قسر در نمی روند.4.به ملت ثابت شود اصلاح طلبان همان کسانی هستند که از آقای روحانی حمایت کردند5. مقایسه انجام شود مبنی براینکه چرا آن همه انقاداتی که به مدیریت آقای احمدی نژاد شده دولت ندبیر رویه بدتر از آن را در پیش گرفته است.6. مرور عملکرد دولت آقای روحانی در حوزه های خودرو، ارز، مسکن، سکه و... بیشتر مرور شود
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    برای اولین بار سایت کثیفی به نام مشرق تا حدودی قبول کرد
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      كثيف باباته و جد و آبادت و دين و اعتقاداتت
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      6 57
      چی رو قبول کرد؟ جناب بیشمار
  • امیر DE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    33 0
    اولا نظارت برقیمتها در صورتی ممکن است که هزینه های ملت با دلار 12 هزارتومنی در مقابل دستمزدهای دلار چهار هزارتومنی نباشد این نکته کلیدی است ثانیا هنگامی که به اندازه کل تاریخ ایران در عرص چهار با پنج سال با مجوز بانک مرکزی و بانکها و موسسات مالی و شرکت های دولتی نقدینگی ایجاد شده است و میران آن به رقم وحشتناک دو میلیون میلیار د تومن رسیده است این ناشی از فساد دولتی شدید است نشان از بدنه سیستماتیک فاسد دولتی است بنابراین دولت هر چقدر هم نظارت بر بازارها کند و آنها را ازنظر قیمتی به بند بکشد برای مدت کوتاهی شاید جواب دهد ولی به زودی این نقدینگی باور نکردنی باعث انفجار آنها خواهد شد اما در مورد قسمت دوم صحبت وقتی ملت در بیست سال گذشته چه دولتهای اصول گرا و چه اصلاح طلب به هیچ نتیجه ایی جز بدبختی فلاکت ناکارآمدی از همه مهمتر فساد جناحی و سیستماتیک ندیده است و خود را در باتلاق فلاکت گسترده و حجم عظیم گسل تضاد طبقاتی عظیم دیده است چاره ایی جز اعتراض خیابانی نخواهد داشت بنابراین اقتصاد بیمار شدید رو به موت را نمیتوان صرفا با نطارت و کنترل و به بند کشیدن بازارها دو باره زنده کرد یا شما از اقتصاد چیزی نمیفهمی یا عمدا خود را به بی دانشی میزنید که خود جرم بزرگی است
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    الان لباس يگان ويژه راحت گير مياد. فقط كافيه كه يه سر به ميدون توپخونه بزنيد
    • TR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      144 4
      لباس مردم عادی هم راحت گیر میاد.توی هر لابس فروشی!!!
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      7 53
      تو مغز توسرت نیست
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      5 37
      بله درسته
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      9:55 لابس فروشي چيه زبون بسته ؟ آب و هواي آلباني بهت ساخته فارسي رو فراموش كردي خخخ
  • احمدی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    34 6
    اینکه در این کشور عده ای خود را برتر از دیگران بدانند وفکر کنند می توانند سکان انقلاب را بدست بگیرند وبه پیش ببرند خطرناک است یک نماینده تنها 4سال با رای مردم نماینده می شود وبس ودیگر هیچگونه مصونیتی ندارد اما در ایران ما اینقدر برای این افراد مصونیت ایجاد می کنیم که فکر میکنند همه کار ه انقلابند . دیگر اینکه تا وقتی پلیس به وظایف پلیس بودن خود که همان ایجاد امنیت است واقف نشود وهمیشه منتظر اندیشه سیاسیون باشد با ترس ودوگانگی در عمل مواجه خواهند شد سیاسیون قبل از ورود پلیس باید سنگ های خود را وابکنند وزمانی که پلیس آمد دیگر خاموش شوند نه اینکه پلیس در صحنه است وآنها هم خط ونشان می کشند شمابگید پلیس باید مطیع چه کسانی باشد
  • ali IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    31 2
    سخنگوی دولت حالا که قبول نداره شیطان بزرگ امریکاست حداقل بهتر بود بگوید شیطان بزرگ عصر ما ناآرامی و ناامنی ذهنی بعضی از مسئولین ماست نه مردم ماست.عزیز این شما بودید که گفتید همه می خوان با ما بجنگند .این شماها بودید که گفتید خزانه خالیه .این شماها بودید که گفتید کشور به بن بست رسیده .این شما ها بودید که وقتی مشکلی پیش می امد هیچ کاری نمی کردید و فقط اشک می ریختید تا مردم بگن اخ چقدر دل نازک چقدر دلسوز.اما مردم می گفتند ای بابا ما را باش مسئول ما را!!.الان گذاشته اید تقصیر مردم.چرا گناه خود را و کم کاری خود را و خرابکاری خود را گردن مردم می اندازید؟؟؟؟
  • Iman IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    تو میدون گمرک تمام لوازم نظامی رو میفروشند. یکی از دوستان که یکی از تجهیزات نظامی مهم تحویلی رو گم کرده بود براحتی از اونجا خرید. هزینه ساخت همچین کلیپی حدود با احتساب هزینه لوازم فردی و شیشه های شکسته و ... حدود 200 دلار برای اعاظم فتنه آب میخوره اما امان از تاثیر تبلیغیش بر عوام ساده دل ...
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    مشرق یکی از کاسبان دشمن است.
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      8 155
      از نظر منافقین و دشمنان مردم
  • حبیب IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    39 0
    لطفآ جلوی افزایش قیمت ها رو بگیرید آخه کجای تولید آهن به بنزین ربط داره که طی یک ماه این همه گرون شده .تو رو خدا امید خونه ساختن در روستا رو هم ازمون نگیرید.
  • ahmad IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    52 2
    چه زندگی ها داره با این گرونی از هم میپاشه ای خدا
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    23 0
    چرا این مامورین تعزیرات می ایند به کسبه جز گیر می دهند اول باید از بالا شروع کنند از کارخانه تا اونا گران نکنند اینا نمی تونند گران کنند
  • US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    22 2
    مثل سعید امامی...
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    9 0
    معترضان خیابانی خخخخخ
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    87 1
    وقتی اتش گرفت, و درجه حرارت جامعه به نقطه جوش رسید همه چیز با هم می سوزد. عقل ها کار نمی کند و هنه رفتار پرخاشگرانه بروز می دهند. خدا امور ملت ایران را به صلاح گرداند. انشالله
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    7 106
    ددر هر شرایطی حق با پلیس است
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      57 0
      هميشه حق با مشتري بيد. 
    • بابک هستم US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      7 109
      اوباش بدانید به زودی محو میشید. با اتحاد مردم ایران و پاسداران و خوبان بسیج
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      20 0
      پلیس یا قانون؟
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    45 53
    تنها راه نجات مردم مجازات و اعدام سران اطلاح طلب و فتنه گر و بیرن کردن یاران و اعوانشون از کشور هست و البته برخی از مذهبی نماهای داخلی
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      7 0
      دقیقا حرف شاه مربوط به حزب رستاخیز که هر کس جزو این حزب نیست بیاد پاسپورتشو بگیره از ایران بره. دقیقا میشه تفاوتها رو برام بگید چه فرقی هست بین این دو تا دیکتاتوری
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    11 81
    در مورد ماموران یگان ویژه فیلمش کمی مشکوکه. اول اینکه یعنی مأموران نمیدونستن اون مکان دوربین مداربسته داره و بعداً براشون دردسر میشه؟! دوم اگه فیلم رو دیده باشید یکی از مأموران، کوکه پشتی هم روی کوکش هست! آخه مأموران ضد اغتشاش در حین اون ماموریت کوکه پشتی چه به دردشون میخوره؟! در کل این فیلم خیلی عمدی و مشکوک به نظر میاد.
  • CH ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    51 7
    لباس عادی مردم رو هم کل شهر میفروشن، میشه خرید شبیهشون شد رفت وسط مهلکه و آتیش بازی مرد انداخت گردنشون
  • 1400 IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    70 4
    خورشید از مشرق طللوع می کرد ولی درایران با این بی خردای پراز خالی خورشید خورش شد وخورده شدو برای همیشه غروب کرد تا ظهور بقیه الله (عج).دیگر ملت زجر کشیده ی ایران زمین منتظر مسولین بی کفایت نباشند.این سیاسان خدانشناس وخود نشناس وخودخواه.طبقه فقیر روز به روز فقیرتر وخونخواران با همدستان خود در دولت ها ثروتمندتر.اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    33 38
    ماله کشی به چی میگن؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    شمایی که به همه میگی آلبانیایی به نظرات مثبت و منفی توجه کن بفهمی نظر مردم چیه!!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      چقدر شما منافقاي كثيف بدبخت و حقير شديد كه با لايك كردن كامنتاي خودتون ميخوايد برعندازي كنيد. تعداد لايك رو كه به راحتي ميشه با استفاده از نرم افزار زياد كرد. مهم تو دهني بود كه تو خيابون از مردم و نيرو هاي امنيتي خورديد. البته اگه آمريكا با من هم بعد از 40 سال مثل يه دستمال توالت رفتار ميكرد مجبور ميشدم با لايك هاي فيك خودم رو اميدوار نگه دارم...
  • CZ ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    9 15
    طالبان مدعی اصلاحات و تدبیر وامید کارگزاران نفتی شکست و حذف خود را حتمی میدانست لذا سناریوی ناراضی کردن مردم را کلید زدو بعد از اینجا قرار است یک جای دیگر را تخریب کنند. بنابراین به جای توجیه، باید پاسخگوی باشد.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    17 9
    اگر نمایندگان مجلس بموقع حرف مردم را بزنند وبه وظیفه خود عمل کنند چه نیازی به امدن مردم به خیابان است حرف مردم پای صندق رای است
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      24 0
      روحت شاد
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    33 4
    فقط برین دعا کنین قیامت روزحساب کتاب
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      12 32
      فعلا به خواهر مريم بگو دعا كنه از كما در بياد تا بعد ببينيم چي ميشه خخخخخ
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    2 38
    داداش چی میزنی..فرض بر واقعی بودن چیه
  • TR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    44 4
    10:39 اینا نگین چه بگین!!!!
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    4 14
    همین انحصارطلبان کدخداپرست .خودباختگان اشرافیتو غرب وعاشقان سینه چاک زندگی فراعنه دوران .پدرمردمو 30 سال دراوردن ودولتهای اشرافیو چپاولگرو عیاشو فشلوبمردم تحمیل کردن ومردمو ازشرکت درانتخابات ورای دادن به ..... پشیمانو سرخورده کردن .خدایا دردنیا ذلتوتباهی نصیبشون کن ودراخرت با دشمنان خودت محشورشون کن
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    34 5
    تو ایران معترضی وجود نداره
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      81 42
      اعتراض به حق کم نداریم ولی پرچم آتیش نمیزنیم و تو خیابونم نمیایم.
  • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    82 8
    در شلوغی ها و اغتشاشات متاسفانه مامورین افراد عادی که سوار خودرو ویا پیاده در حال تردد و رفت آمد هستند را بصورت خشن و برخورد ناشایستی می کنند مگر مردم عادی بنزین را گران کردند ویا به خیابان ها ریختند که باید شاهد اینگونه برخوردها باشند وبعضآ کتکی هم از ماموران و همنوع خودش بخورد
    • شاهین IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      20 61
      علی اقا ، شما متوجه نشدی که اغتشاشگران بین مردم عادی معترض بودند؟!!!! به هر حال حال ممکنه در دستگیری اغتشاشگران، افرادی هم دستگیر شده باشند که بی تقصیر یا کم تقصیر باشند، مسئولان قضایی هم در این باره توضیح دادند که غربالگری انجام خواهد شد و این افراد که کم تقصیر و یا بی تقصیر بوده اند، آزاد می شوند، مهم دستگیری لیدرهای اصلی است که انجام شده است، به هر حال نمی توانی تخریب های گسترده و توحش انجام شده توسط اغتشاشگران نسبت به اموال عمومی و جان و مال مردم عادی را انکار کنی. مردم خودشان جواب اغتشاشگران را دادند، جنابعالی هم اگر جزو مردم عادی باشی، نمی توانی اقدامات اغتشاشگران را انکار کنی و فقط به معدود اشتباهات صورت گرفته احتمالی توسط ماموران مدافع امنیت که خودشان هم در این حوادث شهید و مجروح دادند، استناد کنی.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    32 1
    تمام اینها از نتایج بی عدالتی در جامعست...اگر رفاه باشه و جیب مردم پر پول باشه اونوقت هر کی سرش به کار خودش گرمه و کسی هم دنبال این مسائل نیست.. اینها نتایج بی عدالتی..فقر ..تبعیض..اختلاسهای مسئولین..و بیکاری جوانان کشوره...
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      2 52
      کاتالونیا مرفه ترین ایالت اسپانیا است اما خشن ترین درگیری های تجزیه طلبانه را دارد.
  • شهروند IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    4 67
    عزیزان لطفا کمی هوشمند تر باشیم و گول ویدیو های ساختگی را نخوریم ،آخه نیروی که جانش رو بخاطر مردم مبازره کف دستش چرا باید به مردم آسیب بزنه ،افراد حاضر در ویدئو آنقدر احمق هستند که میشه فهمید همش صحنه سازیه ،لباس خریدن که اصلا معلومه برای یک سازمان نیست با اون کوله مسخرش ،از همه تابلو تر نفر لوله که با اسلحه پینت بال وارد میشه ،یکی به من بگه از کی تا حالا نیروی ویژه به اسلحه بازی پسند بال مجهز شده
  • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    3 23
    به امید روزی که در خود کشورهایی که آرامش ایران را نمی خواهند و فتنه ها و آشوب سازی می کنند ، گرفتار شدید ترین آشوب ها و جنگ های داخلی شوند به طوری که تمدن کثیفشون از زمین پاک بشه تا جهان طعم آزادی و رشد را بچشه
  • حسین IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    49 13
    بالاخره یه حرف راست از یه خبرگزاری شنیدیم ..به قول کوروش کبیر سه چیز مملکت رو از بین میبره جنگ، خشکسالی و دروغ که این بند اخر کشور ما رو داره از بین میبره
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      5 19
      كوروش كبير كجا اين جمله رو گفته ؟ اين حرف رو داريوش زده عزيز
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      10 0
      این حرف محمد رضا شاه پهلوی است خخخخخ
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    9 5
    همش نمایش بخاطر دوگرون پول
  • حمید اصلانی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    12 1
    بنده یک پیر مرد مستمری بگیر هستم با ماهی ۱/۵ میلیون وطرفدار هیچ وری نیستم اما نمیدانم این تحلیلگر کیست ؟ اما حسابی از اینور میبرد وبه آنور اضافه میکند .دقیقا یک ۳۳۴۷طرف جهنمی کامل وطرف دیگر بهشتی کامل
  • 555 IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    3 68
    یه مشت جیره خوار انگیلیسی
    • US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      20 0
      کدوما رو میگی؟
  • یابری IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    35 4
    شما مشرقی ها فقط نظر خودتان را درست می بینید و نظر مخالف گروه تان را اصلا قبول ندارید
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      1 2
      این هم نظر شماست. که حتما قبولش داری و نظرات مخالف رو نه.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    71 2
    ماست مالیسیون تخصص شماست
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    8 74
    همین الان هم میشه از این فیلمها صدتا درست کرد کاری ندار فقط باید بیننده و شنونده باید عاقل باشد و فریب نخورد
  • NL ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    7 82
    از مسئولین اعدام این سه تن مزدور را خواستاریم.
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    5 27
    مشرق دمت گرم
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    52 10
    40 سال پیش چه کسانی اتش زدن و ویران کردن .؟
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      18 6
      عنقلابیون؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    15 3
    ترسیدی فیلم را بگذاری؟!
  • مهدی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    10 31
    5 ثانیه تفکر کافیه تا متوجه بشی که اگه مامورا بخوان از اینکارا بکنن نیاز نیست تو لباس انتظامی اقدام کنن، بجاش میتونن از نیروهای لباس شخصیشون بخوان از این کارا بکنن. همین
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    6 2
    تنها راه نجات مردم از گرانی تک نرخی کردن بنزین میباشد
  • حمید IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    5 1
    مشرق اینو بدون ما از اصلاحات ناامیدیم ولی قطعا شما گزینه بعدی نیستید.
  • خان خله IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    2 4
    ما که یک تنه و یک شبه جنگ جهانی را بردیم بذار جنگ سنارگان علیه ما آغاز شود اونهم میبریم یشرطی که گرسنگان پاپتی در برابر سرب داغ فرار نکنند.
  • سینا AU ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    3 20
    یگان ویژه عشق است
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    1 1
    پلیس گفته بررسی میکنیم
    • مهشید IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      0 6
      بررسی هم بکنه فرقی نمیکنه. من خودم داخل معارضین بودم همه بانکها و معازه را را اتش میزدن و خراب میکردن و داغون پاغون میکردن
  • US ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    1 0
    حس عدالت مهمتر از عدالت است. ای بسا در جامعه ای عدالت باشه ولی حسش نباشه. مسئولین انقلابی باید این حس رو به جامعه برگردونن.
  • کیایی IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    1 5
    مطلب مشرق عالی بود ممنونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس