افسردگی حالتی از بی‌حالی و بی‌انگیزگی طولانی مدت است که بر زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد. افسردگی در خفیف‌ترین حالت می تواند به داشتن روحیه کم منجر شود. این موضوع باعث توقف زندگی عادی شما نمی‌شود اما همه چیز را سختتر می کند و انگیزه انجام کارها را از انسان می‌گیرد. در شدیدترین حالت، افسردگی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد زیرا می تواند احساسات خودکشی را در انسان زنده کند و انگیزه مبارزه برای ادامه زندگی را از انسان بگیرد.

اختلال در خواب (کم خوابی یا پرخوابی)، اختلال در خوراک و اشتها (خوردن خیلی کم یا خیلی زیاد)، احساس خستگی و بی‌حالی، کمبود انرژی و مشکلات گوارشی از شایع‌ترین علائم جسمانی افسردگی است.

"احساس می کنم که زیر یک ابر خاکستری سیاه و سفید گیر کرده ام. همه جا تاریک و منزوی کننده است، انگار که من را در هر فرصتی خفه می‌کند."

چه زمانی انگیزه کم باعث افسردگی می شود؟

همه ما زمانی را داریم که حس می‌کنیم روحیه ما کم است و ما احساس غم و اندوه و بدبختی در مورد زندگی خود داریم. معمولا این احساسات در طول زمان مرتفع می شود. اما اگر احساسات با زندگی شما تداخل دارند و پس از یک دوره چند هفته‌ای از بین نمی‌روند و یا اگر آنها دوباره و دوباره برای چند روز باز می‌گردند، این می تواند نشانه‌ای باشد که شما در معرض افسردگی هستید.

"ابتدا با احساس غم و اندوه آغاز می شود و سپس خودم را در حال خاموشی می‌یابم. در نهایت، من فقط احساس بی حسی و خالی بودن می‌کنم."

آیا انواع مختلف افسردگی وجود دارد؟

اگر برای مشکل شما تشخیص افسردگی داده شود، ممکن است به شما گفته شود افسردگی خفیف، متوسط ​​یا شدید داشته باشید. این نوع خاص، علائم افسردگی و همچنین تاثیرات آن بر وضعیت حاضر حاضر شما را توصیف می کند و و درمان پیشنهادی شما ارائه می‌شود. شما ممکن است در یک دوره افسردگی بین  حالت‌های مختلف افسردگی خفیف، متوسط ​​و شدید حرکت کنید.

همچنین برخی از انواع خاص افسردگی وجود دارد:

اختلال خلقی فصلی یا SAD :

 افسردگی که معمولا(اما نه همیشه) در پاییز رخ می دهد. از زمانهای بسیار دور باور بسیاری از افراد چنین بوده که فصل­‌های سال می­‌توانند روی خلق انسان اثر بگذارند. یکی از اثراتی خلقی منسوب به فصل تحت عنوان ” افسردگی فصلی ” شناخته می شود.(وبلاگ پزشک خوب)

 Dysthymiaیا افسرده‌خویی:

 افسردگی خفیف مداوم که دو سال یا بیشتر طول می کشد که به آن اختلال افسردگی مداوم یا مزمن نیز گفته می‌شود.

افسردگی پیش از زایمان:

گاهی اوقات به نام افسردگی زایمان نیز خوانده می‌شود؛ نوعی از افسردگی که در دوران بارداری رخ می دهد.

افسردگی پس از زایمان (PND) :

در هفته ها و ماه ها پس از به دنیا آمدن فرزندان رخ می‌دهد. افسردگی پس از زایمان معمولا در زنان تشخیص داده می شود اما می تواند بر مردان هم تاثیر بگذارد.

آیا اختلال افسردگی قبل از قاعدگی (PDD) نوعی افسردگی است؟

 PDD یک نوع شدید سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. بسیاری از زنان تجربه سندرم پیش از قاعدگی یا PMS را دارند، اما برای برخی از زنان علائم آن به اندازه ای شدید است که به طور جدی بر زندگی روزمره‌شان تاثیر می‌گذارد. این زمانی است که ممکن است، در شما تشخیص  PDDداده شود.

در حالی که PDD نوعی از افسردگی نیست، اکثر زنان که PDD را تجربه می‌کنند، افسردگی یک علامت عمده آن است.

"گاهی اوقات آن را مانند سیاه چاله احساس می ‌کنم، اما گاهی اوقات حس می‌کنم نیاز به گریه و فریاد و ضربه زدن و ناله دارم. گاهی اوقات آرام می شوم و خودم را در اتاقم قفل می کنم و گاهی اوقات در تمام طول روز در جست و جوی چیزی برای منحرف کردن  ذهن خودم هستم."

درمان افسردگی:

راهکارهای زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش کردن:

در موارد خفیف می‌توان با داشتن تحرک و ورزش کردن به میزان زیادی بر اثرات و مشکلات ناشی از افسردگی غلبه کرد. هرچند در هنگام افسردگی انسان تمایل چندانی به تحرک و نشاط ندارد، اما در صورتی که این چرخه منفی شکسته شود به میزان زیادی می‌توان به درمان افسردگی امید داشت.

صحبت با دیگران از جمله دوستان و خانواده:

معمولا افراد در زمان افسردگی میل زیادی به صحبت با دیگران و فعالیت‌های اجتماعی ندارند. این امر خود به بدتر شدن مشکل افسردگی منجر می‌شود. کارشناسان عقیده دارند صحبت با نزدیکان به شکل قابل ملاحظه‌ای روی بهبود افسردگی تاثیر مثبت دارد.

مراجعه به روانشناس و مشاور:

در زمان افسردگی متوسط و یا حاد توصیه اکثر متخصصان، مراجعه به مشاور و روانشناس است. مشاوران و روانشناسان با روش‌های علمی به درمان مراجعان می‌پردازند. هرچند در حال حاضر یکی از مشکلات مردم انتخاب روانشناس مناسب جهت درمان است، اما سایت پزشک خوب با گردآوری اطلاعات روانشناسان تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور این امر را آسان نموده است. امکان رزرو  اینترنتی روانشناس در مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، کرج و اهواز نیز در کنار پایتخت فراهم شده است.  

مراجعه به روانپزشک:

در حالتی که افسردگی حالت حاد پیدا می‌کند، توصیه می‌شود به روانپزشک مراجعه صورت پذیرد. روانپزشک در صورت لزوم با تجویز نسخه و دارو به درمان افراد می‌پردازد. سایت پزشک خوب امکان انتخاب روانپزشک در تهران و سایر شهرستان‌ها و رزرو اینترنتی از آن‌ها را فراهم آورده است.

**این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس