سامانه موشکی «مرصاد» پهپاد مهاجم را منهدم کرد

یک نشریه اینترنتی آمریکایی با اشاره به مجهزشدن ایران به سامانه موشکی «لبیک» نوشت این مسئله نگرانی عمده عربستان و اسرائیل را برانگیخته است.

به گزارش مشرق، نشنال‌اینترست در مقاله‌ای نوشت: ایران به تازگی از سامانه موشکی «لبیک» رونمایی کرده است که ظاهرا موشک‌های غیرهدایت شونده سطح به سطح را به تسلیحات هدایت شونده تبدیل می‌کند.


به نوشته این نشریه آمریکایی، سامانه لبیک شبیه واحدهای هدایت‌کننده‌ای است که در خانواده موشکی فاتح-۱۱۰ با سوخت جامد به کار رفته است، گرچه سطوح کنترل‌کننده مثلثی شکل آن تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید:

دست بلند پدافند ایران آماده واکنش‌های سریع‌تر به تهدیدات شد

مرصاد۱۶ با کدام موشک اهداف هوایی را شکار می‌کند؟


براساس این تحلیل، تجهیزات مورد نظر در خانواده موشکی فاتح-۱۱۰ در مکانی بین موتور موشک و کلاهک آن نصب می‌شود تا موشک را هدایت کند. آنها ظاهرا با موشک‌های سنگین توپخانه‌ای ۶۱۰ میلی متری موسوم به زلزال همخوانی دارند.


به گزارش الف، نشنال‌اینترست در ادامه نوشت: این پیشرفت موشکی کارشناسان نظامی اسرائیل را نگران کرده است، زیرا می‌گویند حزب‌الله که گروه نیابتی ایران در لبنان است، حدود ۱۵۰ هزار موشک دارد که به سمت اسرائیل نشانه رفته‌اند. در حال حاضر اینها سلاح‌های «خاموش» هستند.


«اوزی روبین» کارشناس امور نظامی اسرائیلی به نشریه تایمز اسرائیل گفت: این طراحی به جای نسخه برداری از دیگر تجهیزات، بومی و بیانگر اعتماد به نفس ایرانی‌ها است. هدف از ایرو دینامیک منحصر به فرد جدید، احتمالا افزایش قابلیت مانور موشک‌های مبدل است.


در ادامه گزارش آمده است: جای تعجب ندارد که اسرائیلی‌ها نگرانند. نیروهای دفاعی (جنگی) اسرائیلی که تاکنون نگران موشک‌های حزب‌الله بوده‌اند، اکنون باید احتمال هجمه‌ای از سلاح‌های هدایت شونده به اهداف استراتژیک خود نظیر نفتکش‌ها، پالایشگاه‌های شیمیایی و پایگاه‌های نظامی‌شان را نیز درنظر بگیرند. اگر این موشک‌ها قابلیت مانور داشته باشند، در این صورت سیستم‌های ردیابی موشکی نظیر گنبد آهنین هم قادر به رهگیری آنها نیستند.


اما عربستان هم احتمالا از این مسئله نگران است. ماه گذشته تاسیسات عربستان هدف حملات موشکی و پهبادی گسترده قرار گرفت، و مسئولیت آن را نیروهای حوثی در یمن برعهده گرفتند.


گرچه عربستان میلیاردها دلار صرف خرید موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا کرده است، تجهیزات دفاعی عربستان نتوانستند موشک‌ها و پهبادها را در آن حملات رهگیری کرده و یا مانع آنها شوند. پس این تجهیزات دفاعی چگونه می‌توانند مقابل حجمی گسترده از موشک‌های هدایت شونده قرار گیرند؟

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس