همایون شاهرخی

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید تعویض سرمربی در این شرایط دردی از تیم دوا نمی‌کند.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران روز‌های بلاتکلیفی را پشت سر می‌گذارد و بسیاری از طرفداران نگران آینده هستند. در شرایطی که به نظر می‌رسد فدراسیون با مارک ویلموتس به آخر راه رسیده، ماجرای قرارداد او دردسرساز شده و از طرف دیگر هنوز به طور رسمی جایگزین او انتخاب نشده است.

 

همایون شاهرخی، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال درباره وضعیت کنونی گفت: تیم ملی کتاب کهنه‌ای است که اگر بخواهیم آن را ورق بزنیم به روز‌هایی می‌رسیم که باعث شد تا چنین شرایطی رقم بخورد و امروز ناراحت و با افسوس به گذشته بر گردیم. روز‌هایی که راحت از دست دادیم، من یک پرسشی از مسوولان فدراسیون فوتبال دارم و آن این است که بر اساس چه تفکر و اندیشه‌ای فکر کردید اگر سه – چهار جلسه تمرین برگزار کنید می‌توانید عراق را شکست دهید؟


وی ادامه داد: شما هیچ وقت نمی‌توانید قبل از بازی مهمی همچون عراق فقط چند جلسه تمرین برگزار کنید و بعد انتظار پیروزی و موفقیت را داشته باشید. اگر این طور باشد قانون و منطق فوتبال زیر سووال می‌رود.


سرمربی سابق تیم ملی درباره فشاری که به مارک ویلموتس وارد شده تاکید کرد: این موضوع تازه‌ای در فوتبال ایران نیست و نخواهد بود. در هنگام پیروزی همه هستند و از نقش خود در موفقیت و کامیابی‌ها سخن می‌گویند، اما وقتی تیم شکست می‌خورد همه فرار می‌کنند و چه کسی بهتر از مربی که مورد سیبل قرار گیرد و همه کاسه کوزه‌ها سر او بشکند. همه کم‌کاری‌های خودشان را فراموش کرده و مربی را وسط می‌اندازند تا نفر اول ناکامی معرفی شود.


شاهرخی همچنین گفت: به نظر من سرمربی نقش آخر را ایفا می‌کند، می‌دانید چرا؟ برای این که در فوتبال چهار اصل مهم وجود دارد که آن‌ها باید رعایت شود. اول اینکه باید مدیریت درست و اصولی و بر پایه نظم و انضباط در فدراسیون حاکم شود، دوم اینکه برای تیم ملی یک کشور که همه نگاه‌ها به آن است بازی‌ها و اردوی تدارکاتی برگزار شود، سوم اینکه تشکیلات فنی قوی وجود داشته باشد که بتوانند تیم را پشتیبانی کنند و چهارم اگر همه این بستر فراهم بود می‌توان از مربی ایراد گرفت و او را مورد مواخذه قرار داد.

بیشتر بخوانید:

من بودم ویلموتس را با اُردنگی بیرون می‌کردم


وی درباره رابطه نه چندان خوب بازیکنان تیم ملی با ویلموتس خاطرنشان کرد: بازیکنی که ۸ سال است در تیم ملی حضور داشته انگیزه‌هایش را از دست می‌دهد و آن انرژی گذشته را ندارد. در این شرایط باید یا نفراتی که انگیزه ندارند را کنار گذاشت. تیم ملی به انقلابی نیاز دارد و این اتقاق دیر یا زود باید انجام شود.


شاهرخی درباره احتمال حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت تیم ملی گفت: کار اگر اصولی نباشد شما بهترین مربی دنیا را هم بیاورید بازهم جواب نمی‌دهد. ما پیش از این بار‌ها انتقاد می‌کردیم کی‌روش مربی پروازی است و مدام سفر می‌کند، پس چرا قرارداد ویلموتس طوری بسته شد که این مشکلات پابرجاست.


وی افزود: مگر «همایون شاهرخی» در این فوتبال کاره‌ای است که بخواهد از راهکار حرف بزند؟ مگر به حرف امثال من گوش می‌کنند که بخواهم چیزی بگویم؟ به طور حتم اگر در این فوتبال کاره‌ای بودم حتما چاره کار را می‌گفتم. تیم ملی مثل بیماری است که باید ابتدا بیماری‌اش مشخص شود. باید دنبال تشخیص بیماری بود نه این که بخواهیم صورت مساله را با تغییر سرمربی پاک کنیم.


شاهرخی ضمن مخالفت با تعویض سرمربی تیم ملی بیان کرد: این اتفاق همچون مسکن موقت است که در نهایت جواب نمی‌دهد، چه برانکو بیاید و چه فرد دیگری با این تشکیلات همان راهی که رفته‌ایم ادامه خواهیم داد. باز هم به حرف اولم می‌رسیم. تا زمانی که شرایط آماده نباشد هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد. اگر حرف می‌زنم و یا انتقادی می‌کنم از سر دلسوزی است و نه با کسی دشمن هستم و نه از روی غرض‌ورزی صحبت می‌کنم، بلکه دلم برای فوتبال کشورم می‌سوزد.


او که سال‌ها در کنار برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت تیم ملی بود، خاطرنشان کرد: اگر برانکو هدایت تیم ملی را قبول کند، بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌اش را مرتکب شده است. با این تیم ملی نتیجه گرفتن بسیار سخت و مشکل است.
شاهرخی در پایان گفت: به عنوان یک ایرانی امیدوارم، هرچند می‌دانم کارش دشوار است و البته اگر از این مرحله هم عبور کند در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی روز‌های دشواری را پیش رو خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس