کد خبر 1013859
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
مورینیو

ژوزه مورینیو با دو قهرمانی در اروپا و کلی لحظه ناب و خاص بار دیگر به این رقابت‌ها برگشت و امشب در لیگ قهرمانان کنار زمین خواهد بود.

به گزارش مشرق، وقتی در مورد تأثیرات ماندگار شکست در فینال لیگ قهرمانان از مورینیو سوال شد، به جای نشان دادن طرف دلسوزانه خود ژوزه مورینیو از این فرصت استفاده کرد تا یادآوری کند که هرگز مجبور نشده است عذاب شکست نهایی را تحمل کند.

بیشتر بخوانید:

مورینیو: رئال‌ِمن بهترین رئال‌ِ۲۰‌سال اخیر بود

از مورینیو در مورد لیگ قهرمانان سؤال کنید و او به شما خواهد گفت اوج فوتبال است که حتی از جام جهانی نیز مهم‌تر است. سرمربی پرتغالی دارای ۲۰ افتخار بزرگ است ولی او قهرمانی در لیگ قهرمانان را ترجیح می‌دهد.

دو قهرمانی وقتی خلاف انتظارات بود!

هنگامی که کارنامه مورینیو را به یاد می‌آورید ، قهرمانی با پورتو در لیگ قهرمانان اتفاق عجیبی بود. 

هیچ‌کس حتی در ابتدای این رقابت‌ها حتی به شانس صعود پورتو امیدوار نبود اما با حضور مورینیو پورتو توانست دومین قهرمانی بزرگ خود را در اروپا به دست بیاورد. 

تیم پورتو که قهرمان اروپا شد

دروازه‌بان‌ها: ویتور بایا، نونو

مدافعان: پائولو فریرا، خورخه کاستا، ریکاردو کاروالیو، نونو والنته، ریکاردو کاستا، خوزه بوسینگوا

هافبک‌ها: کاستینیا، پدرو مندس، مانیچ، پدرو امانوئل، دمیتری آلنیچف، دکو

مهاجمان: کارلوس آلبرتو، درلی، ادگاراس جانکاوسکاس، بنی مک کارتی

شش سال بعد، مورینیو دوباره با اینتر خلاف انتظارات عمل کرد و توانست اینتر را به قهرمانی در لیگ قهرمانان برساند. تیم او در فینال توانست با دو گل دیگو میلیتو بایرن مونیخ با لوئیس فان خال را شکست دهد و قهرمان شود. 

تیم اینتر که قهرمان اروپا شد:

دروازه‌بان‌ها: جولیو سزار، فرانچسکو تولدو

مدافعان: مایکون، لوسیو ، والتر ساموئل، کریستیان چیو، خاویر زانتی، ایوان کوردوبا، مارکو ماتراتزی

هافبک‌ها: استبان کامبیاسو، وسلی سنیجدر، دژان استنکوویچ، سوللی مونتاری، مک دونالد ماریگا

مهاجمان: ساموئل اتوئو، دیگو میلیتو، گوران پاندف، ماریو بالوتلی

دوی سرعت در اولدترافورد

از بین تمام کارهایی که او در حرفه مدیریتی خود انجام داده است، شاید لحظه‌ای که مورینیو در اولدترافورد جشن گرفت در یادها می‌ماند. نکته جالب اینجاست که این یک جهان قبل از مورینیویی بود که می‌شناختیم.

اگر او این کار را در اولین طلسم خود در چلسی انجام داده بود، کمتر کسی حتی پلک می‌زد. از بسیاری جهات، این آغاز رابطه عاشقانه یا شیفتگی ما با مورینیو بود. این اولین لحظه‌ای بود که خیلی‌ها عاشق مورینیو شدند وقتی بعد از سوت پایان بازی کنار زمین دوی سرعت زد. تیم او در آستانه حذف شدن بود ولی در ثانیه‌های پایانی توانست برنده شود.

دشمن فوتبال خوانده شد

مورینیو به خاطر ایفای نقشش در بازنشستگی آندرس فریسک، "دشمن فوتبال" خوانده شد. مورینیو، سرمربی چلسی، این داور را متهم به دیدار با فرانک رایکارد سرمربی بارسلونا بین دو نیمه کرد. 

فریسک تصمیم گرفت پس از دریافت تهدیدهای مرگ به دلیل اظهارات مورینیو، کناره گیری کند و باعث شد واکنش شدید ولکر روت، رئیس کمیته داوران یوفا مطرح شود.

مورینیو همچنین اظهار داشت که تعجب نکرده است که دیدیه دروگبا پس از شکست ۲-۱ از آنجا اخراج شد و پس از آن نیز با جریمه مالی روبرو شد.

سبد لباسشویی

اکنون بگذارید زمان پنهان شدن مورینیو در یک سبد لباسشویی را بررسی کنیم.

محرومیت دو بازی از حضور در کنار زمین پس از بازی بارسلونا به مورینیو تحمیل شد. به این معنی که وی قادر به تماشای بازی یک چهارم نهایی چلسی با بایرن مونیخ در داخل استادیوم بود.

با این حال مورینیو کنار تیم خود بود و او طبق قوانین خودش بازی می‌کند. به جای قبول مجازاتش، مورینیو نقشه‌ای حیله‌گرانه ترسیم کرد که باعث می‌شد علی رغم وحشت از فضاهای محدود در یک سبد لباسشویی پنهان شود.

مورینیو درباره این اتفاق گفت: "من در طول روز به رختکن رفتم تا از ظهر در آنجا حضور داشته باشم و بازی ساعت هفت شب بود. من فقط می‌خواستم هنگام ورود بازیکنان در رختکن باشم.

"من به آنجا رفتم و هیچ‌کس مرا ندید. مشکل این بود که چظور از آنجا خارج شوم. استوارت بنیستر من را داخل سبد قرار داد. کمی باز بود تا بتوانم نفس بکشم. او وقتی سبد بزرگ را خارج می‌کرد بچه‌های یوفا به دنبال من بودند ولی مدیر تدارکات در سبد را بست و نزدیک بود خفه شوم. من نتوانستم نفس بکشم! وقتی او جعبه را باز کرد من در حال مرگ بودم! جدی‌ام!

یک داستان هم برای ارتباط با روی فاریا روی نیمکت وجود داشت. فاریا دستیار مورینیو یک کلاه پشمی نامناسب پوشیده بود و به طور مرتب گوش خود را می‌خراشید. مورینیو از طریق سک گوشواره پنهان اطلاعات را به او می‌رساند. 

 پیروزی به هر قیمتی یکی از آن کلیشه‌های فوتبال است که ممکن است شما را به کام مرگ بکشاند و برای مورینیو این دقیقا صدق می‌کند. 

زیباترین شکست مورینیو 

ژوزه مورینیو اغلب به ضد فوتبال متهم شده است اما اگر او در نهایت برنده شد چرا اهمیت دهد؟ یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های او با شکست در بازی انجام شد که تیمش با مالکیت فقط ۲۴ درصد توپ و بدون شوت به پایان رسید.

۲۸ آوریل ۲۰۱۰ بود. اینترمیلان برای دیدار دوم مرحله نیمه نهایی خود با بارسلونا با برتری ۳ بر یک در بازی رفت به نیوکمپ سفر کرد. 

جنگ‌های روانی قبل از مسابقه آغاز شد. جایی که گوران پاندف - که در ابتدا در در ترکیب اصلی بود - در آخرین دقیقه از این تیم بیرون کشیده شد و کریستین چیوو مدافع جایگزین او شد.

مورینیو سه هافبک تیمش را در نردیک‌ترین فاصله ممکن با خط دفاع قرار داده بود و تمام فضاها را برای تیم حریف بست و اتوبوس را پارک کرد.  

کار مورینیو پس از آن که تیاگو موتا در دقیقه ۲۸ به طور جنجالی  با کارت قرمز داور روبرو شد سخت تر نیز شد. بوسکتس بزرگ‌نمایی زیادی کرد و باعث اخراج بازیکن حریف شد. 

سرمربی اینتر با طعنه‌ای تصمیم داور را تحسین کرد. اینتر در نیمه خود برای دفاع کامل قرار گرفت و بارسلونا بارها به سمت دروازه شوت زد. پیکه توانست بالاخره گل بزند تا دفاع‌های اینتر فشرده‌تر شوند.

اینتر دقایقی باقی‌مانده برای غافلگیری از نوکمپ و رزرو فینال با جان و دل بازی کرد.

این یک کلاس استاد دفاعی از مورینیو بود که بعداً آن را "زیباترین شکست زندگی من" توصیف کرد.

ذکر قابل توجه

پیروزی در یوونتوس به عنوان نقطه عطفی برای مورینیو در منچستر یونایتد احساس شد. این طور نبود و او فقط یک ماه بعد اخراج شد اما این یک پیروزی دیگر در لیگ قهرمانان اروپا بود که با یک لحظه کلاسیک مورینیو دنبال شد.

هواداران یوونتوس در این دیدار توهین زیادی به مورینیو و تیم رقیب داشتند و آقای خاص رفتار بد هواداران یوونتوس را به سبک خودش به آنها گوش زد. یوونتوس تا دقیقه ۸۶ با ضربه کریستیانو رونالدو پیش بود ولی یونایتد توانست این دیدار را با نتیجه ۲ بر یک برنده شود.

حالا او سرمربی جدید تاتنهام در لیگ قهرمانان اروپا باید برابر المپیاکوس قرار گیرد و در بازی پایانی نیز با بایرن مونیخ بازی خواهد داشت. 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس