abd81528.jpg

پیش از امضای برجام قیمت دلار حدود ۳ هزارتومان بود ولی در پسابرجام قیمت دلار تا آستانه ۱۹ هزارتومان افزایش یافت و اکنون نیز دلار حدود ۱۱ هزارتومان است

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**امانی:برجام معیشت مردم را بهبود داد

«شهربانو امانی» عضو اصلاح طلب شورای شهر پنجم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دیپلماسی فعال دولت دستاوردی به نام برجام داشت که علاوه بر خارج کردن ایران از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد و رفع بحران هسته‌ای، وضعیت معیشت مردم را بهبود بخشید و گشایش‌هایی جدی ایجاد کرد. وجود برجام سبب شد که مسئولان از بسیاری از مشکلات مدیریتی در کشور غافل شوند و از سوی دیگران مخالفان دولت نیز کوشیدند به هر نحو ممکن در سر راه بهره‌برداری دولت از مواهب برجام مانع بگذارند و آقای روحانی آنچنان که باید در برابر مخالفان نایستادند و نشد که از برجام آن طور که آقای ظریف تاکید داشت استفاده کرد».

این عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران، مدعی شده است که برجام، بحران هسته ای را رفع کرد. این در حالی است که به واسطه برجام محدودیت های گسترده ای در صنعت هسته ای ایجاد شد. تنها در یک قلم غنی سازی ۲۰ درصد متوقف شد. این در حالی است که یکی از مهمترین کاربردهای غنی سازی ۲۰ درصد، تهیه دارو برای بیماران خاص بود.

امانی مدعی شده است که برجام گشایش های جدی ایجاد کرده و وضعیت معیشت مردم را بهبود داد. این در حالی است که پیش از امضای برجام قیمت دلار حدود ۳ هزارتومان بود ولی در پسابرجام قیمت دلار تا آستانه ۱۹ هزارتومان افزایش یافت و اکنون نیز دلار حدود ۱۱ هزارتومان است. این در حالی است که به واسطه تبلیغات گسترده دولت روحانی و اصلاح طلبان، برخی از مردم در سال ۹۴ و به تصور اینکه هر دلار هزارتومان خواهد شد در خیابان ها به جشن و پایکوبی پرداختند.

برجام ارزش پول ملی کشورمان را کاهش داد و سفره مردم را کوچک کرد. اما با اینحال اصلاح طلبان با دهن کجی به مردم، مدعی هستند که برجام گشایش های عظیم اقتصادی در پی داشت.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران، در مصاحبه مذکور به هیچ عنوان به نقش آمریکا دربی دستاوردی برجام اشاره نکرده و در عوض همه تقصیرها را به گردن منتقدان دولت انداخته است.

**با رفع تنش های خارجی، امید مردم را برگردانیم

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «محمد کاظمی» نماینده اصلاح طلب مجلس نوشت: «در فضای ناامیدی که متاسفانه ذهن و ضمیر مردم از سوی انواع شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌ها و سایت‌ها همه‌روزه بمباران می‌شود و پول‌های هنگفتی از سوی بیگانگان برای آن هزینه می‌شود "خطر" کاملا نزدیک و قابل لمس است. از مجموع حوادث و شرایط و آثار و پیامدها و عارضه‌ها و ناملایمات، تلطیف فضای جامعه، تغییر برخی از رویکردهای خودمحورانه، باز کردن سپهر سیاسی و جلب مشارکت و همدلی همگانی و رفع تنش‌های خارجی تنها راهی است که می‌تواند امیدها را برگرداند، بی‌اعتمادی‌ها را بزداید و امیدها را تقویت کند. کاش تصمیم‌گیران کشور از کلیشه‌های رایج خود را برهانند و جامعه را از وضع کنونی به وضع مطلوب رهسپار سازند».

یکی از علت های اصلی شکل گیری وضع موجود این است که دولت در رویکردی خسارت بار تمام تخم مرغهای خود را در سبد برجام چیده و از دیپلماسی منطقه ای و اجرای اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از ظرفیت های عظیم داخلی غفلت کرده است.

با اینحال این عضو اصلاح طلب مجلس، همچنان معیشت مردم را به سیاست خارجی گره زده و راه حل رفع مشکلات را تنش زایی جا می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    62 47
    برجام که از بین رفت اقتصاد مملکت و معیشت مردم هم از بین رفت
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
      18 4
      به یکی گفتند موز قوت دارد. گفت اگر قوت داشت کمر خودش را راست می کرد. من هم می گویم اگر برجام به درد می خورد یک بند در آن بود که مانع نقض راحت توسط آمریکا شود
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
      18 2
      ببخشید که برجام تا وقتی که هنوز بود دلار را به 6000 تومان رساند و با واردات بی سابقه امثال ارج و تولی پرس و صنایع کاشی و سرامیک و صدها صنعت دیگر را نابود کرد. مردمی که در حد ماهی حافظه ندارند حقشان همین جلادان اقتصادی است.
    • سید IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
      21 1
      البرجام، والبرجام و ماادراک ماالبرجام!؟
  • مهماندار هواپیما IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    18 9
    فقط احمقها برجام را باور کردن
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
      63 12
      احمق امثال تو جدابادت هستن الان کوری نمیبنی مردم به چه فلاکتی افتادن
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
      17 1
      یاد داستان پادشاه لخته، افتادم. دقیقا تفکری از جنس کلاهبرداری.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    13 3
    کاملا مشخصه بر اساس منافع خودش و هم حزبیهاش حرف میزنه. خودشون هم باور دارن که برجام حداقل حداقل تاثیری در معیشت نداشت ولی پدر سیاست بسوزه که این ... و... در لباس نمایندگی مجلس حاضرند دروغ بگویند ولی نگویند اشتباه کردیم... خاک بر سر مجلسی که نان خور دولتیست که خود نیز پناهگاهی جز غرب نمی‌یابد... دستاورد!!!!!!
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    5 1
    دولت با وعده(رفع تحریمها،ثبات،آرامش،آزادیهای قانونی،صلح باهمه کشورها و.....)که بنا بدلایل مشخص داخلی وخارجی که همه مردم میدانند،نتواست وحتی ترسید-ولی حالابا این گرانیها واعتراضات چرا کل دولت استعفا نمیدهد،مگر میشود حتی استعفا هم ندهد،مگر دراین موضوع هم صاحب اخیارنیست!یا میترسد وبازهم اجبارش کردند که استعفا ندهد!؟اگر اینطور باشه واقعا ننگترین دولت تاریخ حکومت است!؟
  • سید IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    11 1
    لعنت به پدرتون که این برجامو ول نمیکنید
    • سید IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      0 0
      برجام شکلاتی بود که به دولت تزویر دادند و در مقابل عزت و دست آوردهای ما را گرفتند. فقط زمانی مملکت روزی روی توسعه و آسایش را می بیند که زمین از لوث وجود اصلاح طلبان و برجامیان فاسد پاک شود
  • DE ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    10 1
    امانی: برجام معیشت مردم را بهبود داد زیرا نمایندگان و مدیران و وزیران و برو بچ و اقوام و آشنایان مگه مردم نیستند ؟ خب پس چرا میگید برجام خوب نبود. دولت موظف است بستر برجام را آسفالت کند و دهان مخالف را مسواک حالا اگر کسی از برجام پولدار نشد مقصر خودش است.
  • بلانش IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    2 4
    واقعا خدا را شکر که امریکا کدخدای دنیاست. و ما نیستیم
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    15 1
    منظور امانی بهبود روزافزون شرایط اقتصادی کاسبان برجام امثال خودش وفرزندان برخی وزرا وهم طیفیهاش... بوده نه مردم عادی
  • حمیدجان IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    10 2
    برجام برای مردم جز بدبختی و گرانی بیشتر هیچ چیزی نداشت .ولی برای اصلاحاتی ها نون داشت تا بتوانند جیب هایشان را پر کنند.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    11 2
    خدایا جواب افساد طلبان را زودتر ومحکم بده.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    10 4
    به تجربه ثابت شده که حتی یک الاغ هم حاضر به دفاع از برجام نیست.! به شخصه رفتم از یکیشون پرسیدم و گفتم که برجام خوب بوده، اما چنان لگدی بهم زد که نگو!!!!!!!
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    8 2
    کرم های اسلاحتلب رو از دروازه شهر اویزان کنید
  • FR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    7 1
    منظور امانی هم از مردم دزدان دولتی دلالهای رانت خوار ونوچه های مجیز گوی خریداری شده رسانه های طرفدار دولت بوده اند.......
  • بینام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    10 1
    جناب امانی سنتی بود یا صنعتی !!
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    5 1
    مگه همین معاهده برجام شما اقتصاد ایران را بدتر نکرد اگه برجامتون خوب بود چرا بجای اینکه ارزش پول کشورمون را در دنیا بیشتر کنین ارزش پول امریکا را چند برابرش کردین و بدنبال گرانی دلار در کشور قیمت اجناس و کالاها چند برابر شدن با ارزش دادن به دلار امریکا پول ایران را بی ارزش کردین برجام تاثیر زیادی در ضعیف شدن اقتصاد کشور داشت
  • You IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    4 3
    دولت و مجلس ...و امید (امید واهی)
    • SE ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
      5 1
      دولت و مجلس... و مروج یاس
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
      0 2
      رئیسی رو یادت رفت بگی
  • SE ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    5 3
    توان هسته ای را با برجام کمتر از تف بباد دادید باز هم ...

    پاسخ سایت:

  • DE ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    10 1
    با رفع تنش‌های خارجی، امید مردم را برگردانیم/با رفع تنه لش‌های امیدوار به خارجی ها ، حق را به مردم برگردانیم
  • عاشق ایران IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    2 0
    اگر منظور از ایران خودتان هستید بلی ولی بقیه هشتاد چند میلیون نفر چنین احساسی ندارند خانم!!!!!!!!!
  • علی IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    2 0
    صبح بخیر هوا خیلی وقته روشن شده خواب بسه دیگه حکایت دنیا رو آب ببره ایشون خواب ببره
  • محمد IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    جناب آقای امانی چی میزنی شما .. ساقیت کیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس