اس ۴۰۰

دستیار ارشد رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد محال است کشورش از خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه منصرف شود.

به گزارش مشرق به نقل از دستیار ارشد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام قصد رئیس جمهور روسیه برای سفر به ترکیه در هفته نخست ماه ژانویه گفت محال است کشورش از خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه منصرف شود.

پیش از این «مارک اسپر» گفته بود: در صورتی که ترکیه خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را متوقف نکند اجازه بازگشت به برنامه توسعه جنگنده اف ۳۵ را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

واکنش اردوغان به لغو خرید سامانه موشکی اس۴۰۰

وزیر دفاع آمریکا می‎گوید من چه در صحبت‌های عمومی و چه در صحبت‌های خصوصی با همتای ترکیه‌ای خود کاملا صریح بوده‌ام؛ یا اس ۴۰۰ یا اف ۳۵. هر دو مورد امکان‌پذیر نخواهد بود.

این اظهارات اسپر در حالی مطرح شده بود که مقام‎های آمریکا پیش از این ترکیه را به دلیل خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه، از برنامه توسعه جنگنده اف ۳۵ حذف و اعلام کرده‌اند جنگنده‌های اف ۳۵ که پیش از این مورد توافق قرار گرفته را به ترکیه تحویل نخواهند داد.

در همین حال «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بار دیگر اعلام کرد این کشور خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را متوقف نخواهد کرد.

ساعاتی پس از ورود دومین بخش از محموله‌های اس ۴۰۰ به ترکیه، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده "ترامپ، بر اساس قانون آمریکا، باید تحریم‌هایی را علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ اعمال کند. "

خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه به یکی از موضوعات تنش بین واشنگتن و آنکارا تبدیل شده است؛ واشنگتن خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه را تهدیدی برای ناتو توصیف کرده و ضمن حذف ترکیه از برنامه توسعه جنگنده اف ۳۵، درباره اعمال تحریم علیه ترکیه نیز هشدار داه است. ضمن این که قرارداد خرید این جنگنده‌ها با ترکیه نیز احتمالا از سوی آمریکا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

با این وجود مقامات ترکیه بارها اظهارات مطرح شده از سوی مقام‌های آمریکا را رد و اعلام کرده‌اند که توافق خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه را تکمیل خواهند کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یاشار قارپوزآبادی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    0 0
    خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس