کتاب تا پلاک 140 - خانم آذر خزایی

آذر خزاعی سرچشمه نویسنده کتاب «تا پلاک ۱۴۰» گفت: کتاب توسط نشر صریر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال انتشار است که ان‌شالله نهم آذرماه رونمایی خواهد شد.

به گزارش مشرق، آذر خزاعی سرچشمه نویسنده و پژوهشگر درباره تازه‌ترین اثر خود با عنوان «تا پلاک ۱۴۰» در پاسخ به این سوال که ایده اولیه جمع‌آوری خاطرات زندگی در جنگ از کجا به ذهنتان رسید؟ گفت: همسرم روزی از وضعیت زندگی در زمان جنگ برای بچه‌ها می‌گفت و تعدادی از عکس‌های آن دوره را نشان می‌داد. جرقه اولیه همان جا به ذهنم رسید و تصمیم گرفتم در دو بخش جبهه و شهر، عکس و خاطره جمع کنم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: ابتدا به سراغ عکس‌های جنگ رفتم که جریان زندگی را در آن نشان دهد. نزدیک به ۲۰۰ عکس با نام عکاسان آنها جمع‌آوری کردم، سپس با آنها تماس گرفتم. اجازه استفاده از عکس را دادند، ولی گفتند نمی‌توانند مطلبی بنویسند و یا خاطره‌ای به ذهنشان خطور نمی‌کند. بعداز مدتی تصمیم گرفتم عکس‌ها را کنار بگذارم؛ هم به دلیل نداشتن خاطره هم به دلیل اینکه دوستان هنرمندم می‌گفتند هزینه انتشار این تعداد عکس به همراه خاطره بسیار زیاد خواهد بود. 

خزاعی در پاسخ به این سوال که جمع آوری این خاطرات چقدر زمان برد، عنوان داشت: گرفتن خاطره از اهالی قلم خود نیز حکایتی دارد که این حکایت دو سال طول کشید. یعنی از نویسندگان و هنرمندان با اینکه خاطره داشتند، اما فرصت نوشتن نداشتند و همین باعث شد که به مصاحبه روی آورم و بعد از پیاده شدن مصاحبه، متن پیاده شده را در اختیارشان قرار دادم تا ضمن اصلاح متن تاییدشان را هم داشته باشم.

وی درباره دسته‌بندی خاطرات گفت: بعضی از متن‌ها به دلنوشته نزدیک شده بود و بعضی دیگر به یادداشت روزانه؛ حتی بعضی به خاطرات داستانی. ولی همگی به نوعی سعی کرده بودند گوشه زندگی در آن سال‌ها را با حس و حالی که داشتند نشان دهند. برای بنده نشان دادن وضعیت زندگی در آن دوران مهم بود. برای همین دسته‌بندی بر اساس نوع روایت (یادداشت روزانه، دلنوشته یا خاطرات داستان) نکردم و تنها ترتیب خاطرات را بر اساس حروف الفبایی «نام خانوادگی نویسندگان» خاطره درج کردم. 

خزاعی همچنین با اشاره به این‌که دفاع مقدس تاثیر شگرفی بر زندگی مردم گذاشت، ابراز داشت: جنگ شکل و جریان زندگی را عوض کرد و مفاهیم تازه‌ای را وارد فرهنگ معاصرمان کرد. مفاهیمی چون ایثار و شهادت،‌ مقاومت و پایداری که این مفاهیم در ادبیات تاریخ شفاهی ما یک شبه ره صد ساله را پیمود و باعث خلق اثر حماسی و بزرگی در فرهنگ مکتوب تاریخی کشورمان شد.

این پژوهشگر در پاسخ به اینکه کتاب در چه مرحله‌ای از انتشار است؟ توضیح داد: کتاب توسط نشر صریر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال انتشار است که ان‌شالله نهم آذرماه رونمایی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    0 0
    :) ممنون. باید تبلیغ بیشتری تو این حوزه و همینطور تاریخ 200 سال گذشته ی ایران برای مردم صورت بگیره..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس