موشک

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد با پیشنهاد روسیه برای تعلیق مشروط استقرار موشک‌های کوتاه و میان‌برد در اروپا مخالفت کرده است.

به گزارش مشرق، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (پنجشنبه) گفت پیشنهاد روسیه برای تعلیق مشروط استقرار موشک‌های کوتاه و میان‌برد در اروپا را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

اصرار پوتین برای تکمیل پروژه «موشک مرموز»

بنا به گزارش خبرگزاری راشاتودی، با اینحال، این مقام ارشد فرانسوی ادامه داد که از ایجاد «یک معماری امنیتی جدید» با روسیه حمایت می‌کند.

پیش از این «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرده بود «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای بحث درباره پیشنهاد روسیه برای تعلیق مشروط استقرار موشکی در اروپا، موافقت کرده است.

پس از خروج آمریکا از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» (INF) در ماه آگوست (مردادماه)، روسیه در نامه‌ای با امضای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور، به چند کشور اروپایی پیشنهاد کرده است که در استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در اروپا، وقفه‌ای مشروط ایجاد شود. بر اساس این نامه، مسکو آماده است تا از استقرار چنین موشک‌هایی در اروپا خودداری کند، مشروط بر اینکه آمریکا هم پروژه‌های مشابه در اروپا را متوقف کند.

به گفته پسکوف، احتمالاً ماکرون و پوتین در خصوص این پیشنهاد در تاریخ ۹ دسامبر  (۱۸ آذرماه) در پاریس گفت‌وگو کنند.

در عین حال، امانوئل ماکرون علیرغم مخالفت با این پیشنهاد، از ناتو خواست تا گفت‌وگوهای «محکم و روشنی» را با روسیه صورت دهد. وی گفت اروپا باید به دنبال یک سیستم امنیتی جمعی که پذیرای مسکو است، باشد.

یازدهم مرداد ۱۳۹۸ بود که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از خروج رسمی این کشور از این معاهده خبر داد. معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ بین «روناد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر جماهیر شوروی در واشنگتن امضا شده بود.

این توافق، دو طرف را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ -۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کرد. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه این توافق را ادامه داد اما واشنگتن طی سال‌های اخیر بارها مسکو را به نقض این معاهده متهم کرده بود و روسیه هم در پاسخ، تمامی اتهامات را رد می‌کرد.

مسافت کوتاه مسیر موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد موجب می‌شود تا شناسایی و رهگیری آن‌ها برای کشور هدف دشوارتر شود. همین امر موجب شده تا استقرار چنین موشک‌هایی در اروپا، هم برای روسیه و هم برای کشورهای اروپایی، امری تهدیدآمیز تلقی شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس