حسن عابدینی

کارشناس سیاست خارجی با انتشار یادداشتی مؤلفه‌های ایدئولوژیک ایرانیان را پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران تشریح کرد.

به گزارش مشرق،  حسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامی‌اش به تشریح مؤلفه‌های ایدئولوژیک ایرانیان پرداخت و علت شکست‌های پی‌درپی دشمنان و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نتیجه داشتن مردم، رهبری و جهان‌بینی دینی آن‌ها دانست.

عابدینی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت:

«مؤلفه‌های ایدئولوژی ایرانیان

پویایی جمهوری اسلامی در رویدادهای چهار دهه گذشته بارها سبب شگفتی دوستان و خشم دشمنان شده است. تهدیدهای فراوانی بر ضد جمهوی اسلامی در حوزه‌های سخت و نرم تدارک دیده شده است. تهدیدهایی که هر یک به تنهایی قادر به سرنگونی یک نظام سیاسی پرقدرت بوده است.

ترورهای کور، شورش‌های خیابانی، کودتای پایگاه شهید نوژه، حمله نظامی آمریکا به طبس، جنگ ۸ ساله، گسترش شبکه نفوذ فردی و جریانی، تحریم اقتصادی، تهدید نظامی ، پرونده‌سازی مستمر، .... در این زمره است.

مردم ، رهبری و جهان‌بینی دینی به گفته ناظران از مؤلفه های اساسی بالندگی جمهوری اسلامی است. ترکیب هوشمندانه این سه مؤلفه، معجزه‌آفرین است وگرنه هریک به تنهایی فاقد کارایی و چندان کارساز نیست.

هر یک از این مؤلفه‎ها بارها واکاوی شده است اما به نظر می‎رسد باز هم کنکاش آن در هر عصری و نسلی ضروری است.

یکی از اندیشمندان الازهر مصر حدود یک دهه پیش در مورد ایدئولوژی جمهوری اسلامی پژوهشی انجام داده بود که شاید هنوز تازگی دارد. او بر این باور است در جهان‌بینی ایرانیان پنج مؤلفه ممتاز وجود دارد که در سایر مکاتب کمتر قابل مشاهده است یا اصلا دیده نمی‌شود.

برداشتی آزاد از گفته‌های او تا حد حظور ذهن با هدف رمزگشایی از چرایی ‌مقاومت فعال جمهوری اسلامی در برابر نظام سلطه را به اشترک می‌گذارم.

۱- داشتن داستان : مکتب دینی ایرانیان برای هر رویداد تاریخی، داستانی عبرت اموز دارد. داستان ابرهه، شعب ابی طالب، مهاجران، انصار، خیبر، بدر، حنین، احد، غدیر، کربلا و ....
۲- داشتن قهرمان : قهرمانان در ایدئولوژی جمهوری اسلامی از جایگاه کانونی برخوردارند. پیامبر(ص) ،علی (ع) ،امام حسین (ع) ، ابوالفضل(ع) ، امام رضا (ع )، علی اکبر (ع)، علی اصغر (ع)، مالک اشتر، حر بن ریاحی و .....
۳- داشتن زنان قهرمان : فرهنگ دینی ایرانیان مملو از قهرمانان زن که برای هر عصری و هر نسلی الگوست. خدیجه (س)، فاطمه زهرا (س)، زینب (س)، رقیه (س)، ام البنین (س)، ام کلثوم (س)، سمیه (س) و ....
۴- آینده نگری : مکتب فکری جمهوری اسلامی به سبب برخورداری از نهاد مرجعیت هرگز با بن بست مواجه نمی‌شود. نگاه در این نهاد مبنی بر آینده‌پژوهی است.
۵- داشتن ناجی : ظهورمنجی و امیدواری به اصلاح امور از دیگر مؤلفه‌های ایدئولوژی جمهوری اسلامی است.

این مؤلفه‌های پنج گانه ممکن است در سایر مکاتب هم به‌صورت موردی اما مبهم یافت شود اما روشنی و صراحت تؤام با جزییات از ویژگی جهان‌بینی جمهوری اسلامی در این حوزه‌هاست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس