کد خبر 1013355
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
روحانی - نمایه

رییس‌جمهوری فقط چند روز قبل از اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت در دو سفر استانی به یزد و کرمان بدون اشاره به آنکه دولت قصد دارد در آینده نزدیک بنزین را گران کند، خبر از بسته حمایتی به 18 میلیون خانوار داد.

به گزارش مشرق، بسیاری از کارشناسان و چهره‌های سیاسی روش بد اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت توسط دولت و عدم‌توضیح به مردم و اقناع افکارعمومی را عامل اصلی اغتشاشات اخیر و خشم عمومی می‌دانند؛ چنانکه برخی خواهان عذرخواهی رییس‌جمهوری به‌عنوان مجری اصلی این طرح از مردم شده‌اند. احمد توکلی هم می‌گوید اجرای بد طرح اصلاح مصرف سوخت توسط دولت شوک حیثیتی به مردم وارد کرد.

بیشتر بخوانید:

رییس‌جمهوری فقط چند روز قبل از اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت در دو سفر استانی به یزد و کرمان بدون اشاره به آنکه دولت قصد دارد در آینده نزدیک بنزین را گران کند، خبر از بسته حمایتی به 18 میلیون خانوار داد. او در حالی در این سفر وعده پرداخت این بسته را داد که در همان سفر گفته بود «بی‌مایه فطیر است؛ بدون پول نمی‌توان کار کرد.» نکته مهم در این‌باره عدم‌توجه و پرداخت رسانه‌ها به این بخش از صحبت‌های رییس‌جمهوری بود.

او سپس در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه، 22 آبان یعنی دو روز قبل از اجرای طرح اصلاح سوخت در جلسه هیات دولت به جای پرداختن به موضوع بنزین از وظایف رییس‌جمهوری طبق قانون اساسی گفت. روحانی بیان کرد که «ممکن است بعضی‌ها از اجرای این وظیفه خوشحال باشند یا نباشند، از قدیم به ما گفتند، الحق مُر. مزه حق اول یک مقدار تلخ است اما بعداً شیرین می‌شود.» سپس او به اقدامات دولت در مبارزه با فساد از سال 92 اشاره کرد.

بامداد جمعه، ساعت 24 زمان اجرای طرح فرامی‌رسد. ظهر روز جمعه رییس‌جمهوری در دیدار عیدانه اعضا و کارمندان دولت به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین اشاره می‌کند.

روحانی در جمع کارکنان دولت؛ 24 آبان: چهار سال است که قیمت بنزین تغییر نکرده

روحانی در این دیدار خطاب به کارمندان خود و نه مردم گفت: «دولت مدت‌ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که به‌واسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آن‌ها کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.»

رییس‌جمهوری با اشاره به‌شدت مصرف انرژی در کشور و تاثیر آن بر آلودگی هوا ادامه داد: «انرژی‌ای که در ایران مصرف می‌شود با سایر کشورهای دنیا متفاوت و مقدار زیادی است که اصلاح این کار البته نیاز به فرهنگ‌سازی و تولید خودروی خوب دارد. هدف اصلی از این اقدام این بود که از یک طرف فشار زیاد به مردم وارد نشود و از سوی دیگر برای کسانی که مصرف روزانه معمول دارند نرخ بنزین گران نشود. به همین دلیل 60 لیتر را با یک نرخ و نرخ آزاد را به گونه دیگر تعیین کردیم.»

روحانی همچنین در این دیدار از وزرا و مسوولان ذی‌ربط خواست تا به‌طور شفاف اهمیت این اقدام را برای مردم به‌خوبی توضیح دهند. او گفت: چهار سال است که دولت نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده و امروز بعد از چهار سال این اقدام انجام شده است.

رییس‌جمهوری سپس این اقدام را به نفع مردم دانست و گفت: «دولت باوجود مشکلات اقتصادی‌ای که دارد هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هرچه درآمد از این محل عاید شود به خانوارها بازخواهد گشت.»

هرچند این توضیحات روحانی درباره افزایش نرخ سوخت بجا بود اما گفتن این سخنان در جمع کارمندان دولت چه اثری در جامعه داشت؟ آیا مردم اطلاعی از این گفته‌ها پیدا می‌کنند و آیا جامعه از سخنان یکطرفه قانع می‌شود؟

روحانی جلسه هیات دولت؛ 26 آبان: دوربین داریم، کسانی که راه‌بندان درست می‌کنند، مشخص می‌شوند

دومین اظهارنظر رییس‌جمهوری در این زمینه به جلسه هیات دولت روز یکشنبه، 26 آبان برمی‌گردد. او در این جلسه گفت: «ماه‌های متمادی این موضوع مطرح بود که چگونه می‌توانیم از اقشار ضعیف حمایت کنیم تا زمانی که گشایشی ایجاد شود. وی افزود: «در این دولت تلاش کردیم تولید بنزین را افزایش دهیم. در سال 92 بنزین تولیدی در کشور 56 میلیون لیتر در روز بود که این رقم را در سال 98 به 107 میلیون لیتر رساندیم و در بنزین خودکفا شدیم، قبلا میلیاردها دلار برای واردات بنزین هزینه می‌شد؛ ضمن اینکه با مشکلات خاصی برای خرید و واردات بنزین نیز مواجه بودیم.»

او بعد از آنکه از دلایل گرانی بنزین سخن گفت، به اعتراضات مردم اشاره و تاکید کرد: «اعتراض با اغتشاش جدا از هم است. اعتراض حق همه مردم است و می‌توانند اعتراض کنند؛ حتی نسبت به دولت بیانی هم اگر داشته باشند، تند هم باشد، ما با جان می‌خریم. هر چه فرمودند روی چشم ما، اما اجازه ناامنی در جامعه نباید بدهیم.»

وی افرود: «خودرو در اختیار من است که استفاده کنم، نه اینکه راه‌بندان درست کنم. اگر راه‌بندان درست کردم خوشبختانه آنقدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که خودرو، پلاک آن و راننده مشخص می‌شود و من از قوه‌قضاییه خواهش می‌کنم که در این زمینه طبق قانون عمل کند، یعنی کسی که در زندگی مردم اخلال و ناامنی و راه‌بندان ایجاد کرده و اینکه فردی بخواهد از این اعتراض بحق مردم سوء‌استفاده کند و با سلاح سرد و قمه بیاید به بانک، مرکز پلیس و صداوسیما حمله کند، این غیرقابل تحمل در کشور خواهد بود. به‌هیچ‌عنوان دولت اجازه اغتشاش و ناامنی به هیچ‌کس نخواهد داد اما اعتراض حق همه مردم است و می‌توانند اعتراض، صحبت و نقد کنند.»

روحانی جلسه هیات دولت؛ 29 آبان: ملت ایران آزمایش خود را با نمره بالایی قبول شد

سومین اظهار نظر رییس‌جمهوری بعد از گرانی بنزین به جلسه هیات دولت چهارشنبه، 29 آبان برمی‌گردد که او مجددا در جمع وزیران بیان کرد: «ملت ایران آزمایش خود را با نمره بالایی قبول شد؛ امروز نوبت مسوولان است.»

روحانی گفت: «مردم ایران از یک آزمون تاریخی دیگر سربلند بیرون آمدند و نشان دادند باوجود اینکه ممکن است مشکلات اقتصادی یا گله‌هایی از مدیریت کشور داشته باشند، اما هرگز نخواهند گذاشت آب به آسیاب دشمن ریخته شود. ملت ایران به‌خوبی آگاه هستند که هدف اصلی خودکفایی کشور در زمینه تامین انرژی است تا محتاج به بیرون نباشیم و بتوانیم با تولیدی که در داخل انجام می‌دهیم انرژی مورد نیاز را به درستی تامین و به‌طور صحیح مصرف کنیم و مقداری عدالت را در جامعه پیاده و اجرا کنیم.»

رفتار نادرست دولت در اجرای بد طرح اصلاح مصرف سوخت آنقدر آشکار بود که اکثر کارشناسان و چهره‌های سیاسی به آن واکنش نشان دادند.

عضو کارگزاران: رییس‌جمهوری از مردم عذرخواهی کند

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، از احزابی که حامی طرح اصلاح مصرف سوخت بود، در گفت‌وگویی تاکید کرد که «رییس‌جمهوری باید از مردم عذرخواهی کند.»

او در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اعتراضات اخیر اگر به جای رییس‌جمهوری بودید چه راهکاری را در پیش می‌گرفتید، گفت: من هیچ‌وقت دوست ندارم جای آقای روحانی باشم، چون اصلاً دوست ندارم کارهایی که آقای روحانی انجام می‌دهد از من سر بزند. 

 او با اشاره به وقایع بعد از اصلاح قیمت بنزین در کشور توضیح داد: یک کار پرهزینه که می‌توانست هزینه‌ای نداشته باشد خسارت سنگینی به کشور وارد کرد و عوارض سنگینی هم به جا خواهد گذاشت.

طاهرنژاد درباره راهکار موجود برای دولت و رییس‌جمهوری گفت: به نظر من کاری که آقای روحانی می‌تواند انجام دهد این است که به ترمیم اعتماد عمومی نسبت به خود و دولت بپردازد و جامعه را به نقطه‌ای برساند که او را به صورت نسبی باور کند وگرنه با این بی‌اعتمادی‌ای که نسبت به دولت شکل گرفته، مطمئناً آقای روحانی هر کاری کند، نمی‌تواند با اقبال عمومی مواجه شود.

در همین زمینه پیش از این محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: «رییس‌جمهوری در هفته منتهی به این اتفاق اجرایی پراهمیت که بار روانی و اقتصادی برای مردم دارد، به جای زمینه‌سازی برای آرامش مردم و همراه‌کردن آن‌ها، کمپین سیاسی و انتخاباتی خود را در سفرهای استانی کلید می‌زند.»

وی افزود: «رییس‌جمهوری باید پیش از این درباره اجرایی‌شدن سیاست بنزین با مردم حرف می‌زد و حال باید در نخستین فرصت مشکلات را با مردم در میان بگذارند. همین دولت چهار ‌سال قبل، بر خلاف نظر همه نخبگان اقتصادی، کارت سوخت را حذف کرد و حالا با صرف هزینه سنگین روانی، سیاسی و مالی، آن‌ را برگرداند.»

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    9 0
    من؛روحانی برو استراحت کن
  • a IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    30 0
    کاش از همون چهارسال پیش هر سال 200 یا 300 تومن به قیمت بنزین می افزودین یا مثل اقای احمدی نژاد که دوماه قبل پول آزاد سازی یارانه هارا به حساب مردم ریخت اما حق برداشت نداشتند شماهم از قبل مردم را آماده میکردین خون شهدا و کشته ها و خسارت وارده به کشور پای شما مسئولین بی تدبیر نوشته میشه
  • احمد IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    25 6
    رئیس جمهور به مردم چه بگوید؟ بگوید رونق اقتصادی که گفتم نتوانستم!! رفاهی که قول دادم از قضا برعکس شد!! دولت من باعث گرانی بیش از 40 درصد شدم!!دولت قبل را برای تورم 40 درصد به سخره گرفتم اما خودم پا را فراتر از 40 درصد گذاشتم!! گفتم کاری می کنم که مردم نیاز به یارانه نداشته باشم اما پس از 6 سال خودم مجبور به پرداخت یارانه شدم!! هر چه گفتم و شعار دادم از عهده آن برنیامدم!
  • مرصاد IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    15 1
    بعد این گندهایی که زده ، دیگه چه حرفی داره بزنه !!
  • اسی خطر IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    3 3
    میدونی چرا ؟؟ چونکه مثل شاه وابسته نیستیم درسته یا نه ....
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    8 1
    آقای روحانی برادرت خلاف کرده تقصیر ملت ایران چیه ؟ خدا وکیلی خواهرت هم خودش مُرد روحش شاد خدایی این دیگه به ما ربطی نداشت ها
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    2 0
    دیگه.!حرفی برای زدن نداره.به اندازه کافی گفته.!!!
  • حسين DE ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    1 0
    روحانى هيچ وقت حرفى براى گفتن نداشته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس