ترک

در این رزمایش جنگنده‌های F۱۶ و F۴ نیروی هوایی ترکیه به عنوان اهداف دشمن شبیه‌سازی شده و رادارهای کشف و کنترل آتش روسی اقدام به رهگیری و مقابله با آنها کردند.

سرویس جهان مشرق - مسئله خرید سامانه‌های پدافندی S۴۰۰ توسط ارتش ترکیه و مخالفت ناتو و دولت امریکا با ورود این سیستم پیشرفته روسی به سازمان رزم یکی از اعضای پیمان ناتو در ماه‌های گذشته به عنوان عاملی تنش‌زا در روابط ترکیه و غرب به شمار میرفت. اما رزمایش پدافندی روز گذشته ارتش ترکیه و تست میدانی سامانه S۴۰۰ حاوی پیام‌ مهمی به شرکای غربی این کشور بود.

در این رزمایش جنگنده‌های F۱۶ و نیروی هوایی ترکیه به عنوان اهداف دشمن شبیه‌سازی شده و رادارهای کشف و کنترل آتش روسی اقدام به رهگیری و مقابله با آنها کردند. این اقدام شاید در وهله نخست امری عادی و در راستای تمرینات نظامی معمول ارتش این کشور به شمار رود اما به شکل دقیق به نگرانی امریکا و ناتو از در دسترس قرار گرفتن اطلاعات محرمانه تکنولوژی غربی برای سامانه‌های پدافندی ساخت روسیه اشاره دارد. البته جنگنده‌های حاضر در رزمایش از مدل‌های قدیمی و ساخت دهه ۶۰ و ۷۰ ارتش امریکا بودند اما رویدادهای چند ماه گذشته و لغو قرارداد تحویل جنگنده‌های نسل پنجم F۳۵ به نیروی هوایی ترکیه دقیقا در ارتباط با اینگونه رزمایش‌های هوایی ارتش ترکیه بود.

خرید S۴۰۰ و لغو فروش F۳۵ به ترکیه

حدود ۲ سال قبل و به هنگام امضای قرارداد خرید سامانه پدافندی S۴۰۰ از روسیه، وزارت دفاع امریکا به ترکیه هشدار داد که در صورت عدم لغو این قرارداد و استقرار سامانه پدافندی روسی در خاک این کشور، ایالات متحده از تحویل جنگنده‌های پیشرفته F۳۵ به ترکیه که خود تولید بخش‌هایی از این جنگنده را بر عهده داشت خودداری خواهد کرد. پس از اینکه نخستین محموله از اجزای این سامانه در جولای ۲۰۱۹ وارد خاک ترکیه شد امریکا رسما لغو فروش این جنگنده به ترکیه را اعلام و بازگشت به قرارداد فوق را منوط به پس دادن سامانه S۴۰۰ به روسیه کرد. رجب طیب اردوغان و مقامات نظامی این کشور اما تاکید کردند که به همکاری نظامی با طرف روس حتی اگر منجر به قطع همکاری نظامی با امریکا منجر شود ادامه خواهند داد و در صورت لزوم اقدام به خرید جنگنده نسل پنجمی Su۵۷ ساخت روسیه به جای مدل امریکایی خواهند کرد.

استقرار سامانه پدافندی S۴۰۰ در پایگاه هوایی Akinci ترکیه

دلیل حساسیت و مخالفت امریکا با خرید S۴۰۰ توسط ترکیه چه بود؟

در وهله نخست خرید نظامی بزرگ یک عضو ناتو از روسیه به عنوان بزرگترین رقیب و دشمن این پیمان نظامی به هیچ عنوان صورت خوشی نداشته و باب میل اعضای آن نیست.

همچنین استقرار این سامانه و رادارهای دوربرد آن در خاک ترکیه که میتواند بخش وسیعی از حریم هوایی اروپا را تحت پوشش خود قرار دهد به عنوان تهدیدی برای امنیت اعضای ناتو محسوب میشود. اما مهمترین مسئله برای امریکا به عنوان فروشنده جنگنده F۳۵ به ترکیه مسئله لو رفتن تکنولوژی پیشرفته استفاده شده در F۳۵ بود. این جنگنده نسل پنجم که با طراحی خاص و استفاده از مواد جاذب امواج رادار و جایگاه تسلیحاتی داخلی دارای سطح مقطع راداری بسیار پایین برای در امان ماندن یا کشف دیرهنگام توسط رادارهای دشمن ساخته شده است به نوعی پایه و اساس نیروی هوایی کشورهای متحد امریکا در دهه‌های آینده به شمار میرود.

جنگنده F۳۵ و نشان پرچم کشورهای عضو پروژه ساخت آن

مهمترین و حساسترین بخش تکنولوژیک این جنگنده مسئله مخفی ماندن سطح مقطع راداری آن برای سیستم‌های پدافندی شرقی است. مقامات امریکایی معتقدند در صورت تحویل این جنگنده به ترکیه و تست آن در برابر سیستم S۴۰۰ و احتمال حضور مستشاران روس در اینگونه تست‌های میدانی کلیه اسرار مربوط به پنهانکاری و سطح مقطع راداری F۳۵ افشا خواهد شد. با توجه به تنش سیاسی سالهای اخیر بر سر مسائل منطقه‌ای میان ترکیه و غرب آنها هیچ گونه تضمینی را نیز از طرف ترک برای حفظ اسرار این جنگنده و عدم تحویل آن به مقامات روسیه را نمی‌پذیرند.

البته مقامات ترک نیز دلایل و توجیهات خاص خود را برای اصرار بر خرید سامانه S۴۰۰ داشتند. در سالهای ریاست باراک اوباما بر دولت امریکا، ارتش ترکیه بارها درخواست خرید سامانه‌های پدافندی امریکایی نظیر پاتریوت را به وزارت دفاع این کشور ارائه کردند اما هر بار با مخالفت امریکا با فروش این سامانه‌ها مواجه شدند.

پس از اینکه ترکیه از تقویت توان دفاعی خود از طریق غرب نا امید شد آنها به سمت روسیه چرخش کرده و با موافقت ولادیمیر پوتین برای فروش تسلیحات روسی به این کشور پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده علاوه بر سامانه S۴۰۰ ترکها مشتری تجهیزات دیگری از جمله جنگنده‌های Su۵۷ و Su۳۵ نیز باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 15
  • US ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    12 7
    این امریکاست که در واقع روسیه را فریب داده است: اسرار اس400 توسط ترکیه به ناتو و امریکا منتقل خواهد شد... ساده نباشید
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      1 2
      این است معنی جملات رئیس جمهور ماکرون در مورد مرگ مغزی ناتو
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    9 31
    رجب بعد قهر کردن با اربابان امریکایی و اروباییو اسراییلی امروز ارباب جدیدی در روسیه بیدا کرده روزی هم که با روسها قهر بکنه میره نوکر چین میشه
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    28 79
    اف ۱۶ های ترکیه متعلق به دهه ۸۰ میلادی و بسیار قدیمی هستند و دیگر اسرار محسوب نمی شوند.
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      21 4
      اگر این گونه هست اف 5 های ما چیستند ؟ همین الان ارتش روسیه کلی هواپیمای متعلق به دهه هشتاد داره از میگ 25 بگیر تا میگ 29 و سوخو 27 و حتی میگ 31 !
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      8 1
      ترکیه در ۴ قرارداد در مجموع ۲۷۰ اف۱۶ خرید که اولیش ۱۶۰ فروند ، دومی ۴۰ فروند سومی ۴۰ فروند و در نهایت ۶ سال پیش که میشه بعد ۲۰۱۰ سی فروند خرید . همش واسه دهه هستاد نیست .
    • آقا بالاسر جهان IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      10 30
      من موندم ترکیه چیه اون اف 35 رو ساخته این کشور فکستنی اصلا مگه می تونه یک لاستیک خودرو تولید کنه که بخواد اف 35 بسازه. یک قطعه این جت می دونی چه دانشی می خواد.ترکیه تا دیروز تو فیلم های جم تی وی بودن حالا اف 35 بسازه با عقل سالم جور در می یاد
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    77 99
    درخواست ترکیه برای خرید سوخو ۵۷ رد شد و فقط سوخو ۳۵ به ترکیه پیشنهاد شده است.اینقدر هم برای پسمانده عثمانی تبلیغ نکنید.
    • م IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      29 19
      مطمئنا از اعضای تروریست پژاک یا پ ک ک هستی...
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      30 7
      همین چند روز پیش روس ها اعلام کردن اماده ی فروش و تولید مشترک سوخو35 و سوخو57 به ترکیه هستند خود مشرق هم خبرش رو گذاشت. تو خبر هات رو از کجا میاری اقای دانشمند؟
  • نام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    92 60
    حالا به شما بدبخت ها چه ؟ فعلا که S300 هم ناقص بهتون انداختن . خخخ .
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      30 4
      بله و در ضمن روسیه هم بعید نیست اطلاعات پدافندی ما و سوریه به اسراییل داده باشه . بلاخره روسیه یهودی زیاد داره و شوروی اولین کشوری بود که اسراییل به رسمیت شناخت .
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      22 20
      بدبخت اونیه که برای دفاع از خودش محتاج دیگرانه. خصوصا محتاج کشوری که در واقعیت رقیب و دشمنشه. ما مدتهاست پدافند دفاعی خودمون رو داریم و پیشرفته ترین پهپادهای پنهانکار ابرقدرت اول دنیا که برخی حتی از اف35 هم گرونتر بودن رو هم باهاشون زدیم و به ریششون هم خندیدیم و کاری نتونستن بکنن. برای همین نیازی دیگه نیست بریم از بقیه پدافند موشکی بخریم! خودمون توانش رو داریم طراحی کنیم، تولید کنیم و ارتقا بدیم به مرور.
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      17 7
      بدبخت اونیه که برای دفاع از خودش محتاج دیگرانه. خصوصا محتاج کشوری که در واقعیت رقیب و دشمنشه. ما مدتهاست پدافند دفاعی خودمون رو داریم و پیشرفته ترین پهپادهای پنهانکار ابرقدرت اول دنیا که برخی حتی از اف35 هم گرونتر بودن رو هم باهاشون زدیم و به ریششون هم خندیدیم و کاری نتونستن بکنن. برای همین نیازی دیگه نیست بریم از بقیه پدافند موشکی بخریم! خودمون توانش رو داریم طراحی کنیم، تولید کنیم و ارتقا بدیم به مرور.
    • مظلوم IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      20 9
      ای در به در اواره .با همین اس 300 ناقص به قول تو . ولی با اتکا به شجاعت و شهامت و استعداد و توانایی بزرگ مدافعین این اب و خاک بود که پهباد امریکایی و سایر متجاوزین رو با کله کردیم توی ابهای خلیج فارس . حالا برو راحت بمیر
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      11 24
      موضوع اس ۳۰۰ متعلق به سالها پیش است. ایران در حال حاضر باور ۳۷۳ میسازد و مثل ترکیه مفلوک محتاج دیگران نیست.
  • NL ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    26 13
    حالا چرا رپورتاژ و پرچم ترکیه رو با افتخار میرید؟
  • DE ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    28 30
    البته ترکیه تولید هواپیمای جنگی نسل پنچم درسال ۲۰۲۳رونمایی خواهد کرد
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      15 13
      جوک قشنگی بود
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      13 7
      اگر واقعا اینطوری است پس چرا میرود به امریکا التماس میکند که اف ۳۵ بخرد؟؟
    • ناشناس IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      8 4
      جنگنده ملی ترکیه اولین نمونه اش سال 2023 رونمایی میشه اما به تولید انبوه بخواد برسه ده سال زمان میبره دو یا سه سال زمان میبره نمونه تولید شده ایراد هاش برطرف بشه بودجه تولید انبوه اش رو باید فراهم بکنند تو این مدت نیاز دارن از کشور دیگه جنگنده بخرند
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    15 13
    ترکیه خط تولید اف ۱۶ و ۱۸ داره و خودش هم یکی از اصلیترین کشور تولید کننده قطعات اف ۳۵ عستش
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      10 12
      ما رو به خنده ننداز
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      10 17
      این پان مغول ها کلا رد دادن من نگران این طفلکی ها هستم خخخخخخخخخ
    • ناشناس IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      15 8
      خنده تو مهم نیست ترکیه هشتصد قطعه اف 35 رو تولید میکنه کارخانه اف 16 در ترکیه خیلی وقت است احداث کردن یکم تحقیق کن بعد بخند
  • کارشناس سامانه IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    7 3
    همچین مالی هم نیست، به نظر من تصادفی انداختن بهشون لانچراش رنگ داره شاسی سامانه هم کجه که نشون میده شاخ ب شاخ شده
  • FI ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    11 8
    به تو چی میرسه بدبخت؟! یه روزی میگفتیم نه شرقی نه غربی به کجا رسیدیم که باید تیتر یک را بزنیم برای تفاله ها و رقیبها.
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    10 3
    راه نداره 4تا اف4 از ترکیه بخریم؟
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    8 9
    این پرچم سفیانی است
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    16 3
    روسیه فرانکشتاین جدیده ! با ایران میبنده، با ترکیه میبنده.بعد میره با دشمنان منطقه ایشون هم میبنده ! قشنگ کاسبی راه انداخته واس خودش.
    • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      16 11
      مرگ بر روسیه وپوتین حرامزاده
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    8 8
    ترکیه بینهایت پول داره .به ازای هر فناوری قطعه الکترونیکی که کشور ترکیه از خارج وارد می کنه و بتونی این کشور خودکفا کنی حدودا 50 میلیارد تومان بهت میدن
  • US ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    47 1
    ترکیه هم با اسراییل رابطه داره هم با ایران هم روسیه هم آمریکا و از همه برای منافع ملی‌ خودش استفاده میکنه. در ضمن قهرمان فلسطینیها هم هست. به این میگن کشور داری نه شعارهای و تهدیدهای بی‌ خاصیت که همه را با خود بد کردید و فلسطینیها هم تحویلتون نمیگیرند.
    • DE ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      10 27
      ۰۶:۴۳حمایت همه جانبه از داعش و تروریست های دیگر را یادت رفت بنویسی دزدی میلیاردها اموال مردم سوریه وعراق و فروش آن در ترکیه را هم یادت رفت و صدها خیانت دیگر .به این میگن منافق و روسپی سیاسی همزمان در بغل همه به این میگن بی شخصیتی و دلالی
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    23 5
    در کودتای ناموفق15تموز ترکیه ،جنگنده های f16 ترکیه ،با کمک ناتو و امریکا پارلمان ترکیه را هدف قرار دادند.از ان ببعد ترکیه تصمیم کرفته امنیت خود را مستقل از امریکا و ناتو بنا نماید
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      3 4
      کردیه
  • خودم IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    8 15
    ایران باید از ترکیه بترسه چون عملا عامل دفاعی در برابر موشک های ایرانی است و سپری در برابر اروپا در مقابل موشک های ایرانی در آینده ترکیه یک تهدید اصلی برای ایران خواهد بود
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    19 22
    شعار شما در نه شرقی نه غربی منتج شده به شعار بله ترکیه و ترکییه پرستی....... . خخخخ این همه مجیز گوی تورکیه عجیب نیست بنطرتون
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      19 9
      خفه شو تروریست احمق
  • US ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    20 18
    معلوم هست بعضی بدحوری حسودی می کنند ناراحت هستند ..مقایسه ترکیه با ایران ...مقایسه استانبول وبا تهران هست .فاتحان جنگ های صلیبی امپرطوری سلجوقیان ....فتح اروپا بوسیله اتیلا کبیر ..مرقد مبارک ایشان درمجارستان هست مجارستان عضوناظر کشورهای ترک زبان هست .....یاشاسین تراختور ازتهران ..مرگ برافغانستان
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      1 4
      فاشیست عوضی زنده باد کل ایران زمین
  • DE ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    3 0
    تست(انگلیسی) = آزمون، آزمایش / تکنولوژی(فرانسوی) = فناوری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس