image-20191116153912-1.jpeg

طبق وعده دولتمردان که به دفعات نیز اعلام شد، هدف اصلی برجام، لغو کلیه تحریم ها و گشایش اقتصادی بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** هدف از برجام، ایجاد صلح است

«رضا نصری» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «برجام بیش از هر چیز یک وسیله برای ایجاد ثبات و صلح و تنش‌زدایی است و لازم است همین کارکرد آن هم در افکار عمومی جهان و همسایگان برجسته شود».

نصری در ادامه گفت:«حقیقت این است که برجام چارچوبی است که روابط ایران با غرب و روابط ایران با نهادهای بین‌المللی بعضا تحت‌ تاثیر غرب را "تنظیم و تعدیل"‌ می‌کند. طبیعی است که تضعیف یا فروپاشی این چارچوب این نظم و اعتدال نوپا را برهم خواهد زد و آشفتگی حاصل از آن نیز به نفع هیچ‌کس نیست».

دولتمردان و اصلاح طلبان در سالهای اخیر دستاوردهای زیادی را برای برجام برشمردند، از «ایجاد همدردی بین المللی با ایران»! تا «پیروزی اخلاقی»! و «دورشدن سایه جنگ»! و...حالا این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که برجام موجب ایجاد صلح در جهان شده است.

این در حالی است که طبق وعده دولتمردان که به دفعات نیز اعلام شد، هدف اصلی برجام، لغو کلیه تحریم ها و گشایش اقتصادی بود.

به اذعان مقامات ارشد دولت و فعالین اصلاح طلب، برجام هیچ دستاوردی برای کشورمان در بر نداشته و جز خسارت، چیزی عاید مردم کشورمان نشده است. اما با این وجود طیف اصلاح طلب نه تنها از این توافق خسارت بار دفاع کرده، بلکه مدعی هستند که فرمول برجام باید به دیگر حوزه ها نیز تعمیم پیدا کند!

** نظارت استصوابی مانع ورود افراد توانمند می‌شود

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «خط قرمزها و انتخابات» به قلم «محمد کیانوش راد» نوشت:«وظیفه تایید صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس برعهده شهروندان است. شورای نگهبان براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت، درصورت وجود دلایل متقن، می‌تواند در مورد تایید یا رد کاندیداها نظر دهد. شهروندان نشان داده‌اند که در مجموع، قادر به تشخیص منافع خویش و کشور هستند. مردم به قیم احتیاج ندارند ولو در تشخیص خویش از نظر برخی مرتکب اشتباه شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«از زمانی که شورای نگهبان، مساله نظارت استصوابی را به میان آورده است، متاسفانه حربه رد صلاحیت، مانعی برابر حقِ انتخاب شهروندان شده و امکان رقابت محدود می‌شود. بر این اساس بعضا، افراد توانمند هم به بهانه‌های واهی زیر تیغ نظارت استصوابی قرار می‌گیرند و حتی کسانی هم که به مجلس راه یافتند، اکثرا به دلیل نگرانی از ردصلاحیت، از روش‌های محافظه‌کارانه و محتاط در پیگیری مطالبات واقعی تبعیت می‌کنند. مجلس اکنون در راس امور نیست».

با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس، اصلاح طلبان در اقدامی مسبوق به سابقه، حمله به شورای نگهبان را کلید زده اند. این رویکرد با 2 هدف عمده صورت می گیرد. اولین هدف این است که شورای نگهبان از اجرای قانون- در نظارت استصوابی بر کاندیداهای مجلس- عقب نشینی کند. این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان صراحتا اعلام کرده است که این شورا از اجرای قانون عقب نشینی نمی کند.

دومین هدف نیز این است که بر ناکارآمدی نمایندگان اصلاح طلب سرپوش گذاشته شود. این در حالی است که کارنامه نمایندگان لیست امید در مقابل دیدگان افکار عمومی قرار دارد. از سلفی حقارت با موگرینی تا اروپاگردی و دغدغه رفع حصر و غفلت از مطالبات متعدد مردم.

** زیباکلام:هرکس دیگری جای روحانی بود،وضع همین بود

روزنامه سازندگی در یادداشتی با عنوان «مسئله دولت» به قلم «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«واقعیت این است که دولت اختیارات چندانی در برخی سیاست ها و برنامه های داخلی و حتی سیاست خارجی ندارد...هر فرد دیگری هم که رئیس جمهور شود، همین مشکلات وجود دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«وقتی در نتیجه تصمیمات سیاست خارجی، وضع اقتصادی خراب می شود و به رشد منفی 8 می رسیم یا تورم بی سابقه ای را تجربه می کنیم و نرخ ارز یک شبه چند برابر می شود، همه انگشتان اتهام به سمت قوه مجریه گرفته می شود. در حالی که وضعیتی که الان کشور به آن دچار است در نتیجه تصمیمات سیاستمداران دیگری است که هیچ نقشی در دولت ندارند. یا پنهان هستند و یا در نهادهایی مانند مجمع تشخیص هستند».

اکنون بیش از 6 سال از عمر دولت روحانی سپری شده و هر جور حساب و کتاب کنیم، زنگ حساب دولت فرا رسیده است. اصلاح طلبان بارها اذعان کرده اند که اختیارات و امکانات دولت بسیار گسترده است و مسئله اصلی این است که دولت اهتمام و اراده جدی برای بهره مندی از این امکانات و اختیارات را ندارد.

با این وجود، برخی اصلاح طلبان با توهین به شعور مردم همچنان دولت را در ایجاد وضع موجود بی تقصیر جلوه داده و مدعی هستند که هرکس جای روحانی بود، وضع به همین منوال و چه بسا بدتر نیز بود.

طیف اصلاح طلب در سال 96 مدعی بودند که اگر رقبای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسند، وضع کشور بحرانی شده و دلار 5 هزارتومان می شود. اما در دولت دوم روحانی دلار تا آستانه 19 هزارتومان افزایش یافت و سفره مردم کوچک شد.

متاسفانه اصلاح طلبان، جز ترساندن مردم از سایه جنگ و رقیب هراسی، هنر دیگری ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    65 51
    نتیجه ی نظارت غیر استصوابی! رو میتونید به وضوح در کارآمدی شورای شهر تهران و شهرستان ها مشاهده کنید!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    55 53
    خاک بر سرت مشرق نفهم
    • سید IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      52 27
      سخنت تهوع آور است! به گمانم تو هم اصلاح طلبی که سخنت چنین خاصیتی دارد!!!!!
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      49 24
      خاک بر سر خودنفهمت.!!!
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      19 6
      پررو نفهم.!!!
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      14 6
      حرف حق تلخه. گویا روشنگری مشرق برای بعضیا گرون تموم میشه
  • آي لاو يو IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    33 21
    من كه بنزين 100 هزار تومن هم بشه ميزنم به پورشم نوش جونش .
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      45 0
      به کائنات قسم موتور هم نداری، پورشه سوار چه به مشرق خوندو نظر نوشتن
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      11 0
      زرشک
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    48 20
    خدایا جواب افساد طلبان را زودتر بده‌.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    37 3
    این زیباکلام بهتره بگوید پول های دریافتی زلزله کرمانشاه چه شده و آنرا چه کرده است. ضمنا چاقو زیر گلوی حسن فریدون نگذاشته بودن رئیس جمهور شود تازه با همراهی جهانگیری پس قطعا هدف این افراد چیزی فراتر از ریاست جمهوری و خدمت به مردم بوده و بیشتر بودی فشار سیاسی برای پرونده های منسوبان این افراد به مشام می رسد. گرانی هایی که این دو فرد با سخنانشان ایجاد کرده اند دقیقا انگار زمان خریدن برای اخوی هایشان است که کمتر درگیر در قوه قضائیه باشند و قوه قضائیه را به گروگان گرفته اند. عدم شفافیت پرونده حسین فریدون و عدم انتشار جزئیات آن هنوز درگیر کننده ذهن بسیاری از این خائن به وطن است. ترس از چه چیزی باعث می شود این افراد به راحتی جولان دهند و از هیچ چیزی نترسند وقتی دسترسی به اطلاعات این افراد بیش از حد لزوم بوده است باید پیش بینی این وضعیت می شد. ضمنا قطعا اگر رئیس جمهور دیگری داشتیم وضعیت بهتر از امروز بود البته نه با گزارشاتی که دولت فعلی تحت لوایح 2030 و fatf و پالرمو و پاریس به خارجیان و حکومت آمریکا داده است و اصرار زیادی هم بر الحاق به این لوایح استعماری و ضد انقلاب و ملت دارد چون می خواهد بهانه ندهد. ضمنا وقتی به فیلم آريالای رئیس جمهور ساخته سال 79 نگاه می کنیم می بینیم چه جالب این روزهای انقلاب را نزدیک بیست سال بعد از پس زمینه بنفش گرفته تا حذف برخی منتقدان و استفاده از کلمات این فیلم دقیقا در 6 سال گذشته به درستی اتفاق افتاده است. یا پیش بینی های تاج زاده مبنی بر افزایش قیمت ها در صورت حضور کسی غیر از روحانی به ریاست جمهور از قیمت دقیق ارزی تا افزایش های بنزین و سایر موارد. خیلی بسته تاج زاده برنامه ریزی هدفمند اونور آبی ها رو لو داده که قرار بوده برخی داخلی های بر مسند نشسته به سرانجام برسانند. یادشان باشد ما پای این انقلاب هم خون دادیم و هم خون گرفتیم پس برای ما تشخیص دوست از دشمن پس از چهل سال امکان پذیر است و قطعا درسی عبرت آموز برای نسلها خواهد شد
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      23 1
      17:36 :) یادشان باشد ما پای این انقلاب هم خون دادیم و هم خون گرفتیم پس برای ما تشخیص دوست از دشمن پس از چهل سال امکان پذیر است و قطعا درسی عبرت آموز برای نسلها خواهد شد. ای ول رفیق
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      7 0
      احسنت
  • FR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    42 6
    بزرگترین منطق کودتاچیان 88 نهایت به اینجا رسیده که هرکس جای روحانی بود وضع همین بود !......وگرنه ما انتخابات را قبول نداشتیم ومیریختیم تو خیابونا !
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      37 2
      خود روحانی و جهانگیری گفتند اگر رئسی بیاد دلار می شه 5 هزار تومن البته اون موقع من فکر کردم حرفشون توهینه ولی الان به نظر می رسه داشتن تمجید می کردن و ما بد فهمیدیم
    • hos IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      3 3
      جفتتون احمقید
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    38 1
    هر کس دیگری بود حداقل اینهمه ادعا نداشت .
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      34 3
      و این همه پررو و نفهم نبودند .
  • SE ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    38 18
    حمایت از برجام وظیفه عمله های ملکه است
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    31 8
    من حاضر قول شرفم بدم قالیباف یک سال بیاد اوضا را صدرصد بهتر میکنه
  • DE ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    27 4
    واقعا خاک بر سرما که این زیبا کلام ها استاد دانشگاهش بشه که هر را از پر تشخیص نمیده!
  • فاطمه IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    27 6
    غلط کردی زشت کلام
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    21 4
    حرفا های آب دوغ خیاری زیباکلام
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    23 3
    باز این غضنفر خان زشت کلام شب شام زیاد خور دو داروهای اعصاب روانش را یا نخورده یا زیادخورده یا کم
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    3 19
    آنقدر شعور مردم بالا رفته که بفهمند چه کسانی باعث بر هم خوردن برجام شدند آخر این چه فهمی است که با عالم و آدم درگیر باشیم و هر روز بدتر از دیروز شما را به خدا به این وضع آشفته پایان دهید
    • در پاسخ به نیم فهم 22:04 IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      13 3
      یعنی مرزهای فهم رو جا به جا کردی . ما که به تمام تعهداتمون در برجام عمل کردیم و حتی بیشتر . آمریکا و اروپا به هیچ کدام از تعهداتشون عمل نکردند . آمریکا از برجام خارج شد و اروپا رو مامور کرد برای گرفتن امتیازات بیشتر . خواهشا یه کم عقل داشته باش .
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    17 3
    وضع مملکت توی چند ساله ازین دو حالت خارج نبوده: وقتی اصلاح طلبا سر کار بودن ب خاطر بی عرضگیشون مملکت اوضاع خوبی نداشته وقتی غیر اصلاح طلبا سر کار بودن اصلاحطلبا نداشتن کار کنن ازین دو حالت خارج نبوده !
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      10 1
      احسنت
    • علی IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      0 0
      پس بی عرضگیه غیراصلاح طلبها رو میرسونه که همیشه زیر سایه ی اصلاحطلبها بودن
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    23 3
    زیباجون حرف مفت نزن! بگو پول زلزله زده هارو چکار کردی!
  • DE ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    9 3
    زیباکلام: هرکس دیگری جای روحانی بود، وضع همین بود/راس میگه حیوونی چون بنا بود جای روحانی باشه دیگه و فرمونشو بده دست اصلاح طلبچی ها و اوضاع کشور همین میشدکه هست. بایستی به کسی رای بدهیم که جای روحانی نباشد و ضمام امور کشور را به لیبرالها و کدخداپرستان ندهد.
  • SE ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    14 4
    زیبا کلاغ راست میگه، هر دولت دیگر هم که با فامیل دزدشان جای این دولت بود همین بود
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    12 3
    زیبا کلام ابله جواب بده آیا هر کسی دیگه جای رئیسی، رئیس قوه قضائیه بود اوضاع مبارزه با فساد همین طوری بود؟ آخ اگه رئیسی الان رئیس جمهور بود چه خوب بود
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    17 3
    برجام هیچ دستاوردی برای مردم نداشت
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    8 2
    سلام خواهشا دقیق و صریح صحبت کنید جناب زیباکلام! چه جاهایی مجمع نگذاشته دولت کار کند و این جاها چقدر در نتیجه کار دولت موثر است؟! وقتی هیچ جوابی برای وضع موجود ندارید، دولت را مصلوب الاراده معرفی می کنید! جالب است که برای همین دولتی که مصلوب الاراده اش می خوانید این همه در سال 92 تقلا کردید و در 96 تکرار! مردم را چه فرض کرده اید جناب زیباکلام؟!
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    11 5
    آقای زیبا کلام بهتره به جای هرکس شما حرف نزنید؛ دولت اصلاح طلب به پایان خط رسیده و باید در پیشگاه خدا وملت پاسخگوی عملکرد خود باشد.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    0 0
    آقای زیبا کلام؛ اگه اینطور بود چرا ملت باید به آقای روحانی رای میدادند؟! هر کی باشه که وضع فرقی نمیکنه.... قبلا دورغگو بودند به مردم اثبات شده بود
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    0 0
    به نظر اقای صادق زیبا کلام دروغ هرچه بزرگتر واقعی تر بنظر میرسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس