جوکر

بسیار از منتقدان آمریکایی نیز می‌گویند که جامعه آمریکا در حال حاضر تاب تحمل چنین فیلمی را ندارد.

به گزارش مشرق، جامعه شناسان بارها از تقلید کورکورانه که جوامع ما را در نوردیده است بویژه درباره تقلید کورکورانه از جوامع غربی هشدار داده‌اند.نمونه‌های متعددی از تقلید کورکورانه از غرب در جوامع ما وجود دارد؛ جوانان ما بدون اطلاع از عواقب وخیم این اقدام به تقلید کورکورانه از غرب روی می‌آورند؛ از جمله تقلید از غرب در نحوه لباس پوشیدن و غذا خوردن و سخن گفتن و حتی آرایش مو. تمام قهرمانان ما، قهرمانان فیلم‌های آمریکایی و غربی هستند حتی اگر جنایتکار و یا منحرف باشند.

بیشتر بخوانید:

«جوکر»؛ دعوت به بی‌قانونی، آشوب و لذت‌بردن از جنایت +عکس

تازه‌ترین مورد از تقلیدهای کورکورانه از جوامع غربی در تظاهرات لبنان نمود پیدا کرد. برخی از تظاهرکنندگانِ پسر و دختر چهره جوکر بر چهره خود ترسیم کردند؛ زیرا بر این باورند که این نقاب نماد "سرکشی و نافرمانی" است. در حالی که واقعیت چنین نیست؛ و به گواه امریکایی‌ها و غربی ها، این نقاب نماد "خشونت"، "قتل"، "جنایت" و "انحراف جنسی " است.

رسانه‌های غربی می‌گویند که "جوکر" یک فیلم آمریکایی است که زندگی یک کمدین شکست خورده (دلقک) و ناموفق، منحرف، دارای اختلال عقلی و حرام زاده را بازگو می‌کند که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته بود. جزییات این داستان تخیلی در سال ۱۹۸۱ در شهری به نام گاتهام اتفاق می‌افتد.

این دلقک تلاش می‌کند تا از پدر نامشروع خود کمک بگیرد تا آن‌ها را از فقر برهاند. زمانی که به نزد پدرش می‌رود متوجه می‌شود زنی که او را بزرگ کرده است، مادر واقعی او نیست. این زن به او بی توجهی کرده و به دوست خود اجازه می‌داد تا او را کتک بزند. ناپدری اش چنان او را کتک می‌زد که از ناحیه سر به شدت آسیب می‌بیند و پس از آن به ارتکاب جنایت در شهر گاتهام روی می‌آورد.

فیلم جوکر از زمان اکران تاکنون با بحث و جدل بسیاری همراه بود. برخی از تماشاگران هنگام اکران فیلم سینما را ترک کرده و آن را فیلمی آزاردهنده عنوان کردند. بسیاری نیز خواستار منع اکران فیلم شدند. آن‌ها می‌گویند که این فیلم خشونت را تبلیغ می‌کند و برخی را به ارتکاب جنایت تشویق می‌کند. در حاشیه پخش فیلم برخی حوادث و اتفاقات روی داد؛ از جمله آنکه نیروهای پلیس نیویورک، برخی از حاضران در سینما را به بیرون سالن منتقل کردند؛ زیرا پس از هر صحنه قتل فریاد می‌کشیدند و دست می‌زدند چنانکه ترس دیگر تماشاگران را برانگیختند.

تماشاگران برای اظهار نقطه نظرات خود درباره فیلم به "توئیتر" روی آوردند؛ بسیاری از آن‌ها توئیت کردند که به خاطر خشونت‌های بسیار در فیلم که باعث ترس و وحشت آن‌ها شده بود، سینما را ترک کردند. آن‌ها تاکید کردند که این فیلم به ارتکاب خشونت و تیراندازی تشویق می‌کند و این علاوه بر اینکه سلامت روانی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بخصوص آن‌هایی که دچار مشکلات روحی روانی هستند.

بسیار از منتقدان آمریکایی نیز می‌گویند که جامعه آمریکا در حال حاضر تاب تحمل چنین فیلمی را ندارد. علت آن نفرت پراکنی در جامعه، تکرار حوادث تیراندازی و افزایش خشونت‌های مسلحانه است که در سایه دولت نژادپرست و تندرو دونالد ترامپ به مشخصه بارز امریکا بدل شده است.

آنچه که نظر مطبوعات را در این خصوص جلب کرد، اقدام خواکین فینیکس هنرپیشه آمریکایی در مصاحبه با روزنامه تلگراف است. وی که نقش آرتور فلیک (جوکر) را ایفا کرده بود پس از مطرح کردن سوالی درباره فیلم جوکر، از ادامه دادن به مصاحبه خودداری می‌کند. از او پرسیده شد آیا این فیلم به خشونت و قتل در جهان واقعی تشویق می‌کند؟ وی پس از آنکه یک ساعت از مصاحبه امتناع کرد، بار دیگر بازگشت و در پاسخ به این سوال گفت که هنگام طرح این سوال احساس رعب و وحشت کرد و هیچ گاه به چنین سوالی فکر نکرده بود.

حال اگر نقاب جوکر حامل تمام آن معانی و مفاهیمی باشد که از مطبوعات آمریکایی و غربی نقل کردیم و اگر شخصیت قهرمان فیلم نیز دارای همان ویژگی‌هایی باشد که برشمردیم، پس چه لزومی دارد که برخی این نقاب را بر صورت خود بزنند؟ آیا این اقدام دعوت به خشونت و قتل و آشوب و انحراف است و یا تقلیدی کورکورانه؟

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    4 14
    در این که آمریکا با این روند کنونی ( که حداقل ماهیانه دارم دنبالش میکنم ) دچار جنگ داخلی و تجزیه می شه هیچ شکی ندارم.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    5 13
    اگر کسی تاریخ اروپا را خوانده باشد شک نمی کند که در ذات اروپایها خشونت است! با این ظاهر اتو کشیده و کراوات بسته و ادکلن زده، یک باطن بسیار خشن و سختی در آن ها وجود دارد که در ادبیاتشان و در فرهنگ آن ها آشکار می شود. برای کسی که آن جاها نرفته و از نزدیک ندیده است، روشن نیست؛ ولی کسانی که رفته اند، دیده اند! آن ها داستان ها دارند و انسان می فهمد که چه هست. ملتی با این خصوصیات امروز دارد به همه ی دنیا حرف می زند و زور می گوید و دنیا هم حرفش را قبول می کند!! این به برکت علم است. طبیعی است که وقتی این را داشت شما با اینکه ماده ی حیاتی نفت را دارید که او به آن احتیاج دارد، مجبورید محتاج او باشید. او در واقع الان محتاج شما است، چرا که اگر نفت شما نباشد، این کارخانه ها نمی چرخد، این چراغ ها روشن نمی شود، این هوای سرد، گرم نخواهد شد! همه چیزشان از نفت شما است اما در عین حال شما محتاج آن هایید. آن ها برای شما تکلیف معین می کنند، حتی برای نفتتان!! این خاصیت علم است، علم وسیله ی اقتدار است. باید علم را به دست آورد. چاره ای نداریم.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      4 12
      اونایی که به نظر ایشون شک دارند لطف کنند قتل عام الجزایری ها توسط فرانسه رو بخونن که چه جنایاتی کرده. و فقط این یه مقوله نیست. جنگ ویتنام هست .. جنگ جهانی دوم هست ... غرب ذاتش وحشی ولی احمق هستش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس