عراقچی: هیچ مذاکره مجددی در خصوص برجام صورت نخواهد گرفت

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه شوک‌های وارده به روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها بعد از خروج آمریکا از برجام فرونشسته گفت: در حال رسیدن به سازوکارهای جدیدی در روابط با شرکای اقتصادی خود هستیم.

به گزارش مشرق، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که برای دیدار و گفتگو با مقامات چینی و در پاسخ به دعوت همتای خود به پکن سفر کرده، امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفرش عنوان کرد: به دعوت همتای خود در وزارت خارجه چین، معاون وزیر خارجه چین، به پکن سفر کردم و هدف اصلی این سفر ادامه مشورت‌های سیاسی ۲ کشور در خصوص برجام است.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ دلایل سفر عراقچی به چین

معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرد: ما از ابتدای مذاکرات برجام این مشورت‌ها و تبادل نظرها را به صورت مستمر با دوستان در چین داشتیم همانطور که در مسکو با دوستان روسی این مشورت‌ها را داشتیم و الان ادامه این مشورت‌هاست که طی امروز و فردا در چین انجام می‌شود.

*وضعیت برجام مناسب نیست

وی با بیان اینکه موضوع برجام یک موضوع جدی در عرصه‌ بین‌الملل است، اظهار داشت: برجام وضعیت مناسبی را ندارد، به دلیل عدم انجام تعهدات کشورهای باقیمانده در برجام بعد از خروج آمریکا، ایران از منافعی که باید در برجام منتفع شود برخوردار نیست و بعد از آغاز روند کاهش تدریجی تعهدات ایران در برجام، مجموعا این توافق در وضعیتی است که اقتضا می‌کند ما مشورت‌های جدی‌تر و نزدیکتری را داشته باشیم.

عراقچی با بیان اینکه با چین از ابتدا در تماس‌های نزدیک بودیم، اظهار داشت: روز جمعه آینده دور جدید کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار خواهد شد که این نشست برطبق برنامه قبل، هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود، لذا لازم بود قبل از این کمیسیون، دستورکار این نشست را با همکارانمان در چین مرور و تلاش کنیم تا مواضع نزدیکتری را در این نشست داشته باشیم.

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل وزارت خارجه‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) روز جمعه ۱۵ آذر ماه به ریاست عراقچی و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار خواهد شد.

وی در عین حال افزود: معمولا وقتی که معاونان وزرای خارجه دو کشور با هم ملاقات دارند، موضوعات متنوعی بحث می‌شود. محور اصلی مذاکرات با چین، برجام است، ولی طبیعی است بقیه ابعاد همکاری‌ دو کشور به ویژه همکاری‌های بین المللی و مسایل دوجانبه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

*شوک‌های اقتصادی بعد از خروج آمریکا از برجام فرونشسته

معاون وزیر خارجه ایران با ذکر این نکته که با چین روابط بسیار خوب و رو به گسترشی داریم، اظهار داشت: علی‌رغم شوک‌هایی که بعد از خروج آمریکا به روابط اقتصادی ما با دیگر کشورها وارد شد، ولی این شوک‌ها الان فرونشسته و ما در حال رسیدن به سازوکارهای جدیدی در روابط با شرکای اقتصادی خود به ویژه با چین هستیم.

این دیپلمات ارشد ایران عنوان کرد: سازوکارهای جدیدی طراحی و روش‌های نوینی پیدا شده و ما در حال بازگشت به یک شرایط با ثبات اقتصادی در روابط ۲ کشور هستیم و زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده و الان در وضعیت بهتری هستیم، ولی لازم است موانع را رفع و بتوانیم روابط اقتصادی دو کشور را گسترش دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    5 1
    آقای عراقچی من جای شما بودم یگ گوشه خودم را پنهان می کردم واز خجالت آن سکه های ناحق گرفته برخوردم لعنت می فرستادم ولی حیف که روی شما به سنگ پای قزوین گفته زکی
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    2 0
    مجید عراقچی تخت
  • سید IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    4 2
    جناب عراقچی شکسته نفسی می فرماید! البرجامُ ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام!!!!!
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      1 0
      قرآنو هیچوقت مسخره نکن برای استفاده و میل شخصی. از هر چی مایه میزاری بزار از دین خدا مایه نزار.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس