محمدرضا عارف

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اظهاراتی تأکید کرد: "عارف" ساکت‌ترین نماینده تاریخ پارلمان ایران است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

نگاهی به تحرّکات فرماندهان فتنه اقتصادی

چرا گرانی بنزین در آمریکا «فراخوان تجمع» ندارد؟!

ماجرای افزایش قیمت بنزین در ایران و حواشی مختلف آن در حالیست که چنین تصمیماتی در برخی دیگری از کشورهای جهان نیز بصورت روزمره اخذ می‌شود اما کسی نگران حواشی آنها نیست.

در واقع اگرچه گران شدن برخی اقلام در برخی کشورها با تنش‌های اجتماعی زودگذر مواجه می‌شود اما جالب است که مثلا در کشور آمریکا رویه‌ای در زمینه وقوع حواشی اشاره شده وجود ندارد.

مثلا نرخ بنزین در آمریکا همانند نرخ دلار در ایران بر روی نشانگرهای دیجیتال قرار دارد و به شدت نیز از تحولات سیاسی و اقتصادی آمریکا تأثیر می‌پذیرد.

شاید عده کمی باشند که بدانند تنها در ماجرای چالش‌های نفتی دانلد ترامپ با نظام جمهوری اسلامی ایران؛ قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین میزان در تاریخ خود رسید.[۱]

اما تقریبا شنوای هیچ نگرانی یا حاشیه خاصی از این رخداد در آمریکا نبودیم و برخی سلبریتی‌های آمریکایی نیز از "خرد شدن استخوان مردم" سخن نگفتند.

جالب است که سهم هزینه بنزین در یک حداقل حقوق در آمریکا (با احتساب گرانی سایر هزینه‌ها و پرداخت مالیات) بسیار از بیشتر سهم بنزین ۳ هزار تومانی در یک حداقل حقوق مصوب در ایران است اما همانطور که اشاره شد؛ هرگز شنوای نگرانی یا حاشیه خاصی در این زمینه نیستیم.

و سؤال از اینجا آغاز می‌شود که چرا اوضاع ایران و آمریکا به واسطه یک تصمیم مشابه؛ تا حدّی متفاوت است؟!

*پاسخ این سؤال مهم را باید در روند فعالیت‌های رجال یک جریان سیاسی خاص از ۱۰ سال قبل به این سو و عملیات روانی آنها روی ذهن مردم یافت.

کسانی که بعد از فتنه ۸۸؛ فاز براندازی را از مسیر سیاست به مسیر اقتصاد تغییر دادند و راهبردشان به جای «ادعای تقلب» بر مدار «اقتصاد» قرار گرفت.

افرادی که هر مشکل کوچکی را بزرگ و هر مشکل بزرگی را بزرگتر نشان دادند، از "هیچ" قصه‌ها ساختند و مهمتر از همه اینکه واقعیت‌های اقتصادی کشور را کتمان کردند.

و فی‌الجمله تلاش کردند تا یک فضای "انکسار ذهنی" در افکار عمومی ایجاد شود و ساحت توده به یک انبار باروت تبدیل شود.

رخدادی که نه تنها به هیچ‌وجه در آمریکا شاهد آن نیستیم بلکه ارتکاب به آن در آمریکا و در هر کشور دیگری در دنیا به مثابه خیانت تلقی خواهد شد.

و این شد که مفاهیمی مثل «فراخوان تجمع» و «فراخوان اعتصاب» در شبکه‌های اجتماعی ایران رواجی چند ساله یافته است و در روی دیگر نیز سکّه نیز مثلا شاهد فتنه اقتصادی دیماه ۹۶ با کنترل از راه دور اصلاح‌طلبان بودیم.

فتنه‌ای که طبق آمار رسمی وزارت کشور؛ ۶۰ درصد دستگیرشدگان آن نه بیکار که شاغل بودند، ۷۰ درصد از شعارهای متجمعین آن نه اقتصادی که سیاسی بود و در این فتنه البته شاهد به آتش کشیده شدن پرچم ایران نیز بودیم.

رخدادی که دقیقا خلاف آنرا در فرانسه و آمریکا شاهدیم و در اعتراضات جلیقه‌زردها و ایضا در اعتراضات وال‌استریت شاهد بودیم که پرچم این کشورها بر دوش معترضین حمل می‌شود و احترام به قانون و حاکمیت نظام یک اصل است.

حواشی تصمیمات اقتصادی در ایران را باید در آنجا جست که سعید حجاریان چند سال قبل عصا زنان به روزنامه اعتماد رفت و بدون اینکه به مردم بگوید ایران اسلامی توانسته اثر تحریم‌ها را به کمتر از ۳۰ درصد برساند؛ تیتر حرف‌های خود را اینگونه به روزنامه اعتماد گفت: "و ما ادریک مالتحریم"!

و یا این علیرضا علوی‌تبار بود که در زیر نور چراغ‌های بیت‌المال و در پشت تریبون متعلق به بیت‌المال در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری دولت آقای روحانی مشغول تئوری‌پردازی برای به ایجاد یک اعتراض میلیونی علیه نظام اسلامی شد.[۲]

چرا کسی در تمام طول این سال‌ها به این بسترسازی‌های خطرناک توجهی نکرد و به جای آدرس‌های مدام اصلاح‌طلبان به سمت خیابان؛ به مردم نگفت که راه اعتراض صندوق رأی است؟!

از این دست مثال‌ها بسیار است...

آنها از این گفتند که سال ۹۸ سال ناآرامی‌های فیزیکی خواهد بود، ایران مثل کشتی تایتانیک در حال غرق شدن است،‌ ایران در اقتصاد عقب‌مانده است، مردم ناامیدند،‌ مردم گرسنه‌اند و... و همچنان نیز بر تمام این گفته‌ها در کنار انکار دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی اصرار دارند.

بدیهیست که در این فضا، مادام که فکری نشود و تدبیری برای مقابله در کار نباشد؛ هر تصمیمی ولو تصمیمات درست اقتصادی هم با حواشی مواجه خواهد شد. چه رسد به تصمیم گران‌سازی بنزین که مورد اصرار شخص آقای روحانی بود...

گفتنیست مشرق طی ۴ سال گذشته درباره زمینه سازی جریان خاص سیاسی با همراهی دولت برآمده از آن برای «فتنه اقتصادی» بیش از ۳۰۰ گزارش منتشر کرده است.

***

فیاض زاهد: "عارف" ساکت‌ترین نماینده تاریخ پارلمان ایران است

فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون سرمایه‌گذاری اصلاح‌طلبان در مجلس دهم گفته است: هزینه‌هایی که جریان اصلاحات برای حضور در مجلس کرد به نتیجه دلخواه نرسید. هنگامی که فرصت‌طلبان در فردای انتخاباتی که با حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند رویکرد دیگری در پیش گرفتند. کمیت اصلاح‌طلبان در مجلس کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر فراکسیون امید نیز از نظر کیفیت فاقد ابداع، نوآوری و سناریوی روشن برای آینده بود. بزرگترین خطای استراتژیک در این زمینه کاندیداتوری دکتر عارف برای مجلس بود.

او می‌افزاید: بنده در جلسات قبل از انتخابات در جلساتی که با حضور آقای عارف برگزار می‌شد تنها کسی بودم که با کاندیداتوری ایشان برای مجلس مخالف بودم چون می‌دانستم هدف آقای عارف کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری است و قصد دارد از مجلس پلی بسازد برای ریاست جمهوری آینده. همین مساله نیز آقای عارف را به شدت در مجلس محتاط کرد و به همین دلیل به ساکت‌ترین نماینده تاریخ پارلمان ایران تبدیل شد.[۳]

*اینکه چرا از نظر رجال اصلاح‌طلب کسانی مثل سلحشوری و صادقی نماینده هستند اما امثال عارف نه! سؤالیست که خود آنها باید به آن پاسخ بدهند.

مع‌الوصف اما به نظر می‌رسد علت این حملات گسترده به عارف؛ خشم از عدم همراهی او با مواضع ساختارشکنانه جریان خاص و دوری از حاشیه‌سازی و هزینه‌تراشی برای نظام در مجلس است.

خشم ستاد اصلاحات از عارف به حدّی است که برای دور تازه انتخابات هیچ نامی از او برده نمی‌شود.

در این زمینه می‌توان به موضع‌گیری عبدا... ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان اشاره کرد که چندی قبل به ۴ نامزد سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم اشاره کرده و بدون هیچ اشاره‌ای به نام عارف، اینطور گفته بود که افرادی مثل مرعشی، معین، موسوی‌لاری و مولاوردی می‌توانند سرلیست ما باشند.[۴]

***

گلایه استاندار سیستان‌وبلوچستان از نظام جمهوری اسلامی!

جماران گزارش داد: احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان طی اظهاراتی در همایش شورای عالی تشکل های اجتماعی فعال در سیستان و بلوچستان گفته است:

«با اینکه خدمات نظام جمهوری اسلامی قابل تقدیر است، ولی باید گلایه کرد استانی که ۱۱/۵ درصد وسعت کشور، ۲۰ درصد مرز و ۳/۵ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، نباید چنین باشد. باید دید چه مرزی از کشور در این استان قرار گرفته است؟ مرزی که ۳۰ درصد تریاک دنیا را کشف کرده و برای نه جمهوری اسلامی بلکه برای دنیا سپر بلا بوده است.»[۵]

*خاک پاک سیستان و بلوچستان روی سر مسئولان نظام جمهوری اسلامی قرار دارد اما گویا استاندار محترم سیستان این حقیقت را نمی‌داند و به جای خدمتگزاری و بیان واقعیت‌ها برای مردم وقت خود را به امور دیگری اختصاص داده است!

تنها یک نگاه ساده به وضعیت استان سیستان و داشته‌هایش در دوران حکومت پهلوی و در دوران نظام جمهوری اسلامی می‌تواند نشان دهد که استاندار سیستان باید ممنون انقلاب اسلامی باشد یا گلایه‌مند از آن؟!

سیستانی که در اوایل انقلاب همچنان دچار فرهنگ خان و کنیزی بود، بلوچستانی که در عمده مناطق آن هیچگونه امکان امنیتی و زیستی وجود نداشت و سیستان و بلوچستانی که هیچ اثری از توجه حکومت به آن نبود آیا با امروز مقایسه است؟!

با امروزی که سیستان و بلوچستان با همت هزاران گروه جهادی، با شهادت صدها شهید و با توجه هزاران مدیر خدوم در نظام جمهوری اسلامی شاهد هیچیک از رخدادهای پیش‌گفته نیست، برخی مراکز شهری آن در زیبایی و پیشرفتگی تنه به مرکز کشور می‌زند و تبدیل به یک جاذبه گردشگری برای ایرانیان و جهانیان شده است.

سیستان و بلوچستان و مردمان عزیز آن البته مثل تمام دیگر استان‌های مرزی کشور با مشکلاتی مواجه‌اند و مقولاتی مثل پراکندگی جمعیتی، وسعت زیاد، خشکی اقلیم استان و ازدیاد جمعیت بر عمق این مشکلات افزوده‌اند.

اما آیا به معنی عدم توجه نظام اسلامی به این سرزمین استراتژیک است؟ یا به معنی ضرورت عزم و اراده بیشتر میان مسئولان و علمای سیستان و بلوچستان برای خدمتگزاری بیشتر؟!

ما همچنین به آقای موهبتی عرض می‌کنیم که اگر از نظام مدیریتی جمهوری اسلامی گلایه دارند و همزمان در مناصب مدیریتی همین نظام حضور دارند و از بیت‌المال حقوق می‌ستانند؛ حضور در این سمت بر ایشان روا نیست...

***

۱_ https://www.eghtesadonline.com/n/۱ifT

۲_ mshrgh.ir/۸۳۶۲۸۰

۳_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۷۶۰۰۰

۴_ mshrgh.ir/۱۰۰۹۰۹۲

۵_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۱۲۹۳۹۵۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 54
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    30 7
    جمله آخر ... تموم شد رفت!...
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      64 23
      درآمد مردم در امریکا زیاد است. هرچقدر هم که بنزین گران شود بازهم برای آنها ارزان است.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      60 2
      بهانه دولت بنفش این است که میخواهند با گران کردن بنزین به فقرا کمک کنند! اگر میخواهید به فقرا کمک کنید از ماشین ها و خانه های چند میلیاردی مالیات بگیرید. چرا بنزین را گران میکنید؟
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      21 18
      40 میلیون فقیر در آمریکا و خودکشی به خاطر توثیف مسکن و رامریکا و سقوط طبقه متوسط در امریکا از نشانه های بسیار پولدار بودن مردم امریکاست؟ خدا عقل بده به همه حداقل آمارهای خودشونو دیگه یه ذره مطالعه کنید.
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      14 1
      در هیچ کشوری قیمت بنزین یک شبه 200 درصد افزایش نمی یابد چرا مشرق منتشر نمی کنی
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      5 3
      حرفهای برنی ساندرز را در مورد فقر مردم آمریکا بخوانید
  • شهید IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    60 7
    چرا جناب استاندار حالا یادشان افتاده گلایه کنند و بنزین روی احساسات مردم بریزند.ایشان بفرمایند در مدت حضورشان در این سمت چه خدماتی و کار هایی برای سیستانی ها انجام داده است!؟؟؟
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    51 3
    بابا جمعیتی که ده میلیون زیرفقرنداشت الان به اظهار خودتون شصت میلیون زیر فقردارد .اصلا گران کردن بنزین وپخش پول ان بین شصت میلیون ایرانی چه سودی برایت دارد که مملکت و ارامش و سکون وامنیت ان را بخطر میاندازی
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      8 22
      حالت خوبه؟ نصف مردم در ان زمان زیر خط فقر بودن امار بانک جهانی را نگاه کن بعد بنویس
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    107 8
    حقوق آمریکایی بدن ، بنزین رو هم از آمریکا بالاتر ببرند!!!!
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      50 88
      حقوق آمریکایی رو میخوای باید مالیات آمریکایی و گرونی آمریکایی رو هم بخوای جانم!
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      71 9
      عیب نداره تو رفاه و آسایش و قدرت امریکارو بده ما مالیاتامونو شب به شب میزاریم کنار در
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      15 48
      زیاد فیلم هالیوودی نگاه نکن تا دچار توهم رویای زندگی آمریکایی نشوی واقعیت زندگی مردم عامه آمریکا با فیلم های هالیوود از زمین تا آسمان است
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      26 3
      فیلم هالیوودی برای شماست بنده پنجسال برای تحصیلات امریکا بودم، تحریم ها را بردارند، فساد را ریشه کن کنند، آزادی بیان بگذارند، مالیات را هم همین الان هم دارم میدم، بیشتر قدرت خرید در امریکا
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      11 1
      گرونی امریکایی و مالیات امریکایی که رو دوشمونه فقط حقوقمون امریکایی نیست
    • sh IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      4 1
      اول از همه بگم من طرفدار آقای حسن روحانی نیستم ولی تفکر ایشون و بقیه سران قوا رو در افزایش قیمت بنزین تا حدودی ( ان شا الله که اهداف سیاسی پشتش نباشه قبول دارم و اما : البته اگه مسئولین ، کارمندها و محققین و... به اندازه ادارات کشورهای پیشرفته دنیا کار کنند چه اشکالی داره حقوق هم بالاتر باشه نه اینکه میانگین ساعات کار مفید در روز در ادارات دولتی 15 تا 20 دقیقه ( در ایران) باشه. ( بیائیم با خودمون رو راست باشیم .خدائی نه خیلی از مسئولین کار میکنند و نه خیلی از کارمندها و از اون طرف هم هرروز مردم توقع اتشون بالا و بالاتر می برن .عزیز من ! بیایم اول با تعیین اهداف کوتاه ، میان و بلند مدت و بابرنامه ریزی در کار و با نظم و انضباط و با تلاش واقعی و جهت دار اقتصاد مون ، سیاست هامون ، ورزش مون ، فرهنگ مون وووووو رو درست بکنیم ، (و همچنین دزدی هامون ( اول به خودم میگم چه مالی ، چه در کار و... لاقل کم کنیم ) بعد اون موقع مملکت مون خود به خود درست میشه . نه اینکه همه مون منتظر این باشیم که دیگران درست کار کنند ولی من نوعی قدمی برای توسعه کشورم ( در هر کاری که هستم واقعا بر ندارم )شما فقط میزان مصرف انرژ ی در یک کشور80 میلیون نفری رو ببینید میزان مصرف آن ، بیش میزان از مصرف انرژی در یک کشور بیش از 1 میلیارد و چند میلیون نفری ( چین)است و در بیشتر مسائل هم متاسفانه همینطور.. دوستان عزیز ! پس شتر سواری دولا دو لا نمیشه. بیائیم با خودمون رو راست باشیم . نمیشه از اونور همه ما ( از مسئولین گرفته تا مردم عادی کار )نکنیم و هر کدوم از ما در جایگاه کاری احساس مسئولیت نکنیم ، بخواهیم همه چی رو دور بزنیم و از اونور هم انتظار داشته باشیم که مملکت گل و بلبل باشه . شرمنده چنین چیزی امکان پذیر نیست.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    27 5
    جناب موهبتی شما را آنجا گذاشته اند که کاری برای مردم انجام دهید نه مثل برخی حل مشکلات را منوط به وزیدن باد و نیامدن برف کنید . مشکل الان کشور ما تکیه افراد ناکارآمد بر صندلی هاست که فرصت ها را به چالش تبدیل میکنند .
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    15 33
    حرف مشرق درست است. در آمریکا هم خائن سیاسی وجود ندارد و هم مردم پای مسئولیت رأی خود می ایستند.
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      48 9
      تا حالا شده بنزین تو امریکا یه شبه سه برابر بشه؟ تو انگلیس بنزین یک سنت گرون شد دو ساله مردم دارن تظاهرات میکنن
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    53 6
    مشرق جان شما هم خیلی پرتی البته میدونی ولی میخوای سرپوش بزاری
  • مهدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    38 1
    میشه بگی چطوری اینو محاسبه کردی؟:"سهم هزینه بنزین در یک حداقل حقوق در آمریکا (با احتساب گرانی سایر هزینه‌ها و پرداخت مالیات) بسیار از بیشتر سهم بنزین ۳ هزار تومانی در یک حداقل حقوق مصوب در ایران است"
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      18 1
      مشرق حقوق آمریکایی ها رو به ریال یی ارزش ما حساب کرده
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      12 1
      مشرق فرق گالن با لیتر را نمی داند ! قیمت یک گالن بنزین در آمریکا را مساوی قیمت یک لیتر بنزین در ایران حساب کرده . ضمنا حداقل دستمزد در آمریکا ساعتی ۱۰ دلار است ( غیر از کار سیاه و مهاجران غیر قانونی ) . بقیه را خودتان حساب کنید .
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    47 4
    درامدمردم امریکا کجا ومردم ایران کجا
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    42 2
    برای اینکه اونجا اگه گرانی باشه برای همه است نه اینکه پسر ادم سر کار بره اما پسر مردم بیکار باشه افتاد اقای عارف
  • amin IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    32 5
    سلام. این جمله نادرست است.: " سهم هزینه بنزین در یک حداقل حقوق در آمریکا (با احتساب گرانی سایر هزینه‌ها و پرداخت مالیات) بسیار از بیشتر سهم بنزین ۳ هزار تومانی در یک حداقل حقوق مصوب در ایران است" لطفا همه موارد از جمله اعداد درآمد، درصد افراد جامعه با حداقل درآمد، هزینه ها، امکانات حمل و نقل عمومی و اتوموبیل های باکیفیت را به صورت عادلانه مقایسه کنید.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      13 38
      نگاهی به درصد مالیات و کسر از حقوق در آمریکا به روشنی نشان می دهد که حرف مشرق درست است.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    37 11
    علتش اینه که اگرچه بنزین در امریکا گران است ولی سایر میحتاج شان ارزان است ما همه چیزمان گران است
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      23 2
      اصلا در امریکا بنزین گران نیست. قیمت بنزین در امریکا از تمام کشورهای توسعه یافته ارزان تر است. در حال حاظر قیمت هر گالن بنزین در امریکا زیر سه دلار است. به عبارت دیگر قیمت هر لیتر ان زیر یک دلار است.
    • علی IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      1 1
      میدونید شرمنده خانوادت باشی یعنی چی؟ نه نمیدونید
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    36 4
    نرخ بنزین در امریکا به سیاست ارتباطی ندارد به قیمت جهانی نفت ارتباط دارد . قیمت نفت بالا باشد قیمت بنزین هم بالاست و قیمت نفت پایین باشد قیمت بنزین نیز کاهش پیدا می کند . این اصلی است که همیشه وجود دارد .نه مثل ایران که مثلا افزایش قیمت ها را به افزایش قیمت دلار ارتباط می دهند ولی وقتیکه قیمت دلار کاهش می یابد باز قیمت ها افزایش می یابند .
  • محسن IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    54 2
    اخه لامصب چجوری نسبت بنزین و درامد توایران و باامریکا مقایسه میکنی؟ حقوق ۱۵۰۰۰۰۰ تومنی رو مقایسه میکنی یا حقوق خودتو.من تو فشارم میفهمی.من باید شکم زن بچم سیر کنم. هرچه جون میکنم پس انداز کنم شما با تصمیماتون صفرش میکنید
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    114 1
    مشرق احمق تو امریکا نرخ بنزین شناوره همینجور که گرون میشه ارزون هم میشه و اینکه حداقل دستمزد. روزانه یه کارگر تو امریکا حداقل ۸۰ دلاره و قیمت بنزین ۱ تا ۱.۵ دلار لطفا ماله نکش
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      2 9
      اینگونه پرخاش کردن و بی احترامی کردن در حد اهل فرهنگ و رسانه نیست.اگر نظری را قبول ندارید، نیازی به بدگویی نیست.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    35 1
    حقوق و درآمد بالا ، کم بودن بیکاری و اجرا شدن قانون اداره کار و سود بانکی در حد صفر آمریکا رو میخوای با پول بنزین ایران بسنجی؟؟
  • ali IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    18 3
    قربونت بنزین در امریکا و خیلی از کشورها قیمتش ثانیه ایه درست می فرمایید اما یکی ده بیست سنت حتی دلاری بالا و پایین نمیشه اما الان شش سال گفتند برای رفاه حال مردم گرونش نمی کنیم چطور شده الان همونی که برای رفاه حال مردم گرونش نمی کرد برای رفاه حال مردم گرونش کرد انهم یکباره بطور متوسط 150% افزایشش داد .مسئله اون درصد افزایش در ایرانه که مشکل ساز شد .اگر دولت تابع قانون بود و از سال 92 هر سال ده بیست در صدی افزایش میداد الان این مشکل نبود .البته الان هم طرح خیلی خوبیه و فقط باید دولت مراقب باشه بقیه اجناس گرون نشود.حتی اگر به حساب مردم هم واریز نشود همینکه این قیمت خیلی خیلی جلو قاچاق را می گیره .خیلی خیلی خوبه و اثر مطلوبش را در دراز مدت میگذاره .اما بد نبود یکی چند جلسه دولت و هیئت دولت با مردم صحبت می کردند و شبهات را کم میکردند بعد اجرا می کردند .همانطور که در دولت دهم دولت وقت مردم را لایق دونست و چند جلسه ای بصورت زنده برای مردم حساب کتاب کرد و مردم را اماده کرد. اما نه یکشبه و اینطوری .یکباره به مردم شک وارد کنند انهم وقتی دولت نتونسته لااقل کارتهای سوخت را تحویل مردم دهد.
  • آبی FI ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    41 1
    آخر آمریکا خوبه یا بد؟ چرا هر موقع از این اتفاقا می افته سریع آمریکا رو می کشید وسط؟
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    36 2
    چون توی آمریکا همه چیز شفافه و مردم وقتی از یک سیاست ناراضی باشند در صندوق های رای نظرشون رو اعلام می کنند.
  • حسن IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    30 2
    نفت تو امریکا گرون شد؟ یک لیتر بنزین چند در صد پایه حقوق تو امریکاس و بنزین تو ایران چند درصد حقوق پایه؟ دوستان محاسبه گر حساب کنن
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    12 21
    متاسفم برای مردمی که این اصلاح طلبان رو سر کار آوردن
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      6 1
      نزدیک به یک ساعت به نظر 10:22 خندیدم، بابا دفاع کردن از گرانی ها هم حداقل منطقی دارد.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      7 0
      منم دو روزه دارم به این 09:43 میخندم.یه جوری نوشته انگار ما افزایش نجومی ثانیه ای قیمت ها رو تو اون ۸سال یادمون رفته.شایدم اون ۸سال هم دست اصلاح طلبا بوده
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    162 2
    در امریکا هم یکشبه بنزین 3 برابر نمیشه
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      2 43
      اره. یه شبه نمیشه. یه ساعته میشه.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      20 1
      10:22 الان دقیقا داری از چی دفاع میکنی؟
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      25 1
      چرا دروغ میگی ؟ تو امریکا قیمت هر چیزی اگه سه برابر که هیچی , 30 درصد افزایش پیدا کنه, مردم اعتراض نمی کنند , سکته می کنند.
  • احمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    16 2
    استاندار پس دقیقا تو استان چکاره است اونه که باید کارکنه ومشکلات استان را حل کنه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    31 2
    مزخرف نگو، قیمت بنزین توی نیویورک نسبت به متوسط درآمد مثل اینه که بنزین توی تهران 500 تومن باشه. معلومه که یکم بالا پایین هم بره مشکلی نداره، بعدشم خودروهای اونا که مثل ما نیست هست؟؟؟!
    • ali IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      4 12
      البته من امریکا نبودم اما چند نفر از اشنایان در امریکا هستند میگن اونجا قیمت اتومبیل پایینه اما بنزین قیمتش بالاست.الان شما اینطوری می فرمایید.الله و اعلم
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    25 1
    اولا در امریکا فراخوان تجمع نمی دهند ولی در فرانسه که می دهند ! در ضمن, اگر در امریکا قیمت بنزین به فرض یک روز 5 درصد گران میشود یه یک روز هم می اید که 10 درصد ارزان میشود. در ایران یک شبه 200 درصد گران کردند و البته هیچ گاه ارزان هم نخواهد شد. در ضمن, قیمت هر لیتر بنزین در امریکا به مراتب کمتر از اروپا, ترکیه و تمامی کشورهای توسعه یافته است. هر لیتر, کمتر از یک دلار ! با وجودی که درامد سالیانه امریکایی ها از اروپا بیشتر است.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      17 1
      300 درصد گران کردند نه 200 درصد در ضمن اتوموبیلهای امریکایی کم مصرف و با کیفیت هستند و مصرف کمی دارند هرچند بنزین امریکایی با بنزین ایران که با اضافه کردن مکمل هم اکتانش پایینه فرق داره
  • محسن عاطفی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    32 1
    رو که نیست سنگ پای قزوینه
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    21 2
    به دلیل اینکه به دلار حقوق میدن و به دلار میگیرن نه اینکه اینجا به ریال میدن و به دلار ازت میگیرن
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    6 3
    چرا اینو نمیگی وقتی ترامپ رئیس جمهور شد اقتصاد آمریکا هم تکون خورد و کلی از مردم هاشون رفتن سره کار ولی وقتی امسال توئه اسهال طلب سره کار اومدن اقتصاد ایران هم بدجور تکون خورد
  • م IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    13 1
    درسته بنزین گرونه ولی سیستم حمل و نقلشون قابل مقایسه با ما نیست. ماشیناشون پیشرفته و کم مصرف هستند. نسبت به درامدشون قیمت بنزین مناسبه.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      0 0
      واقعا احمقی که میگی ماشینای امریکایی کم مصرفن خخخ
  • محمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    15 1
    شما بزرگترین اقتصاد جهان رو با ایران مقایسه می کنید
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    18 1
    تحلیلتان در مورد قیمت بنزین در ایران و آمریکا خیلی ابلهانه است.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      4 13
      به درست و غلط حرفای مشرق کاری ندارم. ولی شماها آدم پرداخت مالیات 20 درصد تو آمریکا نیستید.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    10 0
    چون آمریکا اقتصادش لیبرالیه ولی ما مثلا نیستیم مثلا
  • FR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    7 3
    برداشتن کارت سوخت بزرگترین خیانت دولت روحانی دختر مظلوم وزیر چطور پول بنزین اخرین مدل BMW را بده اقای جهانگیری ؟
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      5 1
      چرت و پرت نگو افراطی.کارت سوخت بود مثلا چی به من و تو میرسید؟
  • shahab.asadkhani@gmail.com IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    16 1
    چرا مشرق دلسوز نظام به سمت دریافت حقوق امریکایی نمیره در آمد امریکا چرا نمیگی یه نفر ماشین میخره تو ایران تکنولوژی 30 سال پیش قیمت 3 برابر دنیا پول بنزینشو 6 بار 6 بار پیش پیش داده
  • سیما IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    15 1
    کجای اقتصاد ما شبیه آمریکا و اروپاست که افزایش قیمت بنزین با آنها مقایسه می شود ما که از قشر کارمند هستیم و هشت مان گرو نه مان است دولت ما را جزء طبقه خوب تقسیم میکند در حالیکه واقعا صورتمان را باسیلی سرخ می کنیم دولت ناکارآمد ما فقط در حال تضعیف زندگی مردم هست معلومه تصمیم کارشناسی نشده
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    4 14
    چرا در آمریکا تجمع و شورش شود؟ چاقو که دسته خودش را نمی برد. آمریکا که ارباب جهان است، در هر کشور و جامعه ای که از او سرپیچی کند و فرمانش را اطاعت نکند، هم تجمع راه می اندازد، هم شورش و هم جنگ مسلحانه. روشن و واضح است که در خود آمریکا چنین اتفاقاتی نیافتد.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    21 1
    فرمودید: جالب است که سهم هزینه بنزین در یک حداقل حقوق در آمریکا (با احتساب گرانی سایر هزینه‌ها و پرداخت مالیات) بسیار از بیشتر سهم بنزین ۳ هزار تومانی در یک حداقل حقوق مصوب در ایران است. با احترام باید خدمتتون عرض کنم متوسط درآمد سالانه خانوار در امریکا 60 هزار دلار است و هر لیتر بنزین 80 سنت. بعبارتی درآمد متوسط خانوار در امریکا با بنزین 80 سنتی برابر با 75000 لیتر بنزینه. در مقابل در ایران متوسط درآمد سالانه خانوار 40 میلیون تومان است. یه محاسبه ساده: با بنزین 3000 تومانی میشه 13000 لیتر با بنزین 1500 تومانی میشه 27000 لیتر با بنزین 1000 تومانی میشه 40000 لیتر لطفا قیمت سوخت در ایران را با امریکا مقایسه نکنید بزرگوار مردم عصبانی هستند از این وضعیت
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    9 1
    چون مثل دولت شما حقوق نجومی نمی گیرند، کالاها ساعتی گران نمی شود، قدرت خردید 15 برابری نسبت به ایران دارند، و مبارز با فساد هست.
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    14 3
    مشرق احمق خیلی ماله کش میکنی، حقوق ایران را با حقوق امریکای ملعون مقایسه می کنی، حقوق امریکایی بدهند، بنزین امریکایی بخریم، حقوق یک همکار من در خارج ماهیانه 8500 دلار هست، اما حقوق من در ایران 1200، میخوای خودت برو توی سایت های کاریابی نگاه کن. و فیش حقوقی ما را هم ببین
    • DE ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      3 3
      ... ...حقوق یک همکار من در خارج ماهیانه 8500 دلار هست،..حتما توکار مواد هستش که اینقدر درآمد داره مثل مثلا مواد شیمیایی مواد اولیه مواد دومیه مواد سومیه...آخه عمو فیروز ۸۵۰۰ دلار !حقوق صدر اعظم مرکل تقریبا یه کم بیشتره.دوستت رییس جمهوره! آپارتمان معمولی ۹۰ متری لخت بدون مبلمان هفتصد تا هزارو پانصد یوروکرایه ماهانه ...ایران هم در آمد ماهیانه چند صد میلیون داریم .بایستی حقوق معدل خارج را ببینی تا غش کنی.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    2 1
    اقای موهبتی چهل سال شما افسار گسیخته ها کیسه خزانه رادر اختیار دارید از مردم سوال میکنید چهل سال پیش از نظر درامد جایگاهشما وامسالتان کجا بود بعداز چهل سال پول جیب سیستان را از جیب شما بوسیله قوه قضاییه داره گرفته میشه خودتون به گیجی نزنید/
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    3 7
    در زمان پهلوی کارمندان امریکایی که در سیستان و بلوچستان بودند حق توحش می گرفتن و این نهایت تحقیر یک ملت و قوم بود
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    3 1
    خوب مشرق جان عزیز همه میدانند اصفهان و کرمان آب چهارمحال و نزدیک است آب سهم خوزستان را نیز به بیابان بیاورد حالا چرا سرتون کردین مثل کبک توی برف و نمی خواهید تبعیض و بی عدالتی را حل کنید و خون شهدا را اینطور پایمال می کنید
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    6 4
    خوب قبل از انقلاب وضع همه روستاها بد بود اما بعد انقلاب ثروت افزایش یافته و فقر کاهش یافته اما چیزی که قبل انقلاب نبود و حالا بیشتر به چشم می آید افزایش شکاف طبقاتی است نه وجود محرومیت ها استاندار سیستان هم توقع اش از ادعای حکومت امام علی است وگرنه اگر معاویه حاکم بود هیچ کس توقعی از جمهوری اسلامی نداشت همانطور که افغانستان و پاکستان هم جمهوری اسلامی است
    • دلواپس آینده IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      1 0
      از نظرمنابع نفتی وگازی ومعدنی وکشاورزی و.. بهترین ها در جهانیم و از نظر تحصیل کرده هم کم نداریم. چرا درجا میزنیم
  • علی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    9 0
    با سلام نسبت به تحلیل تون درباره سیستان و بلوچستان نقد جدی هست. اینکه استاندار باید از ادبیات بهتری استفاده میکرد جای شکی نیست اما ظاهرا از نزدیک با محرومیت این استان آشنا نیستید محرومیت در این استان قابل مقایسه با دیگر استان ها نیست و این همه محرومیت نشانه کم کاری عجیب مسئولان تهران نشین است این کم کاری در ادوار مختلف مجلس و ریاست جمهور مشهوده
  • es IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    12 2
    ناموسا الکی از افزایش قیمت بنزین دفاع نکنید البته اگه مثل ما از قشر مردم هستید و همیشه هشتون گرو نهتونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس