کد خبر 1010397
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
کربلا

ادامه تظاهرات در برخی مناطق، اولین واکنش دولتی به خطبه مرجعیت عالی دینی و بیانیه وزارت دفاع عراق درباره تظاهرات از جمله خبرهای مربوط به عراق است.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه السومریه، پلیس  استان کربلای معلی امروز جمعه گزارش داد فردی که سلاح کلاشینکف به دست گرفته و قصد داشت آن را به سمت تظاهرات کنندگان مسالمت جو نشانه گیرد، بازداشت شد.

بیشتر بخوانید:

هشدار حکیم به سفیر آمریکا در بغداد

این بیانیه آورده است نیروهای امنیتی مشترک در تشکیلات فرماندهی عملیات فرات مرکزی و پلیس کربلا در یک عملیات جست‌وجو توانستند فردی را بازداشت کنند که اسلحه کلاشینکف و دو خشاب مهمات به همراه داشت، این فرد قصد داشت سلاح خود را به سمت تظاهرات کنندگان مسالمت جو نشانه بگیرد، وی پس از بازداشت شدند، تحویل دستگاه‌های ذیربط شده تا انگیزه‌ها و دلایل حمله سلاح وی مشخص شود.

پلیس کربلا در بیانیه خود  بر ضرورت همکاری تظاهرات کنندگان با دستگاه‌های امنیتی و مطلع کردن پلیس درباره هرگونه حالت مشکوکی که ممکن است فضاهای امن در تظاهرات مسالمت آمیز را مخدوش کند، در راستای حفظ جان و سلامت شهروندان و امنیت و ثبات شهر تاکید کرد.

شبکه السومریه از برگزاری تظاهرات در مرکز استان الدیوانیه خبر داد.

این در حالی است که مردم استان بابِل عراق امروز جمعه در حمایت از رهنمودهای جدید مرجعیت عالی دینی تظاهرات کردند که علما در صف نخست این تظاهرات بودند.

تظاهرات در میدان الخلانی بغداد

یک منبع امنیتی عراقی به السومریه گفت شماری از تظاهرات کنندگان وارد میدان الخلانی در مرکز پایتخت شدند. به گفته وی، تظاهرات کنندگان در سایه پرتاب بمب‌های دودزا وارد این میدان شدند.

بر اساس این گزارش، تظاهرات کنندگان موانع سیمانی را از پیش روی خود برداشته‌اند. این در حالی است که برگزاری تظاهرات فقط در میدان التحریر بغداد مجاز است.

بیانیه وزارت دفاع عراق درباره تظاهرات

وزارت دفاع  عراق امروز جمعه درباره اظهارات نجاح الشمری وزیر دفاع بیانیه‌ای صادر کرد، الشمری از وجود طرف سومی خبر  داده بود که به گفته وی، تظاهرات کنندگان را هدف قرار داده و به قتل می‌رساند.

در این بیانیه آمده است منظور نجاح الشمری وزیر دفاع از کسانی که آنها را طرف سوم خوانده که تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی را هدف قرار داده و به قتل می‌رسانند، باندهایی هستند که از سلاح و بمب دودزا علیه تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند. وی افزود نیروهای امنیتی از استفاده از بمب‌های دودزای کشنده مبرا هستند.

ویدئویی از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباط اجتماعی متعلق به نجاح الشمری وزیر دفاع عراق پخش شده که وی از طرف سومی غیر از نیروهای امنیتی و شهروندان حرف می‌زند که تظاهرات کنندگان را با بمب‌هایی که بدون اطلاع مقامات وارد کشور شده، به قتل می‌رساند.

اولین واکنش دولتی به خطبه مرجعیت عالی دینی   

رسانه‌های عراق از اولین واکنشی دولتی به خطبه مرجعیت عالی دینی خبر دادند.

«لؤی الخطیب» وزیر برق عراق در توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت خطبه مرجعیت، به ویژه برای حفظ صلح و آرامش(در تظاهرات) و بازخواست کسانی که در خشونت دست دارند، اهمیت دارد.

وی افزود ولی مهمترین بخش خطبه این بخش بود : اگر کسانی که قدرت در اختیارشان است، گمان می‌کنند می‌توانند از زیر بار مسئولیت اصلاح واقعی با وقت کشی و سهل‌انگاری و تعلل فرار کنند، در توهم به سر می‌برند، زیرا پس از اعتراضات همانند قبل آن در هر حال نخواهد بود، باید در این زمینه برحذر باشند.

خبر دیگر اینکه باقر جابر صولاغ وزیر کشور اسبق عراق در صفحه شخصی خود در فیسبوک هشدار داد که خفاش‌هایی هستند که برای ربودن جنبش تظاهرات کنندگان با هدف بازگرداندن حزب بعث تلاش می‌کنند.

تحرکات سفیر آمریکا در عراق و تلاش برای القای کمک به بازسازی یک استان سنی‌مذهب

شبکه السومریه از تحرکات سفیر آمریکا در استان سنی‌مذهب و تلاش وی برای القای کمک آمریکا به بازسازی این استان که زمانی بخش عمده‌ای از آن در اشغال تروریست‌های داعشی مورد حمایت آمریکا و همپیمانانش بود خبر داد. این رسانه گزارش داد که سفیر آمریکا برای اطلاع از پروژه‌های خدماتی و میزان موفقیت در اجرای این طرح‌ها و همچنین حجم خرابی در زیرساخت‌ها در استان الانبار وارد این استان شد.سفارت آمریکا در بغداد،‌مبلغ یکصد میلیون دلار برای مشارکت در بازسازی استان الانبار اختصاص داده است

عکس متفاوت در کاخ ریاست جمهوری عراق

خبر دیگر اینکه حیدر العذاری سفیر عراق در  اردن عکسی از خود و برهم صالح رئیس جمهوری عراق در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد که در این عکس، یک تی‌شرت ورزشی در گوشه دفتر کارش در کاخ السلام قرار دارد که بر روی آن شعار «ما وطن را می‌خواهیم» حک شده است که یکی از شعارهای مطرح در تظاهرات عراقی‌ها از ابتدای اکتبر بوده است.

یک مسئول در دفتر ریاست جمهوری عراق گفته است این لباس ورزشی را هیئتی که نمایندگان تظاهرات کنندگان بودند، به برهم صالح تقدیم کردند و وی آن را در راستای حمایت از خواسته‌هایشان در دفتر ریاست جمهوری قرار داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس