محمدصادق جوادی حصار

یک فعال اصلاح‌طلب بدون اشاره به نقش خود و لیدر خود در روی کار آوردن دولت آقای روحانی گفته است: دولت، مجلس و قوه قضائیه کارآمدی ندارند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

پیشنهاد "بانیان اغتشاش" به حاکمیت

پس از تأکید بیانیه اخیر 77 اصلاح‌طلب مبنی بر عادی‌سازی رابطه با آمریکا؛ احمد نقیب‌زاده، از استادان اصلاح‌طلب علوم سیاسی و از تئوریسین‌های جریان چپ نیز در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی اظهار کرده است:

«اگر این وضعیت نارضایتی ادامه پیدا کند، این امکان وجود دارد که مقامات کشور برای برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا اقداماتی بکنند، زیرا این اعتراضات اخیر بیشتر جنبه اقتصادی داشت و از مسائل سیاسی ناشی نمی‌شود و به همین دلیل هم جلب رضایت مردم تنها از طریق گشایش‌های اقتصادی امکان‌پذیر است.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود نیز تصریح می‌کند:‌ امروز اما در شرایط کنونی، ادامه بن‌بست پیامدهای داخلی سنگینی دارد و با محدود کردن سفره معیشت مردم توسط ایالات متحده و از طریق تحریم‌ها، احتمال برخی مسائل نظیر همین اعتراضات اقتصادی که شاهدش بودیم، وجود دارد. به همین دلیل من اگر رئیس‌جمهور بودم مذاکره را در اولویت نخست قرار می‌دادم.[1]

این مصاحبه با تیتر "ابراز نارضایتی‌ها در تصمیم‌گیری سیاسی نقش دارد"! در روزنامه آرمان ملی منتشر شده است.

*نکته‌ای که از این اظهارات، تأسف‌بارتر است را باید در آنجا جست که اصلاح‌طلبان در حالی نظام اسلامی را به عقب‌نشینی در مقابل آشوب و مذاکره با آمریکا فرا می‌خوانند که این آنها بودند که از 10 سال قبل مشغول عاصی کردن و ناراضی‌سازی مردم بودند، دولتی ناکارآمد را در دامن رأی مردم گذاشتند و هم‌آنها بودند که تا همین چند هفته قبل بصورت علی‌الدوام "آدرس خیابان" و اشغال مراکز حساس را به مردم می‌دادند.

مثلا این شخص آقای نقیب‌زاده بود که زمانی در ایام دولت یازدهم اظهار کرده بود: " اگر شکست بخوریم و مردم از اصلاحات و آنچه برآمده از اصلاحات است ناامید و سرخورده شوند راه انقلاب را در پیش خواهند گرفت."[2]

اکنون بهتر مشخص می‌شود که چرا صحبت‌ها و در واقع تعارفات نقیب‌زاده به نظام اسلامی برای "عقب‌نشینی"! یک سناریوی در هم‌تنیده و از قبل طراحی شده است برای اینکه مردم و کشور را به کرنش ذلیلانه در مقابل آمریکا بکشاند.

جالب است که صحبت‌های نقیب‌زاده در اقتفای بیانیه 77 اصلاح‌طلب در قبال آشوب‌های اخیر کشور مطرح شده که در آن صراحتاً به مخاطبی با عنوان "متصدیان حکومت" گفته‌اند: به خواست مردم احترام گذاشته و نیز با عادی‌سازی روابط خارجی بساط تحریم‌ها را جمع کنند.[3]

در این زمینه اما بایستی اشاره کرد که نظام اسلامی هرگز و حتی به قیمت "تکرار عاشورا" از هیچیک از مواضع عقلانی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و رضایت مردم هم با رأی خوب به یک دولت کارآمد و جهادی ممکن است نه با عقب‌نشینی!

از طرفی آقایان اصلاح‌طلب که با طراحی «فتنه اقتصادی» قصد وادارسازی نظام به کرنش ذلیلانه در مقابل دشمن را دارند بایستی به مردم می‌گفتند که نظام اسلامی 6 سال آزگار در مقابل تمام رفتارهای آنها برای توافق موقت ژنو، برای تفاهم لوزان و برای برجام هیچ نگفت و حتی عبور آنها از برخی خطوط قرمز را نیز تحمل کرد تا این حقیقت به همه اذهان اثبات شود که مذاکره با آمریکا و کرنش ذلیلانه در مقابل دشمن هیچ دستاوردی نداشته و نخواهد داشت.

در این رابطه؛ مشرق با انتشار بیش از 300 گزارش درباره فتنه اقتصادی، اطلاعات مبسوطی را در زمینه عوامل عاصی کردن مردم و کسانی که عامدانه به دنبال خرابکاری یا سابوتاژ اقتصادی هستند را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

بدیهیست که این بازی الاکلنگی که البته هنوز تمام نشده! دو طرف دارد. از یک طرف اصرار بر مذاکره با آمریکا و از یک طرف خرابکاری اقتصادی و تخریب اذهان مردم...

چپ‌ها قبل از این در سال 96 و در جریان اغتشاشات دیماه آن سال نیز بیانیه دیگری خطاب به مقام معظم رهبری نوشتند.

اغتشاشات آبانماه 98 دومین پیش‌لرزه فتنه اقتصادی با کنترل از راه دور اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.

***

جوادی‌حصار: دولت، مجلس و قوه قضائیه کارآمدی ندارند!

محمدصادق جوادی‌حصار، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در واکنش به طرح دولت برای گران‌سازی بنزین گفته است: در این کشور نه دولت، نه مجلس و نه قوه قضاییه، کارآمدی لازم را ندارند. این دور زدن‌های مجلس و دولت و تقویت شورای هماهنگی قوا برای تصمیم‌سازی یا تقویت مجمع تشخیص مصلحت نظام به شکلی که حتی قوانین مصوب شورای نگهبان هم باید در این نهاد تایید شود، یعنی کم اهمیت کردن رای و نظر مردم.

او می‌افزاید: دولت هم در ماجرای بنزین، کمال بی انصافی، بی‌مبالاتی و کمال پیمان‌شکنی را در مورد حامیان خودش به خرج داد.[4]

*برخی معتقدند از آنجا که دولت فعلی ساخته و پرداخته اصلاح‌طلبان است و اصلاح‌طلبان نیز سال‌هاست که اصرار دارند به مردم بگویند نظام اسلامی ناکارآمد است؛ پس حتما بایستی به عدم اجرای پیوست‌های طرح گران‌سازی بنزین مشکوک بود.

این مقوله اگرچه بدبینانه به نظر می‌رسد اما با واقعیات صحنه تطابقاتی غیر قابل انکار دارد و اهل نظر حتما بایستی در آن مداقه کنند.

جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان، سالهاست که مشغول ناکارآمدنمایی از نظام اسلامی و تأکید بر این هستند که نظام اسلامی هیچ دستاوردی جز ضعف اقتصادی و فساد ندارد...

دروغی بس بزرگ که جدای از مشکلات فلسفی خود (مثل غیر قابل شمارش بودن فساد)؛‌ آمارهای جهانی هم آنرا تأیید نمی‌کند.

خاصّه اینکه صاحبان این دروغ و مدعیان ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی هرگز به کاهش آمار بیکاری در ایران، قرار داشتن ایران در رتبه سیرترین کشورهای جهان، ارزان‌ترین بودن نان، مالیات و سوخت در ایران و جایگاه مطلوب ضریب جینی در ایران هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند.

آنچه که این تحلیل هرچند بدبینانه را بیشتر به حقیقت نزدیک می‌کند اینست که عده‌ای که جزو فرماندهان فتنه اقتصادی محسوب می‌شوند؛ پس از روی کار آوردن دولتی که در اضلاعی از خود دچار ناکارآمدی است و در ادامه دادن آدرس خیابان به مردم؛ اکنون مدعی این هستند که نظام جمهوری اسلامی بایستی عقب‌نشینی کند و به اسم زیبای مذاکره؛ در مقابل آمریکا تسلیم شود.

شاید جوادی‌حصار از سر دلسوزی یا از روی عصبانیت چنین سخنی را گفته باشد و تمام قوای کشور را به ناکارآمدی متهم کرده باشد؛ اما او قبل از بیان این اظهارات بایستی به نقش خود و لیدر اصلاح‌طلبان در قبال وضع موجود اشاره می‌کرد و به مردم می‌گفت که اگر گزینه انتخاباتی ما اصلاح‌طلبان نبود؛ الآن اوضاع بهتری بر کشور حاکم بود، آشوبی در کار نبود که به بهانه آن از مذاکره با آمریکا یا ناکارآمدی قوا دم زده شود و خبری از گرانی‌های لجام گسیخته هم نبود.

***

تا رأی هست چه حاجت به اعتراض "آقای آشنا"؟!

در روزهای پس از بلوای اخیر در کشور، شاهدیم که جمع کثیری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای که عمدتا تحت تأثیر تعالیم اصلاح‌طلبان هستند؛ در اشاره به راهکار استشفای وضع موجود و مشکلات مردم از چیزی به نام «حق اعتراض» سخن می‌گویند!

مثلا مرتضی مبلغ از مقامات وزارت کشور در دولت اصلاحات طی اظهاراتی به جماران گفته است: وقتی بستر برای اعلام نارضایتی مردم فراهم نشود و مردم نتوانند به شکل عادی و طبیعی اعتراضات خود را در زمینه های مختلف به شکل طبیعی و قانونی ابراز کنند، سرخوردگی و نوعی شکاف بین جامعه و ناراضیان با دستگاه‌های مربوط حاکمیت ایجاد می‌شود.

او می‌افزاید: اگر در جامعه شرایطی هموار فراهم شود و فضاهای امنیتی و حراستی حداقلی شود و فضا کاملا فضای سیاسی باشد، جریان‌های سیاسی به خصوص احزاب حرف اول را می‌زنند.[5]

محمدرضا عارف نیز در همین زمینه اظهار کرده است: قانون‎ اساسی‎ جمهوری‎ اسلامی‎ ایران‎ اعتراض‎ وتجمعات‎ مسالمت‎ آمیز را‎ به‎ رسمیت‎ شناخته‎ است‎ و باید از ظرفیت‎ قانون‎ اساسی‎ دراین‎ زمینه‎ به‎ نحو احسن‎ استفاده‎ کرد؛ شایسته‎ نیست‎ مردمی‎ که‎ اعتراض‎ های‎ به‎ حقی‎ به‎ برخی‎ تصمیمات‎ دارند مجال‎ اعلام‎ نظر پیدا نکنند.[6]

جالب است که مقامات دولتی مثل آشنا و ربیعی که بایستی در قبال بروز این بلوا پاسخگو باشند و مؤاخذه شوند نیز بدون هیچگونه توضیحی در قبال "بنزین ریختن دولت بر هیزم مشکلات" از چیزی به نام «حق اعتراض مسالمت‌آمیز» سخن می‌گویند...

*«اعتراض» در یک حکومت عقلانی، حقّی قاعده‌مند است و در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی هم در اصل 27 به این مقوله اشاره شده است.

جالب است که حتی سخنگوی وزارت کشور نیز اخیراً و پس از فروخوابیدن آشوب‌ها اعلام کرد که این وزارتخانه در یک سال گذشته به ۳۳۱ تجمع و راهپیمایی مجوز قانونی داده است.[7]

این واقعیت‌های قانونی نشان می‌دهد که مسئله آشوبگران و فرماندهان اتاق کنترل از راه دور آشوب هرگز نبودِ حق اعتراض نیست چون این حق در ایران وجود دارد و مجوز هم به آن داده می‌شود.

از طرفی آیا واقعا مسئله فعلی کشور نبود حق اعتراض است یا مشکلاتی که ناکارآمدی‌های دولت منصوب اصلاح‌طلبان پدید آورده است؟

دولتی که مقاماتش در سیاه‌نمایی از اوضاع کشور گوی سبقت را از همه می‌ربایند، تصمیمات خلق‌الساعه خود را به نظام اسلامی تحمیل می‌کند و صراحتا اعلام کرده است که توان چندانی برای نظارت بر قیمت‌ها ندارد.[8]

اکنون آیا راه علاج مشکلات این دولت اعتراض است؟! با اعتراض قرار است چه چیزی حل شود؟

بله! هرگاه ایران هم مثل فرانسه یا آمریکا شد و مجالس و دولت‌های جدید از قوانین ظالمانه و فساد سیستماتیک دفاع کردند؛ آنگاه می‌توان به یک اعتراض مسالمت‌آمیز با رعایت پیوست‌های عقلانی اندیشید.

ولی در ایران تفکر دیگری در مقابل اصلاح‌طلبان و دولت آنها وجود دارد که اگر مناصب را به دست بگیرد؛ هیچ موافقتی با اغلاط اقتصادی و سیاسی جریان چپ ندارد و تجربه هم نشان داده که اشتباهات آنها را تکرار نمی‌کند.

بایستی اشاره کرد که در فضای فعلی سیاسی در ایران؛ رفع مشکلاتی که دولتِ اصلاح‌طلبان پدید آورده صرفاً با رأی خوب مردم در انتخابات‌های آتی ممکن است نه با اعتراض به دولتی که هیچ گوش شنوایی در آن نیست و مثلا مقاماتش در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری به تئوریسین‌های اغتشاش امکانات طرح تئوری می‌دهند!

چه اینکه همین دولت و همین مجلس و همین شورای شهر پر از اشکال نیز از صندوق رأی بیرون آمده‌اند.

این نکته هم بدیهیست که در صورت رأی خوب مردم، مجلسی به خوبی مجلس هفتم متولد می‌شود که بلافاصله "طرح تثبیت قیمت‌ها" را تصویب می‌کند تا نگذارد اصلاح‌طلبان، سیاست‌های اقتصادی ناموفق خود را ادامه دهند.

"اعتراض" حتما یک راهکار است اما در شرایطی که عزمی برای اصلاح در دولت وجود داشته باشد و یا در شرایطی که تمام ارکان نظام و نیروهای سیاسی موافق راهبردهای غلط باشند...

فلذا در شرایط موجود که هر دو شرط وجود ندارد؛ راه معقول‌تر و خوش‌عاقبت‌ترِ صندوق رأی در پیش روست.

دقت شود که تأکید اصلاح‌طلبان بر حق اعتراض؛ ملحقات کمتر گفته شده و حتی ناگفته‌ای نیز دارد...

ملحقاتی نظیر تأکیدات علیرضا علوی‌تبار مبنی بر اینکه این جمعیت معترض مسالمت‌آمیز! بایستی حتما میلیونی به صحنه بیایند، شعارهای سیاسی هم بدهند و احیانا مراکز حساس نظام را نیز اشغال کنند.[9]

و الزامات ناگفته‌ای مثل اینکه بهتر است این جمعیت در نقاطی نزدیک به مراکز حساس نظام گرد هم بیایند و گرنه همچون آن 331 تجمع مجوّزدار اشاره شده در بالا؛ هیچ ارزشی برای «فرماندهان فتنه اقتصادی» نخواهند داشت...

برخی تحلیلگران معتقدند در شرایط فعلی که راهکار صندوق رأی در مقابل مردم وجود دارد؛ تأکید بر حق اعتراض همان القای دیکتاتوری بودن نظام، تصلّب اوضاع و تکمیل پازل اصلاح‌طلبان برای ایجاد "فتنه اقتصادی" است.

لازم به توضیح است که تیتر این اپیزود از یک جهت دیگر نیز وجه تسمیه دارد و آن اینکه علیرضا علوی‌تبار، از تئوریسین‌های اغتشاشات اخیر، سال گذشته بود که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به تئوری پردازی تأکیدآمیز برای یک اغتشاش میلیونی علیه نظام اسلامی پرداخت. البته ریاست این مرکز بر عهده "حسام‌الدین آشنا" است...!

آیا اغتشاشات اخیر که منبعث از اصرار بدون پیوست دولت بود ربطی به آن تئوری‌پردازی در مهمترین مرکز راهبردی دولت دارد؟!

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/276559

2_ http://www.jahannews.com/analysis/424045

3_ http://archives.emruznews.com/2019/11/post-27629.php

4_ https://etemadonline.com/content/362575

5_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1294677

6_ https://etemadonline.com/content/362586

7_ https://www.asriran.com/fa/news/699462

8_ mshrgh.ir/956156

9_ mshrgh.ir/1000000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • سید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!!!
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      52 14
      این مکان اعتراض اول باید از آقای آخوندی که مسکن مهر را خواباند شروع کرد همه آنهایی تحویل مسکن شان با تاخیر مواجه شده اعتراضات شان را چطور به گوش وزیر دیروز و استاد چندین میلیونی امروز برسانند، طرح خوبی است تا راحت تر مشکلات مان را به گوش وزرا و مدیران برسانیم البته رودرو.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      31 9
      اصلاح طلب و عافیت طلب عزیز! تاریخ انقضایت رسیده است!! Expired
    • فریدونکنار IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
      32 12
      اینها واژه اصلاحات و اصلاح طلبی را با خاک یکسان کردند. اینها در اصلاحاتشان بیشتر دنبال راه هایی برای منافع دنیوی خود و پر کردن جیبهایشان بوده اند تا مصالح 80 میلیون هموطن. نشانه های عرایض بنده را در رنگ و بوی تصمیماتشان ببینید. وگرنه چه کسی مخالف اصلاحات است. حضرت آقا خیلی با این افراد مدارا کرده اند.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    34 14
    فقط با از بین بردن عامل بیماری، بدن سالم می ماند. با وجود میکروب ها ، شما نمی توانید بدن سالمی داشته باشید!
  • مصطفي IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    29 10
    سلام - چرا دستگاه قضايي و وكلاي انقلابي و دلسوزان نظام اين همه مسامحه و تساهل در مقابل اين مترسكان غرب و اصلاحاتيان خود فورخته خائن به خرج مي دهند.در دنياي امروز كه دنياي سرعت و اقتدار براي پيشرفت و توسعه كشور مي باشد نبايستي در برخورد با اين عوامل داخلي بيگانگان مماشات كرد.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    38 11
    خاک عالم تو سر نفهمشان . امام فرمود عقل رجایی بیشتر است . بنی صدر دکتری داشت رجایی لیسانس ولی عقل او بیشتر است 77 تا نفهم استاد دانشگاه داریم که اگر من می توانستم همه اینها را بخدا قسم از خدمت کنار می گذاشتم تا ذهن بچه های ساده مردم را خراب نکنند و انها که بتوانند این کار را نکنند فردای قیامت پیش خدا مسول هستند
  • دیدگا IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    29 11
    این اسلاه تلبها همیشه طلبکار عالم و آدم هستند! انگار واقعا از دماغ فیل افتادند!! همه امور اقتصادی و سیاسی و همه چی هم دستشون باشه باز هم از یکی دیگه طلبکار هستند و از قبول مسئولیت کارهاشون شونه خالی میکنند!!! اگه یک روزی زبونم لال رهبری هم از خودشون باشه فکر کنم اونوقت باید همه تقصیرها رو بندازن گردن خدا!! البته همین الانش هم اعتقاد دارند که خدا رو هم باید بتونن نقد کنن!! یه نمرود نامی هم بود که با خدا درگیر شد و به آسمون تیراندازه کرد! نمیدونم آخر کارش چی شد!!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    31 9
    اصلاح طلبان تکمیل کننده پازل اغتشاشات هستند مراقب دسیسه های این فرقه ضاله باشید
  • مانی US ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    16 11
    رای خوب و تبیین افکار پلید جریان سیاسی خاص رو خوب اومدی ولی جان داداش فهمیدیم ... علوی تبار و تئوری شورش در مرکز استراتژیک و ... جان من دیگه تکرار نکن... افتاد
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    21 12
    برو به حسن بگو انتخابات مجلس نزدیکه دادا !!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    4 7
    با عقل جور در نمیاد.
  • همه اقشار ملت IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    9 10
    همه اقشار ملت از مشکلات موانع اقتصادی اگاه هستند واکثرا هم صاحب نظر هستند ولی عمده گرفتاری ما در عمل نکردن وفقط در توقع داشتن است تا قدمی بر نداریم مشکلی حل نخواهد شد.
  • ali IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    10 12
    اقای نقیب زاده و تمام مشکلات اقتصادی فقط و فقط با همکاری امریکا برداشته می شود اره؟اقای نقیب زاده تو یک استادی ایا در امریکا به همین راحتی که اینجا پول در می اوری و نظر پراکنی می کنی هم اون جا می توانی پول در اوری.؟اخه باید دیگه چقدر خوار و خفیف بشیم تا یکی مثل تو بفهمه مذاکره مذاکره نبوده.
  • دیده بان IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    10 15
    وزارت محترم اطلاعات. نیروهای گمنام امازمان حفاظت اطلات سپاه . شاید درون افراد اوباشی که گرفتید افراد بی گناه تحریک شده باشن اعلان که دنبال سر منشا و سرگرده این اوباش و ارذل میگیردد خودشون که دارن گرا میدن همین اشغال های اصلاح طلب هستن همین نفوذی های امریکایی هستن تک تکشون بگیرید تا مردم بیچاره رو تحریک نکن بعد با خیال راحت با دبدبه کبکبه مشکلی نداشته باشن فقط وراجی میکنن کثافت ها
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    10 10
    اقای جوادی حصارها نفس اخرسیاسی شما وامثالتون جمعتون میکنیم شهروندان درجه 3و4 برای همیشه حالتون گرفته میشه
  • مجتبی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    20 11
    وقتی موقع انتخابات به صدای شجریان و کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه رای میدیم تههه اش میشه این دیگه معیشت مهم نبوده متاسفانه
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    5 13
    اینها که پیشنهاد رای گیری میدهند!نه اغتشاش!؟اگر میخواستند پیشنهاد اعنشاش بدهند که پیشنهاد اغتشاش چیه؟
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    19 13
    به جای مذاکره بگو تسلیم. اگه تو و امثال تو رئیس جمهور بودی الان ایرانی باقی نبود که بخواهی حکومت کنی. یه کشور داشتی مثل افغانستان و عراق
  • م-ا-ی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    11 11
    اصلاحات زده ها هر لایی می زنند بهتر از لای لحاف امریکا نمی بینند تمام هم و غمشان رابطه با غرب و امریکاست برای جبرانخیانت و کار نکردن و تنگناه گذاشتن مردم و سر نگونی نظام و روی کار اوردن غرب و امریکاییها دم از مذاکره و رابطه یک طرفه و خالی کردن دل مردم و سفره مردم می زنند خائنند وخائنند و قدرت طلب و با شاه حسن بهتر به مقصد می رسند
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    2 13
    احتمالا این 331 مورد تجمع در حمایت از دولت بوده که به اشتباه مخالفت از دولت عنوان شده اگر امکان داره چند مورد از این تجمعات را که در شهرستانها برگزار شده وعلت تجمع را مینوشتید تا ماهم بدونیم بهتره تا قبل از کشیده شدن به جنگ داخلی یه فکری به حال این تجمعات بشه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    19 6
    مشرق خجالت بکش حقیقت را باید بگید
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    10 11
    کار اصلاح طلبان فتنه گر تمومه. بالاخره نادرستی تان در این اغتشاشات برای ملت روشن می شود.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    24 7
    چرا خوابیدیم؟ یعنی واقعا نمیدونیم تحریم های امریکا چی کار کرده؟ مثلا فروش نفت ایران 10 برابر کاهش یافته و دولت باید از یه جایی این کسری رو جبران کنه تا پول کارمندانشو بده اینو من نمیگم یه واقعیت محضه یعنی تمام مشکلات ما واقعا سر اصلاح طلب هاست؟ کمی انصاف داشته باشیم
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    2 3
    منم زن میخوام این وسط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس