کد خبر 1014441
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
مرور «بگم بگم»های روحانی/ تهدیدهایی که فقط به «می‌گویم» ختم شد!

لازم به توضیح نیست که در اینجا بحث بر سر اجرای این سناریو خاص از هدفمندی یارانه بنزین، در این زمان خاص است نه اصل اجرای این طرح که از مدت ها قبل قانون مصوب بوده و کسی با آن مخالفت نداشته است.

به گزارش مشرق، مهدی محمدی تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

با گذشت حدود یک هفته از ناآرامی های آبان ۹۸، برخی سوال های بسیار آزاردهنده وجود دارد که نمی توان از پرسیدن آنها صرف نظر کرد. مهم ترین سوال که بدون یافتن پاسخی قانع کننده برای آن اساسا عبور از وضعیت فعلی ممکن نیست، این است که واقعا هدف آقای روحانی از سهمیه بندی بنزین، به این روش خاص و در این زمان خاص، چه بود؟ برای پیدا کردن جواب این سوال هر چه بیشتر گشتیم کمتر یافتیم. سوال های بسیار مهمی هست که آقای رییس جمهور باید برای شفاف شدن نیت خود از این کار، به طور کاملا روشن به آنها پاسخ بدهد و اگر پاسخی نداد یا نداشت، که بعید می دانم داشته باشد، آن وقت به صراحت می توان نتیجه گرفت یک اقدام کاملا مشکوک از جانب او رخ داده که محتاج رسیدگی های بسیار جدی بعدی است. من نیک واقفم که این بحثی مهیب است اما شواهد، چنان جدی است که برگزار کردن موضوع به تعارف یا مجامله، می تواند پیامدهایی خطرناک برای کشور داشته باشد.


نخستین حقیقت مهم این است که در میان کابینه آقای رییس جمهور، همه -یا تقریبا همه- با این تصمیم مخالف بوده اند. حتی وزیر خارجه او نیز به خود جرئت داده و مخالف خود را ابراز کرده اما رییس جمهور با اشاره به نابلدی آقای ظریف در سیاست داخلی، سخن او را به هیچ انگاشته است.

لازم به توضیح نیست که در اینجا بحث بر سر اجرای این سناریو خاص از هدفمندی یارانه بنزین، در این زمان خاص است نه اصل اجرای این طرح که از مدت ها قبل قانون مصوب بوده و کسی با آن مخالفت نداشته است. رییس جمهور باید بگوید در حالی که اصلی ترین اعضای دولت او با این کار مخالف بوده اند، او به اتکای چه کسانی و با کدام تحلیل، طرحی چنین حساس و-شاید حتی باید گفت خطرناک- را در این زمان خاص اجرا کرده است. برخی خبرها می گوید آقای رییس جمهور در این مورد خاص، به مشورت های تیمی از مشاوران عمل کرده که سال ۹۶ هم در کنار او بودند و همین حالا نیز وقتی از آنها می پرسند این چه فاجعه ای بود خلق کردید، با خونسردی پاسخ می دهند: «اتفاق خاصی نیفتاده»!

یک دیدگاه دیگر، که برخی بزرگان اصلاح طلب هم از آن طرفداری می کنند این است که رییس جمهور کاملا خودسرانه و بدون آنکه به خیرخواهی ها و مشورت های دیگران کوچکترین اعتنایی کند این تصمیم را گرفته و در جلسه سران بر آن اصرار ورزیده است. هر کدام که باشد، آقای روحانی باید روشن کند این خسارت بزرگ را با اتکا به کدام تحلیل به کشور وارد آورده و چرا مخالفت های تقریبا قریب به اتفاق اعضای کابینه خود را نادیده گرفته است؟ آن چه هدف ویژه ای بوده که برای رسیدن به آن باید همه این هشدارها دور ریخته می شده است؟

نکته دوم این است بر اساس اطلاعات موجود، آقای روحانی به تبعات امنیتی اجرای طرح به این شکل و در این زمان خاص، واقف بوده اما برآوردهای دستگاه های امنیتی مختلف از جمله وزارت اطلاعات را -که قاعدتا آقای رییس جمهور نباید درباره آن بدگمان باشد- با وجود اینکه در همه آنها هشدار داده شده بود این طرح می تواند به نتایج امنیتی ناگواری منجر شود، عالما و عامدا نادیده گرفته است. برای رییس جمهوری که خود را متخصص امنیت ملی می داند این سوال بزرگی است که چه چیز او را چنین بی پروا کرده که باعث شده به هیچ کدام از این هشدارها توجه نکند.

برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که آقای رییس جمهور در جلسه روز چهارشنبه (روز قبل از اجرای طرح) کابینه، هشدار جدی وزیر اطلاعات را -که در نوع خود ظاهرا پدیده نادری است- نه تنها وارد ندانسته بلکه او را ریشخند و استهزا هم کرده است. ظرف دو هفته گذشته، در این کشور خون هایی به زمین ریخته شده و برای جنایت ضد انقلاب و اوباش علیه مردم زمینه و ظرفیتی فراهم شده که رییس جمهور هشدار لازم را برای پیشگیری از اجرای آن دریافت کرده بود اما به آن اعتنا نکرد.

پرسش این است که چرا؟ ریشه این ریسک چیست و آقای روحانی چه جوابی به این ابهام بزرگ دارد؟ آیا ما حق داریم برخی تحلیل ها را جدی بگیریم که عقیده دارد آقای روحانی اساسا حدی از آشوب و ناآرامی را به ضرر خود نمی داند و از آن استقبال هم می کند؟ و یا، آیا می توان این حرف را جدی گرفت که رییس جمهور در آستانه انتخابات برنامه ای دارد که بی ثبات سازی کشور، جزء ضروری آن است؟ ضمن اینکه این نکته را هم در نظر بگیرید که برای فهم اینکه سهمیه بندی بنزین با این سناریو، اقدامی خطرناک است چندان نیازی به هشدار دستگاه های امنیتی و متخصصان امنیت ملی نبوده است. آقای رییس جمهور اگر اخبار هواشناسی را هم چک می کرد -که بعید می دانم نکرده باشد- لابد می فهمید که در یک روز برفی نباید شوکی مانند گرانی سه برابری بنزین را به مردم وارد کرد، تحلیل های امنیتی پیشرفته که جای خود دارد!

سومین سوال این است که رییس جمهور از اجرای این سناریوی خاص هدفمندی یارانه سوخت در این زمان بسیار حساس که توطئه دشمن در اوج است و مردم زیر فشار تورمی شدید قرار دارند، دقیقا کدام نفع مشخص، ملموس و قابل دفاع اقتصادی را تعقیب می کرده است؟ تا آنجا که من تفحص کرده ام تقریبا همه اقتصاد دانان اجماع دارند که این سناریو هیچ نفع اقتصادی مشخصی برای هیچ طرفی ندارد؛ و سناریوهای بسیار بهتر با منافع مشخص تر و قابل دفاع تری وجود داشته که رییس جمهور تمامی آنها را کنار گذاشته است. می دانیم که این مقدار افزایش قیمت در میان مدت، تاثیر جدی روی مصرف نخواهد داشت و اگر بناست با فشار قیمتی مصرف کنترل شود، قیمت باید بسیار بیش از اینها رشد کند.

این نوع قیمت گذاری و سهمیه بندی مشکل قاچاق را هم حل نمی کند چرا که با توجه به نرخ بنزین در کشورهای همسایه ایران، همچنان قاچاق بصرفه است و دولت برای کنترل آن باید کارهای بسیار ساده تری از جمله کنترل پمپ بنزین ها در استان های مرزی انجام بدهد که به دلایل نامشخص تاکنون حتی یک قدم هم به سمت آن برنداشته است.

پول حاصل از این نوع هدفمندی هم که دولت می گوید آن را به شکل یارانه میان طبقات نیازمند توزیع خواهد کرد به هیچ وجه جبران تورم ایجاد شده در ماه های گذشته را هم نمی کند، چه رسد به موج جدیدی تورمی که احتمالا در ماه های آینده ایجاد خواهد شد و همین پرداخت نقدی یکی از ریشه آن است.

همین حالا، حداقل در ۳ نظرسنجی معتبر که همین هفته انجام شده مردم می گویند حتی اگر یارانه پرداختی به آنها دو برابر شود موافق تداوم اجرای این طرح به این شکل خاص نیستند و ترجیح می دهند به گذشته بازگردند.

علاوه بر این، وقتی دولت می گوید همه درآمد حاصل از این طرح را بازتوزیع خواهد کرد، یعنی گرانی بنزین حتی قرار نیست کمکی به کاهش کسری بودجه دولت یا پرداخت بخشی از بدهی های آن به بانک مرکزی -که اثرات ضد تورمی جدی دارد- بکند. با توجه به اینکه مصرف بنزین احتمالا کاهش چندانی نخواهد داشت، دولت ظرفیت مازاد قابل توجهی برای صادرات هم به دست نخواهد آورد، ضمن اینکه حتی اگر چنین مازادی وجود داشته باشد زیرساخت های لجستکی لازم برای صادرات آن به اذعان دستگاه های مرتبط فراهم نشده است.

از اینها گذشته، این هم تقریبا واضح است که دولت، یارانه حدود ۱۸ میلیون نفر را بدون آنکه هیچ بانک اطلاعاتی کامل و دقیقی در اختیار داشته باشد حذف کرده و بسیار محتمل است که این امر در کوتاه مدت به شکل گیری یک طبقه ناراضی جدید بینجامد.

پرسش این است که با این اوصاف، دولت دقیقا برای کدام نفع مشخص اقتصادی چنین ریسک بزرگی را به کشور تحمیل کرده است؟ آیا منافع اقتصادی که نه تقریبا بلکه تحقیقا، معادل هیچ است، ارزش آن را داشت که آقای روحانی زخمی چنین عمیق به پیکر نظام و جامعه وارد کند؟ آیا روحانی این موضوعات را نمی دانسته است؟ یا می دانسته و هدف دیگری داشته است؟

چهارمین نکته این است که بپرسیم چه نسبتی وجود دارد میان این اقدام رییس جمهور با سخنانی که هفته قبل از آن در یزد و رفسنجان گفت؟ آقای روحانی در همان سخنرانی ها اشارتی کرد که می خواهد به گروهی از مردم پرداخت نقدی جدید انجام بدهد.

بسیاری از ناظران سخنان روحانی در یزد را آغاز کمپین انتخاباتی برای انتخابات مجلس تفسیر کردند و در این باره اشتباه هم نکرده اند. سوال بسیار مهم این است که آیا مصیبتی که بر کشور وارد شده بخشی از برنامه انتخاباتی آقای روحانی است؟ آیا ایشان هم تصمیم گرفته به سلف خود تاسی کند و به تعبیر برخی دولتی ها یک طبقه اجتماعی خاص را با پول برای خود بخرد؟ آیا آقای روحانی که با سقوط بی سابقه محبوبیت اجتماعی در نظرسنجی ها مواجه بوده تصمیم گرفته کشور را به هم بریزد تا شاید از دل این به هم ریختگی فرجی برای او حاصل شود؟ چقدر باید این تحلیل را جدی گرفت که آقای روحانی به هر قیمت می خواسته پولی در بیاورد و با هدف کند کردن روند کاهش محبوبیت خود، و اثرگذاری بر سرنوشت انتخابات مجلس، میان بخش هایی از جامعه توزیع نماید؟ آیا ما با نسخه ای از پوپولیسم یارانه ای این بار به سرکردگی آقای روحانی مواجهیم، آن هم فقط به این دلیل که رییس جمهور حس می کند در حال از دست دادن افکار عمومی و حذف از صحنه سیاست داخلی است!؟ جواب این سوال ها را فقط آقای روحانی می داند و حق مردم است که از او جواب بشنوند.


نکته پنجم به مخالفت علنی و اعلام شده رییس جمهور با روند جدید مبارزه با فساد در قوه قضاییه باز می گردد. متواترا اقوالی با این مضمون از آقای روحانی نقل شده که گفته اگر با برادر من برخورد شود من چنین و چنان خواهم کرد. برخی از این نقل ها مربوط به جلساتی است که به هیچ وجه خصوصی محسوب نمی شود. در سخنرانی یزد هم آقای رییس جمهور برای قوه قضاییه خط و نشان کشید که اگر روند فعلی مبارزه با فساد تداوم پیدا کند او آرام نخواهد نشست.

اکنون قوه قضاییه در ادامه پروژه ضد فساد خود به در خانه بسیاری از مقام های دولتی رسیده و طبیعی است که رییس جمهور ادامه این رویه را به سود خود نداند و خواستار توقف آن به هر شکل ممکن باشد. امر ترسناک برای دولت و حامیانش این است که امیدی که روند فعلی مبارزه با فساد در جامعه خلق کرده می تواند به سرعت کارکرد سیاسی علیه دولتی پیدا کند که نارضایتی خود از مبارزه با فساد را به هیچ وجه پنهان هم نکرده است.

تامل در پروژه ای که آقای روحانی از یزد کلید زد، و اتصال سریع آن سخنان به سهمیه بندی بنزین با این متد خاص، این شک جدی را ایجاد کرده است که آقای روحانی در حال گرفتن انتقام بابت فشاری است که پروژه ضد فساد بر او و تیمش وارد کرده یا شاید هم تصور می کند با به هم ریختن کشور می تواند این روند را موقتا متوقف کرده و تمرکزها را به جای دیگری منتقل کند.
 

ششمین نکته حتی از این هم شک برانگیزتر است. دولت امریکا ظرف یک سال و ۸ ماه گذشته راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را به اجرا گذاشت، دقیقا با این هدف اعلامی و بارها تکرار شده که، مردم ایران علیه نظام بسیج شوند و شورش ها و اعتراض های اجتماعی راه بیفتد که نتیجه آن فشار به نظام برای تغییر سیاست هایش در حوزه های رقابت راهبردی با امریکا باشد.

نظام جمهوری اسلامی در این مدت با هوشمندی بسیار ویژه ای این روند را مدیریت کرد به گونه ای که توانست هم تاب آوری داخلی در مقابل فشارهای غرب را افزایش بدهد، هم ضریب تنفر از امریکا و بی اعتمادی به آن در افکار عمومی رشد کرد، هم اتحاد داخلی درون نظام، و میان نظام و مردم تا حد زیادی برقرار ماند، و هم در حوزه های راهبردی نه تنها هیچ یک از اهدافی که امریکا می خواست محقق نشد بلکه از اردیبهشت امسال هزینه های قابل توجهی به امریکا به تلافی سیاست فشار حداکثری تحمیل شد. همین هزینه ها هم بود که روند تغییر محاسبات در امریکا و اروپا و بهبود پیشنهادهای آنها به ایران را کلید زد.

اکنون حسن روحانی در اقدامی حیرت انگیز، نتیجه ای را که امریکا با درماندگی و استیصال در پی آن بود و امیدی هم به رسیدن به آن نداشت، به آن تقدیم کرده است. در یکی دو روز گذشته منابع غربی بویژه در رسانه ها و اندیشکده های رادیکال نزدیک به ترامپ ونتانیاهو پر شده از تحلیل هایی که می گوید ناآرامی ها در ایران نشان داد راهبرد فشار حداکثری درست بوده و باید تشدید شود.

دوباره باید پرسید که رییس جمهوری که خود را متخصص امنیت ملی می داند و تقریبا هم مطمئن بوده این اقدام در این مقطع خاص به ناآرامی و التهاب منجر خواهد شد، چرا چنین تصمیمی گرفته است؟ پاسخ تجدید توهمات دشمن و تشدید تلاش ها برای فشار به کشور را چه کسی خواهد داد؟ البته می توان خوش بین بود و گفت همه اینها تصادفی است و عمدی در کار نبوده اما این درجه از خوش بینی، اگر اندکی احتمال بدهیم که ممکن است مسئله طور دیگری باشد، می تواند ضربه های جبران ناپذیر به کشور بزند.


این نوشته فقط یک سویه ماجرا را دیده است و فتنه ۹۸ را از منظر پروژه و برنامه آقای حسن روحانی تحلیل کرده است. از این منظر، ابهام های بسیار بزرگ و فوق العاده جدی وجود دارد که باید پاسخ هایی کاملا روشن و بدون ابهام برای آنها پیدا کرد. اگرآقای روحانی عمدا کشور را در این بحران فرو برده باشد، به طور کاملا طبیعی، رفتار با او دیگر نمی تواند مانند گذشته باشد.

اما بدون شک این تحلیل ناقص خواهد بود اگر پدیده خارق العاده راهپیمایی مردم در روزهای اخیر، بویژه راهپیمایی دیروز تهران در نفی آشوب و اغتشاش، و از آن مهم تر، سخنرانی بسیار تیزبینانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در صبح یکشنبه هفته گذشته که عملا معادلات را بکلی تغییر داد و نقشه دشمن را نقش بر آب کرد، را نبینیم و نتایج آن را در کنار این سوالات و ابهامات ننشانیم. این موضوع نوشته ای دیگر است در آینده بسیار نزدیک.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 67
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    176 5
    ما یقین داریم روحانی عمدا مملکت رو به آشوب کشید، اگه اطلاعات سپاه جریت داره پرونده آمد نیوز رو دوباره بذاره رو میز تا روحانی خون 200 نفر دیگه رو بریزه.
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      104 7
      من فقط به جمله اولت مثبت دادم. سپاه اگه جرات نداشت که الان مملکت هنوز داشت در آتش و فتنه میسوخت
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      29 66
      با این حرفها دوباره روحانی را عصبانی نکنید. خشم روحانی می تواند کشوری را بسوزاند.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      18 0
      ایشون دلش مادام العمری میخواد
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    31 2
    ما هم به سیاست گرون کردن بعضی کالاها مثل گوجه برای انحراف تفکر مردم به مسائل فرعی مشکوکیم . اعتراض حق مردمه ولی هیشکی نمیدونه اونایی که وارد اعتراضات و تجمعات مسالمت آمیز در مجلس میشن و شروع به کارهای هنجار شکنانه می کنن تا تجمع های اعتراضی متفرق و تموم بشه چه کسانی هستند و چه نفعی می برن ؟
    • ناشناس IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      22 7
      سلام ، خوب شما میگی نمیدونین این ها کی هستن و چه نفعی میبرن :) . بعد میای نظر میدی . تو یک هفته نفهمیدی این ها کی بودن؟ جای تعجبه
  • خسرو امینی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    23 0
    اصلا مشکل جلوگیری از قاچاق نیست چرا که در این صورت شدیدا متضرر خواهند شد .
  • LB ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    61 1
    مشكوكی تازه؟ از وقتی حسن عباسی رفت زندان ولی فریدون اتهامات و ادعاهای اسراییل رو در مورد نخ دادن به دشمن انکار نکرد، ما یقین کردیم
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    67 5
    تحلیل پخته و جالبی بود
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      29 3
      بسیار بسیار پُخته
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    52 1
    خروجی دکترای انگلیسی بهتر از این نمیشه، خوش بینی به فریدون تو این شرایط از بلاهته
  • محمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    72 0
    رفتار ایشان حتی برای افرارد عادی نیز شک برانگیزاشت کد رفتاری ایشان بدین نحواست که بعدازدادن یک پاس گل عالی به روزبعد با یک ردگم کنی رندانه یک گفتگویاسخنرانی ضد امریکایی ایراد می فرمایند
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    29 0
    آیا ما حق داریم برخی تحلیل ها را جدی بگیریم که عقیده دارد آقای روحانی اساسا حدی از آشوب و ناآرامی را به ضرر خود نمی داند و از آن استقبال هم می کند؟ و یا، آیا می توان این حرف را جدی گرفت که رییس جمهور در آستانه انتخابات برنامه ای دارد که بی ثبات سازی کشور، جزء ضروری آن است؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    17 2
    یوزارسیف زمان ...خخخ
  • Dasa IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    31 1
    عالی بود جناب مهدی.
  • فریبرز IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    20 1
    منهم مشکوکم!؟
  • نظر IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    14 0
    خون هایی که ریخته شد و خساراتی که به کشور وارد شد و می شود
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    28 1
    از برجام چه خبر . یاد داستان پادشاه لخته، افتادم. دقیقا تفکری از جنس کلاهبرداری . و هرکس برجام شیخ حسن را نتیند حتما مثل وزرایش احمق است ؟؟؟؟؟؟
  • دیده بان IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    17 0
    پاسخ به این سوالات مهم واساسی رابایدنمایندگان مجلس، باطرح سوال از رئیس جمهور،درخواست کنندکه آن هم.......؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      12 0
      نمایندگان محترم مجلس همونایی هستن که ۲۰ دقیقه ای تصویب می کنن و با زن خارجیه له له می زنن برای سلفی ؟؟. :)))))))))))
  • علی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    59 0
    پروردگارا تو را به حق صاحب‌الزمان(عجل‌الله) پرده‌ها رو کنار بزن و رسوا کن اونایی که عمداً خلاف مصلحت ملت قدم برمیدارن!
  • هادی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    35 1
    سلام . به نظر بنده آقای روحانی کاملا عامداناست.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    8 0
    با رئیسی صحبت کنید در مورد گرونی بنزین
  • مظلوم IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    24 0
    دستگاه ها و نهاد ها و ارگان های مسئول باید پیگیر این خبر و جوابگویی شخص روحانی باید باشند .
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    2 59
    اگر روحانی نبود وحکومت درابتدای اعتراضات با خشونت وارد میشد،تاحالا حکومت سقوط کرده بود-پس بجای مشکوکیم -خیلی بهتره بگید روحانی خیلی خیلی خیلی متشکریم
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      26 2
      گمشو وحشی داعشی جلبکی
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      0 0
      خفه شو
  • دیده بان IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    47 6
    شورای نگهبان روحانی رابرچه اساسی تاییدصلاحیت کرد؟؟!!! گفتازکه نالیم،که ازماست که برماست!
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    41 3
    کاش این بیانیه رو تو همه ی اجتماعات بخونن تا مردم بفهمن چه خبره.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    3 29
    دوحانی نبود چه کسی ازحکومت را بجز اعتشاشگرها ودشمنان داخلی وخارجی مسبب بدانید!؟
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      16 0
      قطعا اگر روحانی با این میزان بی تدبیری و بی مسئولیتی نبود چنین اغتشاشاتی اصلا روی نمی داد
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      3 2
      اگر دولت روحانی نبود اصلا این اتفاق ها نمی افتاد. معادل ساده ای است.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    26 1
    اگر از اول بابی توجهی‌ها و سوء مدیریت‌ها قاطعانه بر خورد میشد نه شرکت های خودرو سازی به این وضع می افتاد ونه کارخانه ای تعطیل میشود ونه خزانه مملکت خالی میگردید ونه اکنون اعتراضاتی در کشور انجام میگرفت تمام بدبختی های کشور از سوءمدیریت ها وبعد بی توجهی نسبت به آن ها میباشد.کلید رمز پیروزی وپیشرفت کشور رسیدگی قاطعانه به سوء مدیریت ها است
  • احمدزاده IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    28 0
    از لیبرال های وطنی خیلی بیشتر از اینها هم برمیاد... ولی متاسفانه جز روشنگری و آگاهی عموم به چنین خیانت هایی، کاری نمیشه کرد... البته لعن و نفرین بعد نماز و دعای ما همیشه شامل لیبرال ها هست....
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    25 3
    حرف ما هم این است که لطفا در برابر افسادطلب ها خودتان را به خواب نزنید اینها دلبستگی به مملکت ندارند همانهایی که می گفتند جزایر 3 گانه را بدهبم برود... مرگ مردم ایران با بمب اتم مهم نیست ...
  • hadiali IT ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    38 1
    به قول مرد هزار چهره، یا ما مردم از اول اشتباهی بودیم یا این دولت و آقای روحانی !!!!!
  • سعید IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    33 1
    جناب محمدی عزیز سلام بنده در روز با مردم زیادی سروکار دارم که سوالات فراوانی در این رابطه می پرسند و شما به زیبایی به تمام سوالاتی که در جامعه مطرح است پاسخ دادید و تحلیل تان در نظر انسانهای با بصیرت ستودنی است و بنده نیز به بیست درصد از سوالات باقی مانده در ذهنم رسیدم ، از شما سپاسگزارم عزیز خدا باشید انشاالله
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    28 1
    روحانی میخواد مراسم ختم خواهرش رو مسجد بلال صدا و سیما بگیره خدا بخیر کنه باز این علی برکت چه خوابی برای مردم کشیده
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    1 12
    مگر تلگرام فیلتر نیست چرا مشرق قبح زدایی میکنی
  • ناشناس IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    22 1
    من هم بشدت مشکوکم به این کار رئیس جمهور .یعنی واقعا رئیس جمهور نمیدونست بعد این اقدام چه عواقبی بدنبال خواهد داشت؟تورو خدا یه نگاهی به زمانش بندازین عیدی مون رو در چه شبی گرفتیم نمیشد چند روز پس و پیش بشه بهتر نبود قبلش اون کمک معیشتی که حق ملت بوده و هست رو بیمنت بنزین میدادید؟
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    13 6
    مشرق جان من از معترضان این طرح بودم اعتراض هم انجام دادم این طرح بسیار خطرناک است چون جامعه متوسط رو هم به سمت فقر سوق میدهد ملتی که چیزی برای از دست دادن ندارد از مردن نمیترسد همه ما به امنیت احتیاج داریم اما ایا کره شمالی امنیت ندارد ؟؟؟؟ واقعا همه ی شماها فکر کنید ما میخوایم به سمت کره شمالی شدن پیش بریم ؟؟؟ باید جایگاه مردم رو تقویت کنید فیلم جوکر رو همه اتون دیدید لطفا درس عبرت بگیریم اگر واقعا سپاه فکر مردم هست خب بیاد مسائل رو دست بگیره و مردم رو از منفعتش برخوردار کنه
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      9 13
      باید آرزو کنی در کشوری مثل کره شمالی زندگی کنی که هفتاد سال است اصلا تورم ندارد و مردمش معنای بیکاری و اعتیاد و ناامنی را نمی دانند.
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      11 0
      اگر سپاه قدرت را به دست بگیرد خود شما فریاد و فغان سر نخواهید داد که دموکراسی از دست رفت و نظامیان در سیاست دخالت کردند؟
  • احمد IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    14 2
    ضمن تقدیر از این تحلیل جالب و کامل آقای محمدی، به نظرم همان بند 5 دلیل اصلی قدامات آقای رئیس جمهور است هر چند سایر بندها هم بوده اما پر رنگ تر از همه همان بند پنجم است.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    35 3
    روحانی اومده تاکشور روبه هم بریزه یک کلام ختم کلام،تقاضاداریم ازآقای رئیسی که برادرش روبه اشدممکن مجازات کنند
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    2 5
    حالا اگه قیمت بنزین رابرگزدونن به عقب بهتره انگار نه انگاذهم که این همه خسارت ببار امده خونهای ناحقی ریخته شده
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    24 2
    ما شک هم نداریم. یقین داریم.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    29 3
    جناب روحانی قصد داشت که مملکت را به تلافی اینکه برادرش محکوم به ۵ سال زندان شده است را به هم بریزد و یه جورایی موقعیت فرار او از کشور را فراهم کند ولی خوشبختانه تیرش به هدف نخورد و اکنون نوبت آن فرا رسیده که نمایندگان محترم مجلس اورا استیضاح و مجبور به توضیح و ودر نهایت هم به عدم کفایت وی رای داده و او را عزل و محاکمه نمایند.
  • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    24 1
    با سلام آفرین به نویسنده از عملکرد بعضی ها در دولت هر شخص معمولی نیز متوجه میشه که عمدی در کار است (چه در فساد و چه در برانگیختن مردم با گرونیها و خوابوندن کارخانجات و بیکار کردن کارگرها) تا مردم را بد بین و به شورش وادار کنن اونهایی که دلشان برای نظام و مملکت و ملت میسوزه باید خیلی هوشیار باشن به جای مبارزه از پایین باید در لایه های بالا تسویه اساسی صورت بگیره
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    23 0
    روحانی باید پاسخگو باشد با آشوبگران دست داشته چون در یک لحظه دست به این کار زدند تنها کسی که نیروهای امنیتی وانتظامی را خبر نکرده روحانی بوده پس باید بیاید دادگاه
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    22 0
    بله ما مشکوکیم.!!!
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      22 1
      ما مشکوک نیستیم بلکه اطمینان داریم. روی سخن ما با نظام مقدس جمهوری اسلامی هست که چرا سکوت؟؟؟؟؟ چرا حمایت از طرح گرانی بنزین؟؟؟؟؟؟؟؟ همین
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      1 12
      مخالفت با خواسته های روحانی اصلا صلاح نیست و مقامات نظام هم این نکته را خوب فهمیده اند.
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      0 13
      کسیکه گفتی ما اطمینان داریم به چی اطمینان داری ‌.سکوت سخن ‌.همه ش به مسئولین ربط داره وبه تو هیچ ربطی نداره....!!!!!!!!!
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      2 3
      نظام می داند که چاره ای جز پذیرش خواسته های روحانی ندارد.
  • مرصاد IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    24 0
    یقینا متهم اصلی آشوب بنزین ؛ خود روحانی است ! این را از صحبت های قبل و بعد آشوب او ، می توان فهمید !!
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    21 0
    نیازی به نظر کارشناسی هیچکس نبوده،همه میدانستند که در شرایط وخیم اقتصادی مردم این طرح نتیجه ای جز فوران خشم مردم ندارد،پس مطمعنا ریس جمهور با آگاهی کامل تصمیم گرفته
  • دولت کلید ساز IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    31 0
    آقای کلیدساز هوچیگر کد خدا دوست که قرارشد اقتصاد را در 90 روز اول دولت نا موفقت دگرگون کنی. پس چی شد؟ شرم وحیا هم حدی داره که دروجودامثال توهم کیشانت نیست! هرکسی جای تو بود با این همه خدعه ونیرنگ اکنون باید به سبک ساموایی ها خود کشی میکرد. این بی حیایی را تمامش کن
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    18 6
    بنده فقط یک درصد قائلم و احتمال می دهم که این شخص مزدور نباشد.
  • علی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    30 6
    اگر سید علی رهبرمان نبود کشور به فنا رفته بود
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    19 4
    ما مشکوک نیستیم بلکه اطمینان داریم. روی سخن ما با نظام مقدس جمهوری اسلامی هست که چرا سکوت؟؟؟؟؟ چرا حمایت از طرح گرانی بنزین؟؟؟؟؟؟؟؟ همین
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      1 13
      به توچه !!!
  • کوشا IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    15 5
    یه سوال از خبرگزاری مشرق: در قصور رئیس جمهور که هیچ شکی نیست و کلا ضعیف ترین رئیس جمهور دوران را داریم ولی مگه در شورای عالی اقتصادی رای اکثریت رئیس سه قوا تعیین کننده نیست؟یعنی نقش لاریجانی و رئیسی چی میشه؟ از اونها هم بگین لطفا
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    19 4
    اینکه به یک عده یارانه می دهند و به یکی نمی دهند قصدشان ایجاد یک طبقه ناراضی علیه نظام است مسئولین اطلاعات سپاه عملکرد دولتی را زیر ذربین قرار دهند نکند نفوذیها صحنه گردان بحران بنزینی باشند یک رئیس چقدر باید ناکارامد باشد تا بگویند او عدم کفایت سیاسی دارد
  • CA ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    16 1
    رفتار آقای روحانی آدمو یاد شطرنج بازی کردن شیر فرهاد میندازه توو شبهای برره !! همه چی دلبخواه و از روی شکم!!
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    19 0
    من از اول میدونستم روحانی از عمد داره اینکارا رو با مردم و مملکت انجام میده برخلاف نظر بعضیا که میگن روحانی بی تدبیری میکنه ولی من میگم روحانی داره کارهاشو باتدبیر و اگاهانه انجام میده و حالا حالاها هم ادامه خواهد داشت
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    12 4
    روحانی و کابینه ضعیف و پرحاشیه اش روی میرزا آقاخان نوری را سفید کردند. واعظی نوبخت ربیعی جهرمی و... نمره رفوزگی کلید به دستان را رقم زدند
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    7 0
    مردم را در دور بسته بازلی انداخته اند با این مدیریت فشل بنزین را به بهانه نرخ دلاری در کسورهای همسایه گران کرده اند و هنوز جوهر این کار خشک نشده دلار به بهانه گرانی بنزین گران شد و این ره به ناکجاآباد است با این مدیریت دولت پیر و خسته
  • حمید IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    15 0
    این تحلیل های دقیقی را که شما دارید و بهش رسیدید آیا در جریانشان نیست که از این طرح حمایت کرد. مشکل ما اینست که مجلس قوی و با عرضه ای نداریم که روحانی را به سلابه بکشاند.پارسال خیلی ناشيانه طرح استیضاح روحانی را مطرح کردند بعد هم معلوم نشد چی شد
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    4 4
    رهبر. انقلاب که از تصمیم سران سه قوه دفاع کردتد .
    • مجتبی IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      0 21
      درود بر روحانی کبیر
  • میثم IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    8 1
    روحانی وقتی دیشب در قهقه خود گفت (من هم جمعه فهمیدم که بنزین گران شده) میشد فهمید که نقشه شومی که عوامل دسته اول نفوذ در دولت برای کشور کشیده بودند ،با هدایت رهبری عزیز نقش بر آب شد. حالا وقت اون شده که مجلس بی خاصیت باارایه طرحی دست دولت رو در درامد بنزین ببنده تا سال بعد که مجلس دست لاریجانیسم نیست ،مجلس بعدی این دولت فاسد رو خوب سر حال بیاره.
  • اسماعیل IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    6 0
    با سلام چهل ساله امریکا هیچ غلطی نکرده ونخواهد کرد ،امممممماا این اقدام نابخردانه رئیس جمهور پروژه فشار حداکثری را بر ملت وارد کرد که اثارش در ماهای دیگر خود را مسلما نشان خواهد داد نمیدانم بعد از اتمام ریاستش کرسی در مجمع تشخیص مصلحت برایش اماده است
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    5 0
    این خوشبینی خریته دلیل این مشکلات در دوتابعیتیه خاک بر سرشان خدایا تورا به پهلوی شکسته فاطمه زهرا روزشان را مرگ بار و سیاه کن یا مهدی
  • محمدی IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    3 16
    من نظراتی در بارۀ این مطلب دارم ولی چون منافقان مشرق نیوز را محلّ جولان خود کرده اند ، فکر نمیکنم بیان آن مطالب در زمینی اینچنین معقول باشد . میگذارم برای وقت و جایی دیگر
  • کامبیز IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    2 13
    اون موقع که مملکت رو با دولت در سایه برای انتخابات آماده می کردین و به روحانی و خانوادش یرچسب می زدین و پرونده می ساختین ، بازی باخت- باخت روحانی شروع شده و حالا الا ها ادامه داره و همه در اون خواهد سوخت شما بازی برد برد را نخواستین فکرکردین بازی یه برنده داره ؟
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      11 0
      آفرین به این اعتراف صادقانه طرفداران روحانی! فقط یک نکته، به روحانی و خانواده اش بگویید اینقدر خود را چسبناک نکنند که هر کاغذ و پرونده ای برچسب شود و به آنها بچسبد.
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      11 2
      به زودي اصلاح طلبان به زباله دان تاريخ ميرن
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    11 0
    عده ای در دولت تبدیل به مجری سیاست های براندازانه شده اند
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      8 0
      فقط استیضاح و محاکمه و خلع لباس
  • امید IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    2 0
    ای کاش چشمام رو می بستم وبعد باز میکردم سال ۱۴۰۰ بود
  • حميد IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    0 0
    من كه ميگم مسبب اصلي اين طرح كه همه رو به هم ريخته و هي به هم فحش ميديم داره به ريشمون غش عش ميخنده .
  • ناشناس IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    1 8
    چرا ازرئیسان دوقوه دیگرکه در این تصمیم گیری شریک اقای روحانی هستند حرفی به میان نیاوردی
    • باران IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      0 6
      بخاطر اینکه مشرق درگیر تعصبات خودش هست نمیتونا گزارش های منصفانه و بدون غرض منتشر کنه ترجیح میده چشمش رو به روی شورای سران قوا که مصوباتش تا تایید رهبری نباشه اجرا نمیشه ببنده
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    0 1
    بیخود پیشاپیش برای خودتون تصمیم گیری و قضاوت نکنید بهتر است مقاله عملیات عنکبوت را که در نشریه اسپوتنیک چاپ شده بخونید تا ماجرا دستتون بیاد.
  • زهرا IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    0 8
    البته مشرق فقط نظرات همسو با خودش رو انتشار میده انتظار ندارم نظرم راجع به تصمیم نظام رو انتشار بدید
  • فراز IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    6 0
    تحلیل پخته وکاملی بود. من کلمات قلمبه سلمبه بلدنیستم ساده میگم:جنایتی که روحانی درحق توده مردم کردراهیچ جانی خطرناکی نکرده
  • محسن نوروزی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    2 0
    چه زیبا فرمودند بزرگان که هر چه بگندد نمکش می زنند وای بروزی که بگندد نمک ...
  • حسنجان IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    4 0
    این سوالات را قوه قضائیه باید از کلید ار بپرسد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    0 0
    وخدایی که می بیند...
  • M IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    6 0
    روحانی باید به این پاسح دهد که بنزین سهمیه بندی بود در دولت قبل چرا لغوش کرد وبعد از شش سال با خسارت سنگین به منافع ملی دوباره با قیمت سه برابری برگشت روی پله اول. در مورد مسکن مهر هم باید پاسخگو باشد چرا طرحی که بیش از ۵۰درصد اشتغال کشور واقتصاد کشور را درگیر کرده بود تعطیل کرد. آیا روحانی واقعا رئیس جمهور ایران است
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    3 0
    مجلس رفته گلاب بیاره
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    2 0
    هرچه بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک امان ازاین دولت بی تدبیر تا کی باید تاوان یک انتخاب غلط رو بپردازیم مشکوک نه بلکه یقین داریم.آفرین تحلیل از این بهتر ندیدم
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    0 0
    اگر رهبری میدانست پشت این ماجرا فتنه ای خوابیده اجازه این کار را به روحانی و شورای امنیت نمیداد. بی خود تحلیل آبکی نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس