علی ربیعی نمایه - کراپ‌شده

سخنگوی دولت با بیان اینکه براساس گزارش‌ها حدود ۵۲ تا ۵۳درصد مردم خودرو ندارند، گفت: با همین میزان رشد مصرف بنزین علی‌رغم افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۱۴۰۰ وارد کننده بنزین می‌شدیم.

به گزارش مشرق، علی ربیعی سخنگوی دولت و محمدرضا عدل معاون امور زیربنایی فنی سازمان برنامه و بودجه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به سؤالات و مسائل در مورد افزایش قیمت بنزین، سهمیه‌ها و کمک معیشتی به خانوار توضیحاتی ارائه کردند. 

در این برنامه علی ربیعی با اشاره به اینکه ساعت ۲۴ امشب مبالغ حمایتی برای ۲۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود، اظهار داشت: این طرح در راستای برقراری عدالت اجتماعی و یا حرکت کردن به این سمت و سو بوده و دلایل مختلفی برای اجرایی آن متصور است.

بیشتر بخوانید:

نحوه درخواست حمایت معیشتی اعلام شد

ربیعی با بیان اینکه بارها درباره ضرورت اصلاح قیمت بنزین صحبت شده بود، گفت:‌ این درست نیست که بگویم یک شبه اعلام شد. تجربه نشان داده اعلام این مسائل از قبل تبعاتی به همراه دارد این تصمیم با نیت خیرخواهانه برای دهک‌های پایین اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه برای اقشار و گروه‌های مختلف سهمیه در نظر گرفته شده است، بیان داشت: برای حمل‌ونقل درون‌شهری، برون‌شهری، تاکسی‌های اینترنتی، وانت‌بارها، ون‌ها و سایر وسایل بنزین‌سوز دیگر سهمیه در نظر گرفته شده است. اصل اینکه روند کنونی ناعادلانه بود در آن شکی نیست و ادامه این روند امکانپذیر نبود و باید عادلانه می‌شد. در هر زمان دیگری این طرح اجرا می‌شد باز هم ابهاماتی را مطرح می‌کردند. همه گروه‌های هدف در این طرح به خوبی شناسایی شده و اگر کسی جا بماند قابل اصلاح است. 

سخنگوی دولت افزود: قبل از اینکه نرخ بنزین را اعلام کنیم کنترل‌ها شروع شده بود تا مردم نگرانی نداشته باشند. زمینه و پیوست این طرح کنترل قیمت‌ها، میزان حمل‌ونقل و گرفتن بهانه‌ها برای افزایش قیمت کالا و خدمات بود. 

ربیعی با تأکید براینکه حتی به سرویس مدارس هم سهمیه دادیم و برای صنعت حمل‌ونقل سهمیه بنزین پیش‌بینی شد، گفت: با گشاده‌ نظری‌ها صحبت‌ها و نقدها را می‌پذیریم. 

وی با اشاره به میزان سهمیه در نظر گرفته شده گفت: همه این مباحث براساس نظرات کارشناسی و ترکیبی از سفر با وسایل نقلیه عمومی و شخصی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ایرانی‌ها ماشین ندارند و عده‌ای نیز ۳ تا ۴ خودرو دارند و آمار دقیق این است که ۵۲ تا۵۳ درصد از مردم ماشین ندارند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اصل اجرای این طرح به منظور عدالت است و در کنار آن اصلاح ساختار اقتصادی مطرح بود. سعی کردیم برای اینکه کمترین فشار به مردم وارد شود مردمی که ماشین ندارند را کمک و حمایت معیشتی بکنیم نگرانی مردم طبیعی است و باید در این خصوص بحث شود.

ربیعی گفت:‌این طرح برای این بوده که عده‌ای پر مصرف مشغول دور دور بودند و به همین دلیل از آنها یارانه بنزین را گرفتیم تا به مردمی که ماشین ندارند کمک کنیم. 

وی در مورد آثار تورمی افزایش نرخ بنزین عنوان کرد: در بیشترین حالت اثر مستقیم آن ۲ درصد و در مجموع ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود. 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که چرا خانواده‌های ۵ نفره و بالاتر کمک معیشتی آنها افزایش نمی‌یابد، گفت: خانوارهای ۵ نفر به بالا قابل توجه نیستند میانگین بُعد خانوار در کشور مشخص است البته ما خانوارهای ۱۹ نفره و ۳۰ نفره هم داریم. باید براساس منابع تصمیم‌گیری می‌شد منابع محدود است اگر بخواهیم پول بیشتری بدهیم اقشار و جمعیت مشمول طرح کمتر می‌شدند. هرچه پول از این محل حاصل شود برای معیشت مردم در نظر می‌گیریم و این قطعی است.

ربیعی با بیان اینکه سالانه پیش‌بینی می‌شود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل حاصل می‌شود، بیان داشت: طرح معیشت ۷۵درصد جامعه را در بر می‌گیرد  و اگر کسی احساس می‌کند مشمول می‌شود بدون تنگ‌نظری آن را بررسی می‌کنیم که این امکان فراهم شده در سایتی که اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد اندازه ۲۰۰ کلمه دلایل ذیالحق بودن خود را بنویسد. میان افرادی که یارانه نقدی می‌گیرند با طرح معیشت همپوشانی وجود دارد.

وی تأکید کرد: یارانه‌ بگیرانی که به علت ثروت حذف شده‌اند در طرح حمایت معیشتی نیستند اما آنهایی که قبلاً داوطلبانه در گرفتن یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند می‌توانند اعتراض کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه همه ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم، خاطرنشان کرد:‌ بی‌باور نیستیم یا اینکه سختی‌ها و نگرانی‌ها را درک نکرده باشیم. خیلی وقت‌ها نمی‌خواهیم کام جامعه را تلخ کنیم با وجود تحریم‌های ظالمانه در ماه‌های اخیر تعادل خوبی به وجود آمد به همین دلیل با اجرای این طرح خواستیم به معیشت مردم کمک کنیم تک‌تک سلول‌های بدن ما نگران معیشت مردم است.

ربیعی ادامه دارد: نقطه ضعف بزرگ ما این بود که نتوانستیم مردم را توجیه کنیم. هر تصمیمی می‌گرفتیم عده‌ای سودجو کار خود را می‌کنند اگر پیوست طرح کنترل قیمت‌ها نباشد شکست خورده‌ایم.

وی در مورد پشتوانه قانونی افزایش قیمت بنزین گفت: قانون برنامه ششم را داشتیم و از سران قوا نیز مصوبه گرفتیم و آن را در بودجه نیز پایدار می‌کنیم. 

سخنگوی دولت در مورد سهمیه سوخت خودروهای مسافربری شخصی گفت: کارگروهی تشکیل شده بخشی از آنها سهمیه از آژانس دریافت می‌کنند، بخشی از تاکسی‌های اینترنتی و ایده‌ای را دنبال می‌کنیم تا این افراد به سامانه‌ای متصل و شناسایی شوند تا بتوان برای آنها سهمیه در نظر گرفت.

در ادامه محمدرضا عدل معاون امور زیربنایی فنی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آثار تورمی افزایش قیمت بنزین گفت: روزانه ۹۵ تا ۹۶ لیتر مصرف بنزین وجود دارد که ۶۶ میلیون لیتر آن ۱۵۰۰ تومانی است و ۲۵ میلیون نیز با ۳ هزار تومان پیش‌بینی است انتظار این است که مردم صرفه‌جویی کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب ۱۵ بار افزایش قیمت بنزین داشتیم که شش بار آن هیچ بار تورمی نداشته و شش بار نیز تورم کاهش یافته که البته به دلیل سیاست‌های جبرانی و دیگر متغیرها بوده است، یادآور شد: فقط سه بار آن با تورم همراه بوده و مطالعات نشان داده که این تغییر حداکثر تورم ۲ درصدی به همراه خواهد داشت. اگر نفت و گاز را افزایش می‌دادیم آثار تورمی بیشتری داشت. توقع تورم انتظاری و روانی وجود دارد اما آثار پرداخت‌های جبرانی را باید در نظر گرفت. امشب یک مرحله پرداختی و ۲۹ آذر و شنبه هفته آینده مراحل بعدی پرداخت کمک معیشتی است. 

معاون سازمان برنامه و بودجه  گفت:‌ با افزایش بی‌رویه مصرف بنزین روبرو هستیم و انتظار می‌رود  ۶ تا ۱۰ میلیون لیتر مصرف کاهش یابد. با روند رشد مصرف سال ۱۴۰۰ به وارد کننده تبدیل می‌شدیم در حالیکه ۴.۲ میلیارد دلار برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس سرمایه‌گذاری شد. بنابراین با کاهش مصرف مازاد آن را صادر می‌کنیم. سال ۹۶-۹۷ بالغ بر ۱۴.۲درصد با افزایش مصرف روبرو بودیم هر چقدر نرخ ارز در سال گذشته بیشتر شد گرایش به قاچاق سوخت نیز بیشتر شد.

عدل در مورد توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی نیز گفت:‌ از اول امسال شاهد افتتاح و تکمیل خطوط مترو هستیم. دولت نیز در بخش‌های دیگر حمل‌ونقل کمک‌هایی کرده است.

وی در مورد مابهالتفاوت قاچاق هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه گفت: هر لیتر قاچاق سوخت به ترکیه ۱۵ هزار تومان درآمد، افغانستان ۹ هزار توتمان و ارمنستان ۱۴ هزار تومان مابهالتفاوت دارد. به هر حال این طرح بخشی از قاچاق سوخت را نیز کنترل می‌کند.  جزئیات طرح و همه این اقدامات در کارگروهی که در وزارت کشور تشکیل شده با حضور همه دستگاه‌های کشور بحث و بررسی شد و البته پرداخت سهمیه ۶۰ لیتری مسبوق السابقه است چنانچه نیاز به اصلاح داشته باشد انجام خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    106 0
    اگر حسن روحانی شما 6 سال پیش با فحش دادن به احمدی نژاد و احمقانه و خنده دار خوندن برخی سیاست های درست زمان احمدی نژاد کارت سوخت رو حذف نمی کرد و افکار عمومی رو علیه طرح هدفمندسازی یارانه ها نمی شوروند الان این وضعیت رو نداشتیم. خودتون مردم رو قانع کردید که این طرح بد هست، بد الان می خواین عکسش رو به مردم بقبولونید و مردم دیگه حرفتون رو باور نمی کنند.
    • بوالفضول IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      14 1
      خود همین ربیعی یک فتنه گر قدیمی ست چه کسی باید اینو بازداشت کنه ؟! ههههههههههههههههههه
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    70 0
    مدیران با سابقه امنیتی، تصمیمات مخفیانه و شبانه می‌گیرند و به کسی پاسخگو نیستند.#رئیس‌جمهور#سخنگو#و...
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    65 0
    خانواده های بالای پنج نفر قابل توجه!!! نیستند ...خخخ
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      14 0
      باید وزیر نفت محاکمه شود که چرا سال 92 کارت سوخت را حذف کرد اگر بد بود چرا انرا دوباره احیا می کنید اگر خوب است چرا سال 92 انرا حذف کردید تا کی مردم باید چوب و ضرر این بی کفایتها را بدهند روزی 10 میلیون لیتر قاچاق سوخت از جیب این ملت را چه کسی باید بدهد ایا نباید عاملین اصلی یمحاکمه شوند
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    74 1
    مردم که عددی نیستند نمایندگان مجلس را توجیه کنید
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    60 2
    اقدام ناشیانه دولت اعلان جنگ با ذهن و جیب مردم بود.
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    61 0
    به شعور مردم توهین نکنید. آنان که ماشین ندارند در غار زندگی میکنند و از خدمات تاکسی، وانت بار و ... استفاده نمی‌کنند؟!
  • حقجو IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    53 2
    نتوانستید مردم رو توجیه کنید؟؟؟!!! اولا اول توجیه میکنند بعد اجرا. ثانیا توجیهتون اثر نداره چونکه کذابید و حرفتون به عملتون نمیخوره و مردم میفهمند که علت این اقدام اخیرتون مشکلات اقتصادی و تامین بودجه نبوده بلکه مسائل امنیتی و عقب نموندن از کشورهای محور مقاومت بوده
  • ATA IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    46 2
    با اقدام شبانه و بی‌خردانه تاسالیان دراز بین مردم و مسئولین شکاف انداختید، آبروی مجلس را بردید، از رهبری خرج کردید تا چندرغاز دست‌گیرتان شود. عده ای بی‌گناه کشته شوند، خانواده های نیروهای انتظامی و بسیج و ... در استرس سلامتی سرپرستانشان باشند و ... واقعا در این برهه تاریخی ارزشش را داشت؟!
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    69 0
    میگه با رشد مصرف بنزین تا ۲ سال دیگه باید وارد کننده میشدیم. خب اگه کارت سوخت رو ملغی نمیکردید همین الان یا چه بسا زودتر صادرکننده بنزین میشدیم
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    46 0
    اگه راست میگید آقای روحانی و تیم اسکورتش و ... لندکروز های قشنگشون رو بنزین با قیمت واقعی بزنند. دولت به خودش هم سوبسید میده جل الخالق
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    51 2
    دولت در ابتدای راه نام صندوق مهر امام رضا را به صندوق کارآفرینی امید تغییر داد. آنجا بود که گفتم خیری در این دولت نیست و در کارش اخلاص ندارد و با سر به زمین خواهد خورد. این فقط یک نمونه از ترامپیزم این کابینه است.
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    47 0
    طرف مجرده جدا زندگی می‌کنه رابطه خوبی با پدر و مادرش نداره. حقشو میخاد
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    23 1
    اگه دلار 11500 بوده باشه ، بعد الان دلار شده 13 تومن، یعنی طرف قاچاق کنه با بنزین آزاد نسبت به 11500 زمان قبل بنزین حساب کنید 1000 تومن خود بنزین، تفاوت قیمت دلار شده 1500 ، الان فقط 500 باید از جیب بزاره تا راحت قاچاق کنه ، تازه اگه دلار گرونتر بشه که دیگه فایده ای نداره انگار کاری نکردن. من موندم چرا مردم و خودشونو اذیت کردن ، دلارو گرون می کردن مثل پارسال ، از جیب مردم بر میداشتن
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    52 1
    آقای ربیعی شاید نخواستید توجیح کنید دلتان می خواست شورش صورت بگیره
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      11 0
      اقای ربیعی خودش از لیدرهای فتنه 88 بود
  • هومن CA ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    16 27
    بنظر من گران کردن بنزین کار صحیح بود مردم باید شرایط امروز مملکت رو درک کنند متاسفانه مردم ما دنبال دشمن مملکتشون راه افتادن
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    27 2
    آقای ربیعی نظام از خیلی سالهارباید تکلیف نفوذت را روشن کنه متاسفانه شماها را نفوذ دادن در نظام کی کلک نظام را می کنید خدا می داند
  • ناشناس IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    35 1
    حالا هی توجیح کنید..گوش ما از این توجیحات لبریزه..همه میدونیم بنزینبه چه دلیل گران شده...
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    24 2
    دولت بیعرضه مردم فریب خون شهدا دامنتون رو میگیره!
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    21 1
    دولتی که زبان گفتگو با مردم را ندارد و حتی روابط عمومی نمی داند جیست و یک فردی هم مشاور رسانه ای شده که مدعی علم ارتباطات است ، اینگونه کشور را در معرض خطر قرار داده است حتی بلد نیست حرف بزند . فقط لجبازی بلد هستن
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    13 1
    خب چرا هزینه دور دور ماشین دارها را 53 درصد مردمی بدهند که از داشتن خودرو محرومند؟ (من خودم خودرو دارم ولی فقط به وقت ضرورت از آن استفاده می کنم)
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    25 0
    اختيار داريد.ماموران در حال توجيه مردم هستند
  • محمد IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    14 0
    بهتر این است که بگویید نخواستیم مردم را توجیه کنیم .وما اصولا مردم را محرم نمی دانیم.
  • غلامعلی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    11 2
    اگر صادر نکنید وارد کننده نمیشیم . چند خانواده رو شما دولتی ها بدبخت و بیچاره کردیده از ثامن و پدیده و قوامین و موسسات و کارخانه جات و ... دولتی که همه مسئولینش پولی مدرک گرفته باشند بیشتر از این سواد اداره کشور ندارن
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    12 1
    چرا به خودروهای با کیفیت و یا خودروهای برقی رو نمیارید بنزین رو گرون میکنید که مردم تاوان بی مسئولیتی مدیران و سران رو بدن لطفاً شما توجیه بشید و برای مصرف کمتر بنزین و بهبود حال محیط زیست. به فکر خودرو های برقی باشید و بنزین رو به هر قیمتی که خواستید صادر کنید
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    20 2
    خون ریخته شده در این حوادث اخیر گردن کسانی است که این طرح را ناگهانی و بدین شکل پیاده کردند .
  • ناشناس IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    15 0
    من به عنوان یک روستایی و بیسواد عرض میکنم مبنای مقایسه کشور ها از نظر اقتصادی و معیشتی شاخص قدرت خرید و درامد سرانه باید باشد نه میزان مصرف بنزین
  • سجاد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    8 0
    به لطف دولت تدبیر و امید هیچ کس هیچی نداره دولت لیبرال فاقد تدبیر
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    4 2
    امار خودرویی مردم واقعیت نداره در ایران به نظر من 75 درصد خانوارها خودرو دارند دیگه هرقدرم فقیر باشند اردی و پیکان و پراید و روا و پیکان وانت و سایر خودروهای کهنه و ارزان قیمت رو که دارند
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      2 2
      من الان خودم چند ساله پس انداز میکنم نتونستم یکی از این ماشین هایی که میگی رو بخرم.کمترینش پیکانه که اونم 20میلیون قیمتشه.به خودت نگا نکن خیلی از خونواده ها هستن که در ارزوی یه ماشین سادن.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    4 0
    به نظر من چرت ميگه الان با گرون كردن بنزين مصرف در كشور مياد پائين و كم ميشه، عمرا اگه همچين اتفاقي بيفته فقط دولت ميخواد كسري بودجه رو از جبيب مردم برداره و ايجوري توجيه ميكنه براي كسانيكه پول دارن 2000تومن گرون تر بنزين بزنه فرقي براش نداره و اصلابراش مهم نيست مهم براي بقيه مردمي هست كه حتي دارن سر كار ميرن بازهم با اين همه گروني مخارج زندگي رو نميتونن تامين كنن
  • DE ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    6 0
    خیلی خوبید. ماشین های هیبریدی 2 برابر شد تو همین 3 روز قیمتش. تو همه جای دنیا که اینقدر میگید فلان جا بنزین اینقدره اونقدره اولا ملاک قدرت خرید مردم هست دوما ماشینها با به روزترین تکنولوژی تولید میشن سوما حمل و نقل عمومی به شدت قوی و موثر هست و هزار تا موضوع دیگه. لاکن ولی شما حتما نظارت کنید.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    5 0
    دولت به دنبال درآمد فروش بنزین از محل صرفه جویی مصرف آن است. این یعنی خالی کردن جیب مردم نه پر کردن آن این دولت ثابت کرده که هیچ نظارتی بر تورم ندارد
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    2 0
    واقعا متاسفم براتون !! فهم رسانه ای ندارید !
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 0
    بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    1 0
    چرا میگید 53% افراد ماشین ندارند?.قرار نیست تک تک افراد یک خانواده ماشین داشته باشن.اکثر خانواده ها ماشین دارن .آمار گمراه کننده ندید
  • احمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 0
    پنج سال گذشته هم که شما طرح سهمیه بندی بنزین احمدی نژاد حذف کردید، بنزین وارد می کردیم و دود می کردیم. اون موقع کجا بودید؟ الان برید دنبال آب و صابون بگردید.
  • احمد IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    1 0
    اقای ربیعی این چه دولت تدبیر و امیدی شد که نمی تواند مصرف بنزین را محاسبه کند و بی جهت کارت سوخت را باطل می کند؟ و پس از 6 سال بفرمایند! اگر مصرف ادامه پیدا می کرد سال 1400 وارد کننده می شدیم!! پس شما ها چکار می کردید؟
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 0
    به نظرم برای حذف قاچاق میخوان نرخ بنزین رو با ترکیه یکسان کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس