حسین مرعشی

حسین مرعشی بالاخره شوخی و شوی سیاسی را کنار گذاشت و تأکید کرد که معضل اصلی کشور «ناواقعی بودن قیمت‌ها» است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تسلیت یک "مدل" به مردم ایران

مهدی پاکدل، از سلبریتی‌های حامی روحانی، بازیگر و مدل لباس، به تازگی در یک پست اینستاگرامی با انتشار عکسی با محتوای پاییز نوشت: "برای پاییز امسال رنگی نمانده..."!

او همچنین در ادامه از سه هشتگ آبان، ایران و "تسلیت" استفاده کرده است.

در نظرات این پست نیز جملاتی مثل "پاییز امسال رنگ خون میده"، "سلبریتی‌ها باید با مشتهای گره کرده به خیابان بیایند"، "پاییز خونین" و... دیده می‌شود.

*تسلیت آقای پاکدل از این جنبه حائز اهمیت و البته تعجب است که او از حامیان اصلی آقای روحانی بوده و با "رأی‌سازی" برای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون؛ در وضع موجودی که دامنگیر مردم و کشور شده دخیل است.

راه رفع این دخالت و شرمندگی نیز نه ابراز تسلیت که "عذرخواهی" از مردم و کشور، ارائه توضیح و تلاش برای اصلاح امور است.

تا از آلام مردم که بواسطه سوء تدبیرهای دولت بروز کرده‌اند کاسته شود و از همه مهمتر اینکه چنین وضعیتی دوباره پیش نیاید و یک دولت پنهانکار و ایضا نامعتقد به "نظارت بر قیمت‌ها" با حمایت سلبریتی‌ها روی کار نیاید.

البته در اغتشاشات اخیر در کشور اتفاقات تلخی رخ داد که اسباب تأسف و تأثر بود ولی بیان این تأسف و تأثر فقط مختصّ مردم عزیز است نه متعلق به کسانی که خود باعث و بانی این وضعیت هستند.

گفتنیست، برخی دیگر از سلبریتی‌ها نیز در روزهای اخیر و در صفحات اجتماعی خود، مفاهیمی را با محتوای تسلیت و مثلا نواختن آهنگ "از خون جوانان وطن" منتشر کردند.

این سلبریتی‌ها البته از نقش خود در قبال وضع موجود هیچ سخنی نمی‌گویند.

***

اصلی‌ترین معضل اقتصادی ایران چیست؟

"دو کلمه حرف حساب" از حسین مرعشی

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره ماجرای گران‌سازی بنزین توسط دولت ضمن شوک‌آمیز خواندن این کار گفته است: از لحاظ کارشناسی افزایش قیمت بنزین، امر پذیرفته شده‌ای است، اما اینکه منابع آن را به سبک یارانه‌های آقای احمدی‌نژاد تامین کنیم و دوباره دولت یک تعهد جدیدی برای خودش درست کند، از نظر اجتماعی و اقتصادی اقدام پسندیده‌ای نیست.

او همچنین با بیان اینکه کشور چند معضل مشخص دارد، تصریح می‌کند:

«نخست اینکه قیمت‌ها واقعی نبوده و دوم اینکه در حال هدر دادن منابع هستیم.»[1]

*با رصد ما؛ اشاره آقای مرعشی مسئله به "واقعی نبودن قیمت‌ها" بعنوان اصلی‌ترین معضل این روزهای کشور؛ یکی از صحیح‌ترین حرف‌های این رجل سیاسی و اقتصادی طی 20 سال گذشته بوده است.

این معضل که از ابتدای روی کار آمدن رئیس‌جمهور روحانی و با تأکید صریح دولت منتخب اصلاح‌طلبان مبنی بر "عدم نظارت بر قیمت‌ها" آغاز شد؛ طی 6 سال گذشته به یکی از اصلی‌ترین بلایای دامنگیر مردم و نظام اسلامی تبدیل شده است.

بلایی که البته متأسفانه برخی چهره‌های بعضا دانشگاهی حتی تلاش دارند آنرا به مقولاتی مثل تورّم، کشش قیمتی سوخت، نرخ دلار و غیره وصل کنند!

"نظارت بر قیمت‌ها" یکی از اصلی‌ترین شئون حاکمیتی و اقتصادی یک دولت در تمام نظامات جهان است و اگر نباشد؛ لجام از دهان بازار برداشته می‌شود و این "سود" و البته طمع است که به جای دولت به قیمت‌گذار تمام اجناس و خدمات تبدیل می‌شود.

و همین می‌شود که شاهدیم امروز قیمت مسکن در ایران از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی‌کند، قیمت موز وارداتی در برخی روستاهای نزدیک به مرز، حتی از تهران هم گران‌تر است و قیمت یک محصول فراوری شده غذایی چند برابر محاسبات قیمت نهایی است.

جالب است که در این بازار بلبشو حتی شاهدیم که یک کارخانه‌دار با آغوش باز از جریمه سازمان تعزیرات استقبال می‌کند و علنا می‌گوید که سود تحصیلی او از جریمه سازمان بیشتر است و فلان مدیر صنعت خودرو هم ابراز می‌دارد حالا که همه گران‌فروش شده‌اند چرا خودروساز ارزان بفروشد؟!

متأسفانه قبل از بروز اغتشاشات اخیر نیز شاهد بودیم که برخی مقامات دولتی صراحتاً از تئوری عدم نظارت بر قیمت‌ها دفاع می‌کردند و برخی دیگر از همین مدیران نیز درباره ان‌قلت‌های دولت بر سر ماجرای نظارت حرف می‌زدند.[2]

ما البته در مجموعه وبلاگ مشرق بارها و بارها با اشاره به همین گفته‌ها تأکید کردیم که در پایان این تراژدی تلخ چیزی جز «فتنه اقتصادی» نیست!

پازل اشاره شده؛ فواصل تأسف‌بار دیگری هم دارد...

فواصلی مثل تشویق‌های مدام "عباس آخوندی" برای دولت و دستخوش دادن به آقای روحانی برای عدم نظارت بر قیمت‌ها[3] و اظهارات اقتصاددانانی که متوجه معضل اصلی اقتصاد ایران یا همان عدم نظارت بر قیمت‌ها نیستند و دائما حاکمیت را متهم به بی‌عقلی و مردم را تشویق به اتخاذ "زبان زور" می‌کنند.

این مسئله محرز است که سیاست غلط عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها که حتما نبایستی آنرا به دولتی‌سازی صد در صدی اقتصاد تعبیر کرد؛ اقلا طی 6 سال گذشته چه فجایعی را به بار آورده و چگونه منجر به ناواقعی بودن عمده قیمت‌ها و خدمات در ایران منجر شده است.

و به زعم برخی محافل تحلیلی؛ اتخاذ عمدی یا سهوی همین سیاست غلط بود که بخشی از پازل‌های «فتنه اقتصادی» را تاکنون در دو پیش‌لرزه دیماه 96 و در آبان 98 تکمیل کرده است.

در اشاره به اظهارات حسین مرعشی این پرسش نیز محل تأملات جدیست که چرا اصلاح‌طلبانی مثل حسین مرعشی، عطریانفر و کرباسچی با اینکه می‌دانستند روحانی و حامیان او خط عدم نظارت بر قیمت‌ها را پیگیری خواهند کرد و این خط، فجایعی مثل گرانی و اغتشاش را به همراه خواهد داشت؛ اما چرا و به کدامین دلیل متقن از روحانی حمایت و مردم را به رأی دادن به او تشویق کردند؟!

این سؤالیست که همه ما برای عدم تکرار تجربیات تلخ فعلی به پاسخ مشروح آن نیاز داریم...

گفتنیست، مرعشی در حالی به مشکل عدم نظارت بر قیمت‌ها بعنوان معضل اصلی اقتصاد ایران اذعان کرده است که چند سال قبل طی اظهاراتی متناقض گفته بود: تهدید برخی مسئولان داخلی به خروج از برجام قبل از نقض آن توسط آمریکا یا بعد از آن باعث به وجود آمدن شرایط اقتصادی فعلی شده است!

***

دانشجویان دستگیر شده در جریان اغتشاشات اخیر تحت تأثیر چه کسانی بوده‌اند؟

سخنان یکی از فرماندهان آشوب در دانشگاه تهران

عباس عبدی، فعال چپ و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی به تازگی طی اظهاراتی در دانشگاه تهران پیرامون تحلیل آشوب‌های اخیر، ضمن تأکید بر شکاف بسیار شدید در ساخت قدرت ایران و ناتوانی در اتخاذ تصمیمات ملی گفته است: سیستم نمی‌تواند با این وضعیت به آنها ادامه دهد.

عبدی همچنین با تأکید بر اینکه برج‌سازی و لکسوس‌سواری در ایران زیاد شده اما در عین حال مدعی زیاد شدن فقر در ایران می‌شود و سپس اظهار می‌کند:

«ریشه های اصلی و جامعه شناسی این مساله، بی اعتمادی و نداشتن امید به آینده است. اتفاق بدی که افتاده این است که هم امید اجتماعی کم شده هم امید فردی. این دو با هم متفاوتند. هر کدام از دو نوع امید دارای اهمیت هستند. بر اساس اکثر نظرسنجی ها، امید به آینده هم از نظر اجتماعی و هم از لحاظ فردی به شدت پایین آمده و در کنار آن کاهش اعتماد نیز رخ داده است. وقتی قضیه فساد به این شکل مطرح می شود، شاید کسانی پیش خود بگویند مردم خواهند گفت «به به چه مبارزه خوبی با فساد می شود». در صورتی که اصلا این گونه نیست و اکثرا این جمله را به زبان می آورند «تازه این قدرش را کشف کرده اند و مابقی را نمی خواهند رسیدگی کنند» بنابراین جامعه طور دیگری به مسأله نگاه می کند.»

به گزارش جماران، عبدی می‌افزاید: در محیطی که اعتماد وجود ندارد و بدتر از آن بدبینی وجود دارد، حتی بهترین اقدامات نیز می تواند تعابیر متفاوتی از آنچه در بطن عامل یا مفهوم وجود دارد، در ذهن مخاطب ایجاد کند.

او در یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های اظهارات خود نیز تصریح می‌کند: سال 88 شاهد حضور کسانی بودیم که چیزی داشتند و می خواستند بیشتر داشته باشند و این مسأله را حق خود می دانستند. بنابراین تحلیل این بود اگر آنها را سرکوب کنند برای اینکه چیزی که دارند را از دست ندهند، کوتاه می آیند. اما این بار کسانی که به خیابان آمدند چیزی ندارند که بخواهند از دست دهند یا این تصور برایشان وجود دارد که اگر هم چیزی دارند قرار است از آنها گرفته شود.

عبدی همچنین گفته است: در سال 96، نوع دیگری از معترضان حضور داشتند. یعنی اغلب کسانی که بیکار بودند و راهی برای ادامه بقا نداشتند. ولی معتقدم که این دو نوع معترض در سال 98 کمابیش به هم رسیدند.[4]

*در بعد تحلیلی این مسئله جای تبریک دارد که آقای عبدی و دوستانشان در ستاد اصلاحات توانستند در یک بازی سخت؛ از تنهایی کسانی که به ابعاد «فتنه اقتصادی» آگاه بودند استفاده کنند و با کنترل از راه دور، دو طیف از معترضان تحت تأثیر خود را در اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 به هم برسانند!

آنچه که عبدی در این تریبون گفته و اطلاعاتی که ارائه داده است؛ غیر از بخشی که بعنوان یک فرمانده پیروز! درباره مختصات آشوب خیابانی بحث شده است حتی به قاعده یک کلمه هم صحّت ندارد.

و دقیقا از همینجاست که می‌توان به مفهوم فرماندهی تئوریسین‌های اصلاحات برای فتنه اقتصادی و پیش‌لرزه‌های آن وارد شد و آنرا شرح داد...

مسئله اینست که حتی در حکومت خدا در بهشت هم اگر کسی واقعیت‌های زیستن در بهشت را برای مردم توضیح ندهد و کسانی مثل آقای عبدی باشند که بر منابر بهشت؛ صرفا از عمق جهنم صحبت کنند! حتی بهشتیان نیز به تصور فقر مطلق، ناامیدی و در یک کلام زیستن در جهنم می‌رسند. چه برسد به ایران اسلامی که مثل تمام ممالک دیگر جهان با مشکلاتی مواجه است.

به سخن دیگر اینکه حتی در یک حکومت اتوپیا هم این خواص و کنشگران سیاسی جامعه هستند که بایستی عیار واقعی مشکلات و محسّنات زندگی در سایه‌سار آن حکومت را برای مردم شرح بدهند و گرنه در غیر این حالت؛ مردمان سرزمین اتوپیای آرمانی هم به تصوّری خواهند رسید که عبدی شرح می‌دهد. ناامیدی و بی‌اعتمادی و بدبینی و فساد و...

*و اما چرا صحبت‌های عبدی به قاعده یک حرف هم صحیح نیستند و صید ماهی از آب گل‌آلود اعتراضات مردم عزیز ایران محسوب می‌شوند؟!

کسی منکر وجود مشکل و گرانی در ایران نیست و اعتراضات مردم به دولت هم سراسر به حق است.

اما آیا بایستی به این بهانه، حقایق را به مسلخ برد و علیه نظام اسلامی کارسازی کرد؟!

آقای عبدی در صحبت‌های خود غیر از ادعای وجود شکاف در حاکمیت، عدم توان سیستم برای ادامه حیات و فساد؛ مدعی وابستگی بیشتر ایران به نفت پس از 40 سال،‌ ازدیاد بیکاری، بیکاری تحصیل‌کردگان، و ضرورت تأمین زیرساخت برای حاشیه‌نشینان شده است.

_عبدی توضیح نمی‌دهد اگر در حاکمیت ایران شکاف وجود دارد؛ پس چرا رهبری پس از اصرار غلط آقای روحانی در بحث گرانی بدون پیوست بنزین؛ از ساختار حمایت کردند؟!

_اگر ایران نمی‌تواند به حیات ادامه بدهد پس چرا معضلاتی مثل بنی‌صدر در هاضمه ایرانیان گم شد و چرا ایران در تمام جنگ‌های سخت خود پیروز جنگ‌های مستقیم و نیابتی می‌شود؟!

_اگر وابستگی ما به نفت زیاد است پس چرا در روزهای کنونی و صادرات تقریبا "صفر" نفت و ایضا در قیمت‌های پایین نفت نیز شاهد تاب‌آوری ملی هستیم و چرا نشریه بلومبرگ صراحتا اعلام می‌کند که ایران به هیچ وجه وابستگی حیاتی به نفت خود ندارد؟[5] و چرا معاون اول دولت چندی قبل خبر داد که میزان اتکای بودجه ایران به نفت به حدود 30 درصد رسیده است؟[6]

آقای عبدی باید بداند پدیده بیکاری تحصیلکردگان در ادبیات علمی «بیکاری شیک» نام دارد که در همه جای دنیا به معنی نبود بحران در معیشت حداقلی است.در واقع، بیکاری شیک به این معنی است که یک فرد عادی یا تحصیلکرده به دلیل برخورداری از اقلی از شرایط معیشتی؛ هر شغلی را نمی‌پذیرد و منتظر مشاغل با سطح حقوق فوق‌العاده می‌ماند.[7]

عبدی همچنین باید با مخاطبان خود صادق باشد و بگوید از یک میلیون نیاز شغلی ایران در سال؛ چند نفر می‌توانند میزنشین باشند؟!

_در بحث زیرساخت حاشیه‌نشینی! هم جالب است که عباس عبدی قدرت خداوند را از نظام جمهوری اسلامی طلب می‌کند و در عین حال به مخاطب و دانشگاهیان نمی‌گوید که اولا نظام جمهوری اسلامی یکی از موفق‌ترین کارنامه‌ها را در زمینه ارائه زیرساخت به حواشی کلانشهرهای خود دارد و در مواقعی حتی در مقابل حرف زور نیز کوتاه آمده است و ثانیا چرا آقای عبدی و دوستان او اصرار دارند به جای تأکید بر عدم مهاجرت به شهرهای بزرگ و محسّنات آن؛ به ذهن یک جوان مهاجرت کرده از روستا یا یک شهر کوچک به کلانشهرهای بزرگ القا کنند که حق توست که باید در یکی از آن برج‌های عاج زندگی کنی و این حاکمیت است که اجازه این کار را به تو نمی‌دهد! و در ادامه هم «آدرس خیابان» را برای اعتراض القایی خود به آن جوان بدهند؟[8]

این نکته باید محل تأمل باشد که چرا تشویق به زیستن در روستاها و شهرهای کوچک در کشورهای اروپایی محل تبلیغ است اما در ایران ما و از سوی اصلاح‌طلبان محل سیاه‌نمایی علیه نظام اسلامی!

_و اما فساد... حکما اگر آقای عبدی در حکومت امام علی(ع) و امام مجتبی(ع) نیز حضور می‌داشت به دلیل فساد بروز یافته در میان برخی منصوبین آن ائمه همام؛ امروز بنای اعتراض داشت و در لشکر معاویه حضور یافته بود!

آیا عبدی نمی‌داند که گناه یک حکومت، عدم مقابله با فساد و بسترهای آن است نه بروز فساد که یک مسئله کاملا فردی و نفسانیست؟!

(این مانیفست در بیانات مقام معظم رهبری و در بیانیه گام دوم نیز تفصیلا شرح داده شده است)

او حتما تمام این حقایق را می‌داند اما بعنوان یک فرمانده فکری آشوب؛ مسئولیت دیگری دارد...

گفتنیست، عبدی و سایر تئوریسین‌های اصلاحات طی سالهای گذشته ضمن تأکید بر کلیدواژه "ناامیدی" جملات دیگری مثل ایران همچون کشتی تایتانیک در حال غرق است، این سرزمین آفت زده است،‌ این جامعه لجن است، ایران مثل حکومت پهلوی و شوروی در حال فروپاشی است، ایران مثل غزه شده است و دلیلی برای صبر مردم وجود ندارد را کراراً بر زبان آورده و به انحاء مختلف بر رواج این مفاهیم اصرار کرده‌اند.

جالب است که همین افراد در سرجمع این ایما و اشاره‌ها؛ به طرزی کاملا صریح از لزوم اعتراض خیابانی، متوجه شدن اعتراضات به سمت رأس نظام و اشغال مراکز حساس نظام پس از اعتراض خیابانی هم سخن گفته‌اند.

آنها حتی برای «فردای براندازی» نیز تصویرسازی کرده و از این گفته‌اند که در هر حکومت جدیدی البته اصلاح‌طلبان زنده خواهند بود و اصلاحات ادامه دارد!

با خوانش این فکت‌ها و نیز با وقوع اغتشاشات آبان 98 و فهم دقیق‌تر سخنرانی امثال عبدی در دانشگاه‌ها؛ یقینا عبارات «فرماندهان آشوب»، «فرماندهان فتنه اقتصادی» و «اتاق کنترل از راه دور آشوب» معنای ملموس‌تری یافته‌اند و همچنین بهتر مشخص می‌شود که دانشجویان دستگیر شده در جریان اغتشاشات اخیر تحت تأثیر چه کسانی بوده‌اند؟

برای اقتراح بیشتر در بحث، خوانش این گزارش 9 ماه قبل مشرق در اشاره به کیستی "فرماندهان فتنه اقتصادی" و هدف آنها نافع خواهد بود.

***

1_ https://etemadonline.com/content/364540

2_ mshrgh.ir/956156

3_ mshrgh.ir/967886

4_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1298334

5_ http://fna.ir/4TE28X

6_ khabaronline.ir/news/1259928

7_ mehrnews.com/news/2949850

8_ mshrgh.ir/916503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    جواب حرفهای عبدی داده نشود مثل عراق میشویم.
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      وضع کنونی، حاصل مدیریت لیبرال ها در کشور است. مردم به خود بیان.درست انتخاب کنن. و از منتخب خود، وعده هایی که داده را مطالبه کنن
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      عبدی و امثال او مثل شخصیت گالم در کارتون سفرهای گالیور شده اند که دایم می گفت :" من می دونم! کارمون دیگه تمومه!". اما اگر شما عاقل باشید می فهمید که همین حضرات خودشان عامدانه با ایجاد فتنههای 78 و 88 و 96 و الان 98 به آمریکا خط دادند که تحریم جواب می دهد. تو از بیرون فشار بیاور ما از داخل مردم را ناامید می کنیم. آیا عبدی اعتراف می کند که الان 80 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و روحانی حاضر به وصول آنها نیست؟ آیا اعتراف می کند که روحانی هر بار طرح سوآپ نفتی با روسیه را رد کرده است و به انتظار سراب اینستکس دوستان غربیش نشسته است؟
    • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      63 35
      رویی که اصلاحطلب ها و حامیانشون دارن ه... خیابونی ندارن شاهد در فشانی این جماعت هستید نوچه هاشون هم که تا دیروز برای رای اوردن روحانی قر کمر میدادن وقتی الان میبینن چه گندی بالا آوردن و مشرق کثافت کاریشون اشکار میکنه بهش توهین میکنن و فاز اپوزسیون میگیرن ولی کور خودندید تا ۱۴۰۰ باید گلابی های گندیده دولت تدبیر و امیدتون میل کنید و دم نزنید
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      32 35
      بعله دیگه منم از فعالیت های معدنی حمایت می کنم و موافق هر گونه عقتشاش هستم. در ضمن خیلی با کلاسم و با بقیه فرغ می کنم و متفاوتم. کلا از بید چه انتظاری داری جز اینکه با باد همراه بشه. اینا مرد خلاف رودخانه شنا کردن نیستن. مرد تحلیل نیستن اصلا مغز گنجشکیشون به تحلیل نمی رسه که چی خوبه چی بده. آشوب بده اعتراض خوبه. امنیت اصلا چی هست. عربستان وحشی که با تانک از رو معترض های خودش رد میشه و شهرهای خودش و ب گلوله می بنده شده حامی اغتشاش ......... همین ی مورد تکلیف خیلیا رو مشخص می کنه
    • امید IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      38 43
      عبدی و امثال اینها تئوریسینهای مرده و عقب مانده اسهال طلبها هستند که همیشه با نظام مشکل داشته و هر نوکری را نیز با آمریکا و غرب انجام می دهند.فکر نکنم کسی اراجیف آنها را مگر نوجوانانی که از قبل این فرقه را نمی شناسند ، جدی بگیرد.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    78 36
    دمشون گرم مقصر این همه مشکل روحانی نیست بگید کیه من نبودم تقصیر آستینم بود
  • سید IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    هرچه بی سوادتر اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر تهوع آورتر! امثال مرعشی و پاکدل و ................
    • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      46 77
      بله امثال شما و احمدی نژاد و غیره و ذالک با سواد هستید که این مملکت را به تباهی کشاندید!!!
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      65 27
      10:09 ما را به همان دوران تباهی آقای احمدی نژاد برگردانید و این دوران طلایی آقای روحانی را برای خودتان داشته باشید
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      82 40
      انصافا یک تار موی گندیده احمدی نژاد منحرف می ارزید به کل این دولت
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      23 36
      محمد حتی وجود تو و نفس کشیدنت هم از احمدینژاده.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      41 5
      اصلاح طلبان اقتصاد کشور را نابود کردند.
    • BE ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      31 13
      درد و بلای احمدی نژاد بخوره تو سر بد خواهانش
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      23 3
      باشه اون دوران مال ما این دوران طلایی و گل وبلبل ما شما .... من حاظرم این دولت و تمام اصلاحاتچی ها با صد تا حسن روحانی رو بدم برای یک روز دوران احمدی نژاد
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    81 27
    خیلیا از روحانی و دولتش و حمایتی که کردن پشیمان شدن شاید وقتش باشه روحانی استعفا بده
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      55 48
      شما که میگی روحانی استعفا حتما تاریخ انقلاب فرانسه رو نخوندی! اگه هرکی اشکال داره رو به گیوتین بسپاریم شاید تا 100 سال هم به آرمان های انقلاب نرسیم. راه رفع اشکالات دولت، درس گرفتن از این اشکالات و رأی خوب هست.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      36 48
      ولی شماها از محمود دفاع کردید اخرش هم باز با اون همه ویرانی ابراز پشیمانی نکردید هنوز هم طرفو میپرستید چون هم حزبیتونه.برای شما فقط هم حزبی و هم فکر بودن مهمه گرونی و تورم و مملکت اهمیتی نداره.
    • به ۱۱:۲۸ SE ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      39 31
      ویرانی را کسانی به بار آوردند که در سال 88 شعار می دادند اوباما اوباما یا با اونا یا با ما. اوباما هم تصمیم گرفت با شما باشد. لا فاصله تحریمهای فلج کننده وضع شد.
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    62 37
    از نظر مرعشی که در بچه سالی با رانت برادرزن بودن با غریق استخر فرح. به استانداری و بعدا پستها مهم اداری و سپس دزدی از بیت المال رسیده است گفتن چرت و پرت و هذیان و دروغگویی و ...... امری کاملا درست است و به درک که بیشتر مردم ایران در این بازی افساداتی این جماعت. نابود شده اند
  • محمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    73 14
    یه بلایی سر مملکت آوردین صدسال برف و بارون بیاد پاک نمیشه
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      31 16
      چرا پاک میشه اگه ملت چشماشون رو درست باز کنن به حرف 4 تا امثال سلبریتی! های بی مغز گوش ندن و از ترس تخریب امثال کلیدساز ها برای دیوار کشی خیابان ها به این اصلاح طلب های بی دغدغه رای ندن درست میشه ای ملت انتخابات لیستی و رای به هر ننه قمری میشه همین اوضاع کمترین نتیجش سرفه و مرض است. هر وقت مجلس درست بشه دولت هم درست میشه و هوا و جیب مردم هم خوب میشه پس لیستی رای ندین از هر جناحی آدم درست یا نادرست پیدا میشه آدم درست انتخاب کنید نه لیست
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    48 67
    تحليل هاي آقاي عبدي بسيار زيباست ولي جوابي كه برايش ترتيب مي دهيد بسيار آبكي ، سبك و بيمقدار است و ادبيات خيلي ضعيفي دارد .
    • عبدالله مومن IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      40 25
      نمی خواهی از گناه بزرگ و نتیجه رای رقاصی خود به روحانی توبه کنی ؟!
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    38 61
    مرگ بر مشرق
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      39 32
      از کی پول می گیری که بیای مرگ بفرستی؟همیشه توی همه خبر ها هم هستی
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      28 27
      مشرق آنقدر بزرگوار است که حتی ناسزاگویی افرادی مثل تورا هم علیه خوش درج میکند.زنده باد مشرق
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      22 5
      اینا همون منافق های اوکراینی اند ببخشید مجاهدین (منافقین) خلق قهرمان ایران !!!!!!
    • BE ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      28 4
      مرگ بر خودت پشمک
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    69 36
    لعنت خدا و خانواده شهدای مدافعان امنیت کشور بر افسادطلبان وطن فروش و لشکر میمونهای سلبریتی شان
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    43 66
    لعنت بر سایت تندرو مشرق
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      22 39
      دمت گرم
    • حقگو IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      44 27
      اونی که تنده شرقه نه مشرق
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      33 29
      لعنت ابدی بر افساد طلبان وابسته و غرب زده که با سیاست های سرمایه‌داری باعث شکاف طبقاتی و ظلم به طبقات ضعیف جامعه و از بین بردن اعتقادات مردم هستند
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    40 11
    کجا آقای پاکدل؟ این بچه بابا میخواد!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    17 6
    ....ای وای بر شما
  • 42318 IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    55 62
    بی شرف تر از تو دیگه تو عمرم ندیدم با تیترها و نوشته های مغرضانه و البته صد من یه غازت لعنت به تو مشرق
    • BE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      34 5
      سلبریتی ها بریزید توی خیابونها با مشتهای گره کرده ، فقط بپائید تلنگتون در نره
  • mohammad IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    59 24
    لطفا" اینقدر حرف مفت نزنید، مرده شور بشورد روی اون اصولگراهاه و اصلاح طلب ها و تمام گروه های سیاسی ایران را که مملکت رو به این وضع انداختند به هر کدام از ما نفعی برسه از یک حذب حمایت و تبلیغ میکنیم ، والسلام
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      46 38
      حرف حساب شد حرف مفت؟! از آلبانی چه خبر؟
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    45 35
    لعنت خدا بر شما که هرکس که کوچکترین واقعیت را بگوید و کمترین اعتراض را بکند آشوبگر معرفی میکنید
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      47 39
      لعنت خدا بر پایگاه اینترنتی منافقین در آلبانی
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      41 15
      البته اگر آن معترض در دستش قمه، چماق، ژل انفجاری و کوکتل مولوتوف باشد. حالا شات گان دارها به کنار.
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      2 1
      میشه ؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      31 23
      معلومه توی آلبانی حسابی اونجاتون سوخته که اینطوری به دریوزگی و جعل عنوان ایرانی بودن افتاده اید...واقعا از شما منافقین کله پوک بی آبروتر هم داریم؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      29 25
      پروژه تون شکست خورده ناراحتید؟ حق دارید خودتان را جِر بدهید. مرگ بر منافق مزدور.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      18 1
      حالا چرا آلبانی؟ جایی دیگه نبود؟
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    35 40
    یعنی اگه ما بجای روحانی یه یکی دیگه رای می دادیم اوضاع درست میشد بعید میدونم
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      40 29
      روح الله زم پارسال اعتراف کرد ما روحانی را رییس جمهور کردیم چون اگر کس دیگری می آمد نمی گذاشت مردم زیر فشار قرار گیرند.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      22 0
      به جای قالیباف به یکی دیگه رأی دادیم. بدتر و بهتر رو با این مثال بهتر میشه فهمید!
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      29 5
      به قول خود اصلاح طلبان اگر رئیسی می آمد دلار حداکثر 5 هزار تومان می شد.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      3 12
      دلار 5 هزار تومانی دروغ محض است
  • حسن رضازاده IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    42 5
    واقعا متاسفم برای کشور عزیزم تاب و تحمل همدیگر رو نداریم.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    31 19
    جناب آقای عبدی! همه این مشکلات رو که مدام به آن دم میزنی کی به وجود آورده؟! جز خودتان و هم فکری هایتان؟! نکنه از پیگیری فسادها میترسی؟!
  • علی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    13 30
    سلام امیدوارم نظر ما منعکس شود ،تحلیلی از آقای عبدی خوندم حرفهای ایشان کاملا"درسته ایشون هفته ی قبل گفتن که اگر رهبری در موضوع افزایش قیمت بنزین ورود نمی کردن چه بلایی معلوم نبود برسر کشور بیاد حرفهای ایشان از روی دلسوزی وکارشناسی وضیعت وحال روز مردم است ،حالا دوستانی هستن که تعصب به جناح خاص یا جبهه برعلیه یک جناح دیگر دارن نظر خودشان هست وقابل تعمیم نیست واقع بین با شیم ..
    • جدیدی US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      35 27
      یعنی چون اون مطلب رو گفته آدم خوبیه ؟!! بقیه مطالبی که میگه و هدفش فقط زمین زدن نظامه صادر شده از همشیره ی ابوی شونه ؟!!!
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      28 12
      ببین عزیزم، اگر من یک چاقو بزنم در شکم شما و بعد بگویم شما وضعی بدی دارید و بشدت خونریزی کرده اید و کارتان تمام است، آن وقت فرد دلسوزی هستم؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    2 0
    این خبرنگار فیلم برگزیده چقدر بیرحمه؟که هی اشک این بچه رو در میاره
  • ali IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    4 0
    ادمهای بزرگ زبونشون را طوری می چرخانند که روز بروز بزگتر بودنشون را ثابت کنه ادمهای ضعیف زبانشون طوری صاحبشون را می چرخوند تا روز بروز کوچکتر بودنشون را ثابت کنه.ادمهای بزرگ مثل یک کوه استوار با اقتدارشون جلب توجه می کنند ادمهای کوچک مثل برگه ای خشکیده در برابر هر نسیمی به این طرف و اونطرف میرند تا جلب توجه کنند.
  • محمدرضا IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    29 19
    مشرق جان نظرات مخالف را برتاب و منتشر کن.. هیچکس منکر وضعیت اقتصادی ناشی از سومدیریت تیم روحانی نیست فقط یعنی اگه انتخابی دیگه ای بود وضع بهتر بود حالا رییسی و همفکرانش دیدیم و خواهیم دید همونجوری که از احمدی نژاد بت ساختید امثال شما. تسلیت گفتن به کسانی که بی گناه تو این اتفاقات کشته شدن برای شما چرا اینقدر درد آوره. شب دراز و قلندر بیدار
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      35 40
      موقع احمدی نژاد کجا اینجوری بود ؟ نصف مشکلات اون دو سال آخر هم به خاطر کارشکنی های شماها بود تا روحانی را سرکار بیاورید .
    • به ۱۱:۲۸ SE ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      24 9
      آخی! تروریستهای بی گناه که تنها جرمشان کشیدن قمه و به دست گرفتن دوشکا و آتش زدن و غارت و کشتن.
  • متین IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    26 26
    بزودی همه ما (انقلابی ها معتقد به ولایت) رهسپار حرم حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام هستیم ان شاء الله
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      6 11
      حرف مفت نزن عربستان هم یه کشوره دارای حق حاکمیت ادم تعجب میکنه مثلا میخوان یه مغازه معلامله کنن!
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    27 3
    اقای پاکدل تنها موردی که بهش نمیاد همین پاک دل بودنشه. مرتیکه به خاطر پول علیه قالیباف در فیلم پلاسکو شرکت کرد بعد به خاطر منافع انی و اتی وارد حمایت از اصلاح طلبان و فریدون شد حالا هم دم از مردم میزنه خدا میدونه توی این دل پلیدش چه نقشه هایی برای منافعش کشیده. "#شما سعفریتی ها مخ مردم رو نزنید تسلیتتون پیش کش#
  • زهرا IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    23 25
    این سبلبریتی ها به خوش گذرانی و سفر های خارجی خودشان بپردازند شما را چه به این حرف ها از مردم دم نزنید آقای پاکدل شاید ناراحتتد که بر انداز ها موفق نشدند
  • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    24 17
    رویی که اصلاحطلب ها و حامیانشون دارن ه... خیابونی ندارن شاهد در فشانی این جماعت هستید نوچه هاشون هم که تا دیروز برای رای اوردن روحانی قر کمر میدادن وقتی الان میبینن چه گندی بالا آوردن و مشرق کثافت کاریشون اشکار میکنه بهش توهین میکنن و فاز اپوزسیون میگیرن ولی کور خودندید تا ۱۴۰۰ باید گلابی های گندیده دولت تدبیر و امیدتون میل کنید و دم نزنید!!
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    15 7
    این نمیشه که یه نفر بیاد تو اندیمشک کلاش دست بگیره تیر در کنه کسی بهش چیزی نگه یا بنزین وردارن بخوان مخابرات و آتیش بزنن و اموال مردمو تخریب کنن و توقع داشته باشن خونی از دماغ کسی ریخته نشه. اینها نتیجه آشوب آشوبگرهاست نیروها امنیتی هم بلدن چطور مردم و از شررو تشخیص بدن و هم نحوه برخورد با اونا رو میدونن. شما بهتره امنیت و آرامش کشور رو به اهلش بسپارید و خودتون به تبلیغ کت و شلوارتون بپردازید آقای پاکدل!
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    0 0
    امید تشکیل این طیف نوظهور در آینده ای نه چندان دور
  • DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    22 1
    "سه نیملریتی‌ها چون حال و عرضه راه رفتن ندارند بایستی سوار بر خودروهایی فوق گران خود به خیابان بیایند و ازاینکه فتنه عظیمشان در هم شکسته شدبا مشتهای گره کرده خودبر سر خود بکوبند و عزاداری نمایند.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      25 18
      آب رو بریز اونجایی که میسوزه . سه تا نیم لیتری بریز البته اگه پول داری آخه آبمعدنی ۵۰۰تومنی شده ۲۰۰۰تومن .
    • BE ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      12 1
      ۱۱:۰۴ تو یه سلبریتی واقعی هستی ، با این متنی که نوشتی کلی ما رو امیدوار کردی ، ما فکر میکردیم فقط خودمون اسکلیم
  • US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    16 13
    به نظر من خوب بود
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    33 1
    امثال سلبریتیها و اصلاحگران پدر مردم را در اورده اند خدا ازشون نگزرد با این تیلیغات دورغینشان 9664
  • محمدصادق محققی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    25 27
    من دو بار به روحانی رای دادم صد بار هم به عقب برگردم به روحانی رای میدم. هر کس در این مورد سوال داره به من ایمیل بزنه جواب بدم:m
    • محمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      26 15
      حتی حرف زدن با امثال تو کفاره داره برو جیرتو بخور
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      18 3
      با شما چرا باید مشکل داشته باشیم وقتی سواد سیاسی نداری و واقعیتهارو نمیتونی ببینی شما بهتر تو همین طرز فکرت درجا بزنی
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      19 1
      زیباکلام: روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
    • عبدالعلی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      21 0
      شما اگر صد بار دگه به روحانی رای بی چیزی از حماقتتکم نمی شه
  • RU ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    25 8
    بعضی از نجاسات با ۳ بار شستن هم پاک نمی شوند. چرا حرفهای مرعشی را باور کنیم. مگر امام خمینی در وصیت نامه اش خطر اینها را گوشزد نکردند.
  • ناشناس IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    16 3
    اینا (اصلاح طلبان)فکر میکنن اگه نظام سقوط کنه اینا میشن همه کاره،ولی نمی دونن اگه اینطور بشه امریکا به صغیر و کبیرشون رحم نمیکنه،توصیه بنده حقیر به همه اطاعت از رهبره، و اینکه موقع انتخابات خودشون وقت بذارن تحقیق کنن بعد رای بدن نه اینکه دنباله رو سود جویان باشند ،وقتی ما خودمون مسئولین بی لیاقت انتخاب کنیم نتیجه همین میشه که میبینید، یا علی
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    23 3
    هه هه هه. پاکدل برامون آدم شده. بدبخت سوسول. ندیدی همین مثلا" معترضین با قمه و شمشیر و شات گان جولان می دادند و مردم عادی فرار می کردند. این روی دوم فتنه 88 است. اما 48 ساعته نابود شد. اصلاح طلبان افراطی خائن هیچ راه فراری براشون نمونده می خواهند مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهند تا کشته ها زیادترشود و اینها الفرار. دیگه تموم شده ماجرای خیانت. دستتون رو شده. ائتلاف اشرار در منطقه کلا" شکست خورد. هنرپیشه ها ادای مردمی بودن رو بگذارند درب کوزه. هنوز انتقام شهدا را از اشرار نگرفته ایم. مگه شهر هرته.
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    26 25
    انشالله انتخاب بعدی یا انتخابات بعدی دیگه از اسهال طلبا خبری نیست با این وابستگی هایی که از خود به غربی ها نشون دادن؛ جامعه رو به کثافت کشیدن؛ لازم باشه از بلندی پرتشون می کنیم تا به جهنم برن. مشرق اگه نشر ندی معلومه شدیدا وابسته این حر... هستی
    • رضا IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      4 13
      من به احترام سادات بودنت جواب كثافات تو را نخواهم داد. اما بزرگوار ! شما سوء استفاده گران از اصول گرائى و تندروهاى خشك مغز چرا سر سوزنى شعور نداريد ؟! مگر نمى بينيد اين مشرقيون اندكى شرافت و انصاف ندارند ؟! شما كله پوك هاى بى خاصيت جاى خداوند و نظام را با هم عوض كرده ايد. پيامبر اكرم در كتاب آسمانى اش مى فرمايد من بشرى مثل شمايم و از خطا و اشتباه به دور نيستم ، اما شما مشركان - آرى مشرك ! - ذره اى انتقاد به نظام را برنمى تابيد ! چرا ؟! چنين رفتار بى منطقى دون شأن انسانيت نيست ؟!
  • حسين DE ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    19 10
    تو آقاى مانكن اگه "صداقت"دارى يك كمى "پاكدل" باش.
  • بهرام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    7 0
    جواب عباس آخوندی را جز خدا وحضرت عباس کسی نمیتونه بده که اولویت وزارتش بقول خودش بی اعتنایی به مسئله مسکن بود که باعث شد مسکن برای ملت ایران به آرزو تبدیل شود الان هم جانشین ایشون باکمال افتخار میگوید شاید بتونیم آپارتمانهای هفتاد متری را که نه زمینش مال صاحبشه نه آسمانش دویست و پنجاه هزارتومان بدهیم آقای روحانی باید فقط دعا کند بجان رهبر عزیز والا همانطوریکه درجبهه ها جنگیدیم میتوانیم بادولت بی تدبیر وناامیدی وچند نفر مسئول بی لیاقت هم بجنگیم درود بر رهبرعزیزمرگ بر دشمنان رهبروملت ایران
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    3 9
    برای حل دایمی مشکل کشور پیشنهاد می شود پول ایران یکی از پول های با ارزش دنیا مثل دلار یورو و بن یا درهم تغییر یابد تا هم تلکیف دولت و هم مردم برای همیشه مشخص شود
    • GB ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      4 4
      تنها راه حل منطقی همین است. ونزوئلا واحد پول خودش را به بیت کوین تغییر داد. زیمبابوه پول خودش را کنار گذاشت و از رند آفریقای جنوبی استفاده کرد. بوسنی و هرزگوین و موته نگرو هم به جای پول خود از یورو استفاده می کنند. همه این کشورها با این تغییر موفق شدند بر تورم وحشتناک خود غلبه کنند. من تغییر واحد پول ایران به یوآن چین را بهترین گزینه می دانم.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    1 1
    از هیچ کس جز مجلس کاری بر نمیاد اونوقت رسانه هایی مثل شما نظر افراد رو بزرگ میکنه
  • دبیرتاریخ IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    27 2
    قطعا،،،در شان کشور وملت ایرلن نیست،،که کشورهای دیکتاتور وعقب ملنده ای چون سعودی،برای ایران سزمین آریایی ها ،،نقشه وبرنلمه بدهد،،،،بعیده ملت ایرلن حاضر به اجرای دستور بیگانه وگسست ملی شود،،،در طول تاریخ ایران هرگز مستعمره نشد،
    • GB ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      7 1
      همین بازی آریایی و پارس بازی را خود سعودیها پول دادند و دامن زدد تا اقوام غیر فارس دیگر احساس تعلق به ایران نداشته باشند. فقط اخوت اسلامی وحدت ایران را حفظ می کند.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    9 0
    لطفا پلیس محترم فتا با این بازیگرای هیچی ندون به خاطر این(به نحوی) دعوت به آشوب برخورد کنه
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    1 7
    رسانه مشرق! من گاهی فکر می کنم شما در جایی مثل یک فضاپیما هستین و از حال و روز مردم بی اطلاعید! چقدر متعصب هستین! آقای عبدی کاملا درست می فرمایند.
  • حسن IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    4 2
    اگر صدا و سیما به امثال پاکدل بها ندهد وبگذارد این ها همان درکلیپ ها و سینما بدور خود بچرخند مطمئنا در جامعه جایگاه پیدا نمی کنند وخفه خون می گیرند
  • میرک IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    5 1
    عبدی این وضعیت همان غلط کاری تو وهمقطاران توست بس کنید.
  • محمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    5 12
    مشکل مملکت ما اینه که قدرت دست کسایی که اگه هر کس دیگه ای حرفی به جز چیزی که اونا باور دارن بزنه میشه منافق اشوبگر و فتنه گر فقط کافی اعتراضات از سال ۸۸ به بعد باهم مقایسه کنید تا ببینید این سیاست چقدر غلطه سال ۸۸ فقط تهران معترض بود ولی الان ۲۹ استان معترضه میتونید اسم همه رو بزارید اغتشاشگر؟؟؟ منتشر نکردیم نکردی مهم نیست همه واقعیت میدونن...
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      19 1
      یک سوال ساده : چرا اسم آتش زدن و غارت و جنایت را اعتراض می گذارید؟
  • DE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    14 1
    البته نوشته ی سلبریتی "زنده باد مخالف من" منظورش "زنده باد مخالف جمهوری اسلامی" است چون همین شخص وقتی یک نفر در توییتر کوچکترین انتقادی حتی از مدل موهایش می‌کند برآشفته می‌شود و چند شب خوابش نمی‌برد و تهدیدی می‌کند برای همیشه از ایران می‌رود!!! با چه عقب مانده های ذهنی روبرو هستیم کسانی که کوچکترین اطلاعی از مسائل سیاسی جهان ندارند و دلشان را به دموکراسی غربی بزرگترین فریب کشورهای جهان اول! برای عقب راندن مردم جهان سوم خوش کرده اند.
  • رضا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    21 0
    مدعیان هنر مردم را فریب می دهند متاسفم اینها بازیچه سیاست بازان می شوند
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      5 1
      اتفاقا برادر رضا،اینا هنرمند نماها فکرشون خوب کار می کنه.این بابا داره جای پاشو برای مهاجرت به اروپا محکم می کنه.والا این جماعت بنده زیرشکم تنها چیزی که براشون مهم نیست وضعیت مردمه.
  • ES ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    2 18
    حرف حق همیشه تلخه. درود برامثال آقای پاکدل
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      10 2
      باسک هنوز سر جاشه؟
  • FR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    7 1
    فعلا این به نظرم آمد که به مرعشی بگوییم مردم به روحانی وتعهداتش کوچکترین اعتمادی ندارند که بخواهند در آینده روی این تعهدات حساب باز کنند ....بنابراین نگران نباشد ومقایسه روحانی را هم با احمدی نژاد کنار بگذارد
  • ربذه IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    6 1
    هیچوقت یادم نمی ره اوایل ازدواج مهرنوش طباطبایی با پاکدل شبکه سه آنها را دعوت کرد.مهرنوش طباطبایی از مردم خواست برای استمرار زندگی مشترکشان دعا کنند.خدا شاهده من آن روز دعا کردم غافل از اینکه حسین پاکدل عرضه نگه داشتن زن خودشو نداره.حالا این آقا می خواد برای کشور تعیین تکلیف کنه. یک نیست بهش بگه آخه مردبلانسبت حسابی تو اگه عرضه داشتی زنتو نگه می داشتی!پس لطفا سکوت!!! والبته متاسفم برای جماعتی که دنبال این جور آدمها راه می افتند.
  • SE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    10 3
    لازم باشه تروریستهای سلبریتی هم محاکمه خواهند شد
  • DE ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    1 0
    یک کارخانه‌دار با آغوش باز از جریمه سازمان تعزیرات استقبال می‌کند و علنا می‌گوید که سود تحصیلی او از جریمه سازمان بیشتر است ------------------------------------------- با قانون جدیدی این جریمه رو به شکل تکراری هرماه گرفته بشه. در این صورت دیگه جایی برای این اغوش گشایی براشون نمی مونه.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    3 0
    برای شما بی خاصیتها و لاشخورها رنگی مانده که از آب گل آلود ماهی بگیرید ..منافق صفتان بی شعور بزدل احمق ..
  • میلاد IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    3 3
    یه سری واقعا نمیفهمند یا نمیخوان بفهمند ..محمود و حسن و حسین نداره همشون سرو ته یه کرباسند و بفکر منافع فامیلی و گروهی
  • فراز IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    2 2
    مامردم عادی سر ازالفاظ واصطلاحات قلنبه سلمبه سیاسی واقتصادی درنمیاریم ولی یادمان نرفته که شیخ فرمود:چنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم که والدین گوشت بدن فرزندانشان رابخورند،وفرزندان لاشه والدین را نوش جان کنند. علی برکت الله
  • رضایی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    4 3
    اقای پاکدل وقتی بصیرت سیاسی و دینی ندارید بهتراست سکو ت کنید و به کار هنر پیشگی خود بپردازید
  • حسین IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    0 4
    خارج نشینا تو مسائل داخلی ما دخالت نکنن
    • BE ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      0 0
      شاعر چو به تنگ آید قافیه به جفنگ آید
    • SE ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      1 0
      بی بی پتیاره و صهیونیستهای کثیف من و تو و زرتی نشنال چی؟ که خائنین به مردم غلام حلقه بگوششان هستند!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      0 0
      داخلی ها که اجازه نمیدین خودتون دورهم مملکتو بزارید تو جیبتون تمومش بره
  • عاشق ایران IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    2 1
    اقای پاکدل شنیده خانم افشار در آن طرف آبها یه قرارداد خوبی بسته زمینه سازی میکنه ولی عزیزم یه کم پیر شدی ضمنا جنس شما مرد است فعلا ...
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    0 0
    فاصله میان مردم و حاکمیت ایران بیشتر از فاصله کره زمین و مریخ است مردم ایران چی می خواستند و چی شد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس